A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 8. rész – Grafikus felhasználói felület Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Grafikus felhasználó felület Windows alatt
Advertisements

Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
II. Grafikus felhasználói interfész
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
Grafikus felhasználó felületek Linux-on
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Programozás III KOLLEKCIÓK 2..
Programozás III GRAFIKUS FELÜLETEK.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
Adatbányászati technikák (VISZM185)
Windows felhasználói felület Az felhasználó és a operációs rendszer közötti kapcsolatot az úgynevezett héj (shell) valósítja meg.
© Kozsik Tamás Beágyazott osztályok A blokkstrukturáltság támogatása –Eddig: egymásba ágyazható blokk utasítások Osztálydefiníciók is egymásba.
A Windows grafikus felülete
Programozás módszertan
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 4. rész – Osztályok II. Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/17 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 7. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/20 Java programozási nyelv 11. rész – Adatbázis-programozás Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
Java programozási nyelv 2. rész – Vezérlő szerkezetek
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/14 C++ programozási nyelv Gyakorlat hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/16 Java programozási nyelv 6. rész – Java a gyakorlatban Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
Java programozási nyelv 3. rész – Osztályok I.
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/4 Java programozási nyelv 12. rész – Képek kezelése Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/10 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 5. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/15 C++ programozási nyelv Gyakorlat hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/12 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 8. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
Java programozási nyelv 5. rész – Osztályok III.
© Kozsik Tamás Csomagok. © Kozsik Tamás A program tagolása Típusdefiníciók (osztályok, interfészek) Metódusok Blokk utasítások Csomagok.
,,Én így tanítanám az informatikát”
Microsoft Access Vezérlőelemek.
Multimédiás programok készítése Macromedia Director rendszerben 2. előadás Készítette: Kosztyán Zsolt
Operációs rendszer.
Szoftvertechnológia alapjai Java előadások Förhécz András, doktorandusz tárgy honlap:
1 Szoftvertechnológia alapjai Java előadások Förhécz András, doktorandusz tárgy honlap:
Vizuális alkalmazások a FoxProban Páll Éva Boglárka.
XHTML – a tanultak összefoglalása
Űrlapok és keretek.
Az operációs rendszer Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
1.4. Fordítás, szerkesztés, az objektumkönyvtár használata.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Objektumorientált programozás
APEX BMF, II. félév.
Visual Basic 2008 Express Edition
Adatbázis kezelés.
A gyakorlatok munkakörnyezete
Programozás III SWING. SWING ALKALMAZÁSOK (ISM.) Swing felületű, eseményvezérelt alkalmazás létrehozása: 1.JFrame alapú osztály létrehozása Szerepe: vezérlés.
A projekt célja Egy 2 dimenziós rakpart készítése a TBA cég megbízásából. Az Eclipse plug-in megengedi a felhasználónak, hogy különböző tárgyakat rajzoljon.
Készítette:Képes Edina 10/d
HTML ÉS PHP (Nagyon) rövid áttekintés. ADATBÁZISRENDSZEREK MŰKÖDÉSI SÉMÁJA Felh. interakció DB Connector MySQL ? A gyakorlaton:
Ez az én művem Készítette: Barczi Renáta Felkészítő tanár: PeadDr
Ficsor Lajos CPP2 / 1 Származtatási mechanizmus a C++ nyelvben Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
A Visual Basic és a programozás oktatása
Webes MES keretrendszer fejlesztése Kiss Miklós Dániel G-5S8 Tervezésvezető: Dr. Hornyák Olivér.
A projekt célja O Egy 2 dimenziós rakpart készítése a TBA cég megbízásából. O Az Eclipse plug-in megengedi a felhasználónak, hogy különböző tárgyakat.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
TÁMOP /1-2F Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam Windows Forms alkalmazás készítése Czigléczky Gábor 2009.
Programozás III SWING. SWING ALKALMAZÁSOK (ISM.) Swing felületű, eseményvezérelt alkalmazás létrehozása: 1.JFrame alapú osztály létrehozása Szerepe: vezérlés.
A jövő HR megoldása Fejér Tamás. perbit.insight Munkavállaló kezelő Munkakör kezelő Toborzás kezelő Továbbképzés kezelő.
Grafikus felhasználói felületek Linux alatt. Grafikus Interface A grafikus felhasználói felület (angolul graphical user interface, röviden GUI) olyan,
Lekérdezések Adott tulajdonságú adatok listázásának módja a lekérdezés. A lekérdezések segítségével az adatbázisból megjeleníthetjük, módosíthatjuk, törölhetjük.
Alkalmazásfejlesztés gyakorlat
Neumann János Informatikai Kar
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Neumann János Informatikai Kar
Jelentések Jelentést akkor használunk, ha az adatbázisban letárolt adatokat szeretnénk kinyomtatni. A jelentésben szereplő adatok alapja egy tábla vagy.
Neumann János Informatikai Kar
Neumann János Informatikai Kar
Adatkötés Sablonokkal
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
B M Java Programozás 5. Gy: Java alapok IT A N Adatkezelő 1.rész
Előadás másolata:

