A televíziózás új utakon, avagy a tévé jövőképe a jelenben A TV jelene és jövőképe A televíziózás új utakon, avagy a tévé jövőképe a jelenben
THEN….. & NOW
Fejlődés, fragmentáció 1957: Magyar Televízió indulása 90-es évek: kábelcsatornák indulása (A3, M-Sat, HBO, stb.) 1997: Földfelszíni sugárzású, kereskedelmi csatornák indulása (RTL Klub, TV2) 2012: Száznál is több magyar nyelven sugárzó televíziós csatorna Fejlődés, fragmentáció
Televízió: az elmúlt 15 évben Folyamatos átalakulás: Magyar Televízió (királyi) elveszítette piacvezető pozícióját, élre tört a két vezető kereskedelmi csatorna. A kezdeti néhányszereplős piac mára több, mint 100 magyar nyelvű csatornából álló tartalombőség keletkezett A műholdas sugárzású kábelcsatornák közül a csak néhánynak sikerült „jelentős”, pár százalékos nézettséget elérnie Sok kicsi sokra megy: 2004-2009 között csökkent a két országos kereskedelmi csatorna összesített nézettsége 2010-ben megállt a csökkenés, sőt, minimálisan növekedett is a közönségarányuk Felértékelődtek a saját gyártású műsorok: X-Faktor, Csillag születik, Megasztár, A széf, Ezek Megőrültek, ValóVilág 2011 év végétől ismét erősödnek a kábelcsatornák Egyre fontosabb szerepe van az online felületeknek Televízió: az elmúlt 15 évben
TV-jövőkép a jelenből sugározva Erős brand, erős tartalom Egyre inkább igaz, hogy a tartalom a király Saját gyártású műsorok Csatornaportfolió Fragmentáció: tematikus csatornák RTL Klub – IKO Kábelcsatornák egyesülése Továbbra is milliós nézőtábor estéről-estére Új utak, új platformok támogatása TV-jövőkép a jelenből sugározva
Változó nézői szokások Csatornahűség helyett tartalomhűség Lekérhető műsorszolgáltatások népszerűségének növekedése (még mindig nagyon minimális piaci részesedés) „Azt akarom nézni, amihez kedvem van” Változó nézői szokások
Új utakon Lineáris műsorszolgáltató (Broadcast) Lekérhető műsorszolgáltatás /Narrowcast/ (Internet, IPTV, VOD) Új utakon
A közönség megtartása és növelése, többplatformos tartalomfogyasztásra ösztönzése Egyedi elképzelés, új platformokon való megjelenés Erős televíziós, szerkesztett tartalom A tévénézők és az online közösség közös találkahelye, interaktivitás elősegítése Extra, adásból kimaradt videós tartalmak, riportok Catch up funkció indítása A változó tartalom fogyasztási trend követése, kiszolgálása New Media Koncepció
Pozícionálás: RTLKlub. hu: Műsorokat támogató weboldal Pozícionálás: RTLKlub.hu: Műsorokat támogató weboldal szórakoztató portál jellegű site(15-59) Struktúra: RTLKlub.hu – 1 site (tartalmi integráció) Rtlklub.hu
Önálló portálként működő műsoroldalak Napló: minden VV napnak egy-egy külön adatlap (hírek, videók, képgalériák) VV Lakók VV Méter Nézd Most SMS Fal Kisérő műsorok aloldalai Online Stream VV Klikk Együttműködésben a VV-stábbal (24 órás kapcsolattartás) Önálló portálként működő műsoroldalak
Önálló portálként működő műsoroldalak Versenyzők Mentorok Hírek Videók MMX Nézd Most Csirip Fal Egyedi tartalom: Király L. Norbi – werk sorozat, backstage videók Sztárchat Élő webkamerás közvetítés a backstage-ből Kimaradt jelenetek Minden produkció teljes hosszában Önálló portálként működő műsoroldalak
Saját gyártású műsorok visszanézhetőek Most a jó! Indulás: 2009. szeptember Saját gyártású műsorok visszanézhetőek Sorozatok, szappanoperák a weben is, teljes hosszban 3 napig regisztráció nélkül elérhető tartalmak 3 napnál régebbi tartalmak regisztrációhoz kötött elérése
RTL-es nézők megtartása, új látogatók elérése Egyedi elképzelés, új platform Catch up funkció indítása – a változó tartalom fogyasztási trendhez igazodva Filmtár funkció - Ingyenes
Egyedi Grid felépítés Zöld - már visszanézhető Sárga - az adás után, hamarosan visszanézhető Piros - nem nézhető vissza
A Catch up tv szolgáltatás kibővítése – 2010. júliusától Egész estés filmek (Akció, Kaland, Vígjáték) Hetente 2 premier film Akár olyan filmek is, amelyek még nem voltak láthatóak a képernyőn RTL Most Filmtár
RTL Klub platformok Broadcast (földfelszíni és kábelszolgáltatók) Internet: rtlklub.hu rtlmost.hu – Catch up TV IPTV, Hybrid TV videótéka (kábelszolgáltatók kínálatában) Tervezett platformok: Smartphone Smart TV RTL Klub platformok
Widget tervek Érvek mellette: Kiváló marketing eszköz Átalakuló médiafogyasztási szokások (broadcast felől a narrowcast irányába) Növeli a márkahűséget Elősegíti a televízióforgalmazók hirdetési volumenének növekedését Érvek ellene: Nincs egységes mérés (sem látogatottság, sem reklámkiszolgálás) Drága előállítási költség Egyszerre több platformra is kell dolgozni Alacsony eszközpenetráció Középtávon az applikációkat kiválthatja egy böngésző alapú Smart Tv szolgáltatás (lásd RTL Most), így esetleg még érdemes a „kivárás” Widget tervek
IPTV: interakció a képernyőn, azonnali vásárlás, szavazás, stb. 3D TV: Ahogy a moziban, a televíziózásban is elterjedhet a térhatású képrögzítés, továbbítás Mindenkinek lesz tévéje? Youtube, Facebook jelenség – veszélyforrás a professzionális tartalmakra Többplatformos műsorfogyasztás (elindítom a nappaliban, folytatom a mobilon, befejezem a munkahelyem monitorán) A jövő televíziója
3D TV