Gyógyszerpiac alakulása Fekete Tibor III. Konszenzus az Egészségügyért 2007. november 7.
Mit ígért a 2006. évi XCVIII. tv? Megreformálja a gyógyszertámogatás rendszerét Hosszú távon kiszámítható viszonyok minden piaci szereplő számára Kiszámítható, biztonságos magatartás és pénzügyi stabilitás a szereplőknek
Miért jó a változás? Ha nem lenne, a betegeknek sokkal többet kellene fizetniük Ha nem lenne, a konvergencia program nem teljesülhetne Több pénz lesz a gyógyításra Csökken az indokolatlan gyógyszerfogyasztás Csökkennek az árak Segíti a rászorulókat
Megállíthatók-e a folyamatok? Az ország határainál? A szerves fejlődés ellenére?
Világ gyógyszerpiaca
Világ gyógyszerpiaca
Európai növekedés 6 5 10 8 4 7 3 9 2 11 12 1 Or-szág 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 GER 6 5 10 8 4 7 3 FRA 9 2 ITA 11 12 1 UK ESP Σ átlag
Mi várható 2007-ben? Meghatározóak a gazdasági, strukturális, politikai, egészségügyi mozgások Világ növekedés 5 – 6 % Érett piacokról a növekvő piacok felé elmozdulás Új termékek belépése 25 – 30 Új termék szabadalmi védettség elvesztése USA részaránya csökken (37 %-ra) Előtérbe a kockázat és haszon faktorok értékelése Európa 2 – 3 % növekedés (+8 és –5 között)
Természetes-e a növekedés? Igen, mert Növekszik az átlagos életkor Új lehetőségek jelennek meg Többet áldozunk erre a célra
Közli: Varga A.: Népmozgalmi folyamatok
A jövő? Közli: Varga A.: Népmozgalmi folyamatok
Mire lehet számítani? Várható átlagos élettartam Római birodalomban 22 év Középkori Anglia 33 év Ipari forradalom a növekedés kezdete, máig 3 hó/év növekedés Ennek hatása a gyógyszerfogyasztásra 18 – 20 milliárd Ft növekedés évente (3,5 – 4 %)
Tv előtti becslés Meghatározó volt Az éves tervek készítésének időszakában rendelkezésre álló adatok, trendek Bizakodás a folyamatosság megtartásában Politikai akarat hiányának prognosztizálása
Magyar gyógyszerpiac
Sokat költünk, vagy keveset? Mihez képest? Mi a viszonyítás? Mi a mértékegység?
Albán gyógyszertámogatás 3,58 millió fő lakosok száma 28,9 év átlagéletkor Gyógyszertámogatásra 17,34 millió euró 4,8 euro/fő, év gyógyszerre 45,7 eurofő, év egészségügyre A kettő aránya nagyon kedvező
Közfinanszírozott gyógyszerkiadás
GDP nagysága
GDP nagysága 2.
GDP nagysága 3.
A magyar népesség egészségi állapota rosszabb mint a gazdasági fejlettségünk alapján várható Forrás: OECD Health at a Glance 2003
A magyar népesség egészségi állapota rosszabb mint az egészségügyre fordított kiadások alapján várható Forrás: OECD Health at a Glance 2003
A gyógyszerkiadások aránya az összes egészségügyi kiadáshoz arányában Görögo Németo Fejlett országok Olaszo ( Franciao Spanyolo (7 - 20%) Dánia UK USA Hollandia Norvégia Közép-Kelet Európa Bulgária Cseho. Magyarország Horváto (15 - 30%) Lengyelo Észto Szlovénia Litvánia Mali Egyiptom Kína Indonézia Fejlődő országok Tájföld Tunézia Jordánia (24 - 66 %) Argentina Dél-Afrika 10 20 30 40 50 60 70 Forrás: WHO - EDM, 1999
Gyógyszerfogyasztás 1.
Gyógyszerfogyasztás 2.
Gyógyszerfogyasztás 3.
