A fejlesztési források szerepe a leszakadó térségek dinamizálásában A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop 2013. április 25. Lőcsei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Advertisements

ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
Baranya Megyei Önkormányzat
Kísérlet a roma integráció szempontjainak fokozott érvényesítésére: a leghátrányosabb helyzetű kistérségek programja Kullmann Ádám, Nemzeti Fejlesztési.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Társadalmi vállalkozások
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A fejlesztési források szerepe a leszakadó térségek dinamizálásában A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop 2013. április 25. Lőcsei Hajnalka (Pannon.Elemző Kft.)

Értékelés célja A leszakadó térségekre irányuló értékelés feltárja, hogy melyek a fejlesztéspolitika leszakadó térségekkel kapcsolatos főbb céljai, eszközei, intézményi megoldásai; hogyan alakult e térségek forrásabszorpciós képessége, a lekötött források mennyiben szolgálták a társadalmi és gazdasági problémák oldását; mi ebben a helyi fejlesztési intézményrendszer szerepe; milyen javaslatok fogalmazhatók meg a leszakadó térségek harmonikus fejlődését szolgáló jövőbeli forrás-felhasználási rendszer kialakítására vonatkozóan.

Értékelés tárgya Fókuszban: a 33 leghátrányosabb helyzetű kistérség, amelyek felzárkóztatása érdekében komplex programot kezdeményeztek; 24 valóban leszakadónak tekinthető kistérség, amelyek relatíve kedvezőtlen társadalmi-gazdasági helyzete az elmúlt évtized alatt tovább romlott.

Kiemelt eredmények Fejlesztési források súlya, szerepe Fejlesztési szándékok megvalósítása (ÚMFT-ÚSZT) LHH Program jelentősége Legfontosabb problémák és javaslatok

Fejlesztési források súlya, szerepe Az elmaradott kistérségekbe érkező fejlesztéspolitikai források volumene hogyan viszonyul a beáramló piaci beruházásokhoz és hazai költségvetési támogatásokhoz, illetve e háromféle forrás területi mintázata mennyiben hasonlít egymásra?

Ábra forrása: Kullmann 2009, 54. o. A piaci beruházások és az állami támogatások összefüggése a magyar megyékben, 2004-06 A piaci folyamatok a regionális differenciálódás, az állami támogatáspolitika a közeledés irányába hat, és előbbi hatóereje jóval nagyobb. A területfejlesztési források súlya csekély, bár az elmaradottabb térségeken belül ezek jelentősége nagyobb Ábra forrása: Kullmann 2009, 54. o.

Térségi fejlesztési források elosztása populáció függvényében

II. fejlesztési szándékok megvalósítása és megvalósulása (ÚMFT-ÚSZT) Mi volt a fejlesztéspolitika szándéka az elmaradott térségekkel? Mennyiben sikerült a forrásokat az LHH kistérségekbe terelni?

Fejlesztéspolitikai szándékok az elmaradott térségek felzárkóztatására Koncepciókban, stratégiákban, tervekben változó hangsúllyal szerepel Területfejlesztés: fontos Vidékfejlesztés: nem kezeli külön (2014-2020: uniós tervezetekben fontos) Környező országokhoz képest is hangsúlyos

Megvalósítás Hátrányos helyzetű (HH) térségek lehatárolása kormányrendeletben rögzített (ez értelmezhető az OP-k számára) intézmények az elmaradott térségek felzárkóztatására: előnyben részesítés módszere (ROP, TÁMOP, TIOP, GOP) LHH Program a 33 LHH kistérségben NSRK-n kívül: Start munkaprogram Vidékfejlesztés (Leader Program) Hazai decentralizált források

Megvalósulás A forrásstruktúra különbségei (EMVA vállalati transzfer adatok nélkül számítva) 3274 md Ft 396 md Ft 174 md Ft 547 md Ft 128 md Ft

Egy főre jutó ÚMFT keretében kifizetett támogatás kistérségtípusok szerint, 2007-2012. augusztus ÚMFT az átlagosnál több forrást terelt az 33 LHH térségekbe. (A 14 komplex programmal nem kezelt LHH kistérségekbe, ill. a leszakadókba került a legkevesebb forrás.)

Egy főre jutó összes kifizetett forrás (EMVA vállalati transzfer nélkül) 2004-2011 között a kedvezményezési térségi csoportokban 33 LHH kistérség előnye idővel fokozódik. (A 14 komplex programmal nem kezelt LHH kistérség, ill. a regionális HH kistérségek hátrányba kerülnek.)

