A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az addiktív személyiség
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A személyiség.
Szocializáció Fogalmak:
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
CSALÁD.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
Személyiség- pszichológia II
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Szocializáció és fejlődés
Kultúra és Szocializáció
Beilleszkedési zavarok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A szocializáció folyamata
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI Takács Tímea BMKT Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Részleg

A személyiség meghatározása A személyiség: az egyedi emberi tulajdonságok összessége. Tartós viselkedés, érzelem, gondolkodás mintázat (egyénre jellemző) A személyiség a születéskor nem készen kapott struktúra, hanem az egyedfejlődés folyamatában dinamikusan alakuló, változó rendszer. Fiatal felnőttkorra alakul ki

A személyiségfejlődés akkor optimális, ha az egyén fokozatosan képessé válik arra, hogy képességeit és alkotó erejét egyre magasabb szinten, társadalmilag is értékes módon érvényesítse. Ehhez szükséges: Megfelelő magatartásformák elsajátítása Értékrend /család, társadalom, kultúra, vallás/ Önszabályzó funkciók /késleltetés, fr. tolerancia, empátia/

A személyiség összetevői Temperamentum Identitás Nemi szerep Neuropszichológiai fejlődési zavarok – kognitív zavarok (infofeldolgozás, szervezés, visszahívás) Érzelem Elhárító mechanizmusok

A személyiség alakulása Öröklés-környezet probléma A személyiséget meghatározza: Öröklés /temperamentum/ Környezet /nevelés, szocializáció/ Szélsőséges felfogások: behaviorizmus

Öröklődés hatása Vannak-e öröklött személyiségvonások? Viselkedés v. magatartás genetika: genetikai tényezők viselkedéses jellemzőkre gyakorolt hatását vizsgálja. Ikerkutatások MZ, HZ Adoptáció kutatás Külön nevelt, egypetéjű ikrek - környezeti hatások vizsgálata

Biológiai tényezők Temperamentum Kérgi aktivitás Hormonok Extraverzió, introverzió Szenzoros élménykeresés Hormonok

Biológiai tényezők Temperamentum Def: Genetikailag meghatározott Hatásai már az élet korai szakaszában megnyilvánulnak ( pl. nehezen v. könnyen kezelhető csecsemő) Összetevői: Aktivitás: erőteljesség – a személy viselkedésének intenzitása, tempó Emocionalitás: fiziológiai izgalom gyors és intenzív megemelésére hajlamosít Szociabilitás: másokkal való együttlétre irányuló hajlam

Biológiai és kapcsolati tényezők kölcsönhatásai Gyermek temperamentuma hatást gyakorol a szülői viselkedésre, kompetencia érzésre Sokat betegeskedő, nehezen fogant gyermekekhez való túlgondozó szülő viszonyulás

Környezet/nevelés hatása Személyiségfejlődés = szocializáció Szocializációs technikák /szociális magatartásformák elsajátítása/: Utánzás Játék Identifikáció /azonosulás/ Család (kötődés, nevelési légkör, szülők érzelmi érettsége, saját szülői mintái, szülő reprezentációi, értékrend) Életesemények (veszteségek, bántalmazás)

Fejlődési vonalak Összhangban van-e? Testi Lelki (érzelmi) Intellektuális

Fejlődési szakaszolása Életkor Szocializációs színtér alapján

Fejlődéselméletek Erikson: pszichoszociális fejlődés Freud: pszichoszexuális fejlődés Piaget: kognitív fejlődés Kohlberg: erkölcsi fejlődés

A személyiségfejlődés szakaszai E. Erikson alpján Ősbizalom v. bizalmatlanság 0-1 év /BIZALOM, OPTIMIZMUS/ Autonómia v. szégyen, kétely 1-3 év /ÖNKONTROLL, MEGFELELÉSÉRZÉS/ Kezdeményezés v. bűntudat 3-6 év /TERVEZÉS, MEGVALÓSÍTÁS/ Teljesítmény v. kisebbrendűség 6-10 év /HATÉKONYSÁG ÉRZÉS/ Identitás v. szerepdiffúzió 10-18 év /ÖNMAGÁRÓL ALKOTOTT EGYSÉGES KÉP LÉTREHOZÁSA/ Intimitás v. izoláció Produktivitás v. stagnálás Integritás v. kétségbeesés

