A gyógyszertámogatás elmúlt három évének egyenlege szakmai szempontok alapján Országos Egészségbiztosítási Pénztár Ártámogatási Főosztály
Tények, adatok Egészségügyi közkiadások A GDP arányában mérve az egészségügyi közkiadások lényegesen nem változtak (6%, kb. 1.500 Mrd Ft, kb. 150.000 Ft/fő/év) Gyógyszer-támogatás közkiadásai A GDP arányában: 1,5% 1,1% Az egészségügyi közkiadáson belül: 25% 20% Gyógyszer-támogatás magánkiadásai Összes kiadás: 105 MrdFt 113 Mrd Ft, Egy főre jutó kiadás: 10.500 11.300Ft/fő/év, Átlagos támogatási mérték: 70% 70% Támogatott gyógyszerkör Versengő hatóanyagok forgalma: 60% 70%, Generikus gyógyszerek forgalma: 45% 60% Terápiás napban mérve a felhasználás volumene érdemben nem változott Fogyasztás
Az elmúlt három évben a gyógyszerkassza egyensúlyba került, a jövő kérdéses… 292,2/286,9/298/315MrdFt 295MrdFt A reformok hatása a közkiadási adatokra A dinamikus növekedés és túlköltekezés 2007-ben megszakadt és a kiadások stabilizálódtak 300MrdFt körüli szinten
A pénzügyi egyensúly mögött az alábbi vényforgalmi tendenciák álltak
2008-ban a hatások összessége a betegterhek egyszeri csökkenését hozta A reformok hatása a betegek kiadásaira A betegek terheinek dinamikus növekedése 2008-ban megtört, 1990 óta először 2008-ban kevesebbet költöttek a betegek tám. gyógyszerre.
A kezdeti kiugrást követően a betegterhek konszolidálódtak
A terápiás napban mért volumen a változások előtti felvásárlásoktól eltekintve stagnált
Kialakítottuk az ártámogatási szakterület stratégiáját
A generikus verseny területén mérhető eredményeket értünk el Élénkült a verseny a lejárt szabadalmú termékek gyártói között, 60%-ról 70%-ra nőtt a versengő termékek aránya a teljes piacon belül, 45%-ról 60%-ra nőtt a generikus termékek aránya a versengő piacokon belül. 2007: 959 termék átlagosan 23% 2008: 786 termék átlagosan 14% 2009: 641 termék 7,5%-kal (a teljes év a 2008-astól elmaradó eredményt hoz majd) Folyamatos árcsökkenés Évi kb. 25-30MrdFt megtakarítás az E-Alapban Évi kb. 15-20MrdFt megtakarítás a betegek zsebében
A gyógyszerészi helyettesítésnek igyekeztünk kedvező lehetőséget teremteni Alapok Előnyök A helyettesítéssel a beteg olcsóbban kap azonos gyógyszert, ami a biztos vevőkör megtartását teszi lehetővé az egyre éleződő versenyben. Konzekvens helyettesítési stratégia könnyíti a készletezést, csökkenti a készlet értékvesztésének kockázatát, javítja a jövedelmezőséget. A beteggel történő konzultáció és a szakszerű helyettesítés biztosítja a gyógyszerész számára a valódi szakmai munkát. Generikus érdekeltségi rendszer kialakítása zajlik, ami megszünteti a patikák ellenérdekeltségét az alacsonyabb árréssel rendelkező helyettesítő készítmények kiadásában. A gyógyszerész az OGYI által megállapított helyettesíthetőség szerint adhat ki készítményt, ha az orvos nem zárta ki a helyettesítést. Az OEP a helyettesíthető termékekhez azonos összegű támogatást ad, így a beteg költsége függ a helyettesítéstől. A gyógyszerésznek jogszabályi kötelezettsége tájékoztatni a beteget az olcsóbb helyettesítő készítményekről. A referenciakészítményeket kötelező forgalmazni. A „felfelé” helyettesítést nem preferálja a jogszabály. Az informatikai rendszerek, adatbázisok az egységesedés irányába fejlődnek.
