2006.11.24LKG, KIT, Moodle - 20061 KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Pályaválasztás 2014/15.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
Együtt könnyebb? – Csoportmunka a matematika órán
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Matematika kompetenciaterület
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Az IKT szerepe a mai közoktatásban
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Hunya Márta módszertani szakértő
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az Európai Iskolahálózat és a Sulinet irányításával CELEBRATE a Leöveyben november – október Bánhegyesi Zoltán, Leövey.
LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum.
LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Digitális eszközök és források a tanórán Országos informatikai mérés Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanácsok a portfólió készítéséhez
A puding próbája avagy a GEOMATECH a gyakorlatban
Előadás másolata:

LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium

LKG, KIT, Moodle A LKG kalandjai a Moodle-val •A szereplő(k)ről •Egy kapcsolat kezdetei •A kibontakozás •Immár együtt •KIT – kell ez nekünk? ( KIT érdekel ez?) •Tehát… Fejlesztés: folyamat és kontextus

LKG, KIT, Moodle Az egyik fél (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság  tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)

LKG, KIT, Moodle A LKG az ENIS tagja E uropean N etwork of I nnovative S chools (Európai Innovatív Iskolahálózat) •részt vesz nemzetközi és hazai projektekben •folyamatosan fejleszti a KIT integrálását és alkalmazását •megosztja tapasztalatait, együttműködik más iskolákkal •az iskola honlapját rendszeresen frissíti, beleértve a projekteket, tevékenységeket és a virtuális tanulási környezet minőségét •4-8 pedagógus részvételével alkotó műhelyt állít fel a projektek koordinálására •gyakorló terepet biztosít tanárképzési és tanár-továbbképzési programok számára •diákokból álló tanulócsoportokat hoz létre a programok kipróbálására

LKG, KIT, Moodle Előjáték pattintott kőkorszak (  2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE /04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák

LKG, KIT, Moodle A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG  Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok)

LKG, KIT, Moodle A hályogkovács megszerelmesedik A vonzalom jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak  diákok „nyomására”!

LKG, KIT, Moodle LKG ToP – a kapcsolat gyümölcse

LKG, KIT, Moodle Miért e vonzalom? Ahogy a tanár és/vagy a diák látja: •változatos tevékenységi formák (~ „érdekes az óra”), •tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, •morzsákból való építkezés lehetősége, •visszajelzések, ellenőrzés, (diák is igényli!) •távmunka, távtanulás, távoktatás, •viszonylag(!) egyszerű kezelés, •egyéni tempó lehetősége, •világos játékszabályok (teszt, feladat) •kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák)

LKG, KIT, Moodle Ahogy eddig próbáltuk… 1.Helyszínek szt-i kabinetek (75%), MM terem (15%), egyéb (könyvtár 10%) tanítási óra (64%), fakultáció (18%), szakkör (18%); 2.Óraszervezés egész osztály (42%), fél osztály (40%), kiscsoport (18%); frontális, (diff.) csoportmunka, pármunka, egyéni munka 3.Tevékenységek szöveg-(média)feldolgozás, kísérlet (animáció), vita (fórum), teszt, keresés, ppt/doc/xls készítése, médiaszöveg (fotó, videó) készítése, kiselőadás,... 4.Munkaszervezés nyomtatott és digitális, munka- és feladatlapok ( távtanulás !) 5.Kommunikáció távegyüttműködés ! (tanár-tanár, tanár-diák, diák-diák)

LKG, KIT, Moodle Az élmény + diákok kedve, lelkesedése, érdeklődése; + gyakorlat a KIT értelmes használatában; + idegen nyelv gyakorlása; + mélyebb, sokszínűbb tananyagismeret; – (nagyon) sok előkészítő munka; – meg kell tanulni a használatát; + „újrafelhasználhatóság”; + diákok rugalmassága; segítőkészsége;  + tanárok kedve, lelkesedése, érdeklődése – elszánt, „félprofi” tanár kell!

LKG, KIT, Moodle Hol? Tanórán • feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) •+ kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon •hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása •(középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül •közösség-építés; •felmérések; •…•…

LKG, KIT, Moodle Afrodiziákumok, avagy milyen tevékenységekre kényszeríthető a diák a Moodle által? Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) •gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka •pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) •viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni •jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) •meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, •komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) •kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) •a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.

LKG, KIT, Moodle Miként? (vak vezet világtalant) Címkék eligazítás, teendők, utasítások Weblap (belső) formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle!

LKG, KIT, Moodle Egy példa…

LKG, KIT, Moodle Másik példa…

LKG, KIT, Moodle példa folytatása

LKG, KIT, Moodle Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb.  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!

LKG, KIT, Moodle Konfliktusok egy jó családban •nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? •miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~1999 – Moodle Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év

LKG, KIT, Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! De: nem lehet mindenki Forma1-es pilóta, kellenek „úrvezetőknek” való autók is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)

LKG, KIT, Moodle Summázat Köszönöm a figyelmet! MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)! Docendo discimus…

LKG, KIT, Moodle PS. •„Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”