ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Advertisements

Hasznos információk a felvételi jelentkezéshez
Diplomát adó alapszakjaink:
KÖSZÖNTJÜK A NYÍLT NAP RÉSZTVEVŐIT!
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
KÖSZÖNTJÜK A NYÍLT NAP RÉSZTVEVŐIT!
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Alapszakon belüli 50 kredites képzések választása
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Alapszakon belüli 50 kredites képzések választása DE Bölcsészettudományi Kar március 10. Bartáné Kustár Katalin tanulmányi osztályvezető.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
ROMANISZTIKAI INTÉZET Francia bölcsész és tanár mesterszakok
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Bölcsészettudományi Kar
alapszakos tájékoztatója
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Mesterképzés az EKF-en
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A megújuló tanárképzés
Bologna mottója: A tudás nem ismer határokat. Bologna mottója: A tudás nem ismer határokat.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
MISKOLCI EGYETEM BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYIKAR
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Konferencia január 25.SZTE, Homor, Makay1 BA/Bsc tantervi struktúrák a Szegedi Tudományegyetemen Dr. Homor Géza, Dr. Makay Árpád.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Filozófia Intézet Jelentkezhetnek BA vagy azzal egyenértékű végzettséggel rendelkező Bölcsészek Társadalomtudósok Pszichológusok T ermészettudósok, matematikusok.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
BA Szakirány-választás Határidő (hétfő) 8 órától (vasárnap) 24 óráig!
A tanári mesterszak Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Papp Lajos ELTE Pedagogikum Központ Oktatásszervezési és Tanulmányi Főosztály.
A tanárképzés szerkezete
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
TOVÁBBTANULÁSI TÁJÉKOZTATÓ. MATEMATIKA MIÉRT ÉRDEMES MATEMATIKÁT TANULNI? Hasznos Közismert tény, hogy a matematikus szakma a világon az egyik legjobb.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Alapszakon belüli 50 kredites modulok választása
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Tájékoztató specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
DE Bölcsészettudományi Kar március 10. Bartáné Kustár Katalin tanulmányi osztályvezető.
- Jelen van mind az 5 kontinensen, 80 országban millióan beszélik - A 2. sajtónyelv - A 2. tanult nyelv az angol után - A 3. üzleti nyelv az.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Bölcsészettudományi Kar Dr. Zimányi Árpád dékán. Bölcsészettudományi Kar Bölcsész szakok Művészetközvetítő szakok Dr. Zimányi Árpád : A Bölcsészettudományi.
Kari tájékoztató Bölcsészettudományi Kar Debreceni Egyetem
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Tájékoztató a fordító és tolmács mesterszakról
ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Bartáné Kustár Katalin tanulmányi osztályvezető
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról

Bölcsészek pályaképe  hagyományos pedagógusi és kutatói munkakörök  közigazgatás  uniós intézményrendszerek és feladatok  a versenyszféra nyelvtudást és kommunikációs, illetve elemzési készséget igénylő része  média  állami, önkormányzati és civil kulturális intézmények  projektmenedzsment, általános szervezési feladatok

Bolognai felsőoktatási rendszer  I. alapképzés (BA)  magyar alapszak + választható modulok, 6 félév  II. mesterképzés (MA)  magyartanári mesterszak, 5 félév vagy  magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév  III. doktori tanulmányok (PhD)  Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

Bolognai felsőoktatási rendszer  I. alapképzés (BA)  magyar alapszak + választható modulok, 6 félév  II. mesterképzés (MA)  magyartanári mesterszak, 5 félév vagy  magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév  III. doktori tanulmányok (PhD)  Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

I. Magyar szakos alapképzés  6 félév, 180 kredit  120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány)  50 kredit:  egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy  szabadon választott szakirány, specializáció  10 kredit:  pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy  szabadon választott tárgyak

I. Magyar szakos alapképzés  6 félév, 180 kredit  120 kredit: magyar alapszak (irodalomtörténet, nyelvtudomány)  50 kredit:  egy másik alapszak minor változata (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.) vagy  szabadon választott szakirány, specializáció  10 kredit:  pedagógiai-pszichológiai stúdiumok (tanári mesterszakra készülőknek) vagy  szabadon választott tárgyak

Alapszakos specializációk  1. Anyanyelvi asszisztens vagy  2. Irodalom- és kultúratudomány vagy  3. Eszme- és retorikatörténet vagy  4. Jelnyelvi szakértő vagy  5. Nyelvmentor

1. Anyanyelvi asszisztens  kulturális és közigazgatási intézményeknél, gazdasági társaságoknál, televíziónál, rádiónál, újságnál lehet elhelyezkedni  leendő munkahelyükön tárgyalások, prezentációk és interjúk nyelvi megformálásában és írásos dokumentumok összeállításában vesznek részt  elméleti és gyakorlati ismeretek kiemelkedő anyanyelvi kommunikációs képességek megszerzéséhez  leíró nyelvészeti, nyelvművelő-nyelvhelyességi előadások és szemináriumok  modern technikai ismeretek, a számítógépes programok és kommunikációs eszközök hatékony használata  szakmai gyakorlat kulturális és közigazgatási szervezeteknél, valamint a média különböző területein

2. Irodalom- és kultúratudomány  az irodalom történeti vizsgálata során összehasonlítás más művészeti ágakkal, európai művészeti stíluskorszakok és kiemelkedő művek tanulmányozása  képzőművészet  film  fotó  színház  zene  a művészeti formák és a társadalomtudományok összefüggései  kultúra és etnicitás  a közép-európai térség  a diszciplináris mesterképzés megalapozása  jól hasznosítható a kultúrával kapcsolatos számos munkaterületen

