Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szitakötő Totó.
Advertisements

A területegységek átalakítása
Mit ért a kutatás, rablás jelensége alatt
A ló.
A vízszintes mérések alapműveletei
UEFA-A /UEFA PRO Tanfolyan Mérkőzés megfigyelés BELGIUM - SPANYOLORSZÁG Bob Browaeys , 19: :30.
7. tétel előtti információk A méhcsalád élete télen
A légnyomás és a szél.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
Metszeti ábrázolás.
Számítógép, navigáció az autóban
Városlakó állatok.
Jellemezze a méh légzőrendszerét és ivarszerveit!
A sarkvidéki fagyos területek élővilága
2. témakör: Az állatok kommunikációja
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A levegőburok anyaga, szerkezete
A teljes átalakulás fogalma és kasztok szerinti szakaszai
Jellemezze a nosemakórt!
Jellemezze a varroatózist!
1. tétel Jellemezze a mézelő méh rendszertani besorolását, legfontosabb fajait, a nyugati mézelő méh legfontosabb fajtáit!
Jellemezze a költésmeszesedést és költéskövesedést!
Jellemezze a méh testfelépítését és külső szerveit!
16. tétel Mit értünk méhmérgezés alatt? Mutassa be a növényvédelem és a méhészet kapcsolatát!
Jellemezze a méhek tápcsatornáját és mirigyeit!
Jellemezze az enyhe költésrothadást!
A KUTYA TOVÁBB.
Trópusok időjárását meghatározó folyamatok
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Most van a nyulak hónapa!!!
(tömegpontok mozgása)
KINEMATIKAI FELADATOK
Mágneses kölcsönhatás
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
(A rovarok tájékozódása)
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Siker a tőzsdén A/15 Bollinger szalag Az árcsatorna indikátorok leghatékonyabb módszerei között tartják számon. John Bollinger pénzügyi ujságíró ötlete.
2013. ÉV KÉTÉLTŰJE: A BARNA ÁSÓBÉKA.
A „diszes” problémák korai jelei
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Horoszkóp teszt!.
Első világháborús források feltárása Kalocsán Dr. Lakatos Andor levéltárvezető, Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár (KFL) Egyházak a háborúk viharaiban MELTE-EME.
ÉLET A TUNDRÁN.
Számtani és mértani közép
Füsti fecske.
KARSZTHIDROGEOLÓGIA (2012)
Egyenes vonalú mozgások
6. szabály – A játékvezető-asszisztens
ZERO CO2 | KÖZÖSSÉGI KÖRNYEZETVÉDELMI PROGRAM
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
Okt.23-Nov.6. Pontos hőmérsékletet mértünk a nap minden fontosabb időszakában, melyből egy táblázatot, majd diagrammokat készitettünk a minimum, maximum.
Dr. Bárány Gábor erdőgazdálkodási osztályvezető
Állandóan fagyos éghajlat Jegesmedve, borjúfóka, pingvinek
Az ultrahang világa Készítette: Gór ádám.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
- Olasz sáska, zöld lombszöcske, mezei tücsök -
Egyéb műszaki jellemzők
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
„Három a Károly” Félmaraton egyéni A tavalyról már ismert három szakaszos váltóverseny útvonalát kiegészítettem egy 5,05 km-es oda-vissza szakasszal.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
Előadás másolata:

Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás! 7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

7. tétel előtti információk A méhcsalád élete télen Telelő élelem szükséglet NB 2-3 kg, októbertől január 15-ig 3 kg, március 10-ig 5-8 kg, április 15-ig 12-15 kg. A betelelés feltételei - Telelő élelem: méz vagy cukor, 20-25 kg/cs - Előkészületek: > Fészekrendezés: július 15-20. > Lépállomány: > Lépek sorrendje: MV, F, MV, FL, (ZS, ML), SL

A mézfogyasztás alakulása kg 2,5-3 5-8 12-15 18-25 Összfogy.: 25kg időszak 10.20-01.20 01.20-03.10 03.10-04.15 04.15-05.10 Össznap: 188

