NYÓA, – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Életkor – második látásra 2 éves az „Öreg a Nénikéd!” MFP 50+ Konferencia 2010 március 31 Kerényi Péter.
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
Felnövekvő médiafogyasztók: fognak-e még rádiózni a fiatalok? Nobody’s Unpredictable Media Hungary What do we see? Szonda Ipsos.
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Jobbágy Tamás MEC MediaLab
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Miben mások? A fiatalok internetezési szokásai
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Mellár János 5. óra Március 12. v
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Digitális világ – interaktív táblán
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Szülői értekezlet Kurucz Imre NRC Piackutató Online közösségek a gyermeknevelés szolgálatában.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Készítette: Baráth Péterné, 2013.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Mit tudunk a fiatalok médiafogyasz- tásáról?. Fiatalok, diplomások, de mégis néznek televíziót! 318 perc naponta Forrás: AGB Nielsen; 2013 jan-márc.
TUDÁSÁTADÁS – GENERÁCIÓK ÖSSZEFOGÁSA A CSALÁDBAN ÉS A MUNKAHELYEN Nemzetközi konferencia Budapest, november 16. Kőváriné Vida Ildikó előadó (panel)
Előadás másolata:

X, Y, Z és alfa – máshogy netezek, máshogy tanulok, máshogy gondolkodom NYÓA, 2012. 11. 29. – X. előadás Dr. Jászberényi József Zsigmond Király Főiskola KMI intézetvezető Geronto-edukációs Kutatóközpont

Technológiai determinizmus, kronocentrizmus „Miközben átalakítjuk eszközeinket, azok is formálnak bennünket” (Marshall McLuhan) Kronocentrizmus= a saját korosztály előtérbe helyezése (a kultúrakutatásban azokat is jelenti, akik a saját jelenkori kultúrájukból ítélkeznek régebbi korokról) Devalvációs elméletek

A generációk Építők: 1946 előtt születtek Infokommunikáció= az információt kommunikáló folyamat (tv, rádió, internet, mobiltelefon, fax, stb.) Építők: 1946 előtt születtek Baby-boomerek: 1946-1964 között születtek (66-48 év) X generáció: 1965-1979 között születtek (47-33 év) Y generáció: 1980-1994 között születtek (32-18 év) Z generáció: 1995-2009 között születtek (17-3 év) α (alfa) generáció: 2010- Forrás: www.intergeneracio.hu A generációk gondolkodása a technológiai determinizmus (McLuhan) miatt változik, mivel a kommunikáció módjai változnak A médiahasználatuk legfontosabb adatait ld. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/ikt10.pdf

Az építők 66 évtől fölfelé: nyugdíjkorhatár felettiek Televízió- és rádió-fogyasztásuk kiemelkedő Számítógép-használatuk nagyon csekély: 2010-ben csak 14%-uk használt ténylegesen (elmúlt 3 hónap), s 13% használt ténylegesen netet, s 2010-ben több, mint 50%-uk még nem vett részt semmilyen számítógép-használattal kapcsolatos képzésben (53,9%). Mobiltelefonhasználatuk is a legcsekélyebb: 2010-ben is csak 69%-uk használta. (Hagyományos telefon) Iskola: poroszos oktatási módszer, tanfolyamok – tanári dominanciával.

Értékrend – Hyppolit, a lakáj (1931) 02:39-03:40 http://www.youtube.com/watch?v=LbY5Y07lPAg - „Az úriember” - Háborús generáció – az őket nevelők különösen, tudják mi a nélkülözés

Baby boomerek (66-48 évesek) Fiatal nyugdíjasok vagy nyugdíj előtt állók Tévéműsorok, rádióadók, de már megjelenik az internet (gazdag portál-kínálat). Tényleges számítógép-használatuk 43%-os volt, internet-használatuk 42%-os volt 2010-ben (a felsőfokú végzettségűek között 2012-re már 84%-os) Jó gyakorlat: www.oreganeniked.hu, www.nagygeneracio.hu A 2012-es adatokat ld. http://nrc.hu/hirek/2012/02/08/Milyen_celcsoportot_kutathatunk_online

Top csatornák nézői részesedése – Jobbágy Tamás kutatása (2010) Csatorna affinitás 18-49 szerint RTL Klub TV2 m1 V3 Duna TV ATV F+ Cool MTV2 Story TV Hallmark AXN Nat. Geo 164 166 530 90 370 665 82 98 291 254 147 85 Forrás: AGB – Advantedge, Időszak: 2010. január 1. – március 15.

Magyar baby boomerek 48-tól 66 évesig: 26-tól 44 éves volt a rendszerváltásig – erős állam szerepe, rengeteg munka, sokan kidőltek a rendszerváltás idején A hatvanas-hetvenes évek fordulóján 6 évestől 24 éves volt – a generáció felső szegmense érintett volt a hippilázadások világától (sajátos magyar szub- és ellenkultúrák, de a liberalizmus nem tudta átitatni a világot). Szabad, világi erkölcsű etatizmus

X generáció (47-33 évesek) Félig a neten, félig a „valóságban” él – de egyre inkább tolódik el a net felé (egyre kevesebb könyvet olvas). 30-39 éves szegmensükben a magyar felsőfokú diplomások 97%-a netezik 2012-ben (ez a legmagasabb adat, csak a 15-19 éveseké éri el) Ő már ritkán néz tévét. Internetet ténylegesen 76%-uk használ (2010)

