Avantgard Európában 1945 előtt Fauve-izmus, expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, absztrakt, dadaizmus, szürrealizmus
Avantgardizmus, modern művészet (modernizmus)
Jellemzői: - Elutasítja a hagyományokat, lázad az akadémiák ellen (Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)
- Újít
Torzít, túloz, felfokoz
Szakít a valóság utánzásán alapuló, klasszikus formafelfogással
- lemond a figurális ábrázolásról
- Önállóságát hirdeti, gyakran önmagával foglalkozik
Két nagyobb periódusa: a/ Klasszikus avantgárd – a II. Világháború előtt b/ Neo-avantgárd – a háború után
II. Klasszikus avantgárd: modernizmus a 1945 előtt
1. Fauve-izmus Matisse
tiszta színek, éles színkontrasztok Derain
- A tubusból közvetlenül a vászonra Vlaminck
- Megszüntetik a fény-árnyék ellentéteket Matisse
- Lefokozzák a 3. dimenzió szerepét, dekoratív, síkban tartott színritmusokat teremtenek Matisse
- Előfutárok: Van Gogh, Gauguin
Henri Matisse - Francia - Nagy színkontrasztok,
fény, derű, harmónia,
ritmus, mozgás, dekorativitás
- Henri Matisse: A vörös desszert, 1908.
2. Expresszionizmus: Schmidt-Rottluff
Torzított formák, zaklatott vonalvezetés, nyers színek Heckel Schmidt-Rottluff
Szubjektivitás, a természet felől befelé az emberi lélek felé: „én így látom” Schmidt-Rottluff Kirchner
- Előfutárok
Két művészcsoport Németországban: Die Brücke („A Híd”), Drezda (1905-13), Kirchner Schmidt-Rottluff
Der Blaue Reiter („A kék lovas”), München (1911-14) Kandinszkij: Borító a Der Blaue Reiter almanachjához
Vaszilij Kandinszkij Gabrielle Münter
Absztrakt festészet: tisztán művészi forma, olyan mint a zene
- Vaszilij Kandinszkij: Sárga, piros, kék, 1925.
Franz Marc
- Franz Marc: A kék ló, 1911.
Kubizmus ,1907-1914 Braque
- Előzményei: Cézanne posztimpresszionizmusa, a reneszánsz előtti térszemlélet, a törzsi művészet
Cézanne-i kubizmus, (1907-09) - Hagyományos, egy nézőpontú képkivágat, de a teret alkotó tárgyak geometrikus alakzatokra egyszerűsödnek Braque
Analitikus kubizmus (1910-12) - A festő elemzi, vizsgálja a teret és tárgyait - A tárgyak és a tér geometrikus alkotó elemeire bontva szétterül a vásznon - Célja a formák „objektívebb, tárgyszerűbb” ábrázolása - „Monokróm” csendéletek, portrék Picasso
- Több nézőpont egyszerre: szimultaneizmus Picasso
Georges Braque: A portugál nő, 1911.
Szintetikus kubizmus (1912-14) - Összegzett, egységbe fogott formák Stilizálás, játékosság: nem azonos a látvánnyal, csak utal rá - Kollázs technika: ragasztott kép, Braque
- Olcsó anyagok, „nem művészi”: kapcsolat a hétköznapisággal Picasso
Pablo Picasso
kék és rózsaszín korszak,
kubizmus,
klasszicitás,
szürrealizmus,
játék a hagyománnyal,
szobrászat
Picasso: Az avignoni kisasszonyok, 1907.
Pablo Picasso: Guernica, 1937.
A futurizmus Sant’ Elia
- Dicsőíti a mozgást, a sebességet, a gépet: ez a kor meghatározó élménye Balla
Részlet a futurista kiáltványból: „Megállapítjuk, hogy a világ új szépséggel gazdagodott: a sebesség szépségével. Egy versenyautó, kirobbanó kígyókhoz hasonlatos vastag csövekkel díszített motorházával… egy bömbölő autó, mely úgy száguld, mint a kartács, szebb, mint a Szamothrakéi Győzelem (szobra).” Marinetti, 1909.
