Avantgard Európában 1945 előtt

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Advertisements

Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Művészet By: Turi Krisztina.
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
Új művészeti törekvések a századelőn
Az avantgárd irodalma.
Rodostói kakukkok.
Új művészeti törekvések a századelőn
T.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Modernizmus és várostervezés
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Hugo Ball a Cabaret Voltaire-ben. Zürich, 1916.
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Ismered?.
A líra átalakulása a 19. század második felében
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Magyar művészet 1945 előtt.
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Expresszionizmus 31/A.
T.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
Szigorlati képanyag válogatás 100 kép tavasza
James Ensor: Intrikusok, 1911.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
A képzőművészet – terápia művészettörténeti vonatkozásai. Vizsgaanyag.
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Posztimpresszionizmus
Marcel Duchamp: L.H.O.O.Q
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
a kubizmus kubus = kocka
A képzőművészet mozgásábrázolásra adott válaszai A futurista tanulság.
A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Klasszikus avangárd Feladatok.
Előadás másolata:

Avantgard Európában 1945 előtt Fauve-izmus, expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, absztrakt, dadaizmus, szürrealizmus

Avantgardizmus, modern művészet (modernizmus)

Jellemzői: - Elutasítja a hagyományokat, lázad az akadémiák ellen (Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)

- Újít

Torzít, túloz, felfokoz

Szakít a valóság utánzásán alapuló, klasszikus formafelfogással

- lemond a figurális ábrázolásról

- Önállóságát hirdeti, gyakran önmagával foglalkozik

Két nagyobb periódusa: a/ Klasszikus avantgárd – a II. Világháború előtt b/ Neo-avantgárd – a háború után

II. Klasszikus avantgárd: modernizmus a 1945 előtt

1. Fauve-izmus Matisse

tiszta színek, éles színkontrasztok Derain

- A tubusból közvetlenül a vászonra Vlaminck

- Megszüntetik a fény-árnyék ellentéteket Matisse

- Lefokozzák a 3. dimenzió szerepét, dekoratív, síkban tartott színritmusokat teremtenek Matisse

- Előfutárok: Van Gogh, Gauguin

Henri Matisse - Francia - Nagy színkontrasztok,

fény, derű, harmónia,

ritmus, mozgás, dekorativitás

- Henri Matisse: A vörös desszert, 1908.

2. Expresszionizmus: Schmidt-Rottluff

Torzított formák, zaklatott vonalvezetés, nyers színek Heckel Schmidt-Rottluff

Szubjektivitás, a természet felől befelé az emberi lélek felé: „én így látom” Schmidt-Rottluff Kirchner

- Előfutárok

Két művészcsoport Németországban: Die Brücke („A Híd”), Drezda (1905-13), Kirchner Schmidt-Rottluff

Der Blaue Reiter („A kék lovas”), München (1911-14) Kandinszkij: Borító a Der Blaue Reiter almanachjához

Vaszilij Kandinszkij Gabrielle Münter

Absztrakt festészet: tisztán művészi forma, olyan mint a zene

- Vaszilij Kandinszkij: Sárga, piros, kék, 1925.

Franz Marc

- Franz Marc: A kék ló, 1911.

Kubizmus ,1907-1914 Braque

- Előzményei: Cézanne posztimpresszionizmusa, a reneszánsz előtti térszemlélet, a törzsi művészet

Cézanne-i kubizmus, (1907-09) - Hagyományos, egy nézőpontú képkivágat, de a teret alkotó tárgyak geometrikus alakzatokra egyszerűsödnek Braque

Analitikus kubizmus (1910-12) - A festő elemzi, vizsgálja a teret és tárgyait - A tárgyak és a tér geometrikus alkotó elemeire bontva szétterül a vásznon - Célja a formák „objektívebb, tárgyszerűbb” ábrázolása - „Monokróm” csendéletek, portrék Picasso

- Több nézőpont egyszerre: szimultaneizmus Picasso

Georges Braque: A portugál nő, 1911.

Szintetikus kubizmus (1912-14) - Összegzett, egységbe fogott formák Stilizálás, játékosság: nem azonos a látvánnyal, csak utal rá - Kollázs technika: ragasztott kép, Braque

- Olcsó anyagok, „nem művészi”: kapcsolat a hétköznapisággal Picasso

Pablo Picasso

kék és rózsaszín korszak,

kubizmus,

klasszicitás,

szürrealizmus,

játék a hagyománnyal,

szobrászat

Picasso: Az avignoni kisasszonyok, 1907.

Pablo Picasso: Guernica, 1937.

