A SZELEKTÍV GYŰJTÉS JELENE ÉS JÖVŐJE A FŐVÁROSBAN (előadási anyag)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felmérés a magyar lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásairól SZELEKTÍV HULLADÉKGYŰJTÉS A MINDENNAPOKBAN, AHOGY AZ UTCA EMBERE LÁTJA Sajtótájékoztató.
Advertisements

Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
A papír hulladékként is érték
A Hulladék Torma Sándor Szabolcs XI.B.. Megváltozott fogyasztói szokásaink, de főleg az ipar fejlődése következtében egyre több olyan anyaggal találkozunk.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
A Főváros települési szilárd hulladék
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Az Új Széchenyi Terv rekultivációs és hulladékgazdálkodási pályázati lehetőségei a Környezet és Energia Operatív Program.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
„Közterületeink növény- és talajvédelme” konferencia
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A rákospalotai hulladékhasznosító mű
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
A hulladék szerepe az ember életében
Zalaegerszeg december 13.
LAKOSSÁGI SZELEKTÍV GYŰJTÉS EREDMÉNYEI ÉS PERSPEKTÍVÁI A KÖZSZOLGÁLTATÓK SZEMÉVEL (előadási anyag) februárSiklóssy Mihály FKF Zrt.
1 Hűtőközeg, hűtőberendezés ártalmatlanítás A kötelezettek teljesítési fegyelme KvVM workshop Zoltán Attila.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Nagyvállalati projektmenedzsment megoldás a Fővárosi Vízművek Rt.-nél Előadó: Fritsch Róbert CIO, Fővárosi.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A kötelezettek teljesítési fegyelme Csomagolás Gönci Beáta ÖKO-Pannon Kht Budapest, január 21.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
A hasznosítást koordináló szervezet által elérhető eredmények a lakossági szelektív gyűjtésben Viszkei György ügyvezető igazgató Budapest, február.
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Szemléletformálási stratégia az ÖKO-Pack Kht.-nál
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Huba Bence igazgató Szombathely,
A hulladékgazdálkodással kapcsolatos szabályozás változásai
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.
Kovács József elnökhelyettes Településszolgáltatási Egyesület Hajdúszoboszló, október 13.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Gyűjtőkémények (termofor) a fővárosban 1,33 %0,04 % 55,53 % 43,1 % db16238 db12 db390 db12603 db Veszélyforrás !!!
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Újrahasznosítás: meddig éri meg?
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Hulladékkezelés, hulladékgazdálkodás.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Cseber Kht évi gyűjtés eredménye január.
Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás – szelektív házhoz menő hulladékgyűjtés Budapesten Hadnagy Attila hulladékgazdálkodási szakreferens Főpolgármesteri.
Környezetgazdálkodás 1.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
A fejlesztés céljainak meghatározása
Szelektív hulladékgyűjtés
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A szemét útja ( szelektív hulladékgyűjtés)
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
Hulladékanalízis és –kezelés 14. évfolyam
Az EU körkörös gazdaság koncepció Hartay Mihály MTVSZ hulladékgazdálkodási szakértő.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.. Magyarország egyik legnagyobb hulladékgazdálkodással és köztisztasággal foglalkozó vállalata, amely mintegy két millió.
DAREH hulladékgazdálkodási koncepciója Összefoglaló.
Hogyan áll ma a szelektív hulladékgyűjtés? Veszprém példáján keresztül.
A TÉR_KÖZ pályázat számokban
a logger-használat kérdései
A 10 éves pécsi szelektív hulladékgyűjtés története és eredményei
Előadás másolata:

A SZELEKTÍV GYŰJTÉS JELENE ÉS JÖVŐJE A FŐVÁROSBAN (előadási anyag) Siklóssy Mihály 2009. december

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN I. SZÁRAZELEM-GYŰJTÉS → 1993 óta Helyszín → iskolák, intézmények, hulladékudvarok Gyűjtőhelyek száma → mintegy 1000 címről Teljesítmény → 25,4 tonna (2008. év) Végpont-cél → speciális veszélyes hulladék ártalmatlanító! VESZÉLYES HULLADÉK BEGYŰJTÉS LOMTALANÍTÁSNÁL 2008 óta Helyszín → minden kerületből meghatározott lomtalanítási napon, és kijelölt gyűjtőponton Teljesítmény → 230,96 tonna (2008. év) Cél-végpont → hasznosítás és ártalmatlanítás