Népesség (ezer) Időszak

1. Téli élelemkészlet - vándorlással - nektárból + virágpor jelentősége - etetésből – szirup Serkentés - fiasítás fenntartása – VIRÁGPOR!,07.20. - 08.10. Zsírtestek feltöltése – méhek akkumulátorai > lárvakori > kifejlett (telelő méhek) Gondos takarás – hideg éjszakák – fiasítás védelme

2. Élelempótlás mesterségesen: 08.15.–09.10.!=etetés ideje - Cukorsziruppal > készítése: 1:1, vége felé 0,8:1 arányban > cukorrépa => cukor!!! (VTSZ.:17019910) > hőmérséklete - Rablás veszélyei, kiváltó okai: > korai etetés – örömrepülés > szirup elcsepegése, túlöntés > nagy kijáró > anyátlan család > gyenge család

> etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása - Rablás megelőzése: > etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása > gondos etetés > kijáró szűkítése > egy léputca 1,5 cm2 > anyásítás > felszámolás > gyenge család (anya!) erősítése: fiatal anya + műraj - Megismételt fészek ellenőrzés , lépselejtezés

3. Atkaírtás röviden 4. Méhek takarása - Fiasítás még van, nyár végi kezelés - Megismételt kezelés szeptember elején - Fiasítás mentes időszakban október végén 4. Méhek takarása - Takarjunk, vagy sem? - Hőgazdálkodás, méhek kímélete - Mikor takarjunk és miért?

- Nyár végi takarás - fészek védelme - December közepe - előnyei: > később nem zavarjuk a méheket > stabilabb időjárás - hátránya: > hamarabb nedvesedik be a takarás - Takarás januárban 0C° hőmérsékleten - előnyei: > szárazabb takarás > később indul a fiasítás - hátrányai: > időjárás akadályoz a takarásban

- Telelőfürt: > külső héj: 10C° 5. Télen a nyugalom biztosítása a (macskák, tyúkok) madarak, egerek elleni védelem eszközei - Telelőfürt: > külső héj: 10C° > belső részek: 15-20C° > fiasításkor: 34C° - Mézfogyasztás: fiasításig kevés, utána növekvő - Egy telelő méhnek 10 fiatalt kell nevelnie.

7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás! A méhek tájékozódása, a tájolás fogalma, ideje és módja: - 3-4 napos kor után, kaptár körül, fokozatosan bővül - Jól tájékozódnak – helymeghatározás > a kaptár helyzetének megjegyzése > a méhlegelő helyzetének megjegyzése > a raj új lakásának megjegyzése > tisztító kirepülés tájékozódás – ürítés

Tájolás fogalma: - Megjegyzik: > a kaptár alakját (kijárónyílás, röpdeszka) > a kaptár színét > a méhlegelő irányát, távolságát, minőségét > a here gyülekező helyet (herék) Tájolás fogalma: - A méhcsalád kijáró egyedeinek tömeges tájékozódó repülése, főként a fiataloké (5 napos – 100 m, 10 napos – 200 m, 30 napos - 4 km) –nem tévednek el

- Anya, here tájolása - Tájolás ideje: > porzás, vagy tájolás – minden nap > jó időben 13 –15 óra között történik, zsongás > nem egyszerre minden család, de hatnak egymásra > vándorláskor az első kirepüléskor - Anya, here tájolása - Raj – felderítők tájolása - Kaptáráthelyezés, egyedi elhelyezés – sor esetén

Eltájolás fogalma, befolyásoló tényezői - Eltájolás alatt a méhek tömeges eltévedését értjük. - Okai: > erős szél kaptársor előtt > tájoláskor ugyanezen hatásra > egyenes, hosszú kaptársor > kevés tájékozódási pont mellett egy nagy fa, tárgy > emlékezetkiesés: => atkafüstölés hatására => nagyon erősen füstölt családok egyedei

Védekezés az eltájolás ellen: - Több szín és alakzat használata: > háromszög, négyzet, kör, > kék, sárga, zöld, narancsvörös - Tagolt kaptárelhelyezés: > kisebb csoportokban > nem egyenes vonalban > törések alkalmazása Kaptárak áthelyezése - sor végéről a másikra - Hibái: anyaveszteség, mindig az új kaptárak lesznek zsúfoltak Eltájolás – betegségek terjesztése

- Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha Az élelemforrások felderítése és jelzése a méhcsaládnak, a méhek táncai - Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha - Gyűjtés adatai: 15/30 km/h sebesség kifelé, vissza 20 km/h, 30 km/h szél – leállnak - Gyűjtési idő: 5-7 óra/nap átlag, de lehet 8-12 óra is - Forduló: 5-15/nap; - 1 kg méz 40-80 ezer forduló pl. 11kg hordás = átlag 660 ezer forduló * 1,5 km = 1.980.000 km (Hold távolsága 384.000 km) - 7 kg hordás = 420 ezer forduló * 1,7 km= 1.428.000 km

- Felderítő méhek: 300 méh/ha/h gyűjtés – rajzás – rablás > virágpor, propolisz, nektár, ivóvíz > tálcás kísérletek > információ átadása a többieknek, a méhek tánca, kóstoltatás nektárból Karl von Frisch német tudós Nobel díj – két társával együtt, egyetlen a méhész témában. => Méhek kommunikációja = méhek tánca Nektárforrás helyét, távolságát, minőségét

- Körtánc: > Közeli nektárforrás, 100 m-en belül nyolcast ír le a lépen, a két kör találkozási pontjánál potroh rázása. > Minél gyorsabb a körtánc, a potroh rázása lassabb => annál közelebb van a nektárforrás. > Potroh rázása esetén riszáló táncnak nevezzük. > A határvonal a kettő között éles, a közelét jelző körtánc egyértelmű, a távolit jelző riszáló tánc 2 km- en túl már kevésbé pontos. A méh addig repül a meddig meg nem találja a nektárforrást (virágillat). Mindkét tánc közben mintát ad a behozott nektárból.

- Sarlótánc: > Átmenet a körtánc és a riszáló-tánc között rajzáskor. => Nektárforrás iránya- - Veszélytánc: > Izgalmi állapot, szabálytalan spirál, vagy cikk-cakk alakban futnak, szárnyrezegtetés, potrohrázás – teljes beállás (pl. vihar közeledik) - Tisztogató tánc: > Toporzékol, első pár lábaival szárnyait tisztogatja, testét gyorsan emeli, süllyeszti. Eredmény - a többiek tisztogatni kezdik.

- Örömtánc: > A kaptárban minden rendben van, hát – hasi rezgés, lábait másik méhre rakja, testét előre hátra lengeti ( rajzás – sarlótánc).Váratlan élelem, anyabölcső kelése. - Gyúró tánc: > Fejét kifordítja, a többiek ezt a méhet vizsgálgatni kezdik a csápjaikkal és első lábaikkal, középső és hátsó lábait húzogatják, majd tisztogatják csápjaikat. Erre a vizsgált, kezelt méh tisztogatni kezdi saját testrészeit. - Egyéb, még ismeretlen jelzések is léteznek – kutatási feladat, ennek feltárása.

A tanulás és felejtés a méhek életében - Könnyen tanulnak, könnyen felejtenek - Három napos memória, annak gyakorlati jelentősége => helymeghatározás, etetés ideje - Tanulás: > könnyen megtanulják, hogy hol található a kaptár, méhlegelő,etetőtálca stb. - Időérzék: > egy virágtípus mikor ad nektárt és virágport, etetés mindig ugyanakkor, másnap sorakozó

- Napirend kialakulása: - Virághűség: > repce - akác - Területhűség: > a kettő összefügg – felderítők szerepe felderítés – rablás helye – napokig kitartanak (3 nap) - Napirend kialakulása: > állandó ellenőrzés, felderítés, jelzés következtében a fentiek szerint alakul ki - Kábítás – felejtés - újratájékozódás