Merre tovább VAS-UTASOK ?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
M&T 4 esettanulmányok 1 Vasút - 1 Közlekedéstörténet – XIX.század Széchenyi hálózata, gabona, Adria Magánvasutak, telekpanamák, Baross, tarifarendszer.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
III. A logisztika jövője
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Tudásmenedzsment fejlesztések a tudásközösség – közösségi tudás – tudástőke hármas egységének jegyében az MTV-nél Móriczné Zvornik Csilla (MTV - humánerőforrás.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
XXII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia április 20. – drivingcamp Hungary (Zsámbék) BFTK BánTeodóra, ügyvezető igazgató Budapest, 2016.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Előadás másolata:

Merre tovább VAS-UTASOK ? Nemzeti Vasúti Kerekasztal Vitanap Vasúttörténeti Park, Budapest 2010. szeptember 15. Merre tovább VAS-UTASOK ? Dr.Vörös Attila tudományos igazgató KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. www.kti.hu

Milyen ma a magyar vasút? Működik, a növekvő nehézségek és a sokfelé tapasztalható ellenszenv ellenére is szolgáltat, fejlesztésekről is be lehet számolni, de….

Milyen ma a magyar vasút? Finanszírozás: Járni jár, csak nem jut…. Az állam megrendelői (közlekedési tárca) és finanszírozói (pénzügyi tárca) szerepe szétválik, ez örök konfliktusok forrása. A 2004-2008. év közötti időszakban a vasúti infrastruktúra működtetésének (üzemi) kiadásai megközelítőleg 150 milliárd forinttal haladták meg a MÁV Zrt. Pályavasút bevételeit ( pályahasználati díjak, állami támogatások, állami költségtérítések összegét. A MÁV Start Zrt. működése a 2004 – 2008. év közötti időszakban „-115 milliárd forint” adózás előtti eredménnyel zárult.

Milyen ma a magyar vasút? Infrastruktúra: A hosszú ideje elmaradt karbantartások miatt az eredeti pályasebességen egyre kevesebb szakasz üzemeltethető Jelentősen elmarad a 160 km/ó európai követelménytől A karbantartási összegek csökkentése nem feltétlenül takarékosság A hálózat redukálása önmagában nem ad megoldást a megmaradó rész fenntartására

Milyen ma a magyar vasút? Forrás: Köller László (MÁV Zrt. Vezérigazgatóság, Fejlesztési Főosztály)

Milyen ma a magyar vasút? Személyszállítás: Utasszámok éves idősora…. (éves szinten -20 millió utas 6 év alatt) Ebből 80-85 % kap valamilyen árkedvezményt (esetleg ingyen utazik) A jegyértékesítési rendszer, az érvényes jeggyel való utazás ellenőrzése kívánnivalót hagy maga után Nem szigorúan igényvezérelt (a politika beleszólhat, hol álljon meg az IC)

Milyen ma a magyar vasút? Áruszállítás: ….(éves szinten -10 millió tonna 6 év alatt) A KTI számos felmérést, kutatást végzett az utóbbi években, egyértelműen megállapítható, hogy az árú szállítási mód megválasztásánál messze a legfontosabb kritérium a pontosság!

Milyen ma a magyar vasút? Forrás: Közlekedéstudományi Intézet, 2009

Milyen ma a magyar vasút? Reformok: Külső tanácsadók és javaslataik: csaknem kizárólag a szervezet működésével foglalkoznak, a műszaki, karbantartási, vasútforgalmi kérdésekkel szinte soha (benchmark?). Ha a tanácsadó nem ismeri eléggé a hazai vasút legbelső problémáit, megmarad az általános javaslatok szintjén (létszámcsökkentés, szervezetátalakítás, outsourcing, ingatlanok eladása – újak bérlése)

Mekkora és milyen vasutat akarunk? Ez a felelős döntés az elsődleges: az igényekhez igazodó (de tudjuk, miért akkora az igény, amekkora?)? az „érvényes” közlekedéspolitika (vasútpolitika) alapján (van most ilyen?)? a költségvetés lehetőségei alapján (lehetséges még egyáltalán további külső finanszírozás?)?

Mekkora és milyen vasutat akarunk? Milyen működési formát akarunk? Holding vagy önálló vasútvállalatok?

Merre tovább? Kiszámítható, egymásra épülő, hosszú távú stratégiai tervezés, fejlesztéspolitika, fejlesztési tervek (német modell). Előre levezethető lépések, a kampányszerű intézkedések kiiktatása. Minden projekt törvényszerűen erre épüljön, az „egy lépés jobbra, egy lépés balra” maradjon a táncparketten. A stratégiához keressük a megfelelő projekteket, s nem fordítva!

