Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
K REFORMÁCIÓ C SZÉKELYUDVARHELY KOLLÉGIUM E M 100 ÉV T.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
Bodó Sándor (Szamosszeg 1920 –.
Nagyvárad Moka (Japán) 1997
Buhály József (Nyírtass, 1945 –. Artportal.hu: •
Gimnázium Szigeti épület A kollégium Iskolánk rövid története.
A tehetség és felelősség
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kohán György (1910, Gyulavári , Gyula).
a titokban tartott fekete sebész. Dr. HAMILTON NAKI.
EU alapismeretek E-Learning.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
Bevezetés A Queen egy brit rockegyüttes, amelyet 1970-ben alapított Freddie Mercury énekes, Brian May gitáros és Roger Taylor dobos, 1971-ben csatlakozott.
Könnyek....
Visszaemlékezés Szabó Gábor professzor oktatói, kutatói, intézetigazgatói és közéleti tevékenységére Biró Sándor.
ÖSSZEFOGLALÓ FELADATOK
Az Európai Unió története
Kora középkori művészet
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Matematika a tudományban és a művészetekben
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
Földünk a második világháború után
2004. október 28. Változó közoktatás a változó világban Általános iskolák Józsefvárosban
PÁSZTOR ÁDÁM NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK V. ÉVF. BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Élete IttSzületett -Élt-ésHalt A Líceum homlokzata A Líceum tornaterme 1939-ben a Baár–Madas Református Leánylíceumban kitüntetéssel érettségizett.
T.
Összehasonlító pedagógia
A dadaizmus.
Bevezetés a neveléstudományba
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Káli Csaba: Egy gróf az emigrációban. Teleki Béla naplója
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
75 éves. Tanulmányai: Általános és középiskolai tanulmányait Gyöngyösön végezte, 1950 júniusában érettségizett. Az Egri Állami Pedagógiai Főiskolán szerzett.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
CSAPODY VERA március 29. – Budapest, november 6. "Az én hivatásom, hogy másoljam le a természet szépségeit. Mindegyiket, amennyire csak lehetséges."
The Magic Tap. Magic tap, which appears to float in the sky with an endless supply of water. In actuality, there is a pipe hidden in the stream of water.
Noémi érkezése Megszülettem én láttam meg a világot. A nevem Gáspár Noémi 3 kg és 53 cm voltam a születésemkor. Pontosan este perckor.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Ember-Feltaláló-Géniusz
1833. december 16. – október 13.) festőművész
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Absztrakt expresszionizmus II. Minimalizmus, Pop Art
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
Heike Kamerlingh Onnes
Micheal Foucault.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Óvodai és iskolai szociális segítés
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Előadás másolata:

Kortárs festőművész életútrajza a tehetség tükrében Csicsely Ildikó SZTE Modernkor történeti Doktori Iskola doktorjelölt Tehetségfejlesztési szakértő

Találkozás – Eduard Flor Doktorandusz csoporttárs holland ösztöndíja 2007. –amszterdami nyári kirándulás Felkérés élettörténete megírására –Első fázis – 2007. október

Életútrajz

Mária mennybemenetele Bartolomé Esteban Murillo: Guido Reni Krisztus kereszttel Mária mennybemenetele

Mendlik Lajos (1903-1985) Mendlik Oszkár (1870-1963) A mólón A Balaton hajdanán Mendlik Oszkár (1870-1963) A tükör előtt 1958. Viharos tengerpart 1919. Havas faluvég 1948. Leányportré 1894.

