FOGYASZTÓI MAGATARTÁSTRENDEK HATÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN „Marketing, public relations és reklám az egészségügyben” VI. Országos Konferencia Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE KTK Budapest, 2003. február 27.
TRENDKUTATÁS jövőkutatás (prognosztika, futurológia) trendkutatás cél a jövő tendenciáinak bemutatása a jelen új jelenségei alapján főképp profitorientált közegben marketing alkalmazás a fogyasztói magatartás új jegyei szerint
HOSSZÚTÁVÚ CIKLUSOK (Kondratyev-ciklusok)
A 6. CIKLUS HAJTÓEREJE az EGÉSZSÉGÜGY, mint metaiparág high-tech kapcsolódó szolgáltatások (wellness) információk tanácsadás
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS TRENDEK Gyorsítás-lassítás Védettség Teljesítménykényszer Life long learning Individualizmus Nárcizmus Élmények Természetesség Fiatalság, szépség Egészségmegőrzés
TRENDEK HATÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYRE egészségügyi piac fragmentálódása fogyasztói csoportok elégedettség különféle szintekről „beteg”-kezelés, kommunikáció „örökké fiatal” munkaerőpiaci hatás is egyre több „segédanyag” egyre igényesebb a „kinézetre” a beteg egyre több empátia szükséges „belső” szerek, „külső” támogatás
TRENDEK HATÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYRE „gyengéd” orvoslás iránti igény más kultúrák hatása természetgyógyászat OTC életmód (tanácsadás) szépség-kultusz (szépségterror) művi beavatkozások sport, diéta „szépségfokozó” kapszulák… „szépség-betegségek” (anorexia, bulémia)
TRENDEK HATÁSA AZ EGÉSZSÉGÜGYRE teljesítmény- és időnyomás szolgáltatás iránti elvárások előrehozott beavatkozások elhalasztott beavatkozások hatékonyság-bizonyítás (látvány és tények) felvilágosult fogyasztó betegjogok ismerete információs szakadék kezelése először ember, aztán páciens és utána beteg
ALKALMAZKODÁS A TRENDEKHEZ szemléletmód változtatása infrastruktúra fejlesztése hotelszolgáltatások fejlesztése más kultúrák gyógyítási szokásainak megismerése, tanítása OTC ismeret, táplálkozás-kiegészítők marketing, kommunikáció, fogyasztói magatartás tanítás