Sakk Workshop 2007 Prof Dr. Kende György Egy 2007-ben meghirdetett, a sakkal kapcsolatos doktori téma: A sakkjáték törvényszerűségeinek és informatikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sakk és a döntési képesség összefüggései (kutatási programvázlat)
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Intézményfejlesztési Terv
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Technical University of Budapest
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Az e-learning a felnőttképzésben projekt Papp Lajos Műegyetemi Távoktatási és Felnőttképzési Központ.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Informatika.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Tudástranszfer egyetemi városokban
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
A tananyag alkalmazása során arra a megállapításra jutottunk, hogy a továbbfejlesztéshez és a digitális írástudás széleskörű alkalmazásához szükséges.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A háború és a modern fegyveres erő
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka kutatás, fejlesztés eredményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„Az esztétikai aktivitás az, ami életben tart bennünket” Antal- Lundström Ilona Mälardalen University Sweden.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Bevezető gondolatok a II. MAKE konferenciához Fertő Imre MAKE május 3.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Informatika tanítása ea.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék R „Big Data” elemzési módszerek Kocsis Imre
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
TÉMAVEZETŐI TÁJÉKOZTATÓ KMDI ÚJ KÉPZÉSI RENDJE
Gépészmérnöki és Informatikai Kar Műszaki Mechanikai Intézet
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

Sakk Workshop 2007 Prof Dr. Kende György Egy 2007-ben meghirdetett, a sakkal kapcsolatos doktori téma: A sakkjáték törvényszerűségeinek és informatikai hátterének lehetőségei a harcvezetés, a haditechnikai eszközök hatékony alkalmazása, a döntéshozatal, és a katonai felsőoktatás területén Sakk Workshop 2007

A témaválasztás indoklása: •A sakk és hadászat, a sakk és képességfejlesztés, a sakk és a személyiségfejlesztés összefüggése korántsem új. •A javasolt kutatási témának az elmúlt évtizedek informatikai haladása ad aktualitást. •2004-ben svéd és ausztrál kutatók számítógépes és matematikai módszerek alkalmazásával jelentős eredményeket értek el a sakk és a háború összefüggéseinek kutatásában. •A sakkjáték ma már kitűnő informatikai háttérrel rendelkezik, aminek köszönhetően jelentősen megnőtt a sakkoktatás hatékonysága. •Ebből következően viszonylag könnyen kidolgozhatóak és megvalósíthatóak a sakkjátékon keresztül történő képességfejlesztés és személyiségfejlesztés korszerű módszerei. Sakk Workshop 2007

Előzmények A témakörben óta kutatunk, és eddig három publikáció jelent meg nyomtatásban: 1.A sakk mint hadijáték és a képességfejlesztés eszköze. (Hadtudomány, szám, oldal.) – 2.Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development. (AARMS - Academic and Applied Research in Military Science -, Volume 5 Issue p-p.) – Ugyanez megjelent a Chessville internetes folyóiratban is – 3.The Use of Chess in Military Matters. (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe 2007/1, Warszawa, p-p.) Ugyanez lengyel nyelven –Gra w szachy a rozwiazywanie problemów wojskowych. (ugyanott, p- p.) Sakk Workshop 2007

Előzmények A témában négy konferencián szerepelt bemutatónk: 1.Use of chess in military education –ZMNE, „New Challenges in the Field of Military Sciences 2006” konferencia A téma olyan érdeklődést váltott ki a konferencián, hogy utána egy rendkívüli workshopot tartottunk. Szilágyi Péter így méltatta a kezdeményezésünket: –„A budapesti fórum két szempontból is új színt jelent a sakk és a tudomány együttműködésének krónikájában. Ez az ősi játék a legkorszerűbb informatikai vívmányokkal társulva visszatért gyökereihez, a hadügyekhez, egyúttal bekapcsolódott napjaink katonai parancsnokainak magasabb szintű felkészítésébe, másrészt rangos nemzetközi tudományos eszmecserén talán először szerepelt a sakk önálló témaként (magyar viszonylatban ezt szinte biztosra vehetjük).”

