Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A VIRTUÁLIS VEZETŐ Vezetés a digitális korban Bőgel György szeptember 5.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
NKE V. Konferencia Szeged –
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A tbc halandósági helyzete Magyarországon
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november.
A közúti közlekedést érintő változások július 1-től
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia
A napközbeni (krónikus) aluszékonyság szindróma (Excessive Daytime Sleepiness=EDS) általános klinikai jellemzői, patofiziológiája Dr. Köves Péter MHKHK.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
Méltó helyet a fittségnek a kardio-vaszkuláris- metabolikus rizikó megítélésében !
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
1 Szemléletváltás az ST-elevatióval járó acut myocardialis infarctus kezelésében a váci Jávorszky Ödön Kórház Kardiológiai Osztályán az elmúlt 35 év során.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A prevenciót és a rehabilitációt átívelő horizont
A magyar gazdaság várható helyzete
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
Hatósági ellenőrzések és annak tapasztalatai a fürdők szemszögéből
(A balesetmegelőzés fontossága)
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
A közúti közlekedési balesetek következtében meghalt személyek száma
Óberling József r. ezredes
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
VI/1. dia Az etoricoxib tolerálhatósági profilja.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
BECSATOLJAM A BIZTONSÁGI ÖVET?
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság 2004. március 9. Budapest Dr. Munkácsy Csaba DEOEC, Neurológiai Klinika Alvásdiagnosztikai és Terápiás Laboratórium

 1996-ban 56.000 autóbaleset történt az USA közútjain álmosság, fáradtság miatt  40.000 sérülés  1550 haláleset

NHTSA becslése szerint 1. 000 NHTSA becslése szerint 1.000.000 baleset történik a vezető figyelmetlensége miatt (Wang, 1996) Az autóbalesetek kevesebb, mint a felét jelentik a rendőrségnek (Miller, 1991)

Tények - USA  90-es évek vége: rendőrségi jelentés, 100.000 elalvásos baleset/év (az összes 1,5 %-a)  1500 haláleset (az összes 4 %-a)  71.000 sérülés  12,5 milliárd $ kár (Knipling, 1995). .  a vezetők 62 %-a vezetés közben álmos, 27 % elbóbiskolt (1999 NSF).

Tények - USA 56.000 Sleep Rel. Accid (40.000 sérülés, 1550 halál) NHTSA, 1998 56.000 Sleep Rel. Accid (40.000 sérülés, 1550 halál) Nagyobb rizikó. - 16-29 éves ffi - váltott műszak - alvászavar Wang, 1996 2,6 % Johnson, 1998 17 % 1 millió baleset Reissmann, ATA, 1996 50 % - halálos a legforgalmasabb autópályák közül kettőn NTSB - Safety Study, 1995 30-40 % kamionvezetők Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env. A SRC 55%-át 25 év alattiak szenvedik el Időszak: 45 évig kora reggel, 45-65 év között 7:00 a.m. 70 év fölött 3:00 p.m. Blower, Univ. of Mich. TRI, 1998 20 % az összes halálos balesetnek 10 % az össz.személyi sérüléssel járó balesetnek kamionosok okozzák (éjfél és reggel 6 közötti csúcs) 2001

Tények Australia 25-35 % 6 % - közúti baleset 15 % halálos karambol 2001 Australia Vic Roads www.vicroads.vic.gov.au/road_safe/index.htm 25-35 % Fell, NSWRSB,1994 6 % - közúti baleset 15 % halálos karambol 30 % halálos baleset Új Zéland LTSA, 1998 5 % sérüléssel járó 8 % halállal járó Gander, LTSA, 1998 7 %   Reiss, Francis, 1927- Alice Springs to Darwin Railway construction, Northern Territory, 2002

Tények Németország Norvégia Hell, AAAM, 1997 a halálos balesetek 35 % 2001 Németország Hell, AAAM, 1997 a halálos balesetek 35 % Norvégia Sagberg, Acc.Anal.Prev., 1999 3,9 % 20 % az éjszakai baleseteknek kérdőíves felm. 9200 eset