Heinrich Campendonck( 1889-1957) The landscape 1918. The Balkony 1913. Landschaft mit Ziegen und Wildkatzen 1921

„Grandma” Moses Anna Mary Robertson Moses (1860-1961)

Grafika-széria Színes rézkarc-széria Kozmikus-széria Emberi kapcsolatok-széria Természet-széria Elektromos- és gép-széria

Felvetés, dilemma Milyen belső adottságokkal kellett rendelkeznie ahhoz,hogy dacolva a külső körülményekkel, ki tudott bontakozni egyéni képvilága, Amszterdam és Párizs művészvilágában érvényesülni tudott vele. Milyen körülmények segítették, illetve hátráltatták sorsának alakulását? Hogyan tudott külföldön elfogadott művésszé válni? Czeizel Endre genetikus professzor 2X4 faktoros tehetségmodellje alapján választ szeretnék kapni arra, hogy Eduard Flor esetében is beszélhetünk-e a tehetségígéret géniusszá válásáról. A külső és belső komponensek egymásra hatása segítette-e a tehetség talentummá válását, ha igen, akkor milyen társadalmi teljesítmény mutatja megnyilvánulását.

Elemzés a Czeizel-modell alapján Általános értelmi képességek Mérése: IQ teszt – ilyen mérés Flor esetében nem volt. Így az iskolai osztályzatok alapján vonhatunk le következtetéseket. „Annyit mondhatok, hogy elemi és középiskolában egyaránt jó tanuló voltam. „

Speciális szellemi képességek Kézügyessége és képzőművészeti tehetsége korán megnyilvánult 12 évesen elhatározta, hogy költő vagy festő lesz Rajzolási, színezési, kompozíciós tehetsége kivételes Küzd a felszínes megoldások ellen Jó a nyelvérzéke. Középiskolásként – német olasz, majd holland, francia, angol nyelvtudás Gyermekként hegedülni tanul, a zene mai napig szerepet játszik életében –komolyzene hallgatás közben kap inspirációt a festéshez.

Kreativitás A művészgéniuszok legfőbb kritériuma eredetiségük az új, csak rájuk jellemző művészi világuk megteremtése, saját stílus-forma, akár tartalom létrehozása. Mindig kereste a nehezet, a megmérettetés lehetőségét. „A külön rajzórán trópusi lepkét választottam először, amire még a tanár sem vállalkozott.” Nyitottsága az újat alkotás iránt eredményezte a színes rézkarc technika kidolgozását, mellyel nagy sikereket ért el Párizsban.

Motiváció A motiváció egyfajta energiatöltet, amely szükséges ahhoz, hogy a veleszületett adottságok képességekké váljanak, és minél magasabb fokra emelkedjenek. A motiváltság nagyon erősen függ a külső, családi, iskolai, kortársi, társadalmi hatásoktól. Jelentős szerepe van a „megszállottságnak”, mely szükséges a művésznek a belső énjével való kapcsolathoz. Művészet iránti elkötelezettségét mi sem mutatja jobban, minthogy törekedett arra, hogy tudását, tapasztalatát továbbadja. –Zandaag, Amsterdam-rajziskola

Külső hatások Család 3 testvér – 2 fiú, 1 lány Édesapja - szabász, ruhatervező Apja gyűlölte, hogy rajzolt ” Látom már az lesz a kenyered, hogy az utcán rajzolsz, és abból élsz, hogy alamizsnát tesznek a sapkádba.” Édesanyja –női szabó, ruhatervező (anyai nagymamának is jó a kézügyessége) Családban van orvos, lelkész, tanár, iparos, püspök, szabó, de művészpályán senki. Jó anyagi körülmények

Család Testvérei – polgári foglalkozást választottak (orvos, könyvelő, teniszező) 4 gyermekei közül senki nem vált festőművésszé (egyetemi tanár, kereskedő, kertész, politológus) 11unokája közül 2 leánynak és 1 fiúnak jó kézügyessége van. Czeizel Endre genetikus Kondor Béla esetében úgy nyilatkozik, hogy, „az ősökben meglevő vizuális tehetség- gének benne olyan szerencsésen találkoztak, hogy e tehet- ségének vulkánszerű kitörését eredményezték.” (Czeizel 2008.)