Sakk Workshop 2007 Előzmények A témában négy konferencián szerepelt bemutatónk: 2.Chess and Knowledge Management –„Man in knowledge based organization”, 2006., Nagyszeben Chess in military education –69 th NTG WG IT&ED -- Spring Meeting 2007 – Oberammergau A jegyzőkönyv szerint az előadás komoly érdeklődést váltott ki a NATO Training Group konferenciáján: –„A magyar képviselő gondolatébresztő előadást tartott a sakkjáték hasznosságáról a katonai képzésben. Tájékoztatója bizonyos hátteret és kapcsolatot mutatott ki a katonai stratégiával, analógiákat, fontos történelmi szereplőket és filozófiákat, kísérleteket, kutatási célokat, várható eredményeket és tervezett akciókat mutatott be. A tájékoztató nagyon érdekes és éleselméjű volt.”

Sakk Workshop 2007 Előzmények A témában négy konferencián szerepelt bemutatónk: 1.Use of chess in military education –ZMNE, „New Challenges in the Field of Military Sciences 2006” konferencia Chess and Knowledge Management –„Man in knowledge based organization”, 2006., Nagyszeben Chess in military education –69th NTG WG IT&ED -- Spring Meeting 2007 – Oberammergau 4.A new PhD research topic about relationship of chess and military questions –ZMNE, „New Challenges in the Field of Military Sciences 2007” konferencia

Sakk Workshop 2007 Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben 1.A Texasi Műszaki Egyetem (Texas Tech University) megalapította a Polgár Zsuzsa Sakk-kiválósági Intézetet (Susan Polgar Institute for Chess Excellence - SPICE) a névadót és férjét, Paul Truongot bízták meg annak vezetésével.

Sakk Workshop 2007 Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben 1.A Texasi Műszaki Egyetem (Texas Tech University) megalapította a Polgár Zsuzsa Sakk-kiválósági Intézetet (Susan Polgar Institute for Chess Excellence - SPICE) a névadót és férjét, Paul Truongot bízták meg annak vezetésével. •„A SPICE célkitűzése, hogy barátainkkal és kollégáinkkal a sakk, az oktatás, a technológia és a kutatás felemelkedésén dolgozzunk.„ •“A SPICE a sakkoktatás, -kutatás és -technológia fő központjává fog válni.”

Sakk Workshop 2007 Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben 2.Az Aberdeeni Egyetemen Sakk az Iskolákban és a Közösségekben (Chess in the Schools and Communities – CISCCON) címen, háromnapos nemzetközi tudományos konferenciát rendeztek ben. A konferencia fő kérdései: –„A sakk hatása az iskolai és a közösségi (formális és informális) oktatási programokban, a gyermekek és a fiatalok érzelmi nevelésében, valamint társadalmi beilleszkedésében?” –„Hogyan segítik a sakk fejlesztési programok a formális oktatás és az informális nevelés új módszereit?” –„Milyen kapcsolat van a sakkjáték valamint a sakk edzés és tanácsadás között?” –„Hogyan segíti az iskolai és a közösségi sakktanítás társadalmi és kulturális tőke létrehozását?”

Sakk Workshop 2007 Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben 3.A Lengyel Nemzetvédelmi Egyetem folyóiratának felkérésére egy angol nyelvű publikációban összefoglaltuk eddigi kutatási eredményeinket The Use of Chess in Military Matters címen, amely Piotr Gawliczek százados fordításában lengyel nyelven is megjelent ugyanabban a számban –A cikkből: “Az 1920-as években a Szovjetunióban végzett kutatás eredményei szerint a sakkmesternek az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie: 1)Kiváló fizikai erőnlét és egészség 2)Erős idegek 3)Önuralom 4)Sokoldalú figyelem-megosztási képesség 5)A dinamikus összefüggések felismerésének képessége 6)Elmélkedő észjárás 7)Magasfokú intellektuális fejlettség 8)Objektív gondolkodóképesség

