Építészet a 20.század 2. felében: modernizmus és posztmodern

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Szalmabála építészet.
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
PÓTVIZSGAANYAG 10.A. Magyarország 1985-ben csatlakozott a Világörökség Egyezményhez és júniusa óta már nyolc világörökségi helyszínnel képviselteti.
A hét művésze. Frank Lloyd Wright ( ) … Egy építész vallomása Early in life I had to choose between honest arrogance and hypocritical humility.
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Kohán György (1910, Gyulavári , Gyula).
Makovecz Imre ( ) Kossuth-díjas építész, a magyar organikus építészet egyik képviselője. A Magyar Művészeti Akadémia alapítója, örökös.
Negyedik előadás Március 11
ÚJPALOTAI ÁLOM. "Úgy gondolom a városrendezés ma akkor jár helyes úton, ha nem zárja el az utat a város komplex mikrostruktúrájának kialakulása elől,
20. század - folytatás.
Modernizmus és várostervezés
Az angolszász vonulat – és más alkotók és feladatok
Népszerű kultúra és magaskultúra
Ázsiai Egyetemek Környezettervezés Vinkó Anna és Donka Sándor gyűjtése.
Christian Kerez Architectural dialugues riport. Christian Kerez – Ars poetica „Az építészet az élet létfontosságú része, nem csupán formai feladat. Mindazonáltal.
SZAKRÁLIS 2 _ KORTÁRS TENDENCIÁK - összefüggésrendszerek: anyag, fény, szerkezet, egyén és közösség -
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Készítette: Bojtár Veronika
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Heinrich Klotz ( ). Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt, 1979.
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Szendrő nevezetességei
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Szombathelyi Székesegyház Építését Hefele Menyhért tervei szerint 1791 tavaszán kezdték meg és november 9-én ünnepélyesen felszentelték az ország.
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
Barokk szobrászat.
Renzo Piano, Richard Rogers: Centre Pompidou Párizs, kulturális központ színházi stúdiókkal, galériákkal, hatalmas könyvtárral, koncerttermekkel.
Strike Egy új magazin bemutatása. Kiadó: Építész Szakkollégium Cél: tematikus számok megjelentetése, elemzések városról, emberről, az életünkről, épített.
Összehasonlítás: Bauhaus – szecesszió tetszőleges tárgy összehasonlítása – „nesting table” Jakab Renáta.
Építészettörténet.
A dadaizmus.
A világ szép múzeumai Múzeum pedagógia.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Téma- és kutatásbeszámoló Máté Zsolt. Önéletrajz harmadéves történelem-informatika-orosz BA Született és tanult Pécsett Témavezető: Prof. Dr. Fischer.
Egy csipetnyi Egerszalók Bánik Dominka, Fazekas Árnika 11.e
VASBETON SZERKEZETEK Dr. Visnovitz György Dr. Dulácska Endre 2014.
A klasszicizmus 24/A.
Osztrák ének Magyar fordítás:
ÖRÖKSÉGGAZDÁLKODÁS ÉS ÉRTÉKTEREMTÉS VESZPRÉMBEN. AZ 1000 ÉVES VESZPRÉM „A KIRÁLYNÉK VÁROSA” –A történelmi múlt fontossága Két pólusú városi struktúra.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
1927-ben született az olaszországi Subiacoban, művészeti középiskolát végzett tól statisztált, 1947-ben harmadik lett a Miss Italia szépségversenyen.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
What is Happening to Modern Architecture? - szimpózium
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
Robert Fulton –1815. amerikai feltaláló, a gőzhajó megalkotója
Modernizmus és várostervezés
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
Arquitectura del futuro Marta Carretero Clic para avanzar.
20.sz. második fele. Le Corbusier: Ronchamp-i kápolna, 1955 Alvar Aalto: Községháza, Säynätsalo Pier Luigi Nervi: Sportcsarnok, Róma
BÚTORTÖRTÉNET Dessau korn ház Fieger Dessau meisterhauser Gropius.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Skandináv Design Glázer Ádám – BVL27W.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Amatciems El paraíso desconocido en Letonia hu/es
Minimalizmus - „ A kevés is sok”
High-tech építészet és Sir Norman Foster
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Előadás másolata:

Építészet a 20.század 2. felében: modernizmus és posztmodern

1. Modernizmus vagy funkcionalizmus, 40-es évek végétől a 70-es évek végéig A II. világháború után a 20-as években (Bauhaus) kidolgozott építészeti elvek maradnak a jellemzők: díszítményektől mentes formák, amelyek a rendeltetéshez (funkcióhoz) igazodnak Két nagy építész hat leginkább: az amerikai Frank Lloyd Wright és a francia Le Corbusier

A funkción és a szerkezet összefüggésén alapuló díszítmény ellenesség: „a kevesebb több” (Le Corbusier)