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN II. HULLADÉKUDVAR → 1996 óta Helyszín → kerületek együttműködésével kialakított átmeneti gyűjtőtelep Gyűjtőhelyek száma → 15 címen Begyűjtés → csomagolási és háztartások egyes veszélyes hulladékai (E+E, olajok, akku, stb.) Teljesítmény → 942,1 tonna (2008. év) Cél-végpont → válogatás után, előkészítés és hasznosítás

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN III. GYŰJTŐSZIGET → 2003 óta Helyszín → közterületen 5 anyagfajtára (papír, műanyag, fém, színes és fehér üveg) elhelyezett speciális edényzet Gyűjtőhelyek száma → 903 címen Begyűjtés → csomagolási hulladékok, speciális célgéppel járatrendszerben Teljesítmény → 20.626,4 tonna (2008. év) Cél-végpont → válogatás, előkészítés hasznosításra (bálázás, őrlés, mosás), majd anyagában történő hasznosítás (termék gyártás)

SZELEKTÍVEN (SZIGETEK ÉS HULLADÉKUDVAROK) BEGYŰJTÖTT HULLADÉKOK MENNYISÉGE TONNÁBAN 2004-2008.

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN IV. HÁZHOZ MENŐ GYŰJTÉS → 2005 óta (kísérleti program) Helyszín → V., VII., XI., XIII. kerületek egyes területeiről Gyűjtőhelyek száma → eddig összesen 1021 címről Begyűjtés → csomagolási hulladékok (papír, műanyag) különböző színű és feliratú tartályokból Teljesítmény → 2009. év végére várhatóan 661,3 tonna - Cél-végpont → válogatás utáni előkészítés, majd hasznosítás TAPASZTALATSZERZÉSI cél: - A mennyiségek növelése, - A hasznosítás fokozása - A lakosság hatékonyabb BEVONÁSA érdekében!

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN V. ZÖLDHULLADÉK BEGYŰJTÉSE → 2006 óta (fokozatosan bővítve) Helyszín → nagy zöldfelületű kerületek kertes házaitól Gyűjtőhelyek száma → 19 kerület 78 körzetében Begyűjtés → vásárolt zsákokból, lakóházaktól elhordva célgépekkel járatrendszerben, meghatározott napokon (fű, falevél, gally) Teljesítmény → 12-13 ezer tonna (2008. év) - Cél-végpont → komposztálással történő hasznosítás BEGYŰJTÉSI LEFEDETTSÉG JELENLEG: 80-85 %-OS

SZELEKTÍV GYŰJTÉS NAPJAINKBAN VI. ZÖLDHULLADÉK HASZNOSÍTÁS SEGÍTÉSE → 2006 óta /”Tanulj meg komposztálni, és csináld hasznodra!”/ Helyszín → 9 kerület (II., III., XI., XII., XVI., XVII., XVIII., XIX., XXII.) kerületek által meghatározott ingatlanain Körülmények → 19 kerület 78 körzetében Begyűjtés → összesen 2.819 db különböző komposztáló berendezés mintegy 2.600 ingatlanon, szerződéses garanciával. Kerületi szervezésben, FKF Zrt. által biztosított eszközű együttműködéssel Teljesítmény → 600-700 t/év komposzt (2009. évben várhatóan 1.000 tonna felett) - Cél-végpont → saját célú zöldhulladék hasznosítás

FEJLESZTÉS, BŐVÍTÉS A JÖVŐBEN I. HULLADÉKUDVAR HÁLÓZAT-FEJLESZTÉS Extenzív → a hulladékudvarok SZÁMÁNAK növelése Intenzív → az udvarokon befogadott hulladékok KÖRÉNEK BŐVÍTÉSE Fejlesztési irány Háztartási mennyiségű ÉPÍTÉSI-BONTÁSI HULLADÉK (zsákos → helyszínen vásárolható 100 literes 580 Ft/db) - ZÖLDHULLADÉK befogadása A legutóbb átadott (2009. szeptember) XVIII. KERÜLET JEGENYE FASOR 15. MELLETTI Hulladékudvar már erre példa! A következőkben is ilyen LÉTESÍTÉS VÁRHATÓ!