Iskola Középiskola 3. évfolyamán rajzból megbukott. „Mendlik Lajosnak köszönhetem, hogy megbuktatott, tőle kaptam rajz alapjaim.” A középiskolai rajzoktatás és technikai alapok meghatározták későbbi életét. Kitartása, elhivatottsága megmaradt, és ez segítette hozzá, hogy Hollandiában az Akadémián tovább fejlessze magát. Igaz, sokszor nem értett egyet azokkal a módszerekkel, ahogy tanították őket (4 év után ott is hagyta az Akadémiát), mindenesetre technikailag magas szintű képzést kapott.

Kortársak Eduar Flor azok közé tarozik, akik magukba olvasztják a múlt és kortárs mesterek alkotásaiban érzékelt és tetsző tanulságokat, de saját művészi világuk megteremtésére törekszenek. Kortársaitól állandó kritika érte, mindig találtak valami számukra nem tetszőt. Folyamatos problémája volt származása miatt. 1956-ig nyilaskeresztesnek tartották, aki nem véletlen, hogy elmenekült Magyarországról (Akkor ő még csak 20 éves volt!) 1956 után kommunistaként tekintettek rá. Ahogy egyre ismertebbé vált, sokkal több irigye lett, minden alkalmat megragadtak, hogy orra alá dörgöljék magyar származását. (pedig holland állampolgár volt!)

Társadalom A II. világháború miatt, valamint a magyarországi események hatására pl. besúgónak akarják beszervezni; behívó a háborúba; apja tiltása az Akadémiától; mind közrejátszottak abban, hogy 1945-ben, 20 évesen elhagyja az országot. 1956-ban már Hollandiában élt, itt érték a magyarországi események hírei. A forradalom leverése, az események mély átélése hatására három évig nem fest. 1956-59 között a menekült magyar fiatalok tanulását segítette. A munkájáért 2007-ben megkapta a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét. Élete szomorú emléke, mikor magyar állampolgárságáról le kellett mondania. Termékeny művész, aki sokféle technikát kipróbált, új utakat keresve teljesítette ki művészetét. Idejében „lelépett”, hasonlóan Munkácsyhoz, Vasarelyhez. Ő is külföldön vált elismert művésszé, Hollandiában éppúgy, mint Párizsban.

Ösztöndíjak, kitüntetések és díjak Kitüntetések és díjak: 1950 "Opening Amsterdam-Rijnkanaal" két fő díjának győztese a Nemzeti Művészeti Akadémia versenyén 1963 Holland kormány tanulmányi ösztöndíja Franciaoszágba 1966 francia kormány tanulmányi ösztöndíja Franciaoszágba Parisien Atelier of the Cité International des Arts két teljes évig itt tartózkodik. 1974-1975 Holland kormány tanulmányi ösztöndíja (CRM) 1975-1976 Holland kormány tanulmányi ösztöndíja (CRM Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt (polgári tagozat) kitüntetés - a hollandiai magyarság szakképzése terén, illetve a magyarság körében kifejtett tevékenysége elismeréseként

