1 Távhőfejlesztési Cselekvési Terv A Nemzeti Energiastratégiáról szóló 77/2011 (X. 14) OGY határozat (a továbbiakban OGY határozat) 4. pont q alpontja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekt általános bemutatása
Advertisements

Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Az új épületenergetikai szabályozás
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Energia – történelem - társadalom
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
A tiszta szén technológia alkalmazásának hazai esélyei
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Fosszilis vs. megújuló Gazdaságossági szempontok
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó fejlesztési elképzelések a Dél-Alföldi Régióban Magyar Bálint Fejlesztéspolitikai Államtitkár.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Megújuló energiaforrások Felkészítő tanár: Venyige Judit
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Távhőfejlesztési Cselekvési Terv koncepció
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
A VEOLIA pécsi erőműve a körkörös gazdasági modell tükrében
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Előadás másolata:

1 Távhőfejlesztési Cselekvési Terv A Nemzeti Energiastratégiáról szóló 77/2011 (X. 14) OGY határozat (a továbbiakban OGY határozat) 4. pont q alpontja felkéri a Kormányt, hogy vizsgálja meg a távhőtermeléssel kapcsolatos árszabályozási és jogi rendelkezések végrehajtásának, valamint a távhőszolgáltatást igénybe vevő fogyasztók támogatásának tapasztalatait, és ez alapján dolgozzon ki cselekvési tervet a távhőszolgáltatás versenyképességének biztosítására, hatékonyságának fejlesztésére és a megújuló energiaforrások bevonására. A Távhőfejlesztési Cselekvési Terv kidolgozásával a Kormány az energiapolitikáért felelős nemzeti fejlesztési minisztert bízta meg.

2 Tartalom I.Bevezetetés - Miért van szükség a TFCsT-re? II. A TFCsT hármas célrendszere - Városi környezet-egészségügyi helyzet javítása - Távhő zöldítés - Energiahatékonyság növelése (műszaki fejlesztéssel és fogyasztói szemléletformálással)

3 Miért van szükség a TFCsT-re? Távhőfejlesztési Cselekvési Tervre azért van szükség, mert a hazai energia- és klímapolitikai céljainkat, valamint nemzetközi klímavédelmi és energiahatékonysági vállalásainkat a távhőszolgáltatás fejlesztése nélkül nem tudnánk teljesíteni.

4  A fűtési célú hőenergia-előállítás okozta, növekvő tendenciát mutató légszennyezés csökkentése;  A távhőszolgáltatás „zöldítése” klímavédelmi okokból, valamint a földgázimport csökkentése érdekében, a hazai megújuló hőenergia források (elsősorban geotermia és biomassza, valamint az anyagában nem hasznosítható kommunális hulladékok) részesedésének növelésével;  A fűtési energiahatékonyság növelése műszaki fejlesztéssel és fogyasztói szemléletformálással; A TFCsT hármas célrendszere A Távhőfejlesztési Cselekvési Terv három fő problémakört jelöl ki, amelyek kezelésében és megoldásában fontos szerepet szán a távhőszolgáltatásnak:

5 A 2003-as csúcsadathoz képest 40%-kal csökkent a lakossági gázfogyasztás 2011-re

6 Forrás: OMSZ A hazai lakossági biomassza-felhasználás alakulása

7 „A Mátrai Erőmű Zrt. (MERT) visontai és bükkábrányi bányája ban együtt még csak 46 ezer tonna lignitet adott el a lakosságnak, 2011-ben már 200 ezer tonnát, 2012-re 300 ezer tonnát tervezett, de túlteljesítette 25 ezer tonnával, ami összejöhet ebben az évben is. (A terv 300 ezer tonna.) Valaska József vezérigazgató 2015-re már 500 ezer tonnát valószínűsített.” A növekmény 2008 és 2012 között 8-szoros „Viszik a lignitet, mint a cukrot”

8 Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat, városi légszennyezettségi adatok, saját számítások A téli átlaghőmérséklet és az SO 2 -koncentráció alakulása

9 Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat, városi légszennyezettségi adatok, saját számítások A benzapirén-koncentráció és az átlaghőmérséklet alakulása

10 A megújuló energia szerepe a hőtermelésben: részesedése 12%-ról 32%-ra nő Zöld távhő koncepció Importkiváltás a hazai biomassza és geotermális energia piaci alapú hasznosításával Magyarország Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési Terve alapján a geotermikus energia fűtési célú hasznosítása a 2010-es 4,2 PJ kiindulási értékről 14,9 PJ-ra, több mint háromszorosára emelkedik 2020-ig. A biomassza alapú hőtermelés pedig ugyanezen az időtávon 2010-es 34 PJ-ról több mint 57%-al, 53,5 PJ-ra növekszik.