FEJLESZTÉS, BŐVÍTÉS A JÖVŐBEN II. GYŰJTŐSZIGET PROGRAM - A jövő év során az 1000-es számot elérő fővárosi gyűjtősziget hálózat EXTENZÍV fejlesztése befejeződik - Az INTENZÍV fejlesztést szolgálja a kialakult hálózat CÉLIRÁNYOS ÁTCSOPORTOSÍTÁSA a.) további módszerrel NEM FEJLESZTHETŐ, kevésbé ellátott területekre, illetve b.) a KÖZELÍTÉSI távolságok csökkentésére (jelenleg ez 200- 250 m átlagban) c.) FELHASZNÁLÁSA A KÖZTERÜLETI ÜVEGGYŰJTÉSRE A sziget-program és a háztól való gyűjtés KIEGÉSZÍTIK egymást!

FEJLESZTÉS, BŐVÍTÉS A JÖVŐBEN III. HÁZHOZ MENŐ GYŰJTÉSI RENDSZER ELTERJESZTÉSE (kísérleti tapasztalatok alapján) Gyűjtendő anyagfajták → PAPÍR, MŰANYAG és FÉM csomagolási hulladékok Gyűjtés edényben → MINIMÁLISAN 2 DB szabványtartály ingatlanonként Ürítési gyakoriság → igény-tapasztalatok alapján Gyűjtési pontok feltételei: a.) edények tárolása INGATLANON BELÜL b.) kikészítés ürítésre a kommunális hulladéktól ELTÉRŐ időben c.) a helyi lakossági POZITÍV partnerség elengedhetetlen! Szabályozási feltételek a.) jelenlegi szabályozásnak (rendeletnek) ALKALMAZKODÓAN változnia kell b.) Fővárosi Önkormányzati DÖNTÉST követően indulhat meg a FOKOZATOS bevezetés Várható indítás → A BELSŐ, sűrű beépítettségű területekről kiindulóan!

FEJLESZTÉS, BŐVÍTÉS A JÖVŐBEN IV. ZÖLDHULLADÉK PROGRAM FŐ IRÁNYOK: - A házhoz menő begyűjtés további BŐVÍTÉSE újabb fővárosi zöldterületek bevonásával - Központi komposztálási kapacitás NÖVELÉSE - Házi komposztálás segítésének BŐVÍTÉSE újabb kerületek bevonásával, feltételezve a helyi önkormányzati EGGYÜTTMŰKÖDÉST VESZÉLYES HULLADÉK GYŰJTÉSI PROGRAM A szervezett LOMTALANÍTÁS idején történő háztartási veszélyes hulladék eddigi sikeres KÜLÖNGYŰJTÉSÉNEK FOLYTATÁSA!

A HULLADÉK SZELEKCIÓ NÖVELÉSE KÖZÖS MUNKÁT KÍVÁN! FŐVÁROS TENNIVALÓI: - Jogszabályi felülvizsgálat, szakmai rendelet szükséges módosítása! - Javaslatok alapján a BŐVÍTETT SZOLGÁLTATÁS fedezetének biztosítása! - DÖNTÉS → egyeztetéseket követően a végrehajtás indításáról! KÖZSZOLGÁLTATÓ (FKF ZRT.) FELADATAI: - Tapasztalatok birtokában az elvégzendő munka MEGHATÁROZÁSA - Döntéselőkészítésre a műszaki, technikai kérdések kidolgozása - Működési (személyi, tárgyi stb.) feltételek biztosítása - Lakossági érdekeltségi, ösztönzési rendszer kidolgozása LAKOSSÁG EGYÜTTMŰKÖDÉSE: - Partnerség a további szelektív gyűjtésben - Helyi sajátosságok figyelembe vételével felkészülés (tárolás, kikészítés stb.) - Információ átadás, javaslatokkal, ötletekkel segítés!