Kiállítások 1959 Facetten III Municipal Museum of Enschede (Hollandia) 1960 'De Eendt" Galéria Amsterdam (Hollandia) 1960 Zonnehof Múzeum Amersfoort (Hollandia) 1961 Holland Grafikai Művészet, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1962 Holland Grafikai művészet Dél-Amerikában 1962 Festmények, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1963 Holland királyság 150 éve, Rijks Múzeum Amsterdam (Hollandia) 1963 't Venster Rotterdam (Hollandia) 1964 Liga Nieuwe Beelden, Amszterdam Városi Múzeum (Hollandia) 1965 L'Espace Galéria Amsterdam (Hollandia) 1966 Salon de Mai Paris (Franciaország) 1966 Art Moore Intézet, Philadelphia (Egyesült Államok) 1966 Modern Európai Grafika III, Museum am Dom Lübeck (Németország) 1967 Holland Grafikai művészet, Dublini Múzeum (Írország) 1968 Első Angol Metszet Biennale, Bradford (Anglia) 1969 Első Angol Metszet Biennale-ról 30 kiválasztott művészi alkotás vándorkiállítása Anglia múzeumaiban 1969 I.C.A. London (Anglia) 1970 Dordrechts Múzeum (Hollandia) 1970 Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Boston (Egyesült Államok) 1970 A színes grafikai nyomatok Ötödik Nemzetközi Triennale-ja, Grenchen, (Németország) 1970 18 Kortárs Holland Grafikai Művészeti Múzeum, Helsinki (Finnország) 1971 Grafikák, Helsinki Ateneumin Taidemuseo, Helsinki (Finnország) 1971 Kutató művészet és tudomány, "Európai Intaglio Printmakers", Philadelphia (Egyesült Államok) 1971 Három Város Nemzetközi Kiállítás Oslo, (Norvégia) Stockholm (Svédország) Kopenhagen (Dánia) 1971 Metszet Biennale Velence (Olaszország) 1971 Metszet Biennale Tokió (Japán) 1972 Holland Grafikai Művészet, Firenze (Olaszország) 1972 Three City Exposition Stockholm (Svédország) 1973 Három Város Nemzetközi Kiállítás Kopenhagen (Dánia) 1973 Holland Grafikai Művészet Hulsen Galéria, Leeuwarden (Hollandia) 1974 "Nederlands Palet" Városi Múzeum, Rotterdam (Hollandia 1974  Első Nemzetközi Grafikai Művészet, New Delhi (India) 1974  Zonnehof "Nederlands Palet", Amersfoort  (Hollandia) 1975 Nemzetközi Kulturális Centrum, Antwerpen (Belgium) 1975 Palais des Beaux Arts, Brussel (Belgium) 1976 Holland Intézet, Paris (Franciaország) 1976 Art Market, Basel (Svájc) 1977 Van Hulsen Galéria, Leeuwarden (Hollandia) 1977 F I A K Paris (Franciaország) 1977 Art Market Sonesta Hotel Amsterdam (Hollandia) 1977 Zonnehof Múzeum, Amersfoort (Hollandia) 1981 Bouwfonds Nederlandse Gemeenten Amersfoort (Hollandia) 1982 Skandináv Nemzetközi Grafikai Biennale Fredrikstad (Norvégia) 1983 World Print Councel San Francisco (Egyesült Államok) 1982 Dél-Amerika kiállítás (Tudomány és Művészet Minisztériuma, Hollandia) 1982 C.R.M. Holland Grafikai Kiállítás, Egyesült Államok 1983 „De Witte Voet” galéria Amsterdam (Hollandia) 1984 „De Witte Voet” galéria Amsterdam (Hollandia) 1984 Singer Museum Laren (Hollandia) 1985 --- Galériák csoportos kiállításai (alapítvány még ismeretlen)

„A kép az emberiség egyik legősibb – a szónál is régibb – tulajdona. A kép ábrázolhat valamit a múltról, a jelenből és az elképzelt jövőből. A kép üzenhet, amit ember küld embertársának, amit kultúrák üzennek a múltból a jelennek, s átadnak sok mindent, amire a szavak nem képesek. A kép forrása az emberi lélek, amelyben keletkezik és megjelenik. Az életöröm, az egészség, a harmónia kifejezése, de a betegség és a szenvedés hű tükre is. A kép az örömszerzés forrása, a lelki egyensúly támasza. A kép megfelelő szemlélettel, s a képalkotó tevékenységgel segítség a gyógyításban. A kép tanít, felvilágosít, szemléletet formál, általa megértőbbé válhatunk az emberi élet nagy titkai, szenvedései és valamennyi embertársunk iránt.” Hárdi István

Köszönöm a figyelmet!