Elfogadható-e a holokauszt játékfilmes megközelítése?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Idézetek Hamvas Bélától ( 1897 – 1968 )
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Mennyire érzed magad biztonságban a virtuális térben? Dr. Krasznay Csaba.
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Egyszerűen hihetetlen Dwight D. Eisenhower tábor- noknak igaza volt, amikor elrendelte, hogy fényképez- zenek és filmen örökítsenek meg mindent, amit láttak.
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
Egy ötlet megvalósítása
A holokauszt tanítása iskolámban
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Képességszintek.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Az egyed-kapcsolat modell
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Társadalom – politika – média Komplex digitális tananyag- és taneszköz- fejlesztés a társadalomtudományi képzés számára (TÁMOP /1/A )
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Alapige Jón 3,1-5.10; 4,1. 'Az Úr igéje másodszor is szólt Jónáshoz: Indulj, menj Ninivébe, a nagy városba, és hirdesd ott azt az üzenetet, amelyet én.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
Katona József: Bánk bán
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
Engedd / Engedj közelebb
Nagyböjt első hete.
XHTML 1. óra. Miért térjünk át HTML-ről XHTML- re? HTML-szabványban tartalom és forma összemosódott HTML 4.0 szabványban stíluslapok használatát javasolták.
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Kertész Imre: Sorstalanság
1 BESZÉDFELISMERŐ RENDSZERES ALKALMAZÁSA AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN (ELŐKÉSZÍTÉS) A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával,
Mesék bűvöletében Az állatmese
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
A differenciálszámtás alapjai Készítette : Scharle Miklósné
Banyár József: Életbiztosítás Az életbiztosítások elvi megkonstruálása Banyár József.
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
Miért nem valóságos az idő?
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Visual Basic 2008 Express Edition
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
H U M O R a bíróságon (Bokrétás András).
Mai üzenetünk Teremtő erőink.
Az idő értéke. 1. Az idő : valóság, vagy elképzelés?
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Az Élet Igéje szeptember.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
Mechanikai hullámok.
A zsidóság régen és ma (Projekt, óraterv)
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Alkonyat Budapest felett. Az Embermentés és ellenállás hiteles története Kovacs gellért.
Kertész Imre: Sorstalanság
Egy plakát elkészítése, nyomtatási eljárások,
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Előadás másolata:

Spielberg és a holokauszt A hitelesség kérdése a Schindler listája című filmben

Elfogadható-e a holokauszt játékfilmes megközelítése? Hipotézis: Elfogadható, amennyiben hiteles. Tehát a hitelesség vizsgálatára van szükség. Ennek három szempontja: - Hiteles adaptálás - Történelemhűség - Hiteles holokauszt-ábrázolás

Mikor hiteles egy adaptáció? Klasszikus megközelítés: Ha a szöveg „lényegét” visszaadja. (képviselői pl. Lukács György, Bazin) Mai filmelméletben: Csak szöveg interpretációját filmesítik meg. (Joy Gould Boyum) Saját modell: Műalkotás: Tartalom, forma, értelmezés (Niklas Luhmann kommunikáció-modellje alapján) Ennek alapján az adaptáció: A szöveg interpretációja a film tartalma. Mivel nincsenek pontos kritériumai a hiteles adaptációnak, ez nem lehet szempont. A „Schindler bárkája” borítója

Mikor hiteles egy történelmi film? Klasszikus megközelítés: Ha korhű és tényszerű. Azonban a múlt folyamatosan átértelmeződik (Assman) Emiatt a korhűség kritériumai is változnak. A történelmi hitelesség tehát szintén nem várható el a filmektől. A plaszowi koncentrációs tábor a valóságban

Mikor hiteles egy holokauszt-film? Ha szembesít a holokauszt tanulságával: az Ember sötét oldalával, amely bizonyos helyzetekben bármire képessé teszi. A plaszowi tábort felügyelő SS-katonák

Amerika monomítosza Az áldatlan állapotokat egy titokzatos idegen felszámolja (Joseph Campbell) A tragikus esemény a hősies történet díszletévé silányul

Ki volt Oscar Schindler? Schindler-portré Liam Neeson a filmben

Schindler a filmben Gátlástalan de érzéki férfi (Kovács András Bálint), aki a végére „megtér” – negatív tulajdonságaira is szüksége van tette végrehajtásához. A pálfordulás pillanata hangsúlyos.

Schindler a valóságban Iszákos, marad, és csalja a feleségét. Tehát ambivalens személyiség, nem egy jó ember (ami nem kisebbíti tettét) Schindler SS-tisztekkel ünnepel Oscar a jeruzsálemi „Igazak fasorában” ültetett fája mellett

Ami a filmből nem derül ki Schindler és Amon Goeth valahol „rokonlelkek” Két ennyire hasonló ember közül miért lett az egyikből gyilkos, a másikból megmentő?

Spielberg és a holokauszt A film menekvésről szól, pedig a holokauszt lényege a pusztulás. (Kertész Imre, Kubrick) – Megmutatja, hogy lehetséges volt az ellenállás. (Roger Ebert) Amon Goeth a táborlakókra lövöldöz a filmben… …és ugyanez a jelenet archív felvételen

Konklúzió: A Schindler listája hazug film Nem lehet hiteles, mégis annak akar látszani. Spielberg és Liam Neeson a forgatáson

Van-e a témában hiteles film? Két példa, amelyek története fiktív, de szembesítenek a holokauszt keserű tanulságával, a gonoszság emberi eredetével:

Képek forrása: http://www.deathcamps.org/ http://www.krakow-poland.com/ http://www.scrapbookpages.com/ http://abebooks.com http://movieart.net/ http://www.impawards.com/ http://www.holocaustresearchproject.org/ http://www.filmklik.hu/ http://www.idealbargainxp.net/ http://www.courthousegalleries.com/

Köszönöm a figyelmet!