FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 1 MIÉRT FOGLALKOZIK A LEGMAGASABB SZINTEN A NEMZETKÖZI POLITIKA AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYÉVEL? dr. Faragó Tibor, c. egyetemi tanár január 19..
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 2 A politika lassú „ébredése”: nagyon hosszú idő a tudománytól a politikáig A hipotézisektől , ill év telt el.. 1895 Arrhenius: CO2 szint növekedése - természeti okok 1938 Callendar: CO2-szint növekedése – antropogén okok 1987,88 ENSZ: nemzetközi megállapodás kell ( WCED,UNGA ) 1988 Torontó: 20%-os kibocsátás-csökkentés ( ) 1989 Noordwijk: megállítani kibocsátás-növekedést 2000-re 1992 ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény A „savas esők” esetében év telt el.. 1967 Odén: csapadék Európában savasabb ~ SO2 emisszió 1975 Helsinki Záróokmány: levegőszennyezés megfigyelés/szabályozás; kezdve SO2-vel 1979 EGB Egyezmény az országhatárokon átterjedő levegőszennyezésről 1985 Kén-jegyzőkönyv.. A hosszú idő oka a pol. tárgyalások kezdeményezéséig, a megállapodásig? Mauna Loa CO 2 mérési sor
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 3 A politika sokrétű „kételyei”: nehéz (volt) elfogadni a probléma súlyosságát, a gyors cselekvés szükségességét Az ember által előidézett körny. hatások közül "csak" az egyik; többihez képest nehezebb felfogni a veszélyességét: kibocsátott gázok, kibocsátások nem tűntek veszélyesnek (nem mérgező/veszélyes anyag) becsült közvetlen következmény sem látszott veszélyesnek (lassú hőm-változás) a tudományos bizonyosság lassan erősödött (globális adatok és modellek) A fordulat akkor következett be, amikor 1970/80-s években a kutatások és a nemzetközi együttműködés "felgyorsulása" tudományos klímakutató, modellező központjaik jelentős támogatása Moszkva és Washington által a tudom. vizsgálatokkal, globális modellekkel konkrétabb becslések: tud. ismeretek az égh. rendszerről Ezek nyomán került az ügy a nemzetközi politika színterére az 1980-as évek második felében.. – a "szokásos" megközelítésben ("BAU")
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 4 A nemzetközi tárgyalások kezdetei: a "szokásos" nemzetközi együttműködési, diplomáciai eljárások 1988 ENSZ határozat a glob. éghajlat megvédéséről ugyanúgy indul, mint a "szokásos" nemzetközi tárgyalások további vizsgálatok kellenek; tud. értékelések kerete: IPCC cél: jobban megérteni emberi tev-k és éghajlat kapcsolatát nincs részlet okokról, „ reális” és lehetséges válasz - stratégiákról hangsúly: káros hatások korlátozása, új egyezm. lehetősége A fordulat - magas politika érdeklődése - bekövetkezett, amikor kiderült (1988/1990: IPCC és 1.jelentése): elsősorban a véges fosszilis tüzelőanyagokra épülő energiagazdálkodás terén van teendő ( nemzetközi érdekütközéseket jelezte már 1970-es évek olajválsága ) a globális éghajlatváltozás drámai hatása az "eszköztelen" fejlődő államok számára fejlett világ saját karbon-függősége + fejlődő világ "fosszilis" fejlődési igényei miatt csak együtt oldható meg e probléma (kölcsönös függőség, közös felelősség) 1990 ENSZ tárgyalóbizottság, tárgyalások és 1992 az egyezmény keretében: legyenek máris konkr. célok, de már nem lehet jogilag köt. konkrét célokról megállapodni
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 5 A nagypolitika tehát „felfigyel”: ez nem egy szokásos környezeti ügy a globális érdekközösség és egyúttal (pol/gazd) érdekellentétek felismerése kritikus jelentőségű ágazatok egész soráról van szó a kibocsátás-szabályozás szempontjából (mitigáció): energiagazd., ipar, közlekedés, mezőgazd. (növény-t., állat-t.) vegetáció-erdőgazd., talajgazd. („nyelő-kapacitások” erősítése) kritikus jelentőségű ágazatok egész soráról van szó a hatások és kezelésük szempontjából (adaptáció): mezőgazd., erdőgazd., vízgazd., energia-felhasználás,.. egészségügy, természetvédelem, katasztrófa-védelem,.. Emiatt e problémakör bekerült a legkomolyabb gazdaságpolitikai, ill. biztonságpolitikai problémák sorába nemzetközi és nemzeti szinten egyaránt „kibocsátó” ágazatok hatásviselő ágazatok
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 6 Változó világrend - változó klíma: meg kellene állapodni, de meg lehet-e állapodni? Globális környezetterhelési, globális fejlettségbeli, erőforrásbeli és sérülékenységi különbségek változása emberi tevékenységekből eredő kibocsátások: az államok nagyon eltérő történelmi, de változó jelenkori felelőssége fejlettségbeli, életminőségi, szociális biztonsági, ágazati szolgáltatási helyzet: az államok (társ. csoportok) óriási történelmi, de változó jelenkori különbségei Globális környezetváltozás: hatásokkal, felelősséggel és teendőkkel kapcsolatos ismeretek gyarapodása éghajlatváltozás.. (megfigyelések, modellek, értékelés IPCC-2007) biológiai sokféleség, vegyianyagok hatása.. A környezet változásával, az éghajlatváltozással kapcsolatos ismeretek - a szűken értelmezett környezet-, klímatudatosság - erősödött, de egyúttal a saját gazd, bizt, hatalmi érdekekkel kapcsolatos ismeretek, tudatosság is USAKína energia-igény Kína+India és többi nem- OECD (kék vonal:OECD)
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 7 Mind több ismeret - mind nehezebb megállapodni: a nemzetközi tárgyalások két évtizede ( ) és hogyan tovább? 1992 Éghajlatváltozási Keretegyezmény 1997 Kiotói Jegyzőkönyv 2005 „történelmi szakaszhatár?” új tárgyalási forduló 2009 „csúcsra járatás” - jelzi a legmagasabb szintű pol-gazd érdekeltségeket és azok védelmét meg kell állítani.. (<2°C), de a fejlettek már nem akarják önmagukban „vinni a prímet” a fejlődők pedig előbb utol akarják őket érni.... Hogyan tovább: mi lehet hatással ? környezeti megfigyelések: még egyértelműbb jelzések? tud. kutatások/modellek: még egyértelműbb igazolás? véges term. erőforrások: korlátok és konfliktusok hatása? : meg kellene, de meg lehet állapodni ? (átfogó és globális és jogilag kötelező megállapodást elérni) a földi környezettel (és a jövővel) kapcsolatos közös felelősség, a globális és közös környezet-tudatosság alapján?