CreaSpace Kreatív Iparágak a digitális térben ÚSZT konzultációs konferencia és eFestival Gála Budapest, Magyar Telekom Székház Tölösi Konferencia Központja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi regionális környezetvédelmi konferencia Budapest, november 11. Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Nemzetgazdasági.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Innovatív Magyarország
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Innováció és stratégia Dr. Greiner István MISZ, általános elnökhelyettes február 07.
Nemzeti Technológiai Platform a
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az Új Széchenyi Terv Tudomány - Innováció prioritása Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető NGM Innovációs és K+F Főosztály Miskolc,
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyarországi K+F politika
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A határtérség.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

CreaSpace Kreatív Iparágak a digitális térben ÚSZT konzultációs konferencia és eFestival Gála Budapest, Magyar Telekom Székház Tölösi Konferencia Központja Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető

2 Tartalom • Kihívások a hazai K+F+I területén • ÚSZT 5.priroritásának főbb elvei • Beérkezett észrevételek, javaslatok • Kormányzati feladatok, tennivalók II. felében

3 Tudásalapú beruházások a GDP %-ában Forrás: Intereconomics 2010

4 Az összesített innovációs index (SII) és a vállalkozási kedv összefüggése

5 Hazai helyzet:elmaradás a szabadalmakban, a vállalati K+F ráfordításokban és a HR mutatókban

6 Kihívások a hazai K+F területén • Kevés a high-tech vállalkozás • Kevés globális piacon versenyképes termék, szolgáltatás • Alacsony szintű a nemzeti szintű K+F ráfordítás (a GDP 0,97%-a) és ezen belül a vállalati K+F ráfordítás (43%) • Nem megfelelő a K+F stratégiai együttműködés és a K+F eredmények gyakorlati hasznosítása • A természettudományos és műszaki szakemberek száma alacsony (az EU-15 átlag 1/3-a) • Az alacsony szabadalmi aktivitás (a USPTO-nál az EU-15 átlag 9%-a, EPO-nál 12%-a)

7 EU 2020 strat é gia: H á rom pill é r, h é t kiemelt int é zked é s Fenntartható növekedés Inkluzív növekedés „Innovatív Unió” K+F feltételek javítása „Mozgásban az ifjúság” Oktatás teljesítményének növelése „Európai digitális társadalom” Internet-hozzáférés fejlesztése „Erőforrás-hatékony Európa” Energiahatékonyság, környezetbarát ipar „Iparpolitika a globalizáció korában” Üzleti környezet javítása, ipari bázis erősítése „Új készségek és munkahelyek menetrendje” Munkaerőpiaci modernizáció, Life-long learning „Szegénység elleni európai platform” Társadalmi és területi kohézió biztosítása

8 ÚSZT V. Tudomány, innováció, növekedés - célok A gazdaság dinamizálása és fenntartható növekedési pályára állítása a K+F és innováció által – amelyet a gazdaságpolitika elválaszthatatlan részének kell tekinteni - úgy, hogy: •az ország K+F ráfordítása az évtized közepére érje el a GDP 1,5 %-át, •az összesített innovációs mutató (SII) alapján mért innovációs teljesítményünk érje el az EU-s átlagot •a következő ciklusban Magyarország kerüljön az EU országok felső harmadába

9 ÚSZT V. Tudomány, innováció, növekedés Főbb alapelvek I. •Alapkutatások, tudományos iskolák és jól képzett emberek nélkül nincs innováció •Fókuszált programokkal ösztönözni kell a hazai tudásbázis és az üzleti szféra szoros összekapcsolódását (hazai K+F eredmények hazai termékekben, szolgáltatásokban hasznosuljanak) •Szellemi tulajdonvédelmi képesség fejlesztése a gazdaság kritikus szektoraiban •A TTI politika megvalósításában jobban kell támaszkodni az EU Strukturális Alapjaira

10 ÚSZT V. Tudomány, innováció, növekedés Főbb alapelvek II. •Ciklusokon átívelő, innováció-barát adópolitika és jogrendszer •A szakma egyetértésével kialakított ágazati K+F+I akciótervek (közlekedés/járműipar, egészségipar, informatika, energetika, mezőgazdaság, gyógyszeripar) ezáltal lehetővé válik az elmozdulás a magas hozzáadott értéket előállító tevékenységek irányába •A kreatív gazdaság megerősítése •Hatékonyan működő nemzeti innovációs rendszer