A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 8. rész – Grafikus felhasználói felület Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet Soós Sándor szeptember

A Java programozási nyelvSoós Sándor 2/17 Tartalomjegyzék ● Összetett alkalmazások felépítése ● Grafikus felhasználói felületek - GUI ● Objektum orientált felhasználói felület ● Eseményvezérelt programozás ● A GUI kialakítása Java-ban ● Layout Manager - Elrendezés manager ● AWT segédosztályok ● Eseménykezelés ● Interfész - Interface

A Java programozási nyelvSoós Sándor 3/17 Összetett alkalmazások felépítése ● Háromrétegű alkalmazások: – Adatbázis – Alkalmazás – Felhasználói felület ● A három réteg teljesen különválasztható, vagy tetszőleges módokon összeolvasztható. ● Egyik véglet: – a három réteg egyben van ● Másik véglet: – adatbázis szerver – alkalmazás szerver – felhasználói felület (a mai órán ezzel foglalkozunk) – Logikailag és fizikailag is szétválnak, akár külön gépeken futnak

A Java programozási nyelvSoós Sándor 4/17 Felhasználói felület ● Hagyományos, szekvenciális működésű programok – Kérdés – válasz – kérdés – válasz – … – általában karakteres felületű, de nem ez a lényeg – a felhasználó akkor avatkozhat be, ha a program kérdést tesz fel ● Igazi interaktivitás – a program működik, végzi a munkáját – a felhasználó bármikor beavatkozhat – az adatbevitel sem szekvenciális, űrlapokat töltünk ki, az egyes mezőket tetszőleges sorrendben tölthetjük ki, végül egy gombnyomással jelezzük a bevitel végét. – Így működnek a mai grafikus felhasználói felületek

A Java programozási nyelvSoós Sándor 5/17 Grafikus felhasználói felületek GUI – (Graphical User Interface) ● A felhasználó szempontjából: – Színes, grafikus, jól átlátható felület – Ablaktechnika – Egérkezelés ● A programozó szempontjából: – Objektumorientált programozás – Eseményvezérelt programozás

A Java programozási nyelvSoós Sándor 6/17 Objektum orientált felhasználói felület ● A felhasználói felület minden eleme egy-egy objektum ● Az objektumok között különböző kapcsolat lehet: – egymástól független objektumok ● például két adatbeviteli mező – egyik objektum tartalmazza a másikat ● például egy párbeszédablak és a benne lévő beviteli mezők ● általában egy dinamikus listába fűzzük fel az objektumokat ● hierarchikus rendben helyezkednek el az objektumok – ablak ● panel ● groupbox ● checkbox ablak panel groupbox checkbox

A Java programozási nyelvSoós Sándor 7/17 Eseményvezérelt programozás ● Az objektumok egymással és a felhasználóval eseményeken keresztül tartják a kapcsolatot. – Az egyik objektum kivált egy eseményt – Létrehoz egy esemény objektumot – A futtató rendszer elkapja az eseményt és eljuttatja a célobjektumhoz. – A célobjektum lekezeli az eseményt

A Java programozási nyelvSoós Sándor 8/17 Példa eseményvezérelt kommunikációra ● A jelenség: – Az egérrel rákattintunk egy gombra, ami átállítja az ablak háttérszínét. ● Mi történik a háttérben? – Az operációs rendszer (pl. a Windows) érzékeli az egér kattintást. – Az eseményt továbbítja annak a programnak, amelyik ablakában volt az egér a kattintáskor. – A program továbbítja annak az objektumnak, amelyik területén történt a kattintás. – Példánkban a gomb lekezeli az eseményt, azaz lefut a hozzárendelt metódus, átállítja az ablak háttérszínét.

