LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG, KIT, Moodle A LKG kalandjai a Moodle-val •A szereplő(k)ről •Egy kapcsolat kezdetei •A kibontakozás •Immár együtt •KIT – kell ez nekünk? ( KIT érdekel ez?) •Tehát… Fejlesztés: folyamat és kontextus
LKG, KIT, Moodle Az egyik fél (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)
LKG, KIT, Moodle A LKG az ENIS tagja E uropean N etwork of I nnovative S chools (Európai Innovatív Iskolahálózat) •részt vesz nemzetközi és hazai projektekben •folyamatosan fejleszti a KIT integrálását és alkalmazását •megosztja tapasztalatait, együttműködik más iskolákkal •az iskola honlapját rendszeresen frissíti, beleértve a projekteket, tevékenységeket és a virtuális tanulási környezet minőségét •4-8 pedagógus részvételével alkotó műhelyt állít fel a projektek koordinálására •gyakorló terepet biztosít tanárképzési és tanár-továbbképzési programok számára •diákokból álló tanulócsoportokat hoz létre a programok kipróbálására
LKG, KIT, Moodle Előjáték pattintott kőkorszak ( 2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE /04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák
LKG, KIT, Moodle A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok)
LKG, KIT, Moodle A hályogkovács megszerelmesedik A vonzalom jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak diákok „nyomására”!
LKG, KIT, Moodle LKG ToP – a kapcsolat gyümölcse
LKG, KIT, Moodle Miért e vonzalom? Ahogy a tanár és/vagy a diák látja: •változatos tevékenységi formák (~ „érdekes az óra”), •tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, •morzsákból való építkezés lehetősége, •visszajelzések, ellenőrzés, (diák is igényli!) •távmunka, távtanulás, távoktatás, •viszonylag(!) egyszerű kezelés, •egyéni tempó lehetősége, •világos játékszabályok (teszt, feladat) •kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák)
LKG, KIT, Moodle Ahogy eddig próbáltuk… 1.Helyszínek szt-i kabinetek (75%), MM terem (15%), egyéb (könyvtár 10%) tanítási óra (64%), fakultáció (18%), szakkör (18%); 2.Óraszervezés egész osztály (42%), fél osztály (40%), kiscsoport (18%); frontális, (diff.) csoportmunka, pármunka, egyéni munka 3.Tevékenységek szöveg-(média)feldolgozás, kísérlet (animáció), vita (fórum), teszt, keresés, ppt/doc/xls készítése, médiaszöveg (fotó, videó) készítése, kiselőadás,... 4.Munkaszervezés nyomtatott és digitális, munka- és feladatlapok ( távtanulás !) 5.Kommunikáció távegyüttműködés ! (tanár-tanár, tanár-diák, diák-diák)
LKG, KIT, Moodle Az élmény + diákok kedve, lelkesedése, érdeklődése; + gyakorlat a KIT értelmes használatában; + idegen nyelv gyakorlása; + mélyebb, sokszínűbb tananyagismeret; – (nagyon) sok előkészítő munka; – meg kell tanulni a használatát; + „újrafelhasználhatóság”; + diákok rugalmassága; segítőkészsége; + tanárok kedve, lelkesedése, érdeklődése – elszánt, „félprofi” tanár kell!
LKG, KIT, Moodle Hol? Tanórán • feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) •+ kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon •hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása •(középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül •közösség-építés; •felmérések; •…•…
LKG, KIT, Moodle Afrodiziákumok, avagy milyen tevékenységekre kényszeríthető a diák a Moodle által? Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) •gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka •pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) •viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni •jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) •meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, •komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) •kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) •a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
LKG, KIT, Moodle Miként? (vak vezet világtalant) Címkék eligazítás, teendők, utasítások Weblap (belső) formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle!
LKG, KIT, Moodle Egy példa…
LKG, KIT, Moodle Másik példa…
LKG, KIT, Moodle példa folytatása
LKG, KIT, Moodle Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
LKG, KIT, Moodle Konfliktusok egy jó családban •nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? •miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~1999 – Moodle Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
LKG, KIT, Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! De: nem lehet mindenki Forma1-es pilóta, kellenek „úrvezetőknek” való autók is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
LKG, KIT, Moodle Summázat Köszönöm a figyelmet! MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)! Docendo discimus…
LKG, KIT, Moodle PS. •„Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”