Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás."— Előadás másolata:

1 A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás

2 Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente ismétlődő kutatás a 16-18 éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, kutatas@fisz.hu) Módszer: önkitöltős, on-line, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

3 Országos Középiskolai Kutatás 2007 ősz A mintavétel ideje: 2007 november, december A mintavétel módszertana: önkitöltős, on-line, internetes kérdőív 512 érettségit adó középiskola 2863 diák, akik 2008-ban, 2009-ben, 2010-ben tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben A mintáról: A kutatásban résztvevők 74 százaléka nő, 26 százaléka férfi, 77 százaléka szakközépiskolás, 23 százaléka gimnazista Érettségi éveRésztvevők megoszlása 200866% 200926% 20108% LakóhelyRésztvevők megoszlása Budapest17% Vidék83%

4 Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

5 Tájékozottság az új pontszámítási rendszerről Összes megkérdezett: 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

6 Tájékozottság az új pontszámítási módszerről A tanárok megfelelően tájékozottak? Tisztában van vele, ismeri minden részletét

7 Az elmúlt egy évben a középiskolai tanárok tájékozottsága a pontszámítás módszerével kapcsolatban jóval kisebb ütemben növekedett, mint a végzős diákoké

8 Kétszintű érettségi Emelt vagy közép?

9 MIÉRT választja az EMELT-et? Diákok motivációi Többletpont 76% Használható tudás a felsőoktatási tanulmányok során 43% A 2008-as évre tervezett pontszámítási módszer változás 32% Többlettudás a közép szinthez képest 24% Tanári ösztönözés 8% Tudáshoz inkább illeszkedő emeltszintű kérdések 7% Következetesebb felkészülés 4% Szülői ösztönzés 3% Idegen vizsgabizottság előtti vizsgalehetőség 2% Végzős diákok válaszai alapján

10 Karrierszak. Emelt szinten? Szükségesnek tartja BizonytalanSzükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat* 59%32%9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58%25%17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80%13%7% 2006-os őszi kutatási adat* 77%16%7% 2007-es őszi kutatási adat* 88%8%4% Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

11 Tervek emelt szinten *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Bevezetés előtti évBevezetés éveFél évvel a bevezetés után Másfél évvel a bevezetés után Összes megkérdezett12. évfolyam Két és fél évvel a bevezetés után n.a.

12 Felvételi esélyek 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök 2007-ben érettségizett végzősök 2008-ban érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 58%48%46%65% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 25%30%32%27% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10%12% 4% Nem vesznek fel 7%10% 4% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? Emelkedő (ön)bizalom

13 2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as érettségi eredmények Összehasonlítás

14 2005200620072008 LEGALÁBB 3-as érdemjegyet ért el az EMELTSZINTŰ vizsgán 95%98%97% Érettségi érdemjegyek átlaga EMELT SZINTEN 4,694,434,514,57 Érettségi érdemjegyek átlaga KÖZÉP SZINTEN 3,523,483,393,55 5-ös érdemjegyet szerzett EMELT SZINTEN 73%65%69%72% 5-ös érdemjegyet szerzett KÖZÉP SZINTEN 28%18% 20% Összehasonlítás 2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as érettségi számokban

15 2008, érettségi… Emelt szintű érettségi –A végzősök 70%-a tervezte az emelt szintű érettségit (36 százalékos növekedés) Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2006-hoz képest változott a vélemény, a diákok 88%-a szükségesnek tartja (11 százalékos növekedés) Felvételi várakozások –A végzősök 65%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe (19 százalékos növekedés) …előtti várakozások

16 …utáni tény Államilag finanszírozott 1177 indított szak 152 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 46 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 13 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül Költségtérítéses 1220 indított szak 37 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 7 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 3 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül Alap és osztatlan képzések

17 Megérte az elmúlt 3 évben emelt szintű érettségit tenni? IGEN

18 2008 Új pontszámítási rendszer Továbbra is megéri emelt szinten érettségizni?