ig 50%-al nő a biomassza energetikai hasznosítása

12 Település TávhőEbből geotermikusGeotermikus aránya Csongrád GJ GJ90% Hódmezővásárhely GJ GJ80,4% Miskolc* ??? Nagyatád GJ3320 GJ32,2% Szeged GJ GJ1,7% Szentes GJ GJ97,4% Szarvas* ??? Szigetvár GJ4829 GJ11% Vasvár GJ2735 GJ12,9% Veresegyház* ??? Szentlőrinc GJ 100% Geotermikus bázison működő távhő rendszerek adatai * Miskolc, Szarvas és Veresegyház esetében a távhőellátásba becsatornázott geotermális energia hasznosítás tényén túl adatokkal nem rendelkezünk A távhőtermelésre használt energiahordozók mindössze 0,41%-a (235 TJ) volt geotermikus energia 2012-ben. Ezen kívül hazánk még évi kb. 250 TJ geotermikus energiát használ a nem szolgáltatásszerű távhőellátásban.

13 A kiépített távhőrendszerrel rendelkező települések besorolása geotermikus adottságaik szerint A bekarikázott településeken van távhőszolgáltatás, amelyben a geotermális energia a kedvező geológiai adottságok ellenére jelenleg nem hasznosul. Budapest, Budaörs, Szentendre, Gödöllő, Dunakeszi, Gyöngyös, Eger, Tiszavasvári, Nyíregyháza, Mátészalka, Nyírbátor, Hajdúszoboszló, Szolnok, Kaposvár, Dombóvár, Komló, Pécs, Szombathely, Mosonmagyaróvár, Komárom, stb.

14 A kedvező geotermális adottságú, nagy hőigénysűrűségű, de távhőrendszerrel nem rendelkező települések Hatvan, Mezőkövesd, Martfű, Tiszaföldvár, Orosháza, Békéscsaba, Gyula, Kistelek, Zalaegerszeg, Pápa stb.

15 Az Energiahatékonysági Irányelv átültetése komoly fejlesztési és jogalkotási feladatot jelent:  az ún. ’smart’ költségmegosztás vagy hőmennyiségmérés lakásonként megvalósításának előírásával 2017-ig,  a várhatóan a távhőt is érintő kötelező auditálási-minőségbiztosítási rendszer kialakításával,  a nagy hatékonyságú kapcsolt termelés támogathatóságának kimondásával,  a nagy hatékonyságú távhő fogalmának bevezetésével. Távhő fejlesztéssel a fűtési energiahatékonyság növeléséért

16  A távhőfejlesztés szempontjait megjelenítettük az Országos Területfejlesztési Koncepcióban  Az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés ba) pontja értelmében a TFCsT környezeti hatásainak elemzése érdekében független stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) készítettünk  A kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet alapján elkészítettük a TFCsT végrehajtásának értékelési és monitoring tervét  A távhőfejlesztés szempontjait között megjelenítettük a KEOP 4. és 5. prioritások között, a as tervezés során pedig a KEHOP, GINOP, TOP és VEKOP prioritásaiban. Amit mi tehettünk…

17  A fűtési célú hőenergia-előállítás okozta, növekvő tendenciát mutató légszennyezés csökkentése; - A városi levegő minőségének javítása, ezáltal a légszennyezettségből eredő egészségügyi és gazdasági károk csökkentése.  A távhőszolgáltatás zöldítése klímavédelmi okokból, valamint a földgázimport csökkentése érdekében; - Hazánk import energiahordozó-függősége a megújuló energiahordozók és az anyagukban nem hasznosítható hulladékok energetikai hasznosítása révén csökkenjen, valamint hogy munkahelyteremtéssel és a beruházások növekedésével a hazai gazdasági növekedést előmozdítsa.  A fűtési energiahatékonyság növelése műszaki fejlesztéssel és fogyasztói szemlélet formálással; - a távhőszolgáltatásról szóló törvény módosítása az EED-vel összhangban: energetikai audit december 31-ig, köz-és lakóépületek távhőre csatlakozásának technológiai és költséghatékonysági vizsgálata, ösztönzése, okos mérés, egyedi szabályozhatóság Intézkedési terv

18 Összefoglalás Társadalmi vita Közigazgatási egyeztetés Kormányhatározat Évente monitoring

19 Köszönöm a figyelmet!