Dunaújváros, 2005. 10. 06.1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
BAZSA György, elnök Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság MRK plénum Budapest március 24. European Standards and Guidelines (ESG)
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AZ RTF MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TAPASZTALATAI Készítette: Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
1 A NEMZETI MINŐSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSI RENDSZER Dr. Veress Gábor egyetemi tanár 2003.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Eddigi eredmények, további feladatok Egyházy Tiborné dr. projektvezető október 27.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A felsőoktatási minőségbiztosítás nemzetközi helyzete Szántó Tibor MAB / ENQA MAB Szakértői Értekezlet, szeptember 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
1 Mit kíván a minőségorientált magyar felsőoktatás? Balázs Ervin A MAB elnöke Professzorok Batthyány Köre, október 18.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERE Dr. Veress Gábor egyetemi tanár.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Berecz Antónia és Kriskó Edina Gábor Dénes Főiskola
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Előadás másolata:

Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE Hová tart a külföld? Áttekintés a külföldön megvalósult felsőoktatási minőségről Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Dunaújváros, október 06.

Dunaújváros, A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGÜGYE •Hová tart a külföld? •Hová tart az Európai Unió? •Hová tart Magyarország? •Jó munkát a projekt-résztvevőknek!

Dunaújváros, HOVÁ TART A KÜLFÖLD? •QA in HE 9 millió •QMS in HEI40 millió •Cross border education •„Támogatók” •Pályázatok •A teljesítményjellemzők (nem minőségmutatók!) zsákutcája

Dunaújváros, HOVÁ TART A KÜLFÖLD? A FOI MMR jellemzői •Accountability •Attractiveness •Autonomy •Compatibility •Mobility •Relevance •Transparency •Trust

Dunaújváros, HOVÁ TART A VILÁG? •Ókor: az egész (passzív) megfigyelése a bölcsesség szeretete, gondolkodás •Újkor: a (mikro)rész megfigyelése és (gondolkodás nélkül) beavatkozás az egészbe! •A bölcselet (filozófia) oktatása megszűnőben Egész-ségtelen utakon!

Dunaújváros, HOVÁ TART AZ EURÓPAI UNIÓ? •Erfurt (1997) •Bologna (1999) •Prága (2001) •Berlin (2003) ENQA •Bergen (2005) •London (2007)

Dunaújváros, Council Recommendation of 24 September 1998 on European cooperation in quality assurance in higher education Bevezető 1.Tagállamok közötti együttműködés elősegítése 2.Közös ügy 3.Mindenhol biztosítani kell 4.Bizonyos módszerek/rendszerek általános érvényűek 5.HEI magába foglalja az összes intézménytípust

Dunaújváros, Council Recommendation of 24 September 1998 on European cooperation in quality assurance in higher education Bevezető (folytatás) 6. Ki kell elégíteni a tudás társadalmának követelményeit 7. A felsőoktatási rendszert át kell alakítani 8. Kölcsönös elismerés kell 9. Átlátható oktatási rendszer kell 10. Mobilitás kell 11. A különbözőségek miatt a minőségbiztosítást a Tagállamok értelmezik 12.A szervezetet, a pénzügyi ellátást, az autonómiát és a függetlenséget a Tagállamok határozzák meg

Dunaújváros, Council Recommendation of 24 September 1998 on European cooperation in quality assurance in higher education Ajánlás A.) Az átlátható minőségbiztosítási rendszer jellemzői: –a felsőoktatás minőségének magas szintje –állandó fejlődésre képes –az együttműködésben hídfőként B.) A minőségbiztosítási rendszer elvei: –autonómia és függetlenség –minőségbiztosítási eljárások és módszerek illesztése –az eljárások célzatos felhasználása –az érdekelt felek bevonása –az eredmények közzététele

Dunaújváros, Council Recommendation of 24 September 1998 on European cooperation in quality assurance in higher education Ajánlás (folytatás) C.) Követő mérések bevezetése D.) Nemzetközi együttműködés E.) A hatóságok együttműködése a.) információ és tapasztalatcsere b.) a követelmények teljesítése c.) a határokon áthatoló törekvések támogatása d.) nemzetközi szakértőkkel kapcsolattartás

Dunaújváros, HOVÁ TART MAGYARORSZÁG? •Legeslegújabb felsőoktatási törvény minőség-biztosítás, -fejlesztés, -értékelés, -hitelesítés, … minőségbiztosítási rendszer, minőségfejlesztési rendszer,… nemcsak MAB, hanem Regisztrációs Központ is felsőoktatási minőségi díj •újabb és újabb és újabb elvonások •Minőségmenedzsmentrendszer-modell ajánlás nélkül informatika nélkül pénz nélkül •BMF:ISO 9004 (Koczor Zoltán) MAB követelmények figyelembevételével, informatikával

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! Világos fogalmakat! Quality control Quality assurance Quality management Quality management system Quality management system model Total quality management

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! Világos fogalmakat! Assessmentexternal control evaluation external assessment qualification verification validation audit certification attestation approval registration accreditation inspection

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! Világos magyar elnevezéseket! •magyarul? teamek benchmarkingolás …. •fordítva, vagy ferdítve? management irányításkezelés control kezelés szabályozás assessment értékelés megállapítás, felmérés

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! A felsőoktatás sajátosságai •A szolgáltatás-minőségmenedzsment jellegzetességei •Az ember-ember kapcsolatú szolgáltatások jellemzői •A többszintű irányítás jellemzői •A legfőbb érdekelt a munkaadó, a gazdaság •Az ISO 9001/9004 fogalmainak értelmezése

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! A FOI-MMR működésének feltételei •Erkölcs nélkül nincs minőség, legalább etikai kódex kell! •Megfelelő FOI minőségügyi szervezet kell! •Hatalmas ismeretanyag, ezért a résztvevőket oktatni kell! •A FOI-MMR-hez informatikai támogatás kell!

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! Buktatók •A kérdőívkészítés buktatói •Az elégedettség-mérés buktatói •A teljesítményjellemzők buktatói

Dunaújváros, JÓ MUNKÁT A RÉSZTVEVŐKNEK! A munkavégzés előfeltételei •Rengeteg anyag, fel kell dolgozni! •Hatalmas ismeretanyag, oktatás kell! •Sok a kérdés, sok a probléma, nyílt, mély szakmai viták kellenek! Sok-sok sikert!