A kiadások korlátozása, vagy a ráfordítás növelése? Forrás: OECD Health Data 2006 (Adatok: 2004)
Közkiadás alakulása
A direkt beavatkozás Minden kormány próbálkozik a költségvetés védelmében a beavatkozással, amit lehet Előkészítéssel Puccsszerű beavatkozással Valódi reformokkal Ötletszerű beavatkozásokkal Indulatosan Politikai vagy szakmai alapon
Szlovák példa
Szlovák példa
Szlovák példa
Jövőkép? Nincs Ha van, láthatatlan, Ha látható, akkor homályos
Hová akarunk eljutni? Hová kívánunk felzárkózni? Milyen irányba indulunk? Nagy a tehetetlenség, egy idő után elkerülhetetlen a Titanic effektus, azaz a jéghegyhez ütközés
Mit érdemes vizsgálni? Támogatás alakulását Központi szakmai programokat Központi törekvéseket Egyes szereplőkre gyakorolt hatást
Központi programok Generikus program Liberalizáció Patika alapítás Patikán kívüli gyógyszerárusítás Új kereskedelmi csatornák
A tv hatása Zavar Kiszámíthatatlanság Trendek átmeneti megtörése Kassza rövid távú védelme Finanszírozót leszámítva mindenkit negatívan érint
Törvény + körülmények Tb támogatás csökkentése Orvosok kényszerítése az olcsóbb készítményekre Drága készítmények támogatásának megszüntetése Gyógyszerárcsökkenés Betegterhek növekedése Tb kassza terheinek csökkenése
Támogatás alakulása Patika támogatás Gyógyszer-támogatási rendszer
Alapvető törekvés a TB kassza védelme Támogatás visszafogása Támogatottból nem támogatottba Vénykötelesből az OTC-be irányítani Allopátiából homeopátiába irányítani Gyógyszerfogyasztást csökkenteni
TB támogatás
Csökkentő tételek Árcsökkentés hatása: 18 M Ft Helyettesítés hatása: 13 M Ft Támogatási kulcs csökkentés hatása: 50 M Ft Volumen csökkenés hatása: 9 M Ft
Az érvényes szabály 2007-ben kassza OEP Gyártók - 298 298 328 313 15 337 24 350 37
Hatás a piacra Receptszám csökkenés 5 – 10 % Kiváltott doboz csökkenés 10 – 20 % Forgalom csökkenés - 15 % – + 2 %
Havi forgalmak alakulása
Magyar piac alakulása
A tv hatása a szereplőkre Gyár Nker Patika OEP Dr Beteg Rövid táv Hosszú táv
A finanszírozási előleg adatai 2002 - 2006.
A finanszírozási előlegben részesített gyógyszertárak száma havonként 2003-2006.
Patika működtetés változása A több patika, a nagyobb verseny jobb minőségű szolgáltatást, esetenként mérséklődő árakat eredményez? Kényelmesebben lehet hozzájutni gyógyszerekhez? Biztonságosabb lesz az ellátás a kistelepüléseken is?
Mi történt eddig? 172 új elárusítóhely MOL 42 Shell 43 Dm 1 Egyéb helyen 86 70 új patika Ellátatlan területeken?
Új gyógyszertár nyílt 1 ezer Száma Áruház Bev. Közp. Egyéb Bpest 16 5 10 100 ezer 7 2 4 50 ezer 9 10 ezer 5 ezer 6 1 ezer 17 1 ezer Összesen 70 50
Hatás a patikákra Szolidaritási adó teher 1 – 1,5 % 3 – 4 M Ft Készletveszteségek 1 – 3 M Ft Árréstömeg csökkenés – 14% 12 – 13 M Ft Összesített veszteség 16 – 20 M Ft
Hatás a nagykereskedőkre Extra adó 2,5 % Készletveszteség minden árcsökkentés után Fajlagos költségek jelentős növekedése Fizetési készség romlása
Hatás a gyártókra Extra adó 12 % Kb. 36 M Ft Sávos befizetés a forgalom növekedése esetén Fizetési készség romlása Eredményesség romlása Nyereség jelentős részének elvesztése Beruházások csökkentése, elmaradása K + F ráfordítások csökkentése Munkaerő feleslegessé válása Továbbképzési aktivitás csökkentése
GYÁRTÓI BEFIZETÉSEK, MdFt-BAN
Hatás az orvosokra Kompetencia korlátozása, felelősség áthárítása Fenyegetettség melletti munka Jutalmazás esetén rövidtávú előnyök elfogadása Felkészültségük, naprakészségük csökkenése
Hatás a betegekre Bizalmatlanság az orvos és gyógyszer iránt Nagyobb anyagi terhek Támogatás csökkenése Ragaszkodás a megszokott gyógyszerhez Elérheti az 50 M Ft nagyságot
Nemcsak nálunk hitvita “A kanadai egészségügyi rendszer szóba sem jöhet az amerikaiak számára. Még akkor sem, ha az jól működik is Kanadában. Itt két nagyon különböző országról van szó. Amerikát az életre, a szabadságra és a boldogság keresésére alapították, Kanada viszont a békére, a rendre és a jó kormányzásra épült. Ezek nagyon különböző értékek.” Victor R. Fuchs, Stanford University
Külföldi tapasztalatok Hollandia (20 éves folyamatos, következetes változtatások) Németország (választási ciklusokon átívelő, politikai konszenzuson alapuló reformok) Ausztria (inkább evolúció, mint revolució)
Mi a válasz a magyar gyógyszerellátás alapvető stratégiai problémáira? Fenntartható finanszírozás Eredményesség és hatékonyság Orvosok, gyógyszerészek helyzete és jövendő pályaképe A lakosság egészségi állapota
Javaslatok az európai tapasztalatok alapján Minden szereplőt be kell vonni az előkészítésbe – konszenzus szükséges! El kell fogadtatni és garantálni kell az alapelveket a szolidaritást, az elesettek, rászorultak védelmét! Flexibilitás, tolerancia és türelem a szükséges változtatásokhoz – időfaktor!!! Transzparencia! Új megoldások felkutatása, nem ragaszkodni a sikertelen ötletekhez!
Időre van szükség A célmodell részletesebb kidolgozásához; Az intézkedések szélesebb körű elfogadtatásához; A szabályok kimunkálásához és elfogadásához; A szereplők valódi érdekeltségének megteremtéséhez és összehangolásához; A végrehajtás feltételrendszerének kiépítéséhez.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket Fekete Tibor