A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Advertisements

A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
. Vizsgatárgyak (az idegen nyelvűekkel együtt) Középszint Emelt szint
A tételek eljuttatása az iskolákba
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
PONTSZÁMÍTÁS –Általános tudnivalók –Tanulmányi pontok –Érettségi pontok –Többletpontok.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi pontszámításban 2008-tól A változás az alapképzésre, egységes, osztatlan képzésre és felsőfokú szakképzésre történő jelentkezésnél.
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
szakmérnök hallgatók számára
2007. ÉVI FELVÉTELI ELJÁRÁS. JELENTKEZÉS / 1. A jelentkezés – az e célra szolgáló – jelentkezési lap benyújtásával történik. A felvételi jelentkezési.
II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat A Felvételi Információs Szolgálat kutatása.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
A FELVÉTELI PONTSZÁMÍTÁSI MÓDSZER VÁLTOZÁSAI 2007/2008-BAN
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
EREDMÉNYEK TANULMÁNYI. Tanulmányi eredmények 2012 kompetenciamérés érettségi tanulmányi átlagok egyetemi továbbtanulás országos versenyeredmények.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az egészségügyi szakcsoportba készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése az egészségügyi szakterületen képző felsőoktatási intézmények részére Továbbtanulási.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium Érettségi eredmények május.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Kétszintű érettségi.
Érettségi eredmények május
Az érettségi számokban
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények

Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente ismétlődő kutatás a 16-18 éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, kutatas@fisz.hu) Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

Országos Középiskolai Kutatás – 2005 ősz A mintavétel ideje: 2005 november, december Résztvevők: 425 érettségit adó középiskola 23.682 diák, akik 2006-ban, 2007-ben , illetve 2008-ban tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben. A mintáról: A kutatásban résztvevők 50 százaléka nő, 50 százalékuk férfi, 57 százaléka szakközépiskolás, 43 százaléka gimnazista Érettségi éve Résztvevők megoszlása 2006 32% 2007 33% 2008 35% Lakóhely Résztvevők megoszlása Budapest 21% Vidék 79%

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A végzősök jobban tájékozottak, mint az átlag Összes megkérdezett: 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

A végzősök jobban tájékozottak, mint a középiskolás diákok átlaga

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről A tanárok megfelelően tájékozottak?

A középiskolai tanárok tájékozottsága alig haladja meg a végzős diákok ismereteit

Kétszintű érettségi Emelt vagy közép?

Miért EMELT, miért KÖZÉP? Diákok motivációi Miért EMELT, miért KÖZÉP? 7 többletpont Értékelhető, használható tudás 2005-ben megemelkedett ponthatárok Fiatalabb évfolyamoknál hangsúlyosabb: Szülői ösztönzés A felsőoktatásban is használható többlettudás Végzősök leginkább aggódnak: 2005-ös ponthatár emelkedés miatt Korábban érettségiző, újra felvételizők miatt Jobbnak érzik tudásukat a közép szinthez Nem vettek részt az emelt szintű érettségire való felkészítésen Nem akarnak nagyobb erőfeszítést tenni Végzős diákok - félelem az idegen vizsgabizottság előtti vizsgázástól

Karrierszak. Emelt szinten? Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? Növekedés Csökkenés Változó megítélés (csökkenés) Szükségesnek tartja Bizonytalan Szükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat* 59% 32% 9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58% 25% 17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80% 13% 7% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Fél évvel a bevezetés, és az első tapasztalatok után Tervek emelt szinten Bevezetés előtti év Bevezetés éve Fél évvel a bevezetés, és az első tapasztalatok után Legnépszerűbb tantárgyak az angol és a történelem Leginkább az jogi és szociális igazgatási és a bölcsész, legkevésbé az agrár és a műszaki pályára készülők terveznek emelt szintű érettségit. *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Taktika vagy stratégia? Hogyan befolyásolja a továbbtanulási stratégiádat a ponthatárok 2005-ös alakulása?

Csökkenő (ön)bizalom Felvételi esélyek Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 54% 46% 58% 48% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 30% 33% 25% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10% 12% 13% Nem vesznek fel 6% 9% 7% A végzős diákok és az emelt szintű érettségit tevők nagyobb magabiztossággal állnak a kérdéshez, többen érzik úgy, hogy már az érettségi évében bekerülnek a felsőoktatásba *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

2005-ös érettségi eredmények elemzése Visszatekintés

2005, Kétszintű érettségi… …előtti várakozások Emelt szintű érettségi A végzősök 74%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi 2004-hez képest növekedett a szükségtelennek tartók száma, 58% tartotta szükségesnek Felvételi várakozások A végzősök 58%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe

738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni …utáni tény 738 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni 2633 indított szak, államilag finanszírozott képzésen A szakok 28%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni

Felvételi 2005: helyzetelemzés

Felvételi 2005: helyzetelemzés A 2005-ös felvételi évben a karrierintézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 16,6 százalékkal emelkedtek a ponthatárok

Felvételi 2005: helyzetelemzés 738 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

csak emelt szintű érettségivel, és nyelvvizsgával lehet szert tenni Felvételi 2005: helyzetelemzés A karrier intézményekbe jelentkező diákoknak – a biztosabb bejutás érdekében – a többletpontok maximalizálására érdemes törekedniük Többletpontra pedig (tipikus esetben) csak emelt szintű érettségivel, és nyelvvizsgával lehet szert tenni

Javaslat

Összesen 24 többletpont szerezhető Javaslat A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintet választók több mint 95 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 95 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintet választók 73 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 73 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