NÉHÁNY EDDIGI TAPASZTALAT HULLADÉKUDVAR → környékbeli lakosság tudatosan használja (80-100 ezer fő), fejleszteni kell! GYŰJTŐSZIGET → teljesítménye, használata sikeres (94-95% hasznosítható, 5-6% maradék!) → 30 %-nál hétvégi ürítési is van → telepítésén javítani szükséges (üzletek, stb.) → 30%-nál sok oda nem való mellérakás található! (ez sokba kerül → 2008-ban 700 millió) → a lakossági használatnál tolerancia szükséges! → nagyon sok a közterületi károkozás (eddig közel 902 db égés!) → 2009. év I.-X. hónapig 18.476 tonna ZÖLDHULLADÉK GYŰJTÉS → sikeres, és tovább fejlesztendő! LOMTALANÍTÁSI SZELEKCIÓ → veszélyes hulladékokra, fejlesztendő!

GONDOLATOK A HÁZTÓL TÖRTÉNŐ SZELEKTÍV GYŰJTÉSRŐL A SZELEKTÍVITÁS FEDEZETE A HULLADÉKDÍJ A lakosság számára → kényelmes, de felelősség is! → ha a minőség romlik, nő a ráfordítás! Alapos vizsgálat kell, mivel a szelektív edényeknek a házon belül kell maradniuk az elszállításig! meghatározandó, hogy mit érdemes gyűjteni! a gyűjtőedényeknek a helyi tárolási lehetőségek a korlátai fontos kérdés az ürítés ideje, gyakorisága, a kikészítés módja stb. nem keveredhet az egyéb (maradék) hulladékkal! az elszállítás utáni válogatás költségesebb keveredés esetén! Ez a módszer drágább, de a helyi fegyelmezett lakossági gyűjtés, és a várhatóan növekvő mennyiség a működtetés költségeit mérsékelheti!

ÖSSZEHASONLÍTÁS I. (TAPASZTALATOK ALAPJÁN) GYŰJTŐSZIGETEK Lakosság szemszögéből kényelmetlenebb (de „útba eshet”) és a doboz gyűrése, a palackkal teli zsák ürítése „nem kötelező” szigetek tisztítása, rendbetétele közszolgáltatói feladat a begyűjtés gyors, egyszerű, látványos üveg csak itt (közterületen) gyűjthető tudatosabb a lakossági gyűjtés-magatartás Közszolgáltató szemszögéből a hétvégi telítettséghez is alkalmazkodó gyűjtés kell a hulladék tisztább („szem előtt van”), így a válogatás is olcsóbb lehet a begyűjtést forgalmi viszonyok nem zavarják a begyűjtött anyag mennyisége jobban meghatározató kiegészítő tevékenység kell a mellérakás miatt (ez költséges) közterületi károkozás

ÖSSZEHASONLÍTÁS II. (TAPASZTALATOK ALAPJÁN) HÁZHOZ MENŐ GYŰJTÉS Lakosság szemszögéből - kényelmes, de lokális lakossági felelősség nagyobb korlátozottabb az anyagféleségekre (papír, műanyag) a lakóház „funkcióit” befolyásolja (edény elhelyezés, eltérő idejű ki- és visszarakás, dobozokat gyűrni kell, rendet kell tenni, szaghatás stb.) edények tisztítása a ház feladata a lakossági partnerség „kötelező”, mivel itt kevésbé tudatos lehet a szelekció Közszolgáltató szemszögéből nagyobb a szennyezettség, így a válogatás költségei is nőnek a begyűjtést a forgalmi viszonyok befolyásolják nehezebb megbecsülni a helyi keletkezett mennyiségeket (alul és túltetlítettség stb.) bonyolultabb a járatszervezés nagyobb mennyiségek is költségnövelők nem minden háznál oldható meg (komplexitás kell!)

FIGYELMÜKET! KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ Elérhetőségeink: Zöld szám: 06-80-204-386 Honlap: www.fkf.hu