Szirmai Andrea PhD hallgató 2005. Vezetői számvitel Célköltség-számítás (Target costing) Szirmai Andrea PhD hallgató 2005. Budapest, 2017. április 3.
Hagyományos költség kalkulálási megközelítés Termékkel szembeni elvárások Termék megtervezése Folyamat tervezés és Költségek becslése Előállítás/Értékesítés elemzés Beszállítói költségek becslése A költség túl magas? Termelés Periodikus költségcsökkentés
Célköltség megközelítés Termékkel szembeni elvárások és Piacelemzés Cél-ár csökkentve a haszonnal Egyensúlyba hozott célköltség és Szükségletek Termékvizsgálat Folyamat terv Alternatívák Terméktervezés és folyamat Költség előrejelzések Előállítás/Értékesítés elemzés Termelési tervek elemzése és értékelemzés Beszállítói cél-költség Termelés Folyamatos költségcsökkentés
Célköltség-számítás lényege (Target costing) A termék/szolgáltatás tervezési és kivitelezési fázisa alatt felmerülő költségek kezelésére koncentrál Életciklus költséget vizsgál Értékelemzés és funkció elemzés Vásárló-orientáció A következő lépéseket öleli fel: A vállalati kultúra és hozzáállás újraszervezése A piaci alapú cél-ár meghatározása Célköltség kalkulálása A célköltség egyensúlyba hozása a szükségletekkel A cél-költség és tényleges költség összevetése A termék költség modelljének kidolgozása a döntéshozás támogatására
1. A vállalati kultúra és hozzáállás újraszervezése Szemléletmód váltás: a technikai szükségletek alapján történő termékfejlesztéstől elmozdulni a piaci értékítélet alapú árazás felé a fogyasztók szükségleteinek kielégítése prioritást élvez a költség nem a tervezés eredménye, hanem a tervet befolyásoló tényező A célköltség kalkuláláshoz a vállalkozást szakterületekre, munkacsoportokra kell osztani: marketing, műszaki, termelés, beszerzés, pénzügy, stb.
2. A piaci alapú cél-ár meghatározása Figyelembe veendő piaci tényezők: Piackutatás Piaci részesedés Értékesítési csatornák Üzleti és piaci térhódítási stratégia Versenyhelyzet elemzése és az erre reagáló árak Megcélzott piaci rések Kereslet rugalmassága Tervezett haszon A termék jellemzői
A cél-ár meghatározásának tényezői A. Az árazási célok kiválasztása Túlélés Rövid távú profit-maximalizálás Piaci részesdés maximalizálása Piacra belépési árak A legjobb akkor, amikor: A piac igen ár-érzékeny és egy alacsony ár serkenti a piaci növekedést, A termelési és disztribúciós költségek az eddigi tapasztalatok alapján nem növekednek Az alacsony árak elbátortalanítják a jelenlegi és a lehetséges versenytársakat
Vitassuk meg! Számos vállalkozás úgy kezdi meg a piac „lefölözését”, hogy új termékeit olyan áron kínálja, amit a piac elfogad, majd csökkenti az árakat, hogy minden piaci szegmensen maximalizálhassa profitját. Tudna mondani olyan termékeket, amelyek nem felelnek meg ezen árazási módszernek? Indokolja válaszát!