Az egyes szakaszokban megjelenő problémák Csecsemőkor – érzelmileg, fiziológiásan kielégítetlen gyermek Kisgyermek kor – űrítési zavarok, beszédfejlődés, dac, gátoltság, autizmus Óvodás kor – rivalizálás, túlagresszivitás Latencia – testi panaszok, tanulási zavarok, visszahúzódás, túlmozgékonyság Serdülőkor – testkép, kortárs kapcsolatok, szabályok elfogadása, önártalmak

Kritikus szakaszok a fejlődésben 6-8 hónapos kor – kötődés kezdete Dackorszak 2-3 év Iskolába lépés Kamaszkor

6-8 hónap Ismerős és idegen megkülönböztethető Szeparációs szorongás megjelenése Fokozott ragaszkodás az anyához

2-3 év A dac megjelenése normál fejlődési jelenség (2-3 év) – akarati élet fejlődését jelzi Szélsőséges reakciókat válthat ki: A gyermek tapasztalatai szerint hatásos módszer – eléri vele azt amit akar - a szülő bizonytalan v. túl engedékeny Frusztráció (megértik-e a gyerek igényeit?) Gyermek személyiségtulajdonságai (kontroll igény, makacsság)

Mire jó a gyermeknek a dacos viselkedés? Gyermek határpróbálgatása („meddig mehetek el?”) Szülő bosszantása (hatásos) Célelérés (jutalmazott viselkedés) Játszma (ezáltal is figyelmet kap)

6 év Első alakváltozás Átpártolás Új szerep Feladatok /örömelv – realitáselv/ Felelősség

Problémák Hiperaktivitás Sikertelenség az alábbi területeken: intellektuális (tanulási zavarok, részképesség pr) fizikai szociális beilleszkedés

Serdülőkori változások Hormonális és testi változások /testkép érintettsége/ Érzelmi /labilitás, feszültségek, szerelem, rajongás, szorongás, bizonytalanság/ Kognitív /formális gondolkodás, kialakult szabálytudat, autonóm erkölcs, erős kritikai érzék, már nem hisz a felnőttek mindenhatóságában/ Szerep /felnőtt szerepbe való beavatás: érettségi, ballagás, bankett, természeti népeknél: serdülők elkülönítése, fiúk, lányok külön kunyhóban, próbatétételek/ Szociális kapcsolatok /alkalmazkodási problémák, gyakori konfliktusok, kortárscsoport szerepe az önmeghatározásban, összehasonlításban/ Jellemző: Szerelem és gyász állapota. /A. Freud/ ambivalencia /gy-f, grandiozitás–bizonytalanság az önértékelésben/

Serdülőkori válság Autoritás krízis („harc a külvilággal”) Pszichoszexuális krízis (változó test elfogadása) Identitás krízis („harc a belvilággal”)

Problémák: határokkal kapcsolatos /leválás, izoláció, alkohol, drog, önsértés/ szabálytudattal kapcsolatos / iskolai, szülői konfliktusok, disszocialitás/ nemi szerep elfogadásával kapcsolatos /anorexia nervosa/

Zavarok a személyiség fejlődésében Személyiségzavar: A magatartás mélyen gyökerező alkalmazkodási zavara, amely általában serdülőkorban vagy előbb felismerhető és a felnőtt koron is végighúzódik.

Személyiségzavar létrejötte Öröklés – temperamentum Tanulási ingerek hiánya Énfejlődés, felettes én fejlődés zavarai

Személyiségzavar létrejötte Korai környezeti hatások: Hideg érzelmi nevelési légkör (alkohol, érzelmi elutasítás, érzelmi biztonság hiánya) Deviáns mintával való azonosulás (kriminalitás a családban) Sűrűn változó gondozási környezet Állandó kötődési személy hiánya Empátiát nélkülöző viszonyulás a szülő részéről Bántalmazás, elhanyagolás

Következmények Személyiség fejlődési zavar Kapcsolati működésben érzékelhető Jelei: Öntörvényű viselkedés Fokozott agresszió (kegyetlenség), impulzivitás Empátiára, együttérzésre képtelen Fokozott önhangsúly (a másik szempontját nem veszi figyelembe) Önreflektivitás hiányzik Rugalmatlan megoldások Szabályok elfogadása probléma (iskola kerülés) Beilleszkedés hiányos, adaptációs zavar Előre tervezés hiányzik (önsorsrontás)

Személyiségzavar Felnőttkori diagnózis /16-18 évtől/ Gyermekkori diganosztikában: Magatartászavar Viselkedészavar Alkalmazkodási zavar

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!