11 ÚSZT V. Tudomány, innováció, növekedés Észrevételek I. I.) A K+F+I prioritáshoz beérkezett javaslatok (néhány példával): •Emberi erőforrásokra vonatkozó észrevételek (pl: oktatási paradigmaváltás; tehetséggondozás) •A pályázatok, illetve a támogatási rendszer innovatív vállalkozások igényeihez való igazítása (pl. rugalmasabb és egyszerűbb pályázati rendszer; az összhang megteremtése az országos/regionális/ágazati fejlesztési programok között) •Vállalkozásfejlesztés elemeinek markánsabb megjelenítése az ÚSZT-ben (pl: önálló elem legyen a vállalati inkubáció; technológiai és menedzsment szolgáltató központok kialakítása) •Az innovációs intézményrendszer átalakítására vonatkozó megjegyzések (pl: magvető/kockázati tőkealapok, inkubátorházak bővítése; NKTH átalakítása; regionális klaszterek fejlesztése) •Jogalkotási lépéseket igénylő javaslatok (pl: a szerzői és iparjogvédelmi rendszer átfogó reformja)

12 ÚSZT V. Tudomány, innováció, növekedés Észrevételek II. II.) Más prioritásokra beérkezett javaslatok, amelyek közvetve kapcsolódhatnak a K+F+I prioritáshoz (néhány példa a teljesség igénye nélkül): • Fizetési fegyelem megszilárdítása a vállalatok körében (pl.: lánctartozások megszüntetése) • Önálló prioritásként jelenjen meg az ÚSZT-ben az IKT, valamint a kreatív iparágak • Vonzóvá kell tenni Magyarországot a multinacionális iparági szereplők számára a nemzetközi szolgáltató központok magyarországi telepítésére • Zöldgazdaságról, egészségiparról szóló részek kibővítése, árnyaltabbá tétele • A gazdaságpolitika és pénzügypolitika összhangjának megteremtése • A különböző területeken különböző gazdaságpolitikát kell folytatni (a) Globális piacgazdaság – külső piacok megszerzése; b) belső piacok megszerzése; c) irányított szociális gazdaság: munkahelyteremtés segélyezett munkaképeseknek)

13 Az Innováció és a design kapcsolata

II. félévében végrehajtandó kormányzati feladatok a K+F és innováció terén • A 2011-ben véglegesítendő, 2020-ig terjedő K+F+I stratégia előfutáraként nemzeti K+F+I koncepció kialakítása, a stratégiai tervezési folyamat megkezdése; • A kormányzati intézményrendszer átalakítása (irányítási rendszer megújítása új magas szintű kormányzati döntéshozó testület létrehozásával; minisztériumi feladatmegosztás kialakítása; NKTH átalakítása); • EU 2020 stratégia és intézkedési terv elkészítése és benyújtása a Bizottságnak (2010. november 12-ig); ennek keretében nemzeti célkitűzés vállalása a GERD/GDP mutató 2020-as értékére; • Az Új Széchenyi Terv 5. programja (Tudomány – Innováció – Növekedés), illetve a hozzátartozó akcióterv véglegesítése, ezek alapján a hazai KFI pályázati rendszer megújítása, a pályázati kiírások megjelentetése január 15-én.

15 A K+F és innovációs koncepció alapelvei • Egységes és megújított KFI támogatási rendszer kialakítása • Ösztönző KFI jogszabályi és adópolitikai környezet kialakítása • Egységes KFI monitoring és értékelési rendszer kialakítása, TéT Obszervatórium létrehozása (politikai elkötelezettség a tényekre épülő politikaformálás (evidence-based policy making) iránt). • Más szakpolitikákkal összehangolt KFI koncepció és stratégia

16 Az NKTH átalakítása • Az innováció-politikát szolgáló intézményrendszer átalakítását a hatékonyságra, gazdaságosságra törekvés mellett jellemeznie kell az ügynökségi (szolgáltatás-orientált)szemléletnek, hogy ösztönözni tudja a hazai kkv-k innovációs tevékenységét, nemzetközi piacra lépését, hálózatokban való részvételét • Nemzetközi minták: ír (Enterprise Ireland), az osztrák (FFG), a finn (TEKES), illetve más ügyfélorientált, regionális és nemzetközi jelenlétű ügynökségek • Az NKTH-nak fokozottan együtt kell működnie az ITDH-val és a TéT attaséi, ill. külgazdasági diplomata hálózattal, regionális irodáiként célszerű integrálnia a RIÜ-ket, illetve a Pólus Programirodát, külföldi (kiemelten: brüsszeli) irodákat szükséges nyitnia. Különösen a kiemelt ágazatokhoz (pl. gyógyszeripar) kapcsolódóan meg kell erősítenie belső szakmai kompetenciáit

17 Köszönöm a figyelmet! További információ Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Tel: Mobil: ,