Road Safety Strategy: "Tomorrow's Roads: Safer for Everyone"  GB: az autópálya balesetek 20 %-a a kormány mögötti elalvás miatt következik be.  Angol kormányprogramm: 2010-ig 40 %-kal csökkenteni az autóbaleseteket és az ebből származó sérüléseket. Horne, BMJ, 1995 16 % út 23 % autópálya 1987-1992 A balesetek 50 %-a 30 év alatti ffi-akat érint Út típus szerint: 60 % A tip. út 9 % autópálya 16 % B tip. út 9 % mellékút Maycock, TRL Report, 1995 9-10 % út 15 % autópálya a vezetők 29 %-a álmos Fiatalabb ffi-ak és hiv. vezetők nyagyobb rizikó

The Role of Driver Fatigue in Commercial Road Transport Crashes  42.000 halálos autóbaleset az EU. közútjain  A teherárufuvarozásban a balesetek 20 %-a fáradtság/elalvás miatt következik be  A nyergesvontatók vezetőinek 50 %-a számolt be vezetés közbeni elalvásról

 69 % lakott területen belül  43 vasúti baleset  2003-ban 19976 személysérüléses közúti közlekedési baleset (11937 könnyű, 6904 súlyos sérült, 1135 halott)  60 % könnyű sérülés  69 % lakott területen belül  43 vasúti baleset  89 %-ban a vezető – 9,4 %-ban gyalogos volt az okozó  12,5 % ittasság miatt KSH, 2004. február 27.

KSH, 2004. február 27.

%-os bontásban KSH, 2004. február 27.

%-os bontásban KSH, 2004. február 27.

KSH, 2004. február 27.

Fokozott nappali alváskésztetés és közlekedésbiztonság EDS-t okozó fontosabb kórképek  Baleseti incidncia 3-7%, ezek 71 %-a OSA és NL (Aldrich)  SRA 20 %-a alkoholfogyasztás (NHTSA, Wang, Knipling, Goodman 1996) EDS : 1,5-4 x-es rizikó Köves P.: Az obstruktív alvási apnoe szindróma, Springer, 1997

EDS vs. elalvásos balesetek Szinonímák: sleepiness - tiredness - drowsiness - fatigue Következmények - csökkent reakcióidő - csökkent vigilancia, éberség - csökkent koncentráció - csökkent döntési képesség Különös figyelem - fiatalok - váltott műszak - primer alvásbetegségek - gyógyszerek (BZD, H1 antihist. TAD)

Balesetek jellemzői - lehajtás az útról - autópályák - magasabb sebesség - féknyom hiánya - egyedül utazó autós - kora hajnali, és délutáni balesetek

Balesetek jellemzői Típusos napszak  2:00-6:00 a.m., 2:00-4:00 p.m.  2:00 a.m. 50 x, 3:00-4:00 p.m. 3x nagyobb SRA esélye, mint de. 10:00-kor (Horne JSR, 1995)

Balesetek jellemzői (Kofalvi, Trasp.Res. Ins., 1994)  kamionvezetők az első 7 órában (Kofalvi, Trasp.Res. Ins., 1994)  úrvezetőknél az első két órában (Horne) gyakoribb a SRA Sagberg, Acc. Anal. Prev. 1999

Balesetek jellemzői A halálos kimenetel 3x,a súlyos baleset 2x gyakoribb SRA-ben, mint non-SRA-ben (Zomer) Sagberg, Acc. Anal. Prev. 1999

Adatgyűjtés formái 1. Rendőrségi jelentések 2. Self reports 3. Population surveys 4. Driver simulator test 5. Retrospektív vizsgálatok 6. Epidemiológiai vizsgálatok

Szubjektív mérések 1. Epworth Sleepiness Scale 2. Pittsburgh Sleep Quality Index (Buysse,1989) 3. Sleep Wake Activity Inventory (Rosenthal, 1993) 4. Sleep-wake diaries 5. Functional Outcomes of Sleep Questionnaire (FOSQ)

Objektív mérések 1. MSLT 2. MWT 3. Psychomotor Vigilance Test (PVT) 4. Divided Attention Driving Task 5. Digit Symbol Substitution Test (DSST)