19 2008 új pontszámítási módszer TantárgyakÉrettségi 1. Érettségi tárgy 2. Érettségi tárgy Többlet- pontokÖsszesen 50 pont10 pont30 pont 24 pont144 pont 34,7%6,9%20,8% 16,7%100% TantárgyakÉrettségi 1. Érettségi tárgy 2. Érettségi tárgy Többlet- pontokÖsszesen 100 pont 80 pont480 pont 20,8% 16,7%100% Régi rendszer Új rendszer

20 2008 új pontszámítási módszer Többletpontok Emeltszintű érettségi Közép C nyelvvizsga Felső C Nyelvvizsga Nyelvvizsga maximum Többletpont maximum 7 (14) pont7 pont10 pont20 pont24 pont 29 (58) %29%41,5%83%100 % Emeltszintű érettségi Közép C nyelvvizsga Felső C Nyelvvizsga Nyelvvizsga maximum Többletpont maximum 40 (80) pont 35 pont50 pont 80 pont 50 (100) %44%63% 100% Régi rendszer Új rendszer

21 Többletpont Régi rendszer Maximális többletpont százalékában Új rendszer Pontok Tárgy1Tárgy2 KNYV* Tárgy1Tárgy2 KNYV* 1.Eset 7--29%50%40-- 2.Eset 77-58%100%40 - 3.Eset 7-758%94%40-35 4.Eset 77788%144%40 35 KNYV: középfokú nyelvvizsga

22 Javaslat 2009-ben a pontok maximalizálására Nyelvvizsgával szerezhető maximális többletpontok (50) Emelt szintű érettségivel szerezhető maximális többletpontok (80) A karrierintézményekbe felvételizők nagyobb eséllyel indulnak, ha legalább egy tantárgyból emeltszintű vizsgát tesznek (Felsőfok) (2 tantárgy)

23 Az emelt szintet választók több mint 97 százaléka ért el legalább a 30 százalékot, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 40 többletpontot 97 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai Érvek a javaslat mellett

24 Az emelt szinten vizsgázók 72 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 20 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani Érvek a javaslat mellett

25 Milyen szakok esetében érdemes mindenképpen emelt szintet tenni? Osztatlan képzés államilag finanszírozott szakon 36 indított szak 14 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni Államilag finanszírozott alapszakok Indított szakok száma 400 pont feletti ponthatár Nemzetközi tanulmányok17 Alkalmazott közgazdaságtan 55 Keleti nyelvek és kultúrák1310 Politológia1310 Nemzetközi gazdálkodás1612

26 Középiskola után… Bolognai folyamat

27 Tájékozottság a bolognai rendszerről

28 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * 2006 őszi kutatási adat * 2007 őszi kutatási adat* Teljesen tisztában van a folyamattal3%4%10%16% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 15%22% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12%13%17%30% Hallott a folyamatról, de nem ismeri23%26%30%23% Nem hallott a folyamatról 56%51%27%9% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem hallott a folyamatról 2005 tavasz65%60%46% Nem hallott a folyamatról 2005 ősz59%55%39% Nem hallott a folyamatról 2006 ősz41%21%19% Nem hallott a folyamatról 2007 ősz13%10%5%

29 Növekvő tájékozottság A diákok közel 70 százaléka legalább nagy vonalakban ismeri a Bolognai folyamatot

30 2007 őszi kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Országos Oktatási Hírlevél olvasók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 16%24%23%25% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 22%26%28%29% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%33%29%30% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%14%15%12% Nem hallott a folyamatról 9%4%5%3% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

31 Az oktatás-specifikus médiumok pozitív hatással vannak a tájékozottságra

32 Tanárok 2004* Tanárok 2005* Tanárok 2006* Tanárok 2007* Teljesen tisztában van a folyamattal 2%5%11%13% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10%20%38%36% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%42%40%39% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40%29%11% Nem hallott a folyamatról 18%5%0%1% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett tanár válasza alapján

33 Diákok 2007 *Tanárok 2007 Teljesen tisztában van a folyamattal 16%13% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 22%36% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%39% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%11% Nem hallott a folyamatról 9%1% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

34 Továbbtanulás Bolognai folyamat

35 2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2006 őszi kutatási adat* 2007 őszi kutatási adat* Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között 78%74%17% !10% Milyen képzést választ inkább? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem tudja mi a különbség, 2005 tavasz 83%81%70% Nem tudja mi a különbség, 2005 ősz 81%78%64% Nem tudja mi a különbség, 2006 ősz 24%15%12% Nem tudja mi a különbség, 2007 ősz 16%10%5% Bolognai folyamat…

36 Milyen képzést választ inkább?

37 Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/266-7601 kutatas@fisz.hu Ahol letölthető kutatásokat találhat: www.fisz.hu Elérhetőségek

38 Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elnök E-mail: maphis@fisz.hu Tel: 06 1 266 76 01 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések