MKT Közgyűlés 2010. május 28. 1 1.  Újabb globális válsághullám következik a szükséges monetáris és államháztartási szigorítások következtében  „a világ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A szikra Nagy Márton A szikra Nagy Márton Pénzügyi stabilitás Corvinus Egyetem, december 10. Ajánlott irodalom: Király.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
A válság és ami utána következik….
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
A nemzetközi monetáris és pénzügyi rendszer. Alapvető fogalmak Nemzetközi monetáris rendszer Nemzetközi pénzügyi rendszer Lehetetlen hármasság Tőkeliberalizáció.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Kiútkeresés az adósságválságban A válság negyedik éve Európában és Magyarországon Csermely Ágnes MNB Tanárszeminárium December 13.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Magyarország a globális pénzügyi válságban: következmények és kihívások Csermely Ágnes Közgazdasági Társaság Éves Közgyűlése szeptember 26.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A válság tanulságai egy elemző szemével – feltámad a pannon puma? Barcza György október 1.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
Összehasonlító gazdaságtan
Magyar államadósság és a kötvénypiac
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Buda- Cash Brókerház Zrt július 3. Elemzői sajtótájékoztató.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Kiútkeresés az adósságválságban Hol tartunk most? Csermely Ágnes Bankok Magyarországon – 2012 Dr. Gáspár Pál Közgazdaságtudományi Emlékalapítvány konferenciája.
A német gazdaság szerepe a magyar gazdaság teljesítményében „Költségvetési politika – gazdasági növekedés” KT-MKT szeminárium, július 16. Kopint-Tárki.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
I. A pénzügyi rendszer szerepe a gazdaságban
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
Fenntartható növekedés – Banki kockázatok (makro körkép) Hornok Attila OTP Banka Srbija VMKT konferencia május 18.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Magyar Közgazdasági Társaság 48
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

MKT Közgyűlés május

 Újabb globális válsághullám következik a szükséges monetáris és államháztartási szigorítások következtében  „a világ legnagyobb gazdaságai gyenge növekedést tudnak majd felmutatni és a deflációs nyomás nem kedvez majd a vállalati nyereségeknek „ – (Nouriel Roubini)  „Kínának szigorítania kell monetáris politikáját annak érdekében, hogy lehűtse az eszközár-buborékok kialakulásával kapcsolatos aggodalmakat.”  A fiskális stabilizació kényszere és/vagy későbbi kamatemelés egy súlyos második visszaeséshez fog vezetni  Az eurozóna szét fog esni  A kevésbé versenyképes tagországok versenyelőnyüket árfolyam-leértékelődés nélkül nem tudják visszaszerezni.  Kelet-Európának új növekedési modellre van szüksege – belső megtakaritáson és hazai tőkepiacokon alapulóra  Az államkapitalista rendszerek ( az állam a gazdaság elsőszámú vezérlője, pl. a beruházásoké) gazdaságilag eredményesebbek, mint a liberális piacgazdaságok  Nem biztos, hogy mindez csupán gondos intellektuális vizsgalódások eredménye! (Reflexivitás) 2 2

1. Subprime hitel válság (ingatlan árbuborék vége) nyár 2. Likviditási es pénzügyi válság (Lehman csőd nyomán pánik) – szept – 2009 • Kinél van „mérgezett” eszköz? Mit érnek a kockázati besorolások? (Basel kockázati súlyok miatt kereskedelmi bankoknál is! CDOs, SIVs etc.) • Bizalmi válság lebénította a bankrendszert! • Számviteli szabályok gerjesztette lefelé menő spirál (mark-to-market) 3. Gazdasági válság (Hitelszűke, kockázat-kerülés) – ?  Fő válság-enyhítő gazdaságpolitikai lépések: ◦ Bank feltőkésítések ◦ Központi banki pénzkínálat növelése (Kamatcsökkentés, repo) ◦ Költségvetési keresletbővítés 3 3

4 A pénzügyi válság néhány fontos tanulsága 1. A piaci árak csak óriási kilengéseken keresztül tükrözik a valós értékeket – pánik, tömegpszichózis, piacbefolyásoló manipulációk („Reflexivitás”) 2. Az állami szabályozók felelőssége elsődleges a válság kialakulásában, ezért nincs alapjuk a magabiztos túlszabályozói fellépésre 3. Az alapvető globális egyensúlytalanságok korrekciója terén az árfolyamkorrekción kívül semmi lényeges nem történt, továbbra is az USA fogyasztása a világgazdaság fő stabilizátora. 4

 USA lakáspiac és bankok ◦ Lakáspiaci árbuborék ◦ Felelőtlen hitelezés – gátlástalan bankok, lakáshitelekhez kapcsolódó komplex pénzügyi derivativák  Átláthatatlanság  Laza pénzügyi felügyelet  Korrupt, hozzá nem értő rating ügynökségek kockázati minősítésére épült kártyavár  Globális egyensúlytalanság? (USA fiz mérleg deficit) ◦ Túlzott fogyasztói eladósodás ◦ Árfolyam-torzulások (Juan) ◦ Kelet-Európában lakossági devizahitelezés – nyugat- európai forrásokból 5 5

