Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu - Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Advertisements

A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Roncz Gábor vezérigazgató
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
KKV hitelezés és kockázatkezelés pénzügyi konferencia
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Mylogo is member of Erste Group (this is optional: please cancel completely from the Master, if not needed or just cancel this info) E RSTE B ANK „Olaj.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Csávás Csaba elemző munkatárs, MNB A főbb hazai pénzügyi piacok meghatározó szereplői és jellemző kereskedési stratégiái november 8.
Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Az exporthitel biztosítás megnövekedett szerepe a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság körülményei között A kockázat (f)el van vetve….?! Szakács Tibor.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Venni vagy eladni? Részvénybefektetések az intézményi befektető szemével Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
Összehasonlító gazdaságtan
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Az atomenergia helyzete a világon Helyzetkép, okok és következmények Energia Klub december.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Az EU csatlakozás hatásai a magyar vegyiparra [konferencia neve] Budapest, március 17. Tordai Péter, vezető elemző Kereskedelmi és Hitelbank Rt.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
Transznacionális és multinacionális vállalatok
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Orosz atomerõmû-beruházások a nagyvilágban Paks vobiscum? december 13. Deák András, MKI külső munkatárs.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Laufer Tamás, IVSZ elnök Elvándorol a szakma?
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A magyar tőkeexport bemutatása
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Magyarországi tőkeimport
Fetter István Kereskedelemfinanszírozás és EU Szolgáltatások vezető CIB Bank Zrt. EU támogatások finanszírozása és ezen túlmutató pénzügyi szolgáltatások.
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, 2013-ban ez az arány már csak 28% volt, - az új PV (photovoltaic - fotovillamos.
Az értékkategóriák.
December 1. IKT piaci tendenciák, várható trendek Kátai Szabolcs IVSZ.
Oroszország.
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
„Együttműködés a tej-termékpálya szereplői között” AZ ALFÖLDI TEJ TERMELŐI CSOPORT MŰKÖDÉSE és STRATÉGIÁJA Budapest, április 16.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
14 év szakmai tapasztalat
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés – vállalkozói hatások
Előadás másolata:

Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu - Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu -

Iparági környezet (1.) Nyugat-Európa (2000-2003) Nehéz tehergépjármű gyártás - egyszámjegyű éves volumencsökkenés Személygépkocsi gyártás - egyszámjegyű éves volumencsökkenés Észak-Amerika 2000 második fele - 2003 vége: nehéz tehergépjármű (és kisebb részben) gyártás recessziója 2000 második fele - 2003 vége: hatalmas kedvezményrendszerrel, margin csökkenéssel a személygépkocsi eladások szinten tartása, enyhe növelése iskola és távolsági buszpiac jelentős zsugorodása Gyártás kihelyezések Európába Latin-Amerika A latin amerikai pénzügyi válságok következtében az európai beszállítások többsége versenyképtelenné válik a helyi gyártással szemben

Iparági környezet (2.) Magyarország: 20% feletti növekedés az új személyautó értékesítésekben az állami forrásokból finanszírozott buszbeszerzések meredek csökkenése Az elmúlt három évben 20-28% között bővült az új tehergépjármű piac (minőségi logisztika szerepének növekedése) Kelet-Európa és FÁK: dinamikus növekedés mind személygépjármű, mind tehergépjármű értékesítések terén orosz piac: megnövekedett fizetőképes kereslet (magas olajár - tartósan 5% feletti GDP növekedés - költségvetési többlet) Ázsia: dinamikusan növekvő kereslet a távol-keleten stratégia cél a világ jelentős gépipari szereplői részéről: Kína bevétele - leányvállalatok, közös vállalatok alapítása (első lépcső: belső piacra termelés, második lépcső Kínából exportálni)

Iparági környezet (3.)

Iparági környezet (4.)

Profitabilitás a szektorban (1.)

Piaci struktúra Magyarországon Csoport Szereplők Piacok Multinacionális végtermékgyártók Suzuki, GM, Audi EU, Kelet-Európa Multinacionális alkatrészgyártók (OEM – első vonalbeli beszállítók) Visteon, ZF, Knor-Bremse Buszösszeszerelők NABI, Ikarusbus, Ikarus Egyedi USA, Kelet-Európa, FÁK, Magyarország 2. vonalbeli beszállítók Rába, Linamar (korábban: Mezőgép) Magyarország, EU, Kelet-Európa, FÁK, USA, Ázsia 2. vonalbeli beszállítók beszállítói Több mint 200 cég Magyarország

Profitabilitást meghatározó tényezők 1., Végtermék piacai + stabil, növekvő, vagy enyhén csökkenő piacok: EU, K-EU - drasztikus volumencsökkenést elszenvedő piacok: Észak-Amerika, Latin-Amerika (volumen csökkenés és árleszorítás a vevő részéről egyszerre jelent meg) 2., Export devizaneme + euró - dollár

Profitabilitás a szektorban (2.)

Átlagos Ft/USD és Ft/EUR árfolyam alakulása

Beruházások a régiónkban Volkswagen – Szlovákia – személygépjármű gyártás Peugeot – Szlovákia - személygépjármű gyártás Hyundai –Szlovákia - személygépjármű gyártás Hyundai Mobis – Szlovákia – autóalkatrész gyártás Lear – Lengyelország - autóalkatrész gyártás

Beruházások hazánkban Suzuki - kapacitás bővítés - 400 m EUR Audi - új szerszámgyár építése (tervezés fázisa, nincs döntés még) FIAT - 90 lóerős dízelmotorgyár (megfontolás alatt) ZF - sebességváltó gyártó kapacitás megduplázása - 74 m EUR Poppe&Potthoff német autóalkatrész gyártó - csőkomponensek - 4 m EUR Haldex - hidraulikus fékek - 5 m EUR Hirtenberger - biztonsági övekhez és légzsákokhoz precíziós technikai alkatrészek - 2 m EUR

Jellemző stratégiák a hazai szereplőknél Alacsony hozzáadott értékű termékek volumengyártása és/vagy Réspiacokon saját fejlesztésű termékekkel magasabb árrés realizálása Közös fejlesztésen alapuló üzletbővítés Fókuszált termelés

Kockázatkezelés Működési/kapacitás oldal: a fő vevők piaci pozíciójának nyomon követése Vevői követelményrendszerek összehangolása a beszállítók felé érvényesített elvárásokkal Devizaárfolyamok: fedezeti ügyletek csak rövid távú megoldást jelentenek! Természetes fedezettség, devizakitettség csökkentése a valós cél (elsősorban USD elszámolás esetén, EUR oldalon kisebb a kockázat).

Külső gazdálkodási feltételrendszer a jövőben: meghatározó a végtermékek piaca KEU- FÁK: 10% feletti éves növekedés személyautó és tehergépjárművek esetében EU: enyhe, 2-3%-os növekedés USA: személygépjármű: stagnálás, minimális növekedés - tehergépjármű: 10% körüli bővülés Ázsia: Kína vezetésével folytatódik az erőteljes növekedés

Vállalat felvásárlások A felvásárlási aktivitás konjunkturális tényezőkhöz kötött 2000 végére a felvásárlási láz az iparágon belül az európai és amerikai kereslet csökkenésével gyakorlatilag megszűnt Az iparág szerkezete az elmúlt három évben jelentősen átalakult, inkább a profil tisztítás és a divesztíciók kerültek előtérbe A növekedés kapacitás oldalról a sikeres társaságok esetében is lényegesen óvatosabbá vált A jövőben jelentősebb felvásárlásokra Ázsiában lehet számítani