Akut álmosság mérése Szubjektív 1. Stanford Sleepiness Scale (Hoddes, 1973) 2. Karolinska Sleep Diary (Akerstedt, 1994) 3. Visual Analogue Scale (Wewers, Low, 1990) Objektív Vehicle-based tools (EEG, szemcsukás monitorok, steering variáciot mérő, tracking device) kutatólaborokban

Vezetői taktikák az elalvás ellen Mód Alkalmazás %-a Hatás Légkondicionáló bekapcsolása/ablak lenyitása 68 ns. Megállás és sétálás 57 csak a nehezebb gyak., első 30 perc Rádió hallgatás 30 első 10-15 perc Utassal beszélgetés 25 Kávéfogyasztás 14 150 mg, 2 óra (+ 15 perc nap jobb) Egyéb 15 Maycock, TRL Report, 1995

Ellenintézkedések 1. Viselkedésterápia  Hosszabb utazás előtti szunyókálás ( Dinges 1987, 1995, Horne Reyner 1995)  Alkoholfogyasztás kerülése (Roehrs 1994)  Éjfél és reggel 6 óra közötti vezetés lehetőleg kerülése (Mitler 1988, Akerstedt 1995)  Éjszakai vezetés oktatása (Waller 1989, Frith 1992)  Kávéfogyasztás szign. növeli az éberséget, de csak, ha az előző esti alvás rendezett volt (Rregina 1974, Lumley 1987, lorist 1994)  Fizikai kényelmetlenség növeli az éberséget (kényelmetlen ülés, fázás, izzadás) Akerstedt, Ficca 1997  Nincs érdemi hatása a tornagyakorlatnak (Horne 1988), ablak lenyitásnak, rádióhallgatásnak (Reyner, horne 1995)  Mobiltelefonálás rizikónövelő (Redelmeier, Tibshirani 1997)

Ellenintézkedések 2. OSA, NL kezelése  Megfelelő kezelés csökkenti a rizikót autó szimulátorral (Findley 1989), utánkövetéssel (Cassel 1996, Haraldsson 1995) igazolva Huang, The Drovsy Driver

Ellenintézkedések 3. Veszélyt jelző eszközök  Jelenleg egyedüli hatékony és alkalmazott eszköz a ráhajtáskor hangot adó szalagok.  Jó költésghatékonyság (Garder, alexander 1995, NSF 1995)  Többi eszköz kifejlesztés, tesztelés alatt. Trialok!!

Ellenintézkedések 4. Váltott műszak  Veszélyek ismertetése a munkáltatóval és a munkavállalóval.  A 12 óra/4 munkanap beosztás mellett a baleseti rizikó magasabb, mint a 8 óra/6 munkanap esetén (Brown 1994)  Alkalmazkodni a cirkadián ritmushoz, ill. szunyókálás engedélyezése a nyújtott műszaknál (Stampi 1994, Naitoh 1992)  Fényterápia hatékony váltott műszakban, Jet lag-ben(Czeisler 1990, Stampi 1994)

Oktatás- Media 1. Felhívni az álmosan vezetés veszélyére a figyelmet. 2. Hatástalan taktikákról lebeszélni 3. Kávéfogyasztás és szunyókálás relatív jótékony hatása 4. Utazás tervezése 5. Hosszú utak előtti pihenés fontossága 6. Gyógyszer, alkoholfogyasztás veszélyei

Autóútépítés - tervezés 1. út szélét jelző, ráhajtáskor hangot adó sáv (szalag) 2. Védőkorlát Sonic Nap Alert Pattern (SNAP) - Pennsilvania Turnpike - hang, vibratio - 60-70 %.-kal csökkent a lehajtásos balesetek száma (Hickey, Transp. Res. Rec. 1997) Continuous Shoulder Rumble Strips (CSRS) 34 állaban vezették be, 20-50 %-kal csökken a lehajtásos balesetek száma ( Garder, 1994, Maine, Dept. of Civ. Env.)

Gépjárműben kialakított éberséget biztosító technikák  Szemek/fej elmozdulását követik (szemzárás, fejbillenés), reakcióidő monitorok, port. EEG  Autó mozgását kontrolláló rendszerek - jelenleg is fejlesztés alatt, egyelőre nem költséghatékonyak.

„Life is short, stay awake” Caribuo Coffee’s motto Köszönöm a figyelmet