5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az új épületenergetikai szabályozás
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Energetikai pályázatok pályázói szemmel
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
Szélessávú tervek és akciók
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Versenyképesség és környezetvédelem Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Megújuló energia alkalmazása
12 ezer milliárd forintos keret
Energetikai gazdaságtan
A megújulók piaci lehetőségei és támogatási megoldásaik
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Előadás másolata:

5. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia Budapest, 2014.01.16. Energiatudatos településformálás, a helyi önkormányzatok szerepe a jövő energiavilágában  Koncz László Vezérigazgató FŐGÁZ

A FŐGÁZ általában

Integrált energetikai megoldások A FŐGÁZ újdonságok Integrált energetikai megoldások CNG – környezetbarát autózás földgázzal

Ami már ismert 4 üzenet, amire talán emlékezni lehet a döntések során! Internet-ről: Települések az energia önellátás útján A güssingi energia-önellátó modell Energia önellátó város – Vas megye Energia-önellátás terve uniós pénzből Borsodban Példaértékű magyar önfenntartó falu Energia önellátó város Az energiafüggetlenség előnyei: • az energiafüggetlenség kevesebb környezetterhelést jelent, • csökkenti a lakosság és az önkormányzatok kiszolgáltatottságát, • az energiafüggetlen közösségek valóban fenntartható életformát valósítanak meg, • az energiafüggetlenségre való törekvés és megújuló energiaforrások hasznosítása élénkítik a helyi gazdaságot, • az energiafüggetlenség erôsíti a társadalmi összefogást. Forrás: Településfejlesztési füzetek 29. 4 üzenet, amire talán emlékezni lehet a döntések során!

Üzenet 1-3 1 2 EU energiahatékonysági elvárások Decentralizált energiatermelés terjedése Kihívások a szektor szereplői, a szabályozó és minden stakeholder számára 3

Az energiahatékonyságról szóló 2012/27/EU irányelv (EED) Az EU 2020-ig jelentős energiapolitikai célkitűzéseket fogalmazott meg, melynek egyik eleme az energiahatékonyság javítása Az Európai Tanács által 2007-ben elfogadott, 2020-ra teljesítendő célkitűzések 20% csökkentés az üvegházhatású gázok kibocsátásából 20% energiahatékonysági javulás 20% a megújuló energiaforrások elvárt részaránya Európa 2020 stratégia A 2010-es előrejelzések szerint a célkitűzés teljesülése kétségessé vált Az energiahatékonyságról szóló 2012/27/EU irányelv (EED) A tagországoknak 2014. június 5-ig kell átültetni (főszabály) Az Irányelv intézkedései jogilag kötelező érvényűek a tagországok számára Célja, hogy a tagországok az energiaátalakítástól és -elosztástól kezdve a végső felhasználásig az energialánc minden szakaszában fokozzák az energia hatékonyabb felhasználását célzó erőfeszítéseiket

1 Az energiahatékonysági irányelv számos területen fogalmaz meg kötelezettségeket (I) … melyek az államot, a szabályozót, és az iparági szereplőket is érintik Terület Előírt intézkedések 3. cikk Energiahatékonysági célkitűzés Tagállam által vállalt energiahatékonysági célkitűzés meghatározása; Magyarország az Európai Bizottság felé jelezte1, hogy a 2020. évi primerenergia-felhasználás célértéke 1113 PJ, a bruttó végső energia felhasználás célértéke pedig 760 PJ 4. cikk Épület-felújítási stratégia Hosszú távú tagállami épület-felújítási stratégia meghatározása 2014. április 30-ig 5. cikk Kormányzati épületek 3%-os éves felújítása 2014. január 1-jétől a központi kormányzat tulajdonában és használatában lévő teljes épületállomány alapterületre vonatkoztatott 3 %-ának éves felújítása; az érintett kormányzati épületek nyilvántartási listájának nyilvánosságra hozatala 2013. december 31-ig 6. cikk Közintézményi beszerzés A központi kormányzatok magas energiahatékonyságú termékek / szolgáltatások / épületek beszerzési kötelezettsége 7. cikk Energiahatékonysági kötelezettségi rsz.-ek és alternatíváik (1,5%-os éves megtakarítás) Energiahatékonysági kötelezettségi rendszerek (vagy alternatív szakpolitikai intézkedések) bevezetése annak érdekében, hogy 2014-2020 között a végső felhasználóknak értékesített energia évi 1,5%-os megtakarítása biztosított legyen2