A futurizmus Sant’ Elia

- Dicsőíti a mozgást, a sebességet, a gépet: ez a kor meghatározó élménye Balla

Részlet a futurista kiáltványból: „Megállapítjuk, hogy a világ új szépséggel gazdagodott: a sebesség szépségével. Egy versenyautó, kirobbanó kígyókhoz hasonlatos vastag csövekkel díszített motorházával… egy bömbölő autó, mely úgy száguld, mint a kartács, szebb, mint a Szamothrakéi Győzelem (szobra).” Marinetti, 1909.

Marinetti képverse

- Múlt és hagyomány ellenes Balla

- Élteti a rombolást, a háborút, ami teret enged az újnak, a modernnek Marinetti

- Hat rá a mozgókép (film) Balla

- A mozgás megjelenítésére törekszik: több mozdulat fázist próbál egy képbe sűríteni Giacomo Balla: A pórázon sétáltatott  kutya dinamizmusa 1912

Umberto Boccioni

- Umberto Boccioni: Az izmok dinamizmusa, 1913.

Kazimir Malevics - szuprematizmus

- Vallásos művész (a pravoszláv templom alapformái: kör, négyzet, görög kereszt)

Másfajta befogadás: meditáció Anyagtalan, személytelen: a festészet vége Másfajta befogadás: meditáció

Kazimir Malevics: Vörös négyzet, 1914.

Kazimir Malevics: Fehér alapon fehér négyzet, 1915.

Konstruktivizmus Tatlin

- Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920 - Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920. (elpusztult)

Bauhaus - „Építés”, „épület” és a „ház” szóból - 1919-ben alapított művészeti alkotóműhely, iskola Weimarban - 1925-től Dessauban működött - 1933-ban a nácik bezáratták - 1937-től Chicagóban újra megalakul (New Bauhaus)

- Művész-konstruktőrök nevelése, akik az emberi környezetet egységében alakítják

Dadaizmus - 1916-ban Svájcban, a háború elöl menekült írók és művészek hozzák létre

(Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről) Duchamp: L.H.O.O.Q. 1919

(Kiáltványok: Tristan Tzara) Román származású költő, a dadaista kiáltványok szerzője: értelmi feszültség és szándékos zagyvaság furcsa elegye jellemzi ezeket a szövegeket

(Hogyan kell dadaista verset írni?) „Vegyetek egy újságot. Vegyetek egy ollót. Válasszatok ki belőle egy olyan hosszú cikket, amilyen hosszúnak a költeményt szánjátok. Vágjátok ki a cikket. Gondosan vágjátok ki belőle a cikk szavait és az összeset tegyétek bele egy zacskóba. Gyengéden rázzátok össze. Egymás után húzzátok ki a szavakat és olyan sorrendben rakjátok le, amilyenben előjöttek. Lelkiismeretesen másoljátok le őket. A költemény rátok fog hasonlítani. Íme, végletesen eredeti és elbűvölő érzékenységű íróvá váltok…” Tristan Tzara

- Gáttalan kísérletezés, új művészeti attitűdök, kifejezési formák, műfajok: kollázs, montázs, ready made

Marcel Duchamp

Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt, 1912.

- Ready made, objet trouvé, Palackszárító 1964

assemblage: „összeillesztés”, „összeállítás” Roue de Bicyclette 1913

Marcel Duchamp: Forrás, 1917.

Rose Sélavy 1921

A nagy üveg 1915-1923

Szürrealizmus

- Előzményei: a vizionárius festők: Bosch, Goya

Giorgio de Chirico metafizikus festészete,

(Giorgio de Chirico: Aggódó múzsák, 1917)

Gyakran erotikus tartalmú Dali

- Szerinte az álom a valóság megragadásának eszköze: az álom logikájára épít alkotásaiban Magritte

- A képzelet és képzelőerő felszabadítása a célja Dali: Narcissus metamorfózisa 1937

(Man Ray: Lautreaumont mondásának illusztrációja a Minotaure folyóiratból, 1933.) „Olyan szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.” Lautreaumont

(Méret Oppenheim: Prémes csésze, 1936.)

Salvador Dali

Gazdag képzelet és nagy mesterségbeli tudás

- Salvador Dali: A polgárháború előérzete,1936.

Atmoszferikus koponya szodómiát követ el egy versenyzongorán, 1934

Az emlékezet állhatatossága, 1931

S. Dali -L. Bunuel: Az andalúziai kutya, 1928 (film)

René Magritte

különös találkozások, Magritte

René Magritte: az emberi lét 1933

René Magritte: Ez nem egy pipa,1928-29.