Érvek a javaslatok mellett Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,69, míg ugyanez a szám középszinten 3,52, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 33 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 33 százalékkal több pontot szereztek

Érvek a javaslatok mellett Az emelt szinten vizsgázók 73 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 28 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

2006-os érettségi eredmények elemzése

2006, Érettségi… …előtti várakozások Emelt szintű érettségi A végzősök 42%-a nem tervezte az emelt szintű érettségit Karrier intézmények – emelt szintű érettségi 2005 tavaszához képest drasztikusan megemelkedett a szükségesnek tartók száma 58% → 80% Felvételi várakozások A végzősök már csak 48%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe (10%-os csökkenés)

298 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni …utáni tény 298 szakra többletpont nélkül nem lehetett bekerülni FIGYELEM! 2006-ban jelentősen csökkent a meghirdetett szakok száma! 1425 indított szak, államilag finanszírozott képzésén A szakok 20%-ára nem lehetett többletpontok nélkül bekerülni

Felvételi 2006: helyzetelemzés

Felvételi 2006: helyzetelemzés A 2006-ös felvételi évben a intézmények, állami finanszírozású képzésein átlagosan 11,7 százalékkal emelkedtek a ponthatárok a bázisévhez (2004) viszonyítva 3,1 százalékkal csökkentek a ponthatárok 2005-ös évhez viszonyítva

Felvételi 2006: helyzetelemzés 298 szakra a maximális hozott, és középszinten elérhető maximális szerzett ponttal (120), többletpontok nélkül, nem lehetett bekerülni

Helytállóak-e 2006-ban a 2005-ös évre vonatkozó javaslatok?

Összesen 24 többletpont szerezhető Javaslat A nyelvvizsgával szerezhető többletpontok felső határa 20 Összesen 24 többletpont szerezhető A karrierintézményekbe felvételizők legalább az egyik érintett tantárgyból emelt szintű vizsgát tegyenek

Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintet választók több mint 98 százaléka ért el legalább a 3-as érdemjegyet, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 7 többletpontot 98 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai

Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintet választók 65 százaléka haladta meg (szerezhető többletpontokkal együtt) azt a maximális 30 pontot, ami középszintű vizsga esetén legfeljebb elérhető Az emelt szinten vizsgázott diákok 65 százaléka ért el a felvételi pontszámításnál biztosan több pontot, mint a legjobb középszinten vizsgázó

Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szintű vizsgák érettségi érdemjegyének átlaga 4,43, míg ugyanez a szám középszinten 3,48, így emelt szinten a vizsgaeredmények átlagosan 27 százalékkal sikerültek jobban A többletpontok beszámításával az emelt szinten vizsgázók átlagosan legalább 27 százalékkal több pontot szereztek

Érvek a javaslatok mellett 2006-ban Az emelt szinten vizsgázók 65 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 18 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani

Összehasonlítás Két év számokban 2005 2006 95% 98% 4,69 4,43 3,52 3,48 Legalább 3-as érdemjegyet ért el az emelt szintű vizsgán 95% 98% Érettségi érdemjegyek átlaga emelt szinten 4,69 4,43 Érettségi érdemjegyek átlaga közép szinten 3,52 3,48 5-ös érdemjegyet szerzett emelt szinten 73% 65% 5-ös érdemjegyet szerzett közép szinten 28% 18%

Megéri az emelt szint? IGEN

Középiskola után… Bolognai folyamat

Tájékozottság a bolognai rendszerről

Tájékozottság Bolognai folyamat Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * Teljesen tisztában van a folyamattal 3% 4% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12% 13% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23% 26% Nem hallott a folyamatról 56% 51% 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Nem hallott a folyamatról 2005 tavasz 65% 60% 46% Nem hallott a folyamatról 2005 ősz 59% 55% 39% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Lassú ütemben növekvő tájékozottság A diákok közel fele részinformációkkal rendelkezik

Tájékozottság Bolognai folyamat Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? 2005 őszi kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 4% 15% 7% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 9% 12% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13% 26% 20% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 28% 33% Nem hallott a folyamatról 51% 23% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Az oktatás specifikus médiumok pozitív hatással vannak a tájékozottságra

Tájékozottság Bolognai folyamat Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Tanárok 2004 Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 2% 5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10% 20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30% 42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40% 29% Nem hallott a folyamatról 18% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tanárok körében dinamikusabban növekszik a részben, vagy egészben tájékozottak száma

Tájékozottság Bolognai folyamat Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? Diákok 2005 * Tanárok 2005 Teljesen tisztában van a folyamattal 4% 5% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 20% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 13% 42% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 26% 29% Nem hallott a folyamatról 51% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

A diákok közel fele nem is hallott a folyamatról, a tanárok 90 százaléka részinformációkra hagyatkozik

Továbbtanulás Bolognai folyamat Milyen képzést választ inkább? 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* Bachelor 2% Bachelort, de ott ahol master továbblépési lehetőség is van 5% 9% Master 6% „Régi típusú” 10% Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között 78% 74% 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam Nem tudja mi a különbség 2005 tavasz 83% 81% 70% Nem tudja mi a különbség 2005 ősz 78% 64% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Bolognai folyamat… …2005 tavasz …2005 ősz A diákok 51%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 74%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között A diákok 56%-a nem is hallott a folyamatról A tanulók 78%-a nem tudja mi a különbség a „Bachelor” és a „Master” képzés között

Elérhetőségek Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/266-7601 kutatas@fisz.hu Ahol letölthető kutatásokat találhat: www.fisz.hu

Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elérhetőségek Köszönöm a figyelmet! Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elnök E-mail: maphis@dft.hu Tel: 06 1 266 76 01