Frank Lloyd Wright Wright funkcionalizmusát a japán tradicionális építészet hatására is, az épület „ellégiesítésével” és a természeti-emberi környezet harmóniájának megteremtésével próbálja alkalmazni (Vízesés-ház, organikus építészet) Háború utáni híres műve a Guggenheim Múzeum New Yorkban

Frank Lloyd Wright: Guggenheim Múzeum, New York, 1946-58

Le Corbusier A festőként induló francia művész a modernizmus talán legnagyobb hatású építésze Építészet és társadalom, egy tágabb környezet egységének megteremtésére törekedett (urbanisztika: várostervezés)

Le Corbusier tanítványai új városokat teremtettek Brazília

A lakó és közösségi funkciókat elválasztó város ideája Nagy lakósűrűségű, a lakásokat magas házakban (pont vagy szalagházak) elhelyező és a gyalogos és autós közlekedést különválasztó elképzelései a világszerte épített házgyári lakótelepek előképei

Élhetőbb és emberibb építészeti környezet? Társadalom jobbító szándékok vezették, pl. gondolt a megnövekedő szabadidő kapcsán a sport és kulturális létesítményekre is Elképzeléseit ma már sokan vitatják, a házgyártássá torzult gyakorlat nem jelentett igazi megoldást a jobb emberi életkörülmények megteremtésére (Le Corbusier: Lakóegység, Marseille)

Le Corbusier alapelvei Le Corbusier saját alkotásain szellemesen és ötletesen tudta érvényesíteni építészeti alapelveit: 1. lábakon álló épület 2. tetőkertes 3. szabad alaprajzú 4. szalagablakú 5. szabad homlokzat alakítású

Spiritualitás és fény Elképzeléseit nem használta dogmatikusan, ki is tudott lépni belőlük: legszebb alkotása a fantasztikus fényjátékokkal spirituálissá tett szakrális épület, a Ronchamp-i kápolna

Le Corbusier: Ronchamp-i kápolna, 1955

„Függönyfalak” A funkcionalizmus elválasztva a homlokzatot a teherhordó szerkezettől lehetővé tette a szabadon alakított homlokzatú, többnyire üveggel borított épületek emelését világszerte (Mies van der Rohe)

Alvar Aalto A finn építész környezethez jól illeszkedő változatos tömegeket használó téglaépítészete hoz változatosságot a beton és üveg uralta modernizmusba („modern regionalizmus”: skandináv iskola)

Alvar Aalto: Községháza, Saynatsalo, 1949-53

Héjszerkezetek A vasbeton szerkezetek soha nem látott hatalmas terek lefedését eredményezték A puritán formák mellett megjelentek a hajlított felületek is, néha szimbolikus tartalmakat is megjelenítve („konstruktivista barokk”) (Eero Saarinen: Kennedy repülőtér fogadócsarnoka, New York, 1956-62)

Pier Luigi Nervi: Sportcsarnok, Róma, 1956-57

Tange Kenzo: Olimpiai csarnokok, Tokio, 1964

Brutalizmus Az épület súlyosságát kifejező, plasztikai tömegeinek hangsúlyosságát érzékeltető építészeti irányzat a 60-as években (Louis Kahn: A Pennsylvania Egyetem orvostudományi tömbje, Philadelphia, 1957-62)

Posztmodern építészet „a kevesebb unalmas” A 70-es évek végére egyre többen érzik a funkcionalizmus dísztelenségét ridegnek, életidegennek, embertelennek és unalmasnak Elítélik a modernizmus sokszor érzéketlen magatartását a környezet iránt (Frank Gehry: Venice (California, városközpont, 1985-91)

A díszítmények visszatérnek: radikális eklektika: A posztmodern szabadon merít a történelmi stílusokból, szívesen alkalmaz szimbólumokat, olykor a populáris művészetek népszerűségétől (giccs) sem idegenkedik (Charles Moore: Piazza d’ Italia, New Orleans, 1975-80)

Friedrich Hundertwasser: Bécsi (Löwengassei) lakóház, 1980-82

Kései modern Szimbólumok helyett az „épületgép” működésének kendőzetlen bemutatása, az addig rejtett vezetékek, csőrendszerek, kiszolgáló egységek díszítő elemmé lesznek, „az épület kívül hordja csontvázát”, kitárulkozik, a technika hatalmát hirdeti

Renzo Piano – Richard Rogers: Pompidou központ, Párizs, 1971-77

Dekonstruktivista építészet A konstruktivista építészet szigorú formáit „szétdobálva”, nem kizárólagosan a funkciónak alárendelve, dekoratív elemként használó irányzat (Bachman Gábor)

Új organikus irányzat Antropomorf jellegű szerkezetek, organikus formák, természetes anyagok, ősi szimbolikus tartalmak jellemzik (Makovecz Imre)

Makovecz Imre: A Művelődés Háza, Sárospatak, 1976-82