Értékrend – „mindenki valaki” http://www.youtube.com/watch?v=8N_tupPBtWQ Salary man – egy helyen dolgozik, utasításokat hajt végre Freeter – több helyen dolgozik, pályázatokban, sokat vált – az igazán sikeresek ezek lettek! Nagyszülők (az építők) nevelik, sokuknál erős kommunista rendszerellenesség, nemzeti érzelmekre, hagyományokra fogékonyság, sokan jártak hittanra. 15-20 körül vannak a rendszerváltáskor: valamilyen módon mindenki „megcsinálja magát”. (Szülői alapokra építkezés) Ehhez rengeteg erőfeszítés kell – állandó szorongás, korlátlan munkaidő

A demokrácia első nemzedéke: Y generáció (32-18 év) – „digitális bennszülöttek” (nálunk 1986/87-től születők) Inkább a neten él – számítógépet születésekor látott, internetet már az óvodában. Az okostelefonokat már ő is tanulja (91%-uk használ számítógépet, 80%-uk internetezik ténylegesen, s 99%-uk használ mobiltelefont (2010), a legfiatalabb is felsőfokú intézménybe jár már. (Aki már rendelkezik felsőfokú diplomával, annak 95%-a internetezik 2012-ben) Már gyakorlatilag nem néz tévét, nem fogyaszt nyomtatott sajtót – „nem ír, nem olvas” „Hiányzik nekik a biztonság, a valahová tartozás élménye, amelyet a cyber világban próbálnak megteremteni. Ők már multitasking felhasználók, ami azt jelenti, hogy több emberrel kommunikálnak egyszerre, és többféle online tevékenységet folytatnak egy időben, azaz rendelkeznek a megosztott figyelem képességével” (Tari Annamária nyomán Szurok Éva) Nem hajlandók a munkahelyi állandó készenlétre és a szorongásra, ha nem tetszik, váltanak

Hogyan vizsgázik az „ikszes” és az „ipszilonos” ? Kifejtő, hosszas elemzés, meggyőzni akarás (PowerPoint) Slide-szerű ismertetés - a kiegészítést gondolatban kell elvégezni (prezi.com)

Egy kutatás: Baby boomerek és „millenárisok” (Pew Internet & American Life Project (Rainie, 2010) Emails: Boomers 91% vs. Millennial 94% Search Engines: Boomers 88% vs. Millennial 89% Health Info: Boomers 78% vs. Millennial 85% Get News: Boomers 74% vs. Millennial 83% Research Products: Boomers 81% vs. Millennial 83% Buy Goods: Boomers 70% vs. Millennial 81% Travel Reservations: Boomers 68% vs. Millennial 62% Banking: Boomers 55% vs. Millennial 58% Auction: Boomers 27% vs. Millennial 26% Video Sharing Sites: Boomers 45% vs. Millennial 85% Use of Social Network Sites: Boomers 39% vs. Millennial 81% Rate Product/Services: Boomers 27% vs. Millennial 38% Read Blogs: Boomers 26% vs. Millennial 51% Post Comments: Boomers 25% vs. Millennial 33% Share Creations: Boomers 23% vs. Millennial 38% Have Websites: Boomers 11% vs. Millennial 18% Twitter: Boomers 10% vs. Millennial 29% Blog: Boomers 8% vs. Millennial 18%

Z generáció (17-3 év) – mindenki „digitális bennszülött” (Prensky), a „globális falu” lakói Az „interneten élők”, mindenki folyamatosan on-line – már az első fecskék idéntől megjelennek az egyetemeken. Nekik már nem érdemes hagyományos, frontális kurzusokat tartani. a 15-69 éves szegmens 48%-a online játszik valamit (2012) – náluk 100% Legalább hetente internetezők között a 15-69 éves korosztályban 77% tölt le videót (2012) – náluk 100% „Arra ébredek, h Marci (8) egy nagyon aranyos E.T-s jatekkal játszik az ipadomon. Hat ezt meg hol szerezted? M: Nézegettem az appstore-ban a top chartsban, ingyenes. (ez mar a "w" generácio ??)” (Dr. Soós Andrea jogász, Facebook, 2012. október 13.)

Z-generáció „Egy ausztrál kutatás publikációja szerint a legújabb Z-nek – más források szerint R-nek (responsibility), vagy D-nek (digitális), illetve 9/11-nek – nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl. Ez a nemzedék a legkisebb létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkezik.” (http://blog.cvonline.hu/2011/erdekessegek/jon-a-z-generacio-kik-ok-es-mit-akarnak/1145)

Mi lesz az „alfákkal”? http://www.youtube.com/watch?v=XQoyMFAH1-0 they say i’m hazy goofy crazy but i’m very cool Mi lesz az „alfákkal”? http://www.youtube.com/watch?v=XQoyMFAH1-0 http://www.youtube.com/watch?v=v_6KuYtc0Z8 http://www.youtube.com/watch?v=yCjJyiqpAuU Nincsenek határok (nemzetek, kontinensek, szférák) -> lakhatóvá tett bolygók Nincsen más, csak a virtualitás (és mégis a borzasztó magány) Gondolattal irányított IKT-kommunikáció (agyjel-leolvasók: már 2004-ben volt ilyen eredmény: St. Louis, Barnes kórház, 4 epilepsziás beteg, idegsebészek, elektródák – hosszú távon agyi rögzítés nélkül) Puzzlebox-helikopter (2012)