A cél-ár meghatározásának tényezői B. Kereslet meghatározása Ár-érzékenység, alacsony ár-érzékenységre utaló jelek: A termék elég jellegzetes A vásárlók nem ismernek helyettesítő termékeket, A vásárlók nem tudják könnyen összehasonlítani a helyettesítő termékek minőségét A ráfordítás a vevő teljes bevételének kisebb része A ráfordítás alacsony összegű a végtermék teljes költségéhez viszonyítva A költségek egy részét egy másik vállalkozás átvállalja A terméket egy korábban megvásárolt eszközzel együtt használják A termékről az az image él, hogy jó minőségű, vagy luxus áru A vásárló nem tudja raktározni a termékeket A tulajdonlás teljes költsége (Total Cost of Ownership) A kereset ingadozásának becslése A kereslet ár-rugalmasságának vizsgálata
A cél-ár kiválasztásának módszerei C. Árazási módszer kiválasztása Árrés alapú árazás (Markup Pricing) Egységnyi költség = változó költségek + (állandó költségek/ értékesített mennyiség) Árrés alapú eladási ár = Egységnyi költség / (1-értékesítés tervezett hozama) Cél-ár módszere (Target-Return Pricing) Célár = Egységnyi költség + (tervezett hozam x befektetett tőke)/értékesített mennyiség Elismert-érték alapú árazás (Perceived-Value Pricing) Elismert érték Eladási ár alapú vevők Érték alapú vevők Lojális vevők Használati érték szerinti ár
Árazási módszerek folytatása Érték alapú árazás (Value Pricing) Mindennapi alacsony árazás Magas-alacsony árazás Szokásos ráta árazás (Going-Rate Pricing) Árverés-típusú árazás (Auction-Type Pricing) Angol típusú árverés (emelkedő ajánlatok)Holland típusú árverés (csökkenő ajánlatok) Zárt versenytárgyalások Csoport szintű árazás (Group Pricing)
A végleges ár kiválasztásának szempontjai D. A végleges ár kiválasztásának szempontjai Pszichológiai árazás Referencia árak Nyereség és kockázat megosztás Más marketing elemekre való hatás Átlagos minőségű termékek magas reklámköltséggel, amelyeket így felár terhel Jó minőségű termékek magas reklámköltséggel, a legmagasabb ár megtartására A pozitív kapcsolat a magas reklámköltség és a magas eladási árak között különösen a piacvezető termékek életciklusának későbbi szakaszaiban igaz. A vállalat árazási politikája Az ár, árképzés hatása a piac más szereplőire
3. Célköltség kalkulálása Célköltség = Cél-eladási ár – Cél profit A cél-árból a kalkulált hasznon kívül a következő tényezők összegét kell levonni: Pl.: garanciális tartalékok nem ellenőrizhető vállalti felosztott költségek nem visszatérítendő fejlesztési költségek
Példa célköltség számítás alapadataira Megnevezés Értékadatok A termék tervezett élettartama alatti értékesített mennyiség 300000 egység Cél egységár 800 Ft/egység Cél profit ráta (az eladási ár 30%) 240 Ft/egység Célköltség (800-240) 560 Ft/egység Tervezett költség 700 Ft/egység
A költségelemzés a célköltség előtt és után Költségek megnevezése Előkalkuláció (Ft/egység) Utókalkuláció (Ft/egység) Közvetlen költségek Közvetlen anyagköltség 390 325 Közvetlen bér 100 80 Közvetlen szerelési költség 20 Rendelés 8 2 Minőség biztosítás 60 50 Újramegmunkálás 15 6 Mérnöki tevékenység és forma 10 Termelési közvetlen költségek összesen 603 491 Közvetett költségek Marketing költségek 40 25 Disztribúció költsége 30 Garanciális költségek 27 19 Közvetett költségek összesen 97 64 Költségek összesen 700 555
4. A célköltség egyensúlyba hozása a szükségletekkel A termék célköltségének véglegesítése előtt össze kell vetni a termékkel szemben támasztott követelményekkel: Értékelemzés Olyan szisztematikusan végzett értékelési folyamat, amely az üzleti funkció minden értékelemét tartalmazza. Célja az alkotóelemek azonosítása a költségcsökkentéshez, miközben a vásárlók igényeit továbbra is maximálisan kielégíti. Funkcionális elemzés A vásárlók elvárásai a termékkel szemben, rangsorolás A költségek becslése minden tervezési szinten, lépésnél szükséges
5. A cél-költség és tényleges költség összevetése A termék tényleges költségének a becslése Ha tényleges költség > célköltség: Költségelemzés A költségek típusai és a termelési szintek Fix és általános költségek Változó költségek Költségek összesen Átlagköltség Halmozott termelési adatok A termék életgörbéje Differenciált marketing ajánlatok Activity-based cost (ABC) Költség csökkentési ötletek (brainstorm) kidolgozása termék és termelés oldaláról közelítve Tesztelés és alkalmazás
6. A termék költség modelljének kidolgozása a döntéshozás támogatására Önköltség számítás, teljes költség számítás rendszerének kialakítása A közvetett költségek csökkentése Minimalizálni kell a termékek azon költségelemeit, amelyeket a vevő nem fog elismerni az árban (hozzáadott értéket nem jelentő költségek). ABC költségelemzés Költségviselők, költséghelyenkénti elemzés Az eredmények mérése, folyamatos vezetői monitoring
Kicsit más: „Kaizen „ költségszámítás A „Kaizen” költségszámítást a termelési fázisnál alkalmazzák, míg a célköltség számítást a tervezési fázisnál. A „Kaizen” költségszámítás középpontjában a termelési folyamatok állnak, a célköltség számítás a termékre koncentrál. A „Kaizen” költségszámítás célja az egyes folyamatok költségének csökkentése egy előre meghatározott összeg alapján, amely a munkavállalók képességén alapszik.