Digitális aláírás, személyazonosítás E-önkormányzat 2007. október 11. Sikolya Zsolt vezető tanácsadó eGov Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hitelesített bizonylatok és számlák – pillanatok alatt
Advertisements

EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp Budapesti Ügyvédi Kamara e-Ügykezelő rendszer
Az elektronikus közigazgatási rendszerek biztonsága
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Az információbiztonság
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Az e-közigazgatás fejlesztésének legújabb eredményei a hatósági eljárások területén Előadó: Dr. Kis Gergely főosztályvezető E- Közigazgatási Főosztály.
Elektronikus aláírás Balogh Zsolt György egyetemi docens
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
Az elektronikus számlázás jogszabályi háttere
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
Elektronikus cégeljárás
Varga László netTeam – Magyarország Kft. Budapest, november 23. Az elektronikus ügyintézés jogszabályi háttere és gyakorlata.
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Az Ügyfélkapu TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Sikolya Zsolt IKF kormányzati nap Budapest, május 19. Egységes azonosítás, hitelesítés és elektronikus aláírás az elektronikus ügyintézésben.
EGov Tanácsadó Kft Budapest, Belgrád rkp E-ügyintézési modell
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Elektronikus aláírás, időbélyegzés, elektronikus hitelesítés
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
2004. március eEgészség – Digitális Aláírás Workshop 2004 Március Tim Zoltán, CISA Insurance Technology Kft. „Megbízható harmadik fél szolgáltatás,
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Kormányzati portál, ügyfélkapu és az e-közszolgáltatások
Krasznay Csaba BME Informatikai Központ
Hosszú távú hiteles archiválás elektronikus aláírás segítségével Krasznay Csaba BME Informatikai Központ.
A JÜB fogalma és funkciói
Digitális aláírás.
Elektronikus aláírás, azonosítás, hitelesítés
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
E-útlevél: a bevezetés jogi háttere, felkészülés Európán innen és túl
Az informatikai biztonság szabályozásának aktuális helyzete Dr. Dedinszky Ferenc kormány-főtanácsadó Informatikai biztonsági felügyelő Miniszterelnöki.
Ügyfélkapu, elektronikus aláírás Szokol Vivien. Ügyfélkapu Internetes okmányiroda, ügyfélkapus hozzáféréssel.
SZÁMADÓ Elektronikus számlák befogadása, e-dokumentumok a cégek gyakorlatában Csiba András Kornis György Számadó Kft 1.Elektronikus számla.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Azonosítás és biztonság pénzintézeti környezetben Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A FreeSoft a megújult elektronikus ügyintézésért.
Az elektronikus számlázás jogszabályi háttere és ellenőrzése dr. Boros Richárd ellenőrzési főosztályvezető-helyettes APEH Kiemelt Adózók Igazgatósága.
Magyar Adótanácsadók és Könyvelők Szövetsége 1 Az elektronikus számlázás problémái külső könyvelőt alkalmazó vállalkozásoknál, figyelemmel.
Változott a jogszabály (46/2007. PM rendelet) - EDI alapú számlázás még könnyebben!,,Így készül az elektronikus számla” konferencia: Április 08.
Az elektronikus számla adóigazgatási azonosításra alkalmassága.
Elektronikus Számlakibocsátók Egyesület Elektronikus számlázás – 2015 Mi történjen 2008 és 2015 között? Barsi András, Mitnyik Béla.
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A szakmai vizsgákat követő adatszolgáltatás digitális aláírással
Magyar információbiztonsági szabványok V.
Az elektronikus aláírás
EU-ETS hitelesítő szervezetek akkreditálása
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
HITELESSÉG KÉRDÉSE eIDAS A GYAKORLATBAN – MI VÁLTOZOTT JANUÁR 1. UTÁN.
2018. március 3. B épület E1 előadó
A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest,
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Az elektronikus aláírás
Az elektronikus aláírás
2019. március 2. B épület E1 előadó
Előadás másolata:

Digitális aláírás, személyazonosítás E-önkormányzat október 11. Sikolya Zsolt vezető tanácsadó eGov Kft.

Alapfogalmak •Elektronikus aláírás: olyan elektronikus adat, amely más elektronikus adathoz van csatolva, illetve logikailag hozzárendelve, és amely hitelesítésre szolgál (1999/93/EK irányelv) •Adat/dokumentumhitelesítés: az adat sértetlenségéről és eredetéről való bizonyosság megszerzése •(Személy)azonosítás (identifikáció): arra vonatkozó információ megszerzésének folyamata, hogy kinek állítja magát a kérelmező •Személyhitelesítés (autentikáció): egy személy állított azonosságáról való bizonyosság megszerzése (CEN CWA , 2005)

Megjegyzések •Adat/dokumentumhitelesítés teljesen más fogalom, mint a személyhitelesítés: más joghatás, más felelősség. •Digitális aláírás: az elektronikus aláírás kriptográfiai eszközökkel történő megvalósítása •A személyazonosítás/hitelesítés nemcsak természetes személyre értelmezhető, hanem pl. szervezetre, szerverre, szoftverre stb.

