Tudományos utánpótlásképzés Európában és Magyarországon Fináncz Judit főtitkár Doktoranduszok Országos Szövetsége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Technical University of Budapest
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
A fejlesztés hatása a szervezetre
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Az Erasmus eredményei dióhéjban
TÉMAVEZETŐI TÁJÉKOZTATÓ KMDI ÚJ KÉPZÉSI RENDJE
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

Tudományos utánpótlásképzés Európában és Magyarországon Fináncz Judit főtitkár Doktoranduszok Országos Szövetsége

I. A tudományos utánpótlás fontossága •Az Európai Unió versenyképességének mutatói kedvezőtlenebbek a gazdasági versenytársakénál - K+F kiadások - kutatók aránya - PhD hallgatók aránya - külföldi PhD hallgatók száma - nők aránya a kutatás területén - szabadalmak száma

K + F kiadások a finanszírozás forrása szerint, 2002 (Forrás: OECD) kormányzati piaci egyéb

Külföldi PhD hallgatók száma az egyes országokban, 2001 (Forrás: OECD )

A természet- tudományok és a műszaki tudományok területén szerzett PhD fokozatok nemek szerinti megoszlása, 2001 (Forrás: OECD)

Nők a tudományban diplomával rendelkezők (ISCED 5A) PhD / doktori fokozattal rendelkezők kutatók a felsőoktatásban professzorok kutatók az iparban műszaki diplomával rendelkezők % 18% 25% 35% 41% 58% % 16 % 21% 34 % 39% 56% Adatok: Eurostat

I. A tudományos utánpótlás fontossága •2000 – lisszaboni célok 2010-re - a GDP 3 %-át K+F-re fordítani - ezen belül 1/3 : 2/3 legyen az állami és magánszektorból érkező ráfordítások aránya - Európai Kutatási Térség létrehozása (ERA) •1999- Bolognai Folyamat - többciklusú képzés - Európai Felsőoktatási Térség létrehozása (EHEA)

I. A tudományos utánpótlás fontossága A doktori képzés fontos szerepet játszik a kijelölt célok megvalósításában - híd szerep az ERA és EHEA között - kb. 700 ezer fős kutatóigény Európában Ehhez azonban a doktori képzés reformja szükséges. a PhD fokozattal rendelkezők akadémiai szektoron kívül is versenyképes tudással rendelkezzenek.

I. A tudományos utánpótlás fontossága Európai kezdeményezések a doktori képzés reformja érdekében: 2003Berlini Nyilatkozat: a doktori képzés a felsőoktatás harmadik ciklusa EUA-projekt: Doktori programmok az európai tudástársadalomért ( Doctoral Programmes for the European Knowledge Society ) 2005Salzburgi tíz alapelv a doktori képzésről 2005 European Charter for Researchers European Code of Conduct for the Recruitment of Researchers

II. A doktori képzés jellemzői Európában 1)A doktori képzés szervezeti jellemzői - országonként, egyetemenként, sőt karonként változó, de a tudományági befolyás is erős - a szabályozások különböző szintűek (nemzeti, regionális, intézményi, kari) – követendő: intézményi - egyéni képzés versus szervezett képzés 2)Bekerülés feltétel: ált. MA-diploma különböző felvételi eljárások (interjú, kutatási terv megvédése, eddigi tudományos munka értékelése, felvételi vizsga)

II. A doktori képzés jellemzői Európában 3) Finanszírozás és státusz -Változatos finanszírozási formák: ösztöndíjak, fizetés, önfinanszírozás (tandíj) -A státusz a finanszírozástól függ - két pólus: hallgatói jogviszony szociális biztonság nélkül és alkalmazotti jogviszony teljes körű szociális biztonsággal