3. Eszme- és retorikatörténet  a magyar irodalomtörténet nagy korszakainak rendszeres áttekintése, a világirodalmi párhuzamok figyelembevételével  irodalmi intézmények  eszme-, műfaj- és retorikatörténeti kérdések  műelemző szemináriumok  a diszciplináris mesterképzés megalapozása  bevezetés a tudományos munka alapvető módszereibe

Bolognai felsőoktatási rendszer  I. alapképzés (BA)  magyar alapszak + választható modulok, 6 félév  II. mesterképzés (MA)  magyartanári mesterszak, 5 félév vagy  magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév  III. doktori tanulmányok (PhD)  Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

II/A. Tanári mesterszak  a képzés kétszakos  a belépés feltétele: befejezett alapszakos tanulmányok  egy 120 kredites alapszakon és  egy másik alapszak 50 kredites (minor) változatán  magyartanárnak tanulhatnak tehát,  akik az alapképzésben teljesítették a 120 kredites magyar alapszakot, vagy  akik az alapképzésben teljesítették az 50 kredites magyar minort, valamilyen más 120 kredites alapszak mellett (pl. történelem, anglisztika, germanisztika stb.)

II/A. Tanári mesterszak  5 félév, 150 kredit  40 kredit: a tanári szakképzettség magyar szakos szakterületi ismeretei  40 kredit: a másik választott szak szakterületi ismeretei (pl. a filozófiatanári, a történelemtanári, az angoltanári, a némettanári szak)  40 kredit: pedagógiai és pszichológiai ismeretek  30 kredit: iskolai gyakorlótanítás (összefüggő szakmai gyakorlat)

Bolognai felsőoktatási rendszer  I. alapképzés (BA)  magyar alapszak + választható modulok, 6 félév  II. mesterképzés (MA)  magyartanári mesterszak, 5 félév vagy  magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév  III. doktori tanulmányok (PhD)  Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

II/B. Magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak  azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik  szakmai elmélyedésre vágynak az irodalom- vagy a nyelvtudomány valamely területén  tanulmányaik lezárását követően eséllyel kívánnak felvételizni a bolognai felsőoktatás harmadik szintjére, a doktori iskolai tanulmányokra is  4 félév, 120 kredit  a kreditek túlnyomó többségét az érdeklődésének megfelelő szakirány keretében, az őt érdeklő szakmai részterület tanulmányozásával szerzi meg a hallgató

II/B. Magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak  szakirányok a magyar irodalom terén:  Régi magyarországi irodalom  Klasszikus magyar irodalom  Modern magyar irodalom  Összehasonlító irodalom- és kultúratudomány  szakirányok a magyar nyelv terén:  Leíró nyelvészet  Nyelv, társadalom, kultúra  Szövegtan és stilisztika  Történeti nyelvészet

II/A + II/B = egyszakos magyartanár  alapesetben a diszciplináris mesterképzés (II/B) nem képesít tanári működésre  annak azonban nincs semmi akadálya, hogy  a hallgató a diszciplináris mesterképzésen (II/B) való részvételét követően  tanári mesterképzésre (II/A) is jelentkezzék, ahol további kreditek teljesítésével tanári képesítést szerezhet  ezt az utat választva egyszakos, tehát magyar szakos tanári diploma szerezhető  a magyar szak szakmai tartalma így a kétszakos tanári mesterszak magyar szaktárgyi részéhez képest alaposabb és elmélyültebb

Bolognai felsőoktatási rendszer  I. alapképzés (BA)  magyar alapszak + választható modulok, 6 félév  II. mesterképzés (MA)  magyartanári mesterszak, 5 félév vagy  magyar nyelv és irodalom (diszciplináris) mesterszak, 4 félév  III. doktori tanulmányok (PhD)  Irodalomtudományi Doktori Iskola, 6 félév

III. Doktori tanulmányok (PhD)  ME BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola  szövegtudományi-textológiai centrumú posztgraduális oktatás  szövegtudományi doktori program Magyarországon egyedül nálunk működik  három doktori program  1. Klasszikus szövegtudomány, vezetője Dr. Kecskeméti Gábor  2. Modern irodalom, vezetője Dr. Kabdebó Lóránt  3. Jelentéselmélet és hermeneutika, vezetője Dr. Forrai Gábor

1. Klasszikus szövegtudomány  a magyarországi írásbeliség különböző szövegtípusainak megismerésére és kezelésére irányul  az elméleti képzés és a gyakorlati alkotómunka szoros egységére és egyidejűségére épül  a történeti, teoretikus és módszertani ismereteket eredetükben és alkalmazásukban mutatja be, a hagyományos és a modern technika használatával együtt  célja középkori vagy újkori, magyar, latin, német, illetve a magyarországi művelődés történetében szerepet játszó nyelven keletkezett irodalomtudományi, művelődéstörténeti, tudománytörténeti forrásszövegek kritikai kiadásának sajtó alá rendezése  a konkrét szövegek a hallgató felkészültségétől, nyelvtudásától, érdeklődési körétől és távlati terveitől függően kerülnek kiválasztásra

2. Modern irodalom  a 20. századi irodalomtörténet tanulmányozása  klasszikus modernség  avantgárd  másodmodernség  utómodernség  posztmodern

3. Jelentéselmélet és hermeneutika  az irodalomtudomány számára közvetlenül releváns filozófiai kérdések  a klasszikus értelemben, azaz a szövegek értelmezésének tudományaként felfogott hermeneutika problémái  hermeneutikai kör  történetiség  a hagyomány szerepe  a szerzői intenciók azonosíthatósága  az értelmezések státusa és igazságigénye

 az érdeklődők további felvilágosítást találnak képzéseinkről és azok változatos kombinációs lehetőségeiről honlapunkon:  ugyaninnét az Irodalomtudományi Doktori Iskola honlapja is elérhető