Nagyvállalatok és a web 2.0 technológiák a gyakorlatban Előadó: Damjanovich Nebojsa, tanácsadó és tréner
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 2 Bemutatkozó –Online kommunikációs tanácsadó és tréner –eMarketing Association Oktatási Bizottság tagja –MPRSZ Oktatási Bizottság tagja –Egyetemi és főiskolai előadó –2 könyv szerzője – marketing; Keresőmarketing –Szemináriumi és tanfolyami előadó –Szerző a szakmai publikációkban –Válogatott referenciák: Danubius Hotels Group, Hotel Rubin, Hunguest Hotels, Corinthia, Hilton Hotel, Hotel Yacht Klub, Microsoft, Vodafone, AirFrance, Nestlé, NOKIA Hungary, HVB Bank Hungary, GlaxoSmithKline, AstraZeneca, MSD, Biogal Teva, Richter Gedeon, Bayer, Béres, Figyelő Fórum, DHL, Procter & Gamble, UPC Magyarország, Kopint-Datorg, Office Depot, Junior Achievemen, Index.hu, stb.
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 3 •„Telepítés nélkül futtatható szoftverek, bárhonnan elérhető online dokumentumok, ingyenes tudástárak, egyre gyarapodó netes közösségek...” –Tim O’Reilly (a web 2.0 fogalom megalkotója)
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 4 Mi a webkettő? Új web alapú szolgáltatások Új web alapú technológiák
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 5 Hagyományos média •Guttenberg-től mai napig –Centralizált –Költséges/nagy beugró költség –Alkalmazottak szakértők –„Kapuőr” = szerkesztőség –Limitált hozzászólási lehetőség
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 6 New Media (web 2.0) •A média definíciója megváltozott •szélessávú internet elérés miatt •olcsó/ingyenes, easy-to-use online publikálási lehetőség miatt •új disztribúciós csatornák miatt •mobiltelefonok és az új technológiák miatt •új reklámozási lehetőségek miatt •Ma 2 médiatérről beszélünk •Hagyományos média •Blog média
Nagyvállalati bloggolás
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 8 Bloggolás előnyei • Keresőmarketing • Direkt kommunikáció • Brand építés • Megkülönböztetés versenytársaktól • Kapcsolat marketing • Niches hasznosítása • Public relations • CSR • Pozicionálás szakértőként
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 9 Blog irányelvek •Lesznek-e jogi problémái? –Rágalmazás –Üzleti titkok kiszivárogtatása –Információk kiszivárogtatása „idő előtt”
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 10 •Sok blogíró és –olvasó azt hiszi, hogy a blogok eszközök az igazság kiderítésére azaz közvetítésére •Ez a politikai blog alapja, de az üzleti bloggolás kétéltű lehet Az „igazság” mítosza
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 11 1.Corporate blog etikai kódexe 2.Irányelvek alkalmazottak számára, azzal kapcsolatban, hogyan használják a vállalati blogot illetve magánjellegű blogjaikat, amikor a vállalatukról írnak 2 irányelv
Miért kell intézményesíteni a vállalati bloggolást?
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 13 Blog SPAM kezelése
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 14
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 15 •Mikor, kire és miért fog linkelni más website-okra vagy blogokra? •Fogja említeni a versenytársakat? Milyen lesz a hangnem? Kritikus vagy nem? •Hogyan fogja kezelni a kritikus hozzászólásokat bejegyzéseire? •olvasók, alkalmazottak, versenytársak,... BLOG irányelvek kérdése
Blogger kiválasztása
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 17 •Összekapcsolja a vállalatot a nyilvánossággal •Erősítsen vállalati márkákat azaz teljesítsen minden célt ezzel kapcsolatban •Építsen kapcsolatokat az emberek között Ha azt szeretné, hogy a blogja...
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 18 Akkor a bloggere: •Erős személyiség •Erős tudással rendelkezik •Tisztában van a vállalati identitással és a kultúrával •Van ideje bloggolni •Jó írási készséggel rendelkezik és gyorsan dolgozik
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 19 ELŐNYÖK • „Friss nézet” • Időhatékonyság • Foglalkoztasson újságírót, mert olyan munkaerőt úgysem talál házon belül • „Ezért fizetünk a PR ügynökségünket” HÁTRÁNYOK • Blogger soha nem fogja ismerni az Ön vállalatát • Nem fogja megérteni a vállalati kultúrát • Eltéríthet más érdekes, de a vállalat számára nem érdekes téma • Sok felügyelést igényel Blog outsourcing?
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 20 Amire oda kell figyelnie... (1) •Mi a célja a vállalati bloggal? •Mi lesz az üzenete? •Ki lesz a blogger? •Ki lesz a célcsoport? •Felkészült a „kontroll nélküli kommunikációra”?
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 21 Amire oda kell figyelnie... (2) •Határozza meg a vállalati bloggolási irányelveket •Monitorozza márkája vagy vállalata említését az interneten •Válassza ki a megfelelő blog platformot •Határozza meg a blog népszerűsítési folyamatát •Határozza meg a Blog KPI-ket
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 22 Üzleti blog típusok • Belső (osztályok közötti) • HRM blog • Alkalmazotti blog • Termék blog • Issues management • CEO blogja • „Kitalált személy blogja” • Közösség vagy hálózat blogja
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 23 Belső vállalati blog •Cél: rendezettebb (eddigi) kommunikáció –Frissítések és tudás menedzsment –Piac és versenytárs elemzés –Napi workflow –Rendszer státusz frissítések –Best practice, ügyfélkapcsolat –Egységek, városok között •Jövő: minden alkalmazott kap telefonszámot, e- mail címet és blog helyet
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 24 Internal team blog
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 25 • „Emberi hang” potenciális alkalmazottaknak • „1 nap a cégnél”, „hogyan dolgozunk mi” bejegyzések • Sok hasznos ötlet és tanács HRM blog
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 26 Alkalmazotti blog (nyílt platformok)
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 27 General Motor – termék blog
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 28 „Alig várom az új Audi TT-t. Cool autó. Nagyon gyors és trendi” Frusztráció „Fan” „Gyors autók fiataloknak valók, nem családos embereknek. Mikor jöttök ki az új combi változattal? C2C„Szabadulj meg a gyerekektől!” Termék blog: olvasók közötti kommunikáció
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 29 Issue Management blog Vállalat szempontjából fontos ügy
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 30 CSR blog (Corporate Social Responsibility)
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 31 CEO blog
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 32 „Kitalált személy blogja”
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 33 Közösség vagy hálózat blogja
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 34 “Kreatív marketing” blogok •Kitalált “story” •Kitalált blogger •Kitalált termék •Kitalált kommentek (hozzászólások)
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 35 „Fake blog” •Kitalált blogger •Figyelem: –az információ nem keveredhet a reklámmal –igaznak kell lennie –online naplónak „nem hazudunk” különben el fognak ítélni bennünket •blog nem lesz olvasott •ha kiderül, mely cég áll mögötte...
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 36 Amiről nem beszéltünk... •RSS •AJAX •Social média •Kép, videó és link megosztók •Közösségi munka
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 37 További információk: •Fortune 500 Business Blogging Wiki •Webkettő szótár:
© 2007 Damjanovich Nebojsa, minden jog fenntartva 38 Kérdések? Köszönöm a figyelmüket! Damjanovich Nebojsa (30)