Aláírás Hagyományos adathordozón (papír) •dokumentum végén kézírással (tollal) •esetleg minden oldalon szignó vagy aláírás Elektronikusan •dokumentumra gépelve •azonosíthatóság, letagadhatatlanság, sértetlenség: pl. PKI alapú digitális aláírás – megjelenik egy harmadik fél is, a hitelesítésszolgáltató (CA)

Azonosítás Hagyományos ügyintézés •írásos közlés (aláírás: dokumentumhitelesítésre, személyhitelesítés csak jogvita esetén ) •személyes megjelenés: igazolványok, nyilvántartás Elektronikus azonosításra nincs egységes nemzetközi gyakorlat – a megadandó adatokra sem Azonosítókódok •egységes személyazonosító (pl. Észtország, Belgium) •ágazati azonosítók (pl. Ausztria, Magyarország) •eljárásonkénti azonosítók (pl. Egyesült Királyság) Központi népesség-nyilvántartás nincs mindenhol Európai egységesítés akadálya: közigazgatás, azonosító dokumentumok a tagországok belügye (alapszerződés)

Elektronikus hitelesítési módszerek Dokumentumhitelesítés (e-aláírás): jogi és műszaki (szabványosítási) háttér viszonylag egységes, nincs teljesen átjárható gyakorlat Személyhitelesítés: nincs egységes jogi háttér, szabványtervezetek kialakulóban •alapja: tudás, birtoklás, tulajdonság (célszerű: min. 2) •jelszó (egyfázisú) – egyszerű, olcsó, nem biztonságos •egyszer használatos jelszó (OTP) – biztonságosabb •másik csatorna (pl. mobil) használata •PKI – magánkulcs memóriában – biztonságos csipkártyán (kétfázisú) •biometrikus KULCSKÉRDÉS: ADATVÉDELEM!

Az elektronikus aláírás jogi háttere 1999/93/EK irányelv Eat. (2001. évi XXXV. tv.) •fokozott biztonságú e-aláírás: – alkalmas az aláíró azonosítására – egyedülállóan az aláíróhoz köthető (letagadhatatlanság) – aláíró befolyása alatt álló eszköz – dokumentum módosítása érzékelhető (sértetlenség) •minősített e-aláírás: – fokozott biztonságú – biztonságos aláírás-létrehozó eszköz (BALE) – minősített tanúsítvány

Az e-aláírás jogi háttere az e-ügyintézésben 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet (iratkezelésről) Ket. (2004. évi CXL. tv.) és végrehajtási rendeletei: •193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet (e-ügyintézésről) •194/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet (e-aláírásról) 13/2005. (X. 27.) IHM rendelet (e-másolat készítéséről) IHM ajánlások: •végfelhasználói tanúsítványok szerkezete és adattartalma •elektronikus aláírás formátuma •elektronikus aláírási szabályzatok •hitelesítési rendek •viszontazonosítás protokollja •időbélyegzés formátuma

A Ket. vhr.-ek sajátos aláírási típusai Közigazgatási felhasználásra alkalmas e-aláírás (ügyfél) •viszontazonosítás •minősített vagy szigorú regisztrációjú fok. bizt. tanúsítvány •nem álnévre szól a tanúsítvány •hit. rend az NHH nyilvántartásában szerepel (+ KGyHSz) •az ügyfél ilyen aláírással a központi rendszeren keresztül vagy közvetlenül fordulhat a hatósághoz Közigazgatási felhasználásra alkalmas e-aláírás (hivatali) •szervezeti aláírás vagy kiadmányozó minősített aláírása •időbélyegző vagy időjelzés •tanúsítványban a közig. szerv neve •hit. rend az NHH nyilvántartásában szerepel (+ KGyHSz) Szervezeti aláírás: fokozott bizt., eszközé (pl. értesítések) Személy által felügyelt automatizált aláírás: minősített, pl. körlevél

Az e-azonosítás jogi háttere Az európai jog nem szabályozza •azonosító dokumentumok a tagországok belügye Ket. és a 193/2005, 194/2005 Korm. rendelet: •e-aláírásból (tehát fokozott biztonságú, szigorú regisztráció stb.) viszontazonosítással – egyedülálló •ügyfélkapun belépő ügyfél: egyedi azonosítóval, viszontazonosítással – szigorú regisztráció – dokumentum letagadhatatlansága - egyedülálló 182/2007. Korm. rendelet (Központi Rendszerről): •ügyfélkaput kiterjeszti nem a Ket. hatálya alá tartozó közigazgatási szolgáltatásokra – ügyfél hozzájárulásával

A jelenlegi magyar helyzet PKI terjedésének akadályai: •ár •e-ismeretek hiánya és bonyolultság •alkalmazások kis száma (tyúk-tojás probléma) •nincs nemzeti eID-kártya E-aláírás a közszférában •elvétve használják (pl. cégeljárás, MSzH, néhány önkormányzat, közjegyzők, ügyvédek) E-azonosítás a közszférában •ügyfélkapu regisztrált felhasználói jóval félmillió fölött (elsősorban az adó-ügyintézési kötelezettség miatt) •ügyfélkapuhoz kapcsolódott számos hatóság, önkormányzat ÚMFT: azonosító kártya, EKOP: intelligens azonosítás

Páneurópai törekvések i2010 eGovernment cselekvési terv egyik kiemelt területe az interoperábilis páneurópai eID megvalósítása 2010-ig •munkacsoport: részletes eID, eDoc menetrend •többszintű •szövetségi (federated) IDABC (páneurópai eGovernment szolgáltatások szervezete): •eID Interoperabilitási Szakértői Csoport: 2007-re összehasonlító értékelő tanulmány, közös specifikáció •Szakértői csoport az e-aláírás kölcsönös elismerésére : Bridge/Gateway CA, felmérés 2007-re Szabványosítás •ETSI •CEN: főleg kártya (pl. ECC: európai lakossági kártya)

Köszönöm a figyelmet