II. A doktori képzés jellemzői Európában 4) Időtartam: általában túl kevés a három év, a legtöbb egyetem négy évet javasolna - A finanszírozás általában három évre szól, utána másik pénzkereseti forrás után kell nézni, így gyakran elmarad a disszertáció befejezése. - Különbség a teljes idejű (3-4 év) és a részidejű képzésben résztvevők (5-6 év) között

fokozatszerzéshez szükséges idő (év, átlag)fokozatszerzési arány Albánia4-6n. a. Ausztria7,6n.a. Franciaország4-560% Görögország4-6n. a. Hollandia670% Lengyelország4-5n. a. Magyarország % Norvégia4-555% Németországn. a.kevesebb mint 50% Spanyolországn.a.55% Forrás: Eurodoc 2003

II. A doktori képzés jellemzői Európában 5) A kurzusok összetétele és értékelése Tudományos képzés : speciális kurzusok (kutatásmódszertan, kutatási technikák, idegen nyelvű publikálás, analízis stb.) Általános készség- és kompetenciafejlesztés (kommunikációs és íráskészség, hálózatépítés, csapatmunka, időgazdálkodás, vezetői készség) Értékelés: ECTS – 1 év: 60 ECTS (összesen 180)

II. A doktori képzés jellemzői Európában 6) Témavezetés -Témavezetéshez szükséges követelmények: tudományos fokozat, adott szakterületen való jártasság -Témavezetők képzése sok országban bevett gyakorlat -rendszeres (évente 1-2) témavezetői értékelés 7) Részidejű kontra teljes idejű képzés minőség – élethosszig tartó tanulás

II. A doktori képzés jellemzői Európában 8) Mobilitás Fontossága: szélesebb körű kutatási tapasztalat, hálózatépítés, interkulturális ismeretek Akadályok: - a három évesképzési időbe nehezen illeszthető bele - adminisztratív, pénzügyi, nyelvi Interszektoriális mobilitás (egyetem – ipar)

II. A doktori képzés jellemzői Európában 9) Európai Doktori Fokozat (Doctor Europeaus, European Doctorate) követelmények: - a disszertáció opponenciája: legalább két európai ország egyetemének professzora véleményezze az értekezést - a védési bizottság legalább egyik tagja más európai ország egyeteméről jöjjön - a védés egy része idegen nyelven folyjon - a témában végzett kutatás legalább egy triszemeszter, másik európai országban végzett kutatáson alapuljon

III. Magyarországi helyzet -Felvételi követelmények: egyetemi diploma, nyelvtudás – informalitás fontos szerepe – alacsony szintű intézmények közötti mobilitás -Finanszírozás: fő állami ösztöndíj, kevés az egyéb ösztöndíj -Tanulmányok ideje: 3 év, de kb. 60 hónap telik el a védésig -Magas a lemorzsolódók aránya (kb. 70%) -Új felsőoktatási törvény: témavezető szabad megválasztása, doktorandusz-szerződések az egyetemekkel

IV. Doktoranduszszervezetek Európai szintű: Eurodoc -aktív részvétel a doktori képzéssel kapcsolatos európai fórumokon -évenként kérdőívet töltenek ki a nemzeti szintű szervezetek saját országuk doktori képzéséről - workshop-ok szervezése – pl. kutatói életpálya, témavezetés, mobilitás Magyarországon: Doktoranduszok Országos Szövetsége 1995 óta működik fontosabb tevékenységek: -doktoranduszok és doktorjelöltek érdekeinek képviselete szakmai fórumokon és a törvénykezési folyamatban; -jogsegélyszolgálat; -rendezvények szervezése;

Tanulságok A doktori képzés összekötő kapocs a felsőoktatás és a kutatás között. Európának versenyképes tudással rendelkező kutatók százezreire van szüksége, hogy a jelenlegi kihívásoknak megfeleljen. A doktori képzést attraktívabbá kell tenni, hogy a kutatóhiányt orvosolni lehessen. Ehhez a doktori képzésben résztvevőket kezdő kutatóként kell kezelni és diplomás munkaerőként alkalmazni. A doktori képzés reformjának sikerességét csak követéses és európai összehasonlító vizsgálatokkal lehet igazolni.