• A súlyos gazdasági válság 1.pénzügyi piacok állami befolyásolása következtében előállt lakáspiaci buborék kipukkadásának, 2.a kipukkadást követő hisztérikus pénzpiaci reakcióknak (likviditási válság) 3.arra adott szabályozói reakcióknak is a következménye. • Előzmények:  Mesterségesen alacsonyan tartott kamatszint a konjunktúra mindenáron való fenntartása érdekében (Greenspan)  Politikai nyomás a nagy amerikai bankokon a lakáshitelezes kiterjesztésére (kormanyzat, törvenyhozás és igazságszolgáltatás is)  Szeles tomegek lakashoz juttatasanak elosegitese direkt tamogatas helyett kozvetett nyomasgyakorlassal (1995 uj Community Reinvestment Act, - hitelbiralati kriteriumok lazitasa. A szabalyozok otlete volt, nem a bankoke! A hatast elfedte az ingatlan aremelkedes egy ideig. Fannie, Freddie subprime hitel vasarlasok.Citibank elleni per.)  A bankok és egyéb piaci szereplők teljes erőbedobással részt vettek a fellazított szdenderdek melletti hitelnyújtasi versenyben és azok mérlegen kívül helyezésében az értékpapírosítási ügyletek révén  Alkalmazkodtak a BASEL szabályokhoz (tőkesúlyok)  államilag garantált monopolhelyzetű rating ügynökségek pedig asszisztáltak  A lakáspiaci buborék kidurranása után tömeges (fedezetlen) shortolás a pénzpiacokon, ami önbeteljesítő spirálként hisztérikus árfolyamzuhanáshoz vezetett (Soros: reflexivitás) (gyanús ügyletek, pl. GS)  Irracionális szabályozói magatartás: követve a piaci hiszteriát/spekulációt (növekvő tőkemegfelelési elvárások), pro-ciklikusan szigorúbb fogyasztóvédelmi- és tőke-követelményekkel tovább mélyítik a válságot. Kelet-Európa: devizahitelezés megtiltása.  A szabályozók nem rendelkeznek a hasonló válságok elkerüléséhez szükséges előrelátás képességével, sőt, az általuk hozott szabályok főszerepet játszanak azok előidézésében. 6 6

◦ Monetáris politika:  a hisztéria megfékezésére csak a jegybankok pénze elég – de a hisztéria elmúltával a piacok újra képesek lesznek a normális működésre.  tartósan a jegybankok nem helyettesíthetik a pénzpiacokat ◦ Fiskális politika:  az állami költekezésre alapozó kilábalási stratégiák a legtöbb országban (Kínát kivéve) elérték korlátjukat a már jelenleg is túlzott állami eladósodás miatt. Fiskális szigorítás következik.  Sok országban magát a pénzpiaci hisztériát/spekulációt is elsősorban az állami költségvetés, nem pedig a gazdasági szereplők hitelképességébe vetett hit megingása indította el. (Magyarország, Görögország) ◦ Pénzintézeti szabályozás:  A pénzintézetek már eleve nagyon óvatosak az ügyfeleik hitelképességének tömeges megrendülése miatt!  Kelet-európai leánybankok forrásellátása beszűkült  Uj pro-ciklikus korlátok és szabályok, valamint a hisztérikus pénzpiaci szereplők hosszú időre tovább béníthatják őket, (FX korlátozás, tőkekövetelmények)  A szabályozók a már lezajlott válságot próbálják elkerülni, mert azt hiszik, hogy csak ők tanultak annak tapasztalataiból, a piaci szerepők nem. 7 7

 Monetáris politika: ◦ Leértekelesi verseny helyett infláció alacsonyan tartása  Fiskális politika: ◦ Ha a saját pénzügyi pozíciójukat rendbehozzák, s ezzel megteremtik a gazdasági szereplők számára a normális működés minimumát.  Pénzügyi szabályozás: ◦ Az egyoldalú piacbefolyásolásra és tömeges hisztéria/pánik hangulat kiváltására alkalmas pénzpiaci spekulatív tranzakciók szigorúbb szabályozása, (Fedezetlen shortolás, elszámolóházakon kívüli OTC derivativ ügyletek, hedge- fund transzparencia) 8 8

 Olcsó pénzteremtés a központi bankok által? – csak ideiglenes válságkezelő lépés, azon túl infláció-gerjesztő  A hisztéria enyhülése/elmúlása, a bizalom visszatérése azonban alapvető feltétel! (Jegybanki intervenciók és nemzetközi mentőcsomagok indokoltak)  Állami kereslet bővülése – törékeny, ideiglenes  Belső fogyasztói kereslet növekedése Kínában, Németországban, Japánban, olaj-exportőr országokban?  Árfolyam-korrekciók: ◦ Juan felértékelődés? (vs USD) ◦ USD leértékelődés? (vs EUR, Yen)  A tartós motor a termelékenység folytatódó növekedése (elbocsátásokat meghaladó mértékben) – ehhez pedig versenyképesseg kell! 9 9