A Java programozási nyelvSoós Sándor 9/17 Mindezek megvalósítása Java-ban ● A grafikus felhasználói felület megvalósítása – java.awt csomag ● natív kódban megírt grafikus objektumok ● hordozható kód, de a kinézet platformfüggő ● egyelőre ezzel fogunk foglalkozni – javax.swing csomag ● az operációs rendszerből csak az alap grafikus utasításokat használja ● a grafikus objektumokat Java nyelven valósítja meg ● hordozható kód ● az objektumok kinézete platformfüggetlen, sőt szabályozható (javax.swing.LookAndFeel)

A Java programozási nyelvSoós Sándor 10/17 A GUI kialakítása Java-ban ● Egy egyszerű példa alkalmazás: ColorGUI.java ● Lépések: – Létrehozunk egy Frame-et. Ez lesz a program főablaka. – Beállítjuk a használni kívánt Layout managert (setLayout). – Sorban létrehozzuk (példányosítjuk) a szükséges komponenseket, és befűzzük a Frame-be (add). – Beállítjuk a Frame méretét (setSize). – Megjelenítjük a Frame-et (show). ● Ezzel elkészült a felület. ● Ez egy "működő" program, de még nem csinál semmit.

A Java programozási nyelvSoós Sándor 11/17 Layout Manager Elrendezés manager ● Dinamikusan elrendezi a konténer-ben lévő komponenseket. Különböző Layout managerek eltérő elvek alapján rendezik el a komponenseket: – FlowLayout – A Panel és az Applet default elrendezés menedzsere. Sorfolytonos elhelyezést ad. – BorderLayout – északi, déli, keleti, nyugati és középső régió – GridLayout – megadott számú sor és oszlop jön létre – GridBagLayout – mint a GridLayout, de több cella összevonható (ld. numerikus billentyűzet) – CardLayout – egymáson lévő komponensek közül a csak a felső látszik, mint egy kártyapakli, lapozható

A Java programozási nyelvSoós Sándor 12/17 AWT segédosztályok ● Point osztály: egy képernyő pozíció – adatmezők: int x, y – metódusok: double getX(), double getY() ● Dimension osztály: szélesség, magasság – adatmezők: int width, height – metódusok: double getWidth(), double getHeight() ● Rectangle osztály: egy téglalap – Point + Dimension ● Polygon osztály: zárt sokszög – a csúcspontok két tömbben vannak

A Java programozási nyelvSoós Sándor 13/17 AWT segédosztályok, folyt. Színek ● Color osztály: színek – konstansok a színek angol nevei csupa kisbetűvel – Color.black, Color.red, Color.blue, stb. ● SystemColor osztály: az ablakkezelő rendszer színei – Néhány példa: ● SystemColor.window: ablakok háttérszíne ● SystemColor.menuText: a menük szövegének színe ● SystemColor.desktop: a munkaasztal háttérszíne ● stb.

A Java programozási nyelvSoós Sándor 14/17 Eseménykezelés ● Töltsük meg élettel a felhasználói felületet! ● Eseményfigyelő objektumokat kapcsolunk azokhoz a komponensekhez, amelyekkel reagálni akarunk valamely eseményre. ● Az eseményfigyelő objektumoknak van egy vagy több olyan metódusa, ami meghívásra kerül, amikor kiváltódik az általa figyelt esemény. ● Ezeket a metódusokat definiálva reagálhatunk az eseményre. ● A java.awt.event csomag definiálja az AWT által használt eseményfigyelő interfészeket.

A Java programozási nyelvSoós Sándor 15/17 Interfész - Interface ● Az interface a Java nyelv másik alapvető építőköve a class mellett. ● Az interface tulajdonképpen egy teljesen abstract osztály, csak abstract metódus deklarációk és konstansok szerepelnek benne. ● Az interface-ek az osztályokhoz hasonlóan öröklési kapcsolatban állhatnak egymással, de – nincsen "közös ős" interface (mint az Object az osztályoknál) – van többszörös öröklődés ● Az interface-eket ugyanúgy lehet példányosítani, mint az osztályokat. Nekünk most csak erre lesz szükségünk.

A Java programozási nyelvSoós Sándor 16/17 Az eseményfigyelő objektumok megvalósítása ● A java.awt.event csomag interface-ek formájában definiálja a különböző eseményfigyelő objektumok mintáit. ● Ezekből lehet példányosítani a szükséges objektumokat. ● Példánkban az ActionListener interface-ből példányosítunk egyet a színezéshez és egyet a Bezárás gomb számára. ● Ezeket az objektumokat befűzzük a megfelelő nyomógombok eseményfigyelő listájába (addActionListener).

A Java programozási nyelvSoós Sándor 17/17 Példa: Faktoriális számítás ● Nézzük meg a Faktor.java programot! ● Ennek mintájára készítsünk egy egyszerű számológépet! – legyen benne két beviteli mező, és néhány nyomógomb a különböző műveletek elvégzésére – az eredmény jelenjen meg egy Label-ben.