Marinetti képverse
- Múlt és hagyomány ellenes Balla
- Élteti a rombolást, a háborút, ami teret enged az újnak, a modernnek Marinetti
- Hat rá a mozgókép (film) Balla
- A mozgás megjelenítésére törekszik: több mozdulat fázist próbál egy képbe sűríteni Giacomo Balla: A pórázon sétáltatott kutya dinamizmusa 1912
Umberto Boccioni
- Umberto Boccioni: Az izmok dinamizmusa, 1913.
Kazimir Malevics - szuprematizmus
- Vallásos művész (a pravoszláv templom alapformái: kör, négyzet, görög kereszt)
Másfajta befogadás: meditáció Anyagtalan, személytelen: a festészet vége Másfajta befogadás: meditáció
Kazimir Malevics: Vörös négyzet, 1914.
Kazimir Malevics: Fehér alapon fehér négyzet, 1915.
Konstruktivizmus Tatlin
- Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920 - Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920. (elpusztult)
Bauhaus - „Építés”, „épület” és a „ház” szóból - 1919-ben alapított művészeti alkotóműhely, iskola Weimarban - 1925-től Dessauban működött - 1933-ban a nácik bezáratták - 1937-től Chicagóban újra megalakul (New Bauhaus)
- Művész-konstruktőrök nevelése, akik az emberi környezetet egységében alakítják
Dadaizmus - 1916-ban Svájcban, a háború elöl menekült írók és művészek hozzák létre
(Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről) Duchamp: L.H.O.O.Q. 1919
(Kiáltványok: Tristan Tzara) Román származású költő, a dadaista kiáltványok szerzője: értelmi feszültség és szándékos zagyvaság furcsa elegye jellemzi ezeket a szövegeket
(Hogyan kell dadaista verset írni?) „Vegyetek egy újságot. Vegyetek egy ollót. Válasszatok ki belőle egy olyan hosszú cikket, amilyen hosszúnak a költeményt szánjátok. Vágjátok ki a cikket. Gondosan vágjátok ki belőle a cikk szavait és az összeset tegyétek bele egy zacskóba. Gyengéden rázzátok össze. Egymás után húzzátok ki a szavakat és olyan sorrendben rakjátok le, amilyenben előjöttek. Lelkiismeretesen másoljátok le őket. A költemény rátok fog hasonlítani. Íme, végletesen eredeti és elbűvölő érzékenységű íróvá váltok…” Tristan Tzara
- Gáttalan kísérletezés, új művészeti attitűdök, kifejezési formák, műfajok: kollázs, montázs, ready made
Marcel Duchamp
Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt, 1912.
- Ready made, objet trouvé, Palackszárító 1964
assemblage: „összeillesztés”, „összeállítás” Roue de Bicyclette 1913
Marcel Duchamp: Forrás, 1917.
Rose Sélavy 1921
A nagy üveg 1915-1923
Szürrealizmus
- Előzményei: a vizionárius festők: Bosch, Goya
Giorgio de Chirico metafizikus festészete,
(Giorgio de Chirico: Aggódó múzsák, 1917)
Gyakran erotikus tartalmú Dali
- Szerinte az álom a valóság megragadásának eszköze: az álom logikájára épít alkotásaiban Magritte
- A képzelet és képzelőerő felszabadítása a célja Dali: Narcissus metamorfózisa 1937
(Man Ray: Lautreaumont mondásának illusztrációja a Minotaure folyóiratból, 1933.) „Olyan szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.” Lautreaumont
(Méret Oppenheim: Prémes csésze, 1936.)
Salvador Dali
Gazdag képzelet és nagy mesterségbeli tudás
- Salvador Dali: A polgárháború előérzete,1936.
Atmoszferikus koponya szodómiát követ el egy versenyzongorán, 1934
Az emlékezet állhatatossága, 1931
S. Dali -L. Bunuel: Az andalúziai kutya, 1928 (film)
René Magritte
különös találkozások, Magritte
René Magritte: az emberi lét 1933
René Magritte: Ez nem egy pipa,1928-29.