10 A dollár leértekelődött, a külker egyenleg javult.

11 USD/EUR árfolyam alakulása A pánik 2008 őszén visszafordította a USD leértekelődését, de aztan folytatódott.

12 USA GDP összetétel alakulása2007Q12007Q22007Q32007Q42008Q12008Q22008Q32008Q42009Q12009Q22009Q3 Lakossági fogyasztás (GDP %-ában)70,0%69,7%69,6%69,9%70,2%70,3% 69,8%70,4%70,7%71,1% Bruttó belföldi magán beruházás (GDP %-ában)16,3% 16,1%15,8%15,5%15,3%15,0%14,4%12,8%12,3%12,1% Kormányzati fogyasztás (GDP %- ában)15,6%15,7%15,8%15,9%16,2%16,4%16,7% 16,8%17,0% Bruttó állami beruházás (GDP %- ában)3,2%3,3% 3,4%3,5% 3,7% Külker egyenleg (GDP %-ában)-5,3%-5,2%-4,9% -5,2%-5,1%-5,2%-4,1%-2,7%-2,4%-2,8% Nem a lakossági fogyasztás, hanem a belföldi magán beruházás aránya csökkent! Az USA belső fogyasztása maradt a világgazdaság stabilizátora!

GDP %-ában Q12009Q22009Q3 Összes bruttó megtakarítás18,3%18,1%16,5%14,7%13,9%14,5%15,1%16,2%14,5%12,6%11,3%10,8%10,4% Kormányzat nélkül a belföldi nettó megtakarítás5,1%3,9%4,0%5,3%5,5%5,7%4,9%5,0%3,5%4,6%5,1%6,8%6,9% - ebből üzleti szektor2,8%1,8%2,0%2,6%2,8%3,3%3,8%3,2%2,3%2,6%2,1%2,6%3,5% Kormányzat nettó megtakarítása1,5%2,3%0,2%-2,9%-3,7%-3,3%-2,0%-1,1%-1,5%-4,7%-7,1%-9,1%-9,5% Teljes bruttó beruházás20,6%20,9%19,3%18,7% 19,7%20,3%20,5%19,5%18,2%15,4%14,7% Teljes bruttó magán beruházás17,5%17,8%16,2%15,5% 16,6%17,2%17,4%16,3%14,8%11,9%11,0% Teljes bruttó kormányzati beruházás3,1% 3,2% 3,1% 3,2%3,3%3,4%3,5%3,7% Külföldi nettó finanszírozás-3,2%-4,1%-3,7%-4,3%-4,7%-5,3%-5,8%-6,0%-5,2%-4,9%-2,9%-2,8%-3,0% 13 A külső finanszírozás lecsökkent, a kormányzati eladósodás megugrott, a magán beruházás rovására! USA: Megtakarítás és Beruházás

1. Erős függés az EU (német) exporttól – csak lassan nő 2. A válság miatt megugrott munkanélküliség és a költségvetési kiadáscsökkentések a belső fogyasztást is visszafogják 3. Az eurozóna válsága folyamatos külső fenyegetést jelent 4. Az elmúlt évek fő motorja a hitelezés gyors növekedése volt, ez teljesen leült. ◦ Megnövekedett kockázatok ◦ Anyabanki korlátozások ◦ Szabályozói túlbuzgósag  A lakossági devizahitelezés beszűkítette a gazdaságpolitika mozgásterét – a hazai deviza nagyaranyú leértékelődése nem választható. Ez a hagyományos magyar válságkezelő recept!  A belső megtakarítások növelésére valóban szükség van, de ehhez nem a felhalmozott megtakarítások leértékelésén keresztül vezet az út! 14

 Eurozóna úrrá lesz bizalmi válságán (pénzügyi mentőcsomag, új fiskális szabályok)  EUR leértékelődése segíteni fogja az EU (német) export jelentős fellendülését  A bankrendszert nem fogják esztelen pro-ciklikus szabályokkal gúzsbakötni még a fellendülés megkezdése előtt, hanem hagyják hogy betöltse funkcióját  Folytatódni fog a magyar fiskális stabilizáció  A magyar kormányzati gazdaságpolitika fókuszában a gazdasági szereplők versenyképességének javítása lesz: ◦ Egyszerűbb adózás és alacsonyabb adókulcsok a munkajövedelmekre ◦ Dereguláció, bürokratikus kötöttségek csökkentése, szabályok egyszerűsítése ◦ Alapvető állami feladatok hatékony végzése (pl. birósági eljárások) ◦ Munkavállalásra ösztönző újraelosztás ◦ Munkaerőpiaci igényekhez igazodó képzés stb. 15