A megítélt támogatások egy főre jutó értéke operatív programok és kedvezményezési kategóriák szerint (ÚMFT) Leginkább a ROP-ok és a TÁMOP terelik a forrásokat az elmaradott térségekbe Csak néhány térség kiemelkedő támogatása emeli az országos átlag fölé a 33 LHH átlagát.

III. LHH Program jelentősége

LHH Program Leghátrányosabb helyzetű kistérségek komplex felzárkóztatási programja dedikált forráskeret (97md Ft) a szabályozási és működési környezetet is igyekezett pozitív irányba fejleszteni komplex projektcsomagok tervezése iteratív módon helyi fejlesztési kapacitás fejlesztése, együttműködés ösztönzése, gazdaság élénkítése, belső (társadalmi és területi) egyenlőtlenségek oldása.

Regisztrált források egy lakosra jutó értéke a különböző kedvezményezési kategóriákban (ÚMFT) Egy lakosra jutó támogató által megítélt forrás, Ft (ÚMFT) Egy lakosra jutó kifizetett támogatás, Ft (ÚMFT)

LHH program hatásai, eredményei minden térséget forráshoz juttatott, míg az NFT-források, az előnyben részesítés módszere és az önkormányzati beruházási támogatások esetlegesek voltak a helyi kommunális infrastruktúra fejlesztésétől a közszolgáltatások fejlesztése irányába terelte a forrásokat térségen belül a legelmaradottabbak felé is igyekezett terelni Helyi fejlesztési kapacitásokat erősített meg és fejlesztett. szereplők közötti bizalmat erősítette, kapcsolatokat épített, koordinációt és kooperációt ösztönzött (kényszerített ki). számos olyan fejlesztés valósult meg, ami a korábbi tervezési dokumentumokban nem jelent meg.

LHH program problémái „menet közben” kerül kidolgozásra Vidékfejlesztés nem kapcsolható hozzá Megvalósulás központi adminisztrációban és helyi szinten is konfliktusos A hátrányos helyzetű társadalmi csoportok, köztük kiemelten a romák helyzetének javítását célzó fejlesztések nem érték el a kritikus tömeget, érdemi elmozdulás nem történt. közvetlen vagy közvetett gazdaságélénkítés, piacképes munkahelyek teremtése kevéssé teljesül

IV. Javaslatok

Általános javaslatok Szükséges: a területfejlesztés, vidékfejlesztés és szociális szakma együttműködése, koordinálása; a térségi (tértudatos) tervezés támogatása; az elmaradott térségek problémáihoz, adottságaihoz és szükségleteihez rugalmasan illeszkedő valódi komplex program kialakítása az LHH Program tanulságaira alapozva; versenyeztetés helyett kooperáció és koordináció ösztönzése; a közfeladatok színvonalának javítása normatív vagy feladat-alapú finanszírozással; a külső, tapasztalt szakértők bevonásának támogatása a tervezési folyamatokba, ami mérsékli a helyi kapacitáshiányból fakadó lemaradást, fokozza a forrásabszorpciót és a hasznosulást.

Ki a felszínen, ki alatta… Külföldi munkavállalás; szabad vállalkozási zónák; egyéni vállalkozásfejlesztés lehetősége Átlagos jövedelmi viszonyok; munkaerőpiachoz közeli állapot; háztáji gazdálkodás hagyományai, de már városi létforma kialakítása Esetenként külföldi munkavállalás; szociális szövetkezetek; a védett foglalkoztatás szükségessége Küzdelem az elsődleges munkaerőpiac határán; feketemunka; részben elvesztett munkavégző-képesség; van esély a háztáji gazdálkodásra; adósság-problémák; általában létminimum alatt Közfoglalkoztatás; közösségi gazdálkodás, mint a szociális munka eszköze; alacsony értékű mezőgazdasági bérmunka Létminimum alatt; a legdurvább esetekben nyomor, kielégítetlen létszükségletek; a munkavégző-képesség hiánya; szűkös erőforrásaikat sem használják (nem kertészkednek); adósság-válság

Differenciált kezelés A leszakadó/leghátrányosabb helyzetű térségek kiemelése szükséges eszköz, mivel egy versenyeztető rendszerben a legproblémásabb településekre, térségekbe e nélkül kis eséllyel jutnak el a források. külön lehatárolást és eszközrendszert kell kidolgozni a mélyszegénységgel érintett térségekre, településekre vonatkozóan külön kezelhetők azok a nagyobb városok vonzáskörzetében fekvő és ipari depressziós, illetve komolyabb városi maggal rendelkező térségeket, ahol a gazdaságfejlesztés – a humántőke fejlesztésével és infrastruktúrafejlesztéssel kiegészített – hagyományosabb eszközei is működhetnek

Köszönöm a figyelmet!