CATV Hangszintek Solti Miklós 2011 február
Valami van… Soha ilyen drágán nem lehetett LP-lemezt venni Már az európai studiókban is tolják a folyosóról a szobába vissza a szalagos magnókat 2008 TEC Avard egy studiószalag! A Studer cég szalagos digitális studiómagnója?! Valami van…illetve nincsen? Szóval van 3D már szemüveg nélkül, meg van HD mobiltelefonon (telefonálni is lehet vele), de mi van a hangátvitellel?
ATR Magnetics Master Tape Max Out Level: Ref+18 dB Max Lin Op Level: Ref + 10 dB 3rd HDist at Ref Lvl: 0,032% S/N NAB Aweighted: -68 dB Peak Dynamic Range: 86 dB Linear Dynamic Range: 78 dB Michael Spitz Ampex veterán sikerrel „találta meg” a szakma legjobb kémikusait és fejlesztő mérnökeit a technológia mai állása szerint elkészíthető legjobb szalaganyag előállításához: Nothing Sounds Like Tape
Az akusztikai igényesség Audio Research PH7 Hybrid Phono RIAA Preamp 80 Watt, 10,5 kg, JFET + E88CC Silent Running Audio Craz4 isoRack (4000$) JVC SX-VD10 nyírfamembrános hangszórók ATR Magnetics stúdió hangszalag (58 mikron) Thorens TD160HD (2738 Euro Euro PU) Teac Esoteric X-05 CD-Player (17 kg) GRADO Pick-Up kar fából (a Shure SME-kar nem jó) Raysonic CD238 CD-Player (11 kg, 6 csővel, 35W) Lehmann RIAA Amplifier Black Cube (700$) Digitális 5.1 illetve THX Ultra 7.1 csatornás házimozi rendszerek helyett Virtual Surround Panning (Studer)
Audio Research Inc. 10 Hz – 60 kHz +/-0.25 dB RIAA0,005% THD / 0,5 Volt RMS OutMC / MM Compatible57,5 dB Total Gain80 Watts 10,5 kg10 Hz – 60 kHz +/-0.25 dB RIAA0,005% THD / 0,5 Volt RMS OutMC / MM Compatible57,5 dB Total Gain80 Watts 10,5 kg
Az LP reneszánszát éli 2007 óta? A CD „minőség” MP3-ból WMA 5.1 és 7.1 és ? Hol vagyok a zene forrásához képest? A mai napig nem tisztázódott a hangzás műszaki adat-háttere De van „három” pszichoakusztikai modellünk is (Zwicker prof. München ebből csak az elsőt alkotta meg)
Pszichoakusztika A digitális hangkódolás alapja: az emberi fül által nem érzékelt hangösszetevőket nem továbbítják Az emberi fül pszichoakusztikai 1.modelljének alapjait Zwicker prof. (Müchen) rakta le. A főműsorok (értsd: reklámok) közötti időszakban sugárzott töltelékműsorok (film, zene, stb.) szintje (hangossága) természetesen kisebb (ez a „2.pszichoakusztikai modell”) A „3. modell”-el nemzetközi szinten kellene valamit csinálni.
Kivezérlés-jelzők
Összehasonlító mérés előfizetői szinten Lakótelepi átlagos nagyságú szoba (3,5 x 5,5 m) Átlagos vevőkészülék (Panasonic 72 cm-es sztereo) Átlagos öreg erősítő (Onkyo Integra sztereo) Átlagalatti hangdobozok (Sanyo SX511 75/80W) Átlagos mikrofon (Akai ACM-50 Electret Condenser) Kijelző műszer (Audio Precision Portable One Plus) Mikrofon pozíció 2,5 méterre, középvonalban A kijelzett szintek csatornánként hasonló műsor alatt, általában két perces megfigyelés átlagos értékét jelentik Az előfizető által érzékelhető „szörfölési különbség”-et próbáltam tettenérni műszeres indikálással
Egyes csatornák hangosságszintje
Következtetés El kellene érni, hogy nemzetközi szinten (újra?) szabályozzák a műsorcseréknél megengedhető hangosság-szinteket Az otthoni használatra szánt Nero CD-szerkesztő/író programban is lehetőség van erre A szalagos studiómagnóknál már 1955-től elfogadott referenciaszint volt a 0dB VU = 185 nWb/m/19 cm/s flux Ezt a problémát éppen az előfizetők érdekében kellene komolyan venni és a szabályozásnak érvényt szerezni Eléggé szomorú, hogy már a HDTV-nél, a 3D Bluray-nél stb. tartunk, de stúdiószinten erre nem fordítottak figyelmet Az egyes digitális jelfolyamokban utólag hangosság- szabályozást végrehajtani a többcsatornás műsor- szolgáltatóknál már nem lehetséges (DVB-S, -C, -T, stb.)