A biotechnológia térnyerése által okozott kihívásokra reagáltunk A ma támogatásba fogadott új készítmények zöme biotechnológiai úton előállított termék, a források egyre nagyobb részét költjük el ezekre, 4-5 éven belül drámai lesz az arány. Az új biotechnológiai készítmények befogadását a lejáró szabadalmú kémiai vegyületeken elért megtakarítások teszik lehetővé A biotechnológiai készítményeknek olyan sajátosságai vannak, melyek miatt a szokványos versenyt élénkítő mechanizmusok nem működnek Az elkövetkező években egyre csökken a lejáró szabadalmú kémiai szerek száma és az ezekkel elérhető megtakarítás A forrásigény és a források újratermelődése közötti egyensúly felborul, ami finanszírozhatatlansághoz, krízishez vezet …kidolgoztuk a „biotechnológiai licit” eljárásrendjét, aminek bevezetése elmaradt…
Stabil elvi alapokon próbáltunk hatékony támogatási rendszert építeni Egészségtechnológiák összessége (szabályoktól mentes) Szakmailag elfogadott egészségtechnológiák (szakmai irányelvek) Elsődleges kontroll a támogatási rendszer felett Befogadási rendszer Másodlagos kontroll Finanszírozott egészségtechnológiák (finanszírozási protokollok/ellenőrzések)
A 2007-ben és 2008-ban számos új hatóanyagot fogadtunk be a támogatásba Volumen 54 hatóanyag/hatóanyagkombináció Támogatás-igény 2007-ben kb. 8 MrdFt forrásigény, 2008-ban kb. 22-24 MrdFt, 2009-ben 30-34 MrdFt vakcinák, cardiovascularis készítmények, osteoporosis gyógyszerek, asztma ellenes szerek, onkológiai készítmények, biológiai terápiák Terápiás területek
2009-ben és (2010-ben?) nincs fedezete az új befogadásoknak Több mint 20 új készítmény befogadásának előkészítése került végleges fázisba. Volumen 2009-ben csak annyit készítmény kerülhet befogadásra, amennyire forrást lehet találni belső forrásteremtéssel. Támogatás-igény Terápiás területek onkológia, cukorbetegség, alvadásgátlás, lipidcsökkentés
A gyógyszerfinanszírozási protokollok bázisán finanszírozási protokollokat készítettünk Csontritkulás Asztma/COPD Biológiai terápiák Cukorbetegség Demencia Az OEP honlap szakmai oldalak gyógyszer aloldalán elérhetők a finanszírozási algoritmusok ábrái, szöveges összefoglalói, a jogszabályi hivatkozások. Megjelent a finanszírozási protokollokról szóló módosított jogszabály, mely lehetővé teszi, hogy végre valódi finanszírozási protokollok készüljenek nagy számban. A 2009-es terv 30 darab elkészítése.
Az ösztönzőrendszert szakmai alapokra helyeztük A racionális gyógyszerrendelés ösztönzése alapvető cél, ennek elérése érdekében szükség van érdekeltségi és monitorozó rendszer kialakítására. A korábbi szabályozás jogi, etikai, statisztikai és orvosszakmai problémákkal küzdött. Az ösztönzőrendszer fő célja a szakmai és a költségvetési szempontokat egyaránt ötvöző világos, transzparens, kiszámítható szabályrendszer létrehozása: MIHA
Új kockázatkezelési technikákat és garanciákat építettünk a támogatási rendszerbe „Sávos” befizetés 2009-ben sem várható, 2010-től potenciálisan kedvezmények kerülnek bevezetésre, és lesz sávos befizetés Adójellegű befizetések Szerződéses befizetések Befizetés meghatározott volumen átlépése felett vagy dobozonként. A biztosító a korábbiaknál összetettebb szerződéses megállapodásokat kíván bevezetni, melyek eredményességfókuszúak, szolgáltatásokat biztosítnak a termékek mellé Komplex szerződések A szereplőknek valódi érdekeltségük van a kassza betartásában, a termék hatásosságában, a túlzott eladásösztönzés megszüntetésében.
Számos fejlesztést hajtottunk végre a hatékonyabb működés érdekében Létrehoztuk és folyamatosan fejlesztjük a PUPHA adatbázist A publikált felhasználási adatok tartalmát folyamatosan bővítettük Elektronikus ügyintézésre szolgáló rendszereket (OWL, eJelentés, eSzerződés, webOBVN) hoztunk létre Minősített vényíró alkalmazás fejlesztettünk (ORKA) Lakossági tájékoztató és gyógyszerkereső felület készült Nemzetközi gyógyszeradatbázist fejlesztettünk (CEDD) Az OEP szakmai honlapjának új struktúrát adtunk
A stratégiánk konzekvens megvalósításától az életminőség folyamatos javulását várjuk Fedezet A felhasználás hatékonyságának növekedésével, finanszírozási protokollokkal, generikus programmal megtakarított évi 30MrdFt megfelelő érdekeltségi rendszerekkel, lakossági kommunikációval minőségi életévek elvesztése nélkül érhető el Forrásigény A kassza 10%-a kb. 30MrdFt, ami racionális befogadást és ellenőrzést feltételezve kb. évente 12.000 megnyert többlet-QALY-t jelent a társadalom számára A stabilitást nyújtó egyensúlyi állapot reálértéken többlet-ráfordítások nélkül képes javítani a társadalom életminőségén