2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
A KKE országok euró-csatlakozásának feltételrendszere a válság fényében Wisniewski Anna.
A gazdaság helyzete – kampányban
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet.
Gazdasági és piaci fejlemények Magyarországon 2010-ben Treasury Club Konferencia Barta György, CIB Elemzés Budapest, május 27.
Meddig tart a „hét szűk esztendő” a hitelezésben? Simor András február 16. A Napi Gazdaság makrogazdasági fóruma.
Közös Monetáris Politika
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
Készítette: Nagy Roland.  Európai Gazdasági és Monetáris Unió (EGMU)  Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) Magába foglalja: - ktsgvetési és a gazdaságpolitikai.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Rácz Margit: A betarthatóságról és a hitelességről a konvergencia-program kapcsán „Gazdasági és Politikai Kilátások a Választások Évében” című konferencia.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Rácz Margit MTA Világgazdasági Kutatóintézet kutatási igazgató Szeptemberi helyzetkép az eurózóna válságáról.
Rácz Margit MTA KRTK Világgazdasági Intézet kutatási igazgató Válság és válságkezelés az eurózónában.
Közgazdasági és Befektetéselemzési Főosztály Gazdasági kilátások.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
Kormányzás fiskális és szociális szorításban Dr. Stumpf István ICEG, február 17.
ICEG E urópai Központ Az euró-övezethez történő csatlakozás stratégiái Közép-Kelet- Európában GÁSPÁR PÁL Budapest, 2004 május 26.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Gazdasági és Monetáris Unió december 1.. Tudnivalók a vizsgához: Vizsgatételek elérhetőek: ekg.doc.
Államadósság és állampapírpiac
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Monetáris transzmissziós mechanizmus
Magyarország külkapcsolati rendszere Szabó Zsolt március 20.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
GAZDASÁGPOLITIKA IV. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI. Makrogazdasági fejlődések a közelmúltban (1)  Infláció (a fogyasztói árak mutatóival kifejezve) Éves ráta  4,87% (2006.
VÁLSÁGON INNEN ÉS TÚL Monetáris politikai kihívások itthon és a világban Trippon Mariann Budapest Október 14.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Európai Uniós ismeretek
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Előadás másolata:

Árfolyam-politikai dilemmák és az ERM-II Tóth Máté elemző ICEG Európai Központ 2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén ICEG – DUIHK, Budapest 2004. január 14.

A magyar árfolyamrendszer jellemzői Kvázi ERM-II kompatibilis (sávközép + ingadozási sáv) De: az EKB rövid lejáratú finanszírozási eszköze (VSTF) nem áll rendelkezésre Nincs tiszta exit stratégia (ami az ERM-II esetében az euró bevezetését jelenti) A sávközép nem tölt be orientáló szerepet az árfolyammal kapcsolatos várakozásokra nézve, a sávhatárok a körülményektől függetlenül is spekulációs céltáblát jelentenek Inflációs célkövetéses monetáris politika: a jegybank instrumentális függetlenségét sérti, hogy az árfolyam-rendszer módosításához kormányzati jóváhagyás szükséges

A forint az elmúlt 1 évben

Miért gyengül a forint? Súlyos hitelességi válság a gazdaságpolitika egészében Elsődleges problémák: az államháztartás hiánya, folyó fizetési mérleg és a többszörösen inkonzisztens gazdaságpolitikai mix A kitűzött célok nem reálisak, az euró bevezetésének bejelentett dátuma nem orientálja a várakozásokat A kommunikáció és a verbális intervenció kevés, konkrét lépések kellenek A monetáris politika eszköztára már rövid távon is hatástalan lehet, magasabb kamatszint hosszú távon fenntarthatatlan, nem hiteles Az eddigi kiigazító intézkedések nem elegendőek, mélyreható reformokra azonnali bizalomerősítő lépésekre lenne szükség

2008.Január 1? A sáveltolás utáni verbális intervencióként fogható fel, amely a bizalom helyreállítását célozta (hibás elgondolás) Nagyon erős vállalás, azonnali és radikális gazdaságpolitikai lépéseket igényelt volna, de érdemi változás nem történt A konvergencia kritériumok teljesítésének referencia-időszaka 2006-ra esne (országgyűlési választások – politikailag nem reális) Infláció növekvőben (bevételnövelő fiskális lépések), a monetáris politika hitelessége alacsony A kormányzat egyre inkább kihátrálni látszik, az MNB szerint a döntés a kormány hatáskörébe tartozik

Konvergencia-kritériumok… HICP az egy éves referencia-periódusban nem haladhatja meg a 3 legalacsonyabb inflációval rendelkező EU-tagállam átlaga + 1,5% -ot A hosszú lejáratú kamatszint (10 éves államkötvény hozama) nem haladhatja meg a 3 legalacsonyabb inflációval rendelkező EU-tagállam átlaga + 2% -ot A tagállam nem állhat a Szerződés 104(6) cikkelye szerinti túlzott deficit eljárás alatt A nominális árfolyam legalább 2 évig „komolyabb feszültségek nélkül” mozgott a rendelkezésre álló ingadozási sávban, a sávközép leértékelése nélkül

…és az ERM-II Sávközép meghatározása és esetleges módosítása közös eljárás során: EKB, Ecofin, Bizottság, jegybank, kormány (PM) Standard ingadozási sáv: +/-15%, de lehet szűkebb, ha „az árfolyam már korábban is nagyfokú stabilitást mutatott” (pl. Dánia: +/-2,25%) Sávszéleken automatikus és összehangolt intervenció (EKB + adott jegybank) Sávon belüli intervenció: korlátozott mértékben, előzetes egyeztetés alapján (EKB + adott jegybank) Az intervenció nem veszélyeztetheti az árstabilitást

Az árfolyam-kritérium értelmezése „komoly feszültségek nélkül” = +2,25/-15%, a felértékelődés tolerálása (ill. a sávközép felértékelése) tehát nem mond ellent a közösség alapelveinek Komoly feszültségnek számít az is ha az árfolyamot jelentős makrogazdasági egyensúlytalanságok árán sikerül csak a célsávban tartani A sávközép leértékelése ill. az árfolyam +2,25% alá gyengülése az árfolyam-kritérium megszegését jelenti Az ERM-II-ben nem minden tagországnak kellett 2 évet eltöltenie (Olaszország: 15 hónap, Finnország: 16,5 hónap)

Kilátások 2004-re ERM-II-be nem kötelező belépni az EU-csatlakozáskor (EKB, Bundesbank, CNB, NBP) 2008-ból való kihátrálás a tervezett 2004 májusi ERM-II belépést is okafogyottá teszi Akkor érdemes belépni, ha a kritériumok 2 éven belül reálisan (és fenntarthatóan!) teljesíthetőek Addig teljesen felesleges az ERM-II kompatibilis árfolyamrendszer: szabad vagy irányított lebegtetés és az inflációs célkövetés együttes alkalmazása megoldás lehet… … de csak abban az esetben, ha elkezdődik a visszatérés az egyensúlyi pályára és elindul az államháztartás alrendszerinek megreformálása. Ezek nélkül 2010 is irreális lehet.