1 Az energiahatékonysági irányelv számos területen fogalmaz meg kötelezettségeket (II) … melyek az államot, a szabályozót, és az iparági szereplőket is érintik Terület Előírt intézkedések 8. cikk Energetikai auditok és energiagazdálkodási rendszerek Költséghatékony, magas színvonalú energetikai auditok elérhetőségének előmozdítása minden végső felhasználó számára, illetve nagyobb vállalatoknál 2015. december 5-ig és négyévente energetikai audit elvégzése 9. cikk Fogyasztásmérés Egyedi fogyasztásmérő alkalmazása a villamos energia, a földgáz, a távfűtés/hűtés és meleg víz végső felhasználóinál; 2016.12.31-től egyedi fogyasztásmérő központi fűtéssel ellátott / központi rendszerről biztosított többlakásos épületek esetében is1 10-11. cikk Számlázás, számlainformációk Pontos és tényleges fogyasztáson alapuló adatok szerinti számlázás; múltbéli fogyasztásra vonatkozó információk elérhetőségének díjmentes biztosítása 13. cikk Szankciók Kötelezettségek nem teljesítéséhez kapcsolódó, tagállam által alkalmazni kívánt szankciók meghatározása és bejelentése a Bizottság felé 2014. június 5-ig 14. cikk Fűtés és hűtés hatékonyságának előmozdítása A nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés valamint a távfűtés/hűtés nagyobb arányának ösztönzése; 2015. december 31-ig átfogó értékelés készítése a potenciálról és tervezett intézkedésekről 15. cikk Energiaátalakítás, -szállítás és -elosztás Hálózatok és infrastruktúrák hatékonyságának maximalizálása, a keresletoldali válaszintézkedések lehetővé tétele és ösztönzése 1. Műszaki és pénzügyi alapon meghatározott kivételekkel

a rugalmassági lehetőségek figyelembe vételével1 A 1,5%-os éves energia-megtakarítási kötelezettség (7. cikk) 2020-ig nagyságrendileg 2500 Mrd Ft beruházást tehet szükségesség PJ Évenkénti teljes energia-megtakarítási kötelezettség és becsült beruházási igény, a rugalmassági lehetőségek figyelembe vételével1 428 A 2014-2020 közötti halmozott megtakarítás ~150 PJ, mely összesen ~2500 Mrd Ft beruházást tehet szükségessé 428 428 Minden résztvevő egyetért abban, hogy a kötelezettségi cél minél alacsonyabb szinten történő meghatározása, a rugalmassági lehetőségek teljes mértékű kihasználása indokolt 356 356 285 214 x Megtakarítások eléréséhez szükséges beruházások becsült összege (Mrd Ft)1 1. Századvég tanulmány alapján; a MET tanulmány által azonosított megtakarítási kötelezettség értéke nem ismert, de a MEKH szóbeli tájékoztatás alapján meghaladja a Századvég által becsült értéket

Az éves átlagos megtakarítási kötelezettség1 felér Miskolc és Pécs városának éves háztartási energiafelhasználásával2 + Pécs Miskolc Lakosság: 148 e fő3 Lakosság: 163 e fő3 1. 2014-2020 átlagában éves 5,9 PJ (ami 2014-es induló 3,6 PJ értékről 2018-ra 7,1 PJ-ra nő); Forrás: Századvég tanulmány 2. Átlagos magyar háztartás becsült villamos energia, gáz és távhő felhasználása figyelembe vételével 3. 2012-es adatok, ezer főre kerekítve; Forrás: KSH

1 Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer részleteinek és hazai implementációjának kidolgozása még folyamatban Energiahatékonysági kötelezettségi rendszerek és alternatíváik (7. cikk) alapján fennálló kötelezettség Eszköz Évi 1,5% új energia megtakarítás (primerenergia felhasználásként vagy végső energia-fogyasztásként kifejezve, közlekedéssel vagy nélküle Tagország döntése) Rugalmassági intézkedések 25% erejéig vehetők figyelembe (ennyivel csökkenthető az összes új kötelezettség) A kötelezettségi rendszer alternatívája a végső felhasználók körében történő energia-megtakarítást célzó más szakpolitikai intézkedések végrehajtása A kötelezettség időtartama 2014. január 1. – 2020. december 31. Bevonható kötelezettek, finanszírozási lehetőségek A teljesítés lehetséges formái Kötelezett: Kiskereskedelmi energiaértékesítők és / vagy elosztók Finanszírozó: Egyéb, nem nevesített finanszírozási források Kötelezett felek által végrehajtott energiahatékonysági megtakarítások a végső felhasználók körében Energiahatékonysági szolgáltatókon vagy más, harmadik felek által elért megtakarításokon keresztüli teljesítés Nemzeti energiahatékonysági alapba történő befizetés, és ennek keretében történő energia megtakarítás

2 A decentralizált termelés térnyerése a hagyományos ellátási modell átalakulását eredményezi… … ezáltal az egyes szereplők helyzete és a szabályozás is jelentősen változhat Jelenlegi modell Jövőbeni modell Központi modell Megosztott / lokális termelés teljes hálózat management integritással Fotovoltaikus erőmű Tároló Tároló Átviteli hálózat Áramlás szabályozás Minőség szabályozás Háztartás Tároló Minőség szabályozás CHP Elosztóhálózat Tároló Szélerőmű Háztartás saját CHP-vel Gyár Irodaház

A decentralizált termelés kihívásai a jövőben jelentősen fokozódhatnak 2 A decentralizált termelés kihívásai a jövőben jelentősen fokozódhatnak Új ellátási modell eredményeként… A (villamos) rendszerbe integrálja a kis- és közepes termelőket (új és megújuló források bevonása) Nagy számú fogyasztó lehet egyben termelő is Intelligens és interaktív hálózat kialakítása Kifinomult vezérlő és felügyeleti rendszerek bevezetése új hálózati elemekkel (pl. tárolók) Termelés megosztása az új rendszeren keresztül K+F folyamatok támogatása (ipar és KKV húzóerő) …az iparág számos kihívással néz szembe A fogyasztók egyben termelők is lesznek, akiknek jelentősen megváltoznak a fogyasztási szokásaik Jelentősen változnak az infrastruktúrákkal szemben támasztott követelmények és azok kihasználtsága Új infrastruktúra elemek és technológiák megjelenése Új kihívások a rendszerszabályozásban Szükségessé válhat a finanszírozás és tarifaképzés logikájának átalakítása …

A következő években várható fejlemények az önkormányzatok számára is változásokat hozhatnak 1 EU energiahatékonysági elvárások Decentralizált energiatermelés terjedése 2 Kihívások a szektor szereplői, a szabályozó és minden stakeholder számára 3 Az energiahatékonysági célok elérése jelentős új beruházásokat igényel – ezek forrása ugyanakkor még kérdéses Az energiahatékonysági beruházások egyik kiemelt kedvezményezettje lehet a szociálisan rászoruló fogyasztók köre (pl. alacsony jövedelmű háztartások, elmaradott térségek, bérlakásban élők) Az iparági szereplők eredményességét (osztaléktermelő képességet és a működés fenntarthatóságát) a megvalósuló modell alapvetően befolyásolni fogja Új lehetőségek a települési önkormányzatok számára a fontos településfejlesztési célok elérésében

Üzenet 4 Kérdés, tanácsadás vagy felmérési igény esetén a FŐGÁZ áll az Önök rendelkezésére! Köszönöm a figyelmet!

Finanszírozási modell Elsődleges kötelezett Másodlagos piaci opció Back-up A kötelezettségi rendszer javasolt modellje: elsődleges megvalósítók az energiaipari szereplők, ugyanakkor másodlagos piac is működik, a finanszírozás szétterített JAVASOLT MODELL Megvalósítási modell Finanszírozási modell Az energia szektor egésze (földgáz, villamos energia, távhő, alternatív tüzelőanyag és üzemanyag kiskereskedelem is) kerüljön bevonásra A kötelezettség kereskedőkre történő alkalmazása javasolt A megvalósításra kötelezett kereskedők szükségszerűen részt vesznek a finanszírozásban; A másodlagos piaci opció megléte miatt az elsődleges kötelezetti kör szűkítése nem indokolt, a tényleges projektmegvalósításban részt venni nem kívánó szereplők a másodlagos piacon „vehetik / válthatják meg” a megvalósított projekteket Elsődleges kötelezett Másodlagos piaci opció Energiaipari társaságok Energiaipari társaságok Energiaipari társaságok Szétterített finanszírozás: Adó / „hatékonysági fillér” / költségvetés, stb. Piaci szereplők (ESCO) Piaci szereplők (ESCO) Központi szereplő (állam) Központi szereplő (állam) EU Van másodlagos piac, melynek szereplői az elsődleges kötelezettek és az ESCO társaságok Állami részvétel csak akkor indokolt, ha nem feltételezünk kellő másodpiaci likviditást az első két szereplői kör részéről A szereplők részére a másodlagos piacon történő teljesítés „megvásárláson” túl egy nemzeti energiahatékonysági alap kínálhat lehetőséget a „megváltásra” Kedvezményezetti önrész Elméletileg lehetséges megoldás Javasolt megoldás Számos további részletkérdés tisztázása szükséges egy működőképes és fenntartható modellhez!