Sakk Workshop 2007 Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben 3.A Lengyel Nemzetvédelmi Egyetem folyóiratának felkérésére egy angol nyelvű publikációban összefoglaltuk eddigi kutatási eredményeinket The Use of Chess in Military Matters címen, amely Piotr Gawliczek százados fordításában lengyel nyelven is megjelent ugyanabban a számban –A cikkből: “Az 1920-as években a Szovjetunióban végzett kutatás eredményei szerint a sakkmesternek az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie: 9)Konkrét gondolkodási képesség 10)Erős sakk-memória 11)Erős szintetikus és képi gondolkodás 12)Kombinációs készség 13)Fegyelmezett akaraterő 14)Magas aktivitású intellektus 15)Fegyelmezett érzelmek 16)Önbizalom”

Sakk Workshop 2007 Célkitűzések •A sakkjáték, a hadászat és a harcászat összefüggéseinek feltárása. •A sakkjáték informatikai hétterének elemzése a katonai alkalmazhatóság szempontjából. •A sakkjáték, a játékelmélet és a harcvezetés kapcsolata. •A sakk és harcvezetés közötti hasonlóságok és különbözőségek feltárása. •A sakkjáték informatikai módszerei katonai és haditechnikai alkalmazhatóságának vizsgálata. •Annak feltárása és elemzése, hogy vannak-e a sakkjáték oktatásának példái külföldi katonai tanintézetekben.

Sakk Workshop 2007 Célkitűzések A fő célok az alábbiak: 1.az új kutatási eredmények tegyék lehetővé a katonai alkalmazási, a katonai oktatási, képességfejlesztési és személyiségfejlesztési alkalmazások kimunkálását; 2.a kapcsolatos eddigi hazai és külföldi eredmények (pl. PhD értekezések) megismerése, elemzése, új összefüggések feltárása; 3.az elért kutatási eredményeknek a katonai felsőoktatásban való alkalmazása.

Sakk Workshop 2007 Alkalmazandó módszerek, a kutatás módszertani elképzelései •A módszerek a többféle célkitűzésnek megfelelően és különbözőek lehetnek. •A klasszikus kutatási és forráskutatási módszerek mellett célszerű a sakkjátékkal kapcsolatos informatikai háttér és az Internet széleskörű kutatása, a nemzetközi együttműködési lehetőségek kihasználása. •A témával kapcsolatos PhD értekezések felkutatása. Kutatás az interneten, sakk-honlapok (pl. chessbase.com, professorchess.com) stb. tartalmának oktatási és katonai szempontból történő elemzése •Alkalmas Google keresőkifejezések és keresési módszerek feltárása.

Sakk Workshop 2007 Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények A várható új tudományos eredmények a kutatási célok helyes kitűzéséből és alkalmas módszerekkel történő sikeres megvalósításából adódnak. •Annak elemzése, hogy a ma már szupernagymesteri szintű sakkprogramok (pl. Fritz10) hasznosíthatóak-e a számítógéppel segített csapatvezetés algoritmusaiban, valamint a harctéri parancsnokok képzésében. •A sakkjáték és a harctéri tevékenység, a sakkjáték és a haditechnikai eszközök célszerű alkalmazása, a sakkjáték és a vezetés és irányítás, a sakkjáték és a harctéri információs bizonytalanság összefüggéseinek feltárása.

Sakk Workshop 2007 Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények A várható új tudományos eredmények a kutatási célok helyes kitűzéséből és alkalmas módszerekkel történő sikeres megvalósításából adódnak. •A sakkjátéknak a képességfejlesztésben és a személyiségfejlesztésben való alkalmazhatósága hogyan hasznosítható a tisztképzésben, a BSc és az MSc képzésben, továbbá mit, hogyan és milyen tartalommal lenne érdemes oktatni a ZMNE-n. •Tantárgyi programok főbb vonásainak kimunkálása (lehetséges megnevezés: Sakkjáték, harcvezetés és képességfejlesztés) bevezetése. •Egyetemi jegyzet, tankönyv, multimédiás távoktatási tananyag jellegének és tartalmának meghatározása.

Sakk Workshop 2007 Prof. Dr. Kende György

Sakk Workshop 2007 Prof. Dr. Kende György