„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja Budapest, 2008.05.28
Témák Kerékpár és társadalom- a program háttere Kerékpáros Magyarország Program Célok Intézkedések
Kerékpár és társadalom A kerékpározás kezdete a XIX. sz. A XX. sz. első fele az aranykor ’60-‘80 a városi emberek elhagyták a kerékpárt 1990-2000 vidéken is előretör az autó 2001-2003 reneszánsz -300.000 eladott kerékpár / év 2003-2005. erősödő civil mozgalmak 2005.: 50.000 fős Critical Mass 2006-2007. a kormányzati elfogadás Miniszteri megbízott kinevezése 2005. december Rövid távú program Közép távú program „Kerékpáros Magyarország Program
A Kerékpáros Magyarország Program 2007 - 2013 Célok: Kerékpáros közlekedés részarányának növelése Kerékpáros turisták számának és az ebből származó bevételek növelése A kerékpáros balesetek számának csökkentése A kerékpársportolók és rekreációs kerékpározók számának és eredményességének növelése
A Kerékpáros Magyarország Program 2007 - 2013 Szakmai területek: Infrastruktúra fejlesztés Kerékpáros közlekedés és biztonság Kerékpáros turizmus Kerékpársport, rekreáció Intézményi háttér
Infrastruktúra fejlesztés I. Források és tevékenységek a 2007-2013 közt az infrastruktúrafejlesztés területén: KÖZOP 14 Mrd Ft - 1-3 számjegyű főutak mellett, külterületen ROP – ok 28 Mrd Ft – mellékutak mellett, településeken belül, ROP - regionális Turisztikai pályázatok – további jelentős összeg országos turisztikai kerékpárutakra (OTRT) és regionális turisztikai törzshálózat elemeire ROP – településrehabilitációs, megújítási projektek ETE források –további jelentős összeg határmenti kerékpárutakra Hazai forrás (évi 2 Mrd Ft) 14 Mrd Ft EuroVelo kerékpárutakra, Közép M.o. 1-3 számjegyű főutak mellett, fenntartásra, felújításra Összesen 56 Mrd Ft + a pályázók önereje = min. 60 Mrd Ft = kb. 2000km, több mint 430 km ebből már támogatást is nyert
Infrastruktúra fejlesztés II. További feladatok: Kerékpárútépítés műszaki előírásainak bevezetése megtörtént a felülvizsgálata és az erre épülő kézikönyv kidolgozása, szakmai fórumok - folyamatban Országos Területrendezési Tervben definiált országos turisztikai kerékpárúthálózati terv felülvizsgálata megtörtént – parlamenti elfogadás alatt A legfontosabb törzshálózati elemek nyomvonaltervezése – részben már megtörtént GIS alapú kerékpárút nyilvántartási és monitoring rendszer (és erre alapozva útvonaltervező) megvalósítása - folyamatban 2008. július – 2009.dec) Térségi karbantartási – fenntartási rendszerek tervezése elkezdődött, de a finanszírozás még nem biztosítot
Kerékpáros közlekedés és biztonság I. Közlekedési feltételek: Intermodalitás – minden beszerzett új kocsi „kerékpárosbarát”, BoB projekt Kerékpártárolók, parkolók – B+R pályázatok a közösségi közlekedéshez, OTÉK módosítás, A kerékpárosbarát település pályázati program – 2008-tól és előnyt jelent a pályázatoknál A kerékpárosbarát munkahely pályázati rendszer 2008-tól normatív alapon, KEOP pályázati támogatás a feltételek teljesítéséhez
Kerékpáros közlekedés és biztonság II. Népszerűsítés: A Bringázz a munkába kampány – 2007-ben indult 2 hét alatt 2100 részvevő az Egyenlítőt körültekerték!!!, 2008-ban 6000 résztvevő (jelenleg)! Kerékpározás népszerűsítése, elfogadtatása a médián keresztül – klipp – Bringáznál inkább te is!
Kerékpáros közlekedés és biztonság III. BringaSuli oktatása az iskolában program és a roadshow - elindult 2008 tavaszán 8500 gyermek vesz benne részt KRESZ átfogó módosítás – elindult, eredménye 2008-ban várható
Kerékpáros turizmus I. Komplex kerékpáros turizmus fejlesztési térségi projektek megvalósítása és működtetése. A Duna menti kerékpárút projekt kivitelezése (kitáblázás és promóció) indul 2008-ban. Országos Kerékpáros Turisztikai Promóciós és Információs Projekt beindítása Országos Kerékpárosbarát Vállalkozói Hálózat létrehozása
Intézményi háttér 2 fő megbízási szerződéssel, 4 fő teljes munkaidőben a kerékpározással foglalkozik a GKM-ben és a KKK-nál, Felelősök a társminisztériumoknál RFT-oknál és a NFÜ-nél. Kerékpáros közlekedésbiztonsági, turizmus, sport, szemléletformális, stratégiai munkacsoportok A civil kontroll a projektek előkészítésben, megvalósításában, fenntartásban (monitoring rendszer) Magántőke bevonása támogatóként Kerékpáros Magyarország Szövetség és Központ létrehozása a civil szervezetekkel
Köszönöm a figyelmet! Amennyiben további kérdésük van: bodor.adam@gkm.gov.hu