Spielberg és a holokauszt A hitelesség kérdése a Schindler listája című filmben
Elfogadható-e a holokauszt játékfilmes megközelítése? Hipotézis: Elfogadható, amennyiben hiteles. Tehát a hitelesség vizsgálatára van szükség. Ennek három szempontja: - Hiteles adaptálás - Történelemhűség - Hiteles holokauszt-ábrázolás
Mikor hiteles egy adaptáció? Klasszikus megközelítés: Ha a szöveg „lényegét” visszaadja. (képviselői pl. Lukács György, Bazin) Mai filmelméletben: Csak szöveg interpretációját filmesítik meg. (Joy Gould Boyum) Saját modell: Műalkotás: Tartalom, forma, értelmezés (Niklas Luhmann kommunikáció-modellje alapján) Ennek alapján az adaptáció: A szöveg interpretációja a film tartalma. Mivel nincsenek pontos kritériumai a hiteles adaptációnak, ez nem lehet szempont. A „Schindler bárkája” borítója
Mikor hiteles egy történelmi film? Klasszikus megközelítés: Ha korhű és tényszerű. Azonban a múlt folyamatosan átértelmeződik (Assman) Emiatt a korhűség kritériumai is változnak. A történelmi hitelesség tehát szintén nem várható el a filmektől. A plaszowi koncentrációs tábor a valóságban
Mikor hiteles egy holokauszt-film? Ha szembesít a holokauszt tanulságával: az Ember sötét oldalával, amely bizonyos helyzetekben bármire képessé teszi. A plaszowi tábort felügyelő SS-katonák
Amerika monomítosza Az áldatlan állapotokat egy titokzatos idegen felszámolja (Joseph Campbell) A tragikus esemény a hősies történet díszletévé silányul
Ki volt Oscar Schindler? Schindler-portré Liam Neeson a filmben
Schindler a filmben Gátlástalan de érzéki férfi (Kovács András Bálint), aki a végére „megtér” – negatív tulajdonságaira is szüksége van tette végrehajtásához. A pálfordulás pillanata hangsúlyos.
Schindler a valóságban Iszákos, marad, és csalja a feleségét. Tehát ambivalens személyiség, nem egy jó ember (ami nem kisebbíti tettét) Schindler SS-tisztekkel ünnepel Oscar a jeruzsálemi „Igazak fasorában” ültetett fája mellett
Ami a filmből nem derül ki Schindler és Amon Goeth valahol „rokonlelkek” Két ennyire hasonló ember közül miért lett az egyikből gyilkos, a másikból megmentő?
Spielberg és a holokauszt A film menekvésről szól, pedig a holokauszt lényege a pusztulás. (Kertész Imre, Kubrick) – Megmutatja, hogy lehetséges volt az ellenállás. (Roger Ebert) Amon Goeth a táborlakókra lövöldöz a filmben… …és ugyanez a jelenet archív felvételen
Konklúzió: A Schindler listája hazug film Nem lehet hiteles, mégis annak akar látszani. Spielberg és Liam Neeson a forgatáson
Van-e a témában hiteles film? Két példa, amelyek története fiktív, de szembesítenek a holokauszt keserű tanulságával, a gonoszság emberi eredetével:
Képek forrása: http://www.deathcamps.org/ http://www.krakow-poland.com/ http://www.scrapbookpages.com/ http://abebooks.com http://movieart.net/ http://www.impawards.com/ http://www.holocaustresearchproject.org/ http://www.filmklik.hu/ http://www.idealbargainxp.net/ http://www.courthousegalleries.com/
Köszönöm a figyelmet!