Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Mellár János 5. óra Március 12. v
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Elektromos mennyiségek mérése
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
VILÁGÍTÁSTECHNIKAI TÁRSASÁG LEDek alkalmazása a világítástechnikában
Kutyafajták Retrieverek Készítette: Bak Barna József
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2005/06 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
szakmérnök hallgatók számára
Kerékpártároló átadás
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Az országos közúthálózat fejlesztése,
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
2011-ben a hazai gyorsforgalmi utak fejlesztése. úthálózat bővülése Gyorsforgalmi úthálózat bővülése.
7. Házi feladat megoldása
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
A VASÚTRÓL ÉS A PÁLYAUDVAROK ÚJ SZEREPÉRŐL
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
Előadás másolata:

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány, Város, közlekedés, társadalom Budapest, március 20. ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

2 4 Gazdaságos a belvízi hajózás ? IGEN 4 Ft/tkm ár olcsó, HA a meder, a kikötő, a hajó, a személyzet, az áru MIND ADOTT 4 Meder: eltérő rajnai és dunai meder-profil a rajnai rendszerhez kellene átigazodni 4 Hajó:eltérő előzmények miatt eltérő flották 4 Áru: tömegáru – a vasútról szedjük le? 4 Személyzet:leépülő oktatás 4 Kikötő: tervek, – a hidak és kikötők összhangja, 4 „Bezzeg Nyugat-Európa” NL 32 % D, B % - a többi csökken, és kicsi (tengerpart, torkolat, XVIII. sz-i csatornák) 4 KözOP: 60% a hajózhatóság („Bezzeg Ny-Eu” %!) 4 => 82% Ennyire tudnánk felnövelni 4 Ki fizetné ? És kit is tenne versenyképesebbé ? 4 Nem a vasút ellenében kellene érvelni, hanem együtt A múlt órai tanulságok összefoglalása

3 4 A vasút korszakai: től az 1910-es évekig „a vasút aranykora” as évektől a nyolcvanas évekig „alkony” 4 Az 1980-as évektől „a vasút reneszánsza” 4 (Forrás: Meinhard von Gerkan (1996) Renaissance der Bahnhöfe) 4 A közlekedés korszakai: 4 Iparosítás időszaka – a vasút diadala 4 Modernizáció kora – a gépkocsi dominanciája 4 Posztmodern időszak – nincs dominancia (‘everything goes’, mindent a maga helyén, integrációk, intermodalitás, együttműködés stb.) 4 (Forrás: Oka, Namiki (1995) The new shape of stations) A múlt órai tanulságok összefoglalása

4 4 Jelentős és jól összenyalábolható forgalmi áramlatok jelentkeznek a következő területeken: 4 Városok közötti személyforgalom („intercity”) 4 Elővárosi személyforgalom, 4 Nagyvárosi belső áramlatok („metropolis” vonalak) 4 Export, import és tranzit áruszállítások, 4 Utóbbi részeként kombinált szállítás formájában közutakat tehermentesítő áruszállítás, 4 Speciális rakományok pl. veszélyes áruk, nagy terjedelmű berendezések stb. 4 + Ütemes menetrend és közlekedési szövetség A múlt órai tanulságok összefoglalása

5 Andrássy út – hová vezet ? 4 Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz 4 Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról 4 Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája 4 A városligeti felőli vége 4 A belváros felőli vége 4 Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása 4 Clark Ádám tér

6 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

7 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

8 2002: négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9

9 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.

10 „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról) Az Andrássy út

11

12 Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között : Az építészet változó viszonya a meglévőhöz

13 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

14 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Udvarház i.e Kitérő a kertek felé

15 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

16 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kolostorkert Kitérő a kertek felé

17 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

18 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett reneszánsz kert Kitérő a kertek felé

19 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

20 Róma XV. század körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyház nál. Forrás:

21 Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.

22 Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso

23 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett barokk kert Kitérő a kertek felé

24 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé

25 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Posztmodern kert Kitérő a kertek felé

26 Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.

27 Párizs 1741 Forrás :

28

29 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból

30 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

31 Az eredeti: Párizs Champs Elysées

32 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

33 Egy követő: Berlin, Unten den Linden

34 És egy kései követő:

35 És egy kései követő:

36 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

37 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii

38 Pest-Buda 1848 márciusában

39 Az Andrássy út és a Belváros

40 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán

41

42

43

44

45 Andrássy út: A földalatti és megállója

46 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

47 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)

48 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

49 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

50 A Kacsoh Pongrác úti csomópont

51 Az Andrássy út másik vége…

52 Az Andrássy út másik vége…

53 Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy út másik vége…

54 Az Andrássy út másik vége…

55 Az Andrássy út másik vége…

56 Az Andrássy út másik vége…

57 Az Andrássy út másik vége…

58 Az Andrássy út másik vége…

59 Az Andrássy út másik vége…

60 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom

61 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom 4 Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány, Város, közlekedés, társadalom Budapest, március 20. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK

63 Clark Ádám tér

64 Clark Ádám tér