Merre tovább? Ennek egy fontos műhelye lehet egy „Szakértői kerekasztal”, ahol a széles szakmai körben egyeztetett, konszenzuson alapuló, megtámad-hatatlan és megkerülhetetlen (össz-közlekedési, de integrálva a vasút is) szakanyagok készülnek. Felelős megrendelő + döntéseihez megfelelő jogkört élvező vasúti vezetés -> hatékonyság javulás

Merre tovább? Infrastruktúra finanszírozás: a hosszútávú pályahasználati szerződés (sok kompromisszummal ugyan) – elkészült, de nincs aláírva. De: az állam - infrastruktúra-operátorok általi pálya finanszírozási arányt az európai átlaghoz (60-40%) kell közelíteni. Felkészülés az EU források megszerzésére.

Merre tovább? Fővonalak – nagyüzem, mellékvonalak – kis üzem (ehhez szabott eltérő politikával, szervezettel, módszerekkel, stb). Hálózati probléma: az átfedő funkciók és a tartalék kapacitások hiánya oda vezet, hogy kis események is nagy zavarokat okozhatnak a rendszer működésében – ez ellentmond a gyakran hangoztatott „hatékonysági” elveknek.

Merre tovább? A legfontosabb kitörési pont (a vasút térvesztésének megállítására) a jó infrastruktúra, csak ezután várható el fejlődés. Ez csak megfelelő beruházási összegek mellett lehetséges Integrált regionális közlekedési megoldások, vidéki elővárosi fejlesztések (Debrecen, Győr, Miskolc,… Regionális közlekedési szövetségek fontossága. S-Bahn koncepció Budapesten. A közforgalmú személyszállításban az alágazatok közötti összehangolás fontos, de a már elpártoltak (az „autósok”) visszacsábítása lehet a végső siker. Nehéz lesz!

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? A Magyar Közlekedéspolitika: Fő prioritások: A hiányzó infrastruktúra kiépítése Az EU szabályozás követése (pl. vasúti reform, közszolgáltatás, szabályozott verseny) Környezetkímélő közlekedési rendszer Mindebből (a személy- és áruforgalomban egyaránt) a vasúti szállítás preferálása következik – ÉS?

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? EKFS: Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégiában megfogalmazott általános célokat, irányokat, forrásokat, mindenképpen konkretizálni kell, a megadott kezdő és végpont közötti utat kell feltölteni tartalommal. Például a hosszú távú szerződés alkalmazhatóságának szükséges feltétele az 5-10 évre szóló vasúti infrastruktúra működtetésére vonatkozó kormányzati koncepció kidolgozása.

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? Az Új Széchényi terv Jövőkép: Közlekedési munkamegosztás 2030-ban: • Áruszállítás: 60%-25%-10%-5% (közút-vasút-belvíz-csővez.) • Személyszállítás: 65%-15%-15%-5% (egyéni-busz-vasút-légi) A terv a vasút jelentős térnyerésével számol, hiszen a vasút jelenlegi részesedése: • Áruszállítás: 18,4% • Személyszállítás: 7,9% Ez jó hír!

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? Akciótervek: Hálózatok és IT - Célmeghatározás • Kárpát-medencei interoperabilitás a vasúti közlekedésben • Új gyorsforgalmú (köz- és vas-)úthálózati elemek (Kassa, Debrecen, Nagyvárad) - Cselekvési terv • Teljeskörűen kiépíteni a vasúti és közforgalmú közösségi személyszállítási szolgáltatások forgalomirányításának és monitoringjának korszerű telematikai és informatikai rendszereit • menetrend és tarifarendszerek összehangolása

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? Környezetvédelem és energiafelhasználás Az Európai Bizottság a 2011-től életbe lépő közlekedéspolitikájában elsődleges szempontnak tekinti a környezet megóvását, védelmét. - Stratégia: a környezetterheléshez kapcsolódó díjak kivetése - Cselekvési terv • Környezettudatos közlekedés intenzív társadalmi kommunikációja • Környezetkímélő közlekedési módok támogatása • Környezeti költségeket is tükröző tarifarendszer kialakítása az alágazatokban

Mit mondanak erről az alapdokumentumok? Intermodalitás - Jövőkép: közlekedési alágazatok magas szintű együttműködése - Cselekvési terv: • átfogó közlekedési koordinációt, stratégiai tervezést gyakorló szervezeti egység visszaállítása a szakminisztériumban • Személyszállítás: integrált közforgalmú közlekedési rendszer. szervezeti feltételeinek meghatározása, stb A fenti kérdések jelentős részét a KTI már eddig is tanul-mányozta, válaszokat, javaslatokat is megfogalmazott a megbízó számára, s örömmel teszi ezt a jövőben is!

Köszönöm a figyelmet! Tombor Sándor Dr. Vörös Attila www.kti.hu ügyvezető igazgató tombor.sandor@kti.hu Dr. Vörös Attila tudományos igazgató voros.attila@kti.hu www.kti.hu