Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu - Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - www.portfolio.hu -
Iparági környezet (1.) Nyugat-Európa (2000-2003) Nehéz tehergépjármű gyártás - egyszámjegyű éves volumencsökkenés Személygépkocsi gyártás - egyszámjegyű éves volumencsökkenés Észak-Amerika 2000 második fele - 2003 vége: nehéz tehergépjármű (és kisebb részben) gyártás recessziója 2000 második fele - 2003 vége: hatalmas kedvezményrendszerrel, margin csökkenéssel a személygépkocsi eladások szinten tartása, enyhe növelése iskola és távolsági buszpiac jelentős zsugorodása Gyártás kihelyezések Európába Latin-Amerika A latin amerikai pénzügyi válságok következtében az európai beszállítások többsége versenyképtelenné válik a helyi gyártással szemben
Iparági környezet (2.) Magyarország: 20% feletti növekedés az új személyautó értékesítésekben az állami forrásokból finanszírozott buszbeszerzések meredek csökkenése Az elmúlt három évben 20-28% között bővült az új tehergépjármű piac (minőségi logisztika szerepének növekedése) Kelet-Európa és FÁK: dinamikus növekedés mind személygépjármű, mind tehergépjármű értékesítések terén orosz piac: megnövekedett fizetőképes kereslet (magas olajár - tartósan 5% feletti GDP növekedés - költségvetési többlet) Ázsia: dinamikusan növekvő kereslet a távol-keleten stratégia cél a világ jelentős gépipari szereplői részéről: Kína bevétele - leányvállalatok, közös vállalatok alapítása (első lépcső: belső piacra termelés, második lépcső Kínából exportálni)
Iparági környezet (3.)
Iparági környezet (4.)
Profitabilitás a szektorban (1.)
Piaci struktúra Magyarországon Csoport Szereplők Piacok Multinacionális végtermékgyártók Suzuki, GM, Audi EU, Kelet-Európa Multinacionális alkatrészgyártók (OEM – első vonalbeli beszállítók) Visteon, ZF, Knor-Bremse Buszösszeszerelők NABI, Ikarusbus, Ikarus Egyedi USA, Kelet-Európa, FÁK, Magyarország 2. vonalbeli beszállítók Rába, Linamar (korábban: Mezőgép) Magyarország, EU, Kelet-Európa, FÁK, USA, Ázsia 2. vonalbeli beszállítók beszállítói Több mint 200 cég Magyarország
Profitabilitást meghatározó tényezők 1., Végtermék piacai + stabil, növekvő, vagy enyhén csökkenő piacok: EU, K-EU - drasztikus volumencsökkenést elszenvedő piacok: Észak-Amerika, Latin-Amerika (volumen csökkenés és árleszorítás a vevő részéről egyszerre jelent meg) 2., Export devizaneme + euró - dollár
Profitabilitás a szektorban (2.)
Átlagos Ft/USD és Ft/EUR árfolyam alakulása
Beruházások a régiónkban Volkswagen – Szlovákia – személygépjármű gyártás Peugeot – Szlovákia - személygépjármű gyártás Hyundai –Szlovákia - személygépjármű gyártás Hyundai Mobis – Szlovákia – autóalkatrész gyártás Lear – Lengyelország - autóalkatrész gyártás
Beruházások hazánkban Suzuki - kapacitás bővítés - 400 m EUR Audi - új szerszámgyár építése (tervezés fázisa, nincs döntés még) FIAT - 90 lóerős dízelmotorgyár (megfontolás alatt) ZF - sebességváltó gyártó kapacitás megduplázása - 74 m EUR Poppe&Potthoff német autóalkatrész gyártó - csőkomponensek - 4 m EUR Haldex - hidraulikus fékek - 5 m EUR Hirtenberger - biztonsági övekhez és légzsákokhoz precíziós technikai alkatrészek - 2 m EUR
Jellemző stratégiák a hazai szereplőknél Alacsony hozzáadott értékű termékek volumengyártása és/vagy Réspiacokon saját fejlesztésű termékekkel magasabb árrés realizálása Közös fejlesztésen alapuló üzletbővítés Fókuszált termelés
Kockázatkezelés Működési/kapacitás oldal: a fő vevők piaci pozíciójának nyomon követése Vevői követelményrendszerek összehangolása a beszállítók felé érvényesített elvárásokkal Devizaárfolyamok: fedezeti ügyletek csak rövid távú megoldást jelentenek! Természetes fedezettség, devizakitettség csökkentése a valós cél (elsősorban USD elszámolás esetén, EUR oldalon kisebb a kockázat).
Külső gazdálkodási feltételrendszer a jövőben: meghatározó a végtermékek piaca KEU- FÁK: 10% feletti éves növekedés személyautó és tehergépjárművek esetében EU: enyhe, 2-3%-os növekedés USA: személygépjármű: stagnálás, minimális növekedés - tehergépjármű: 10% körüli bővülés Ázsia: Kína vezetésével folytatódik az erőteljes növekedés
Vállalat felvásárlások A felvásárlási aktivitás konjunkturális tényezőkhöz kötött 2000 végére a felvásárlási láz az iparágon belül az európai és amerikai kereslet csökkenésével gyakorlatilag megszűnt Az iparág szerkezete az elmúlt három évben jelentősen átalakult, inkább a profil tisztítás és a divesztíciók kerültek előtérbe A növekedés kapacitás oldalról a sikeres társaságok esetében is lényegesen óvatosabbá vált A jövőben jelentősebb felvásárlásokra Ázsiában lehet számítani