Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens
Közszolgáltatási engedély • január 1-től új közszolgáltatási engedélyt csak állami vagy önkormányzati többségű tulajdonú, és állami vagy önkormányzati irányítás alatt álló cég kaphat. • Indoklás: jobb közszolgáltatás, alacsonyabb árak • Megszűnő szolgáltatás esetén katasztrófahelyzetben vagy járványveszély esetén kényszerszolgáltató kijelölése
Problémák • Külföldi tulajdonú cégek → uniós jogvita, a verseny korlátozása • Sok településen a korábbi szerződés elején járt le, a régi szolgáltatóval nem tudtak szerződést kötni, az új szolgáltatóknak nem volt engedélyük → számos településen veszélyben a közszolgáltatás (Martfű, Vác, Adács stb.)
Árszabályozás • Korábban a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjakat az önkormányzatok állapították meg, most a nemzeti fejlesztési miniszter rendeletben szabályoz, kikérve a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal véleményét
Problémák • EU szigorodó környezetvédelmi szabályai (szelektív gyűjtés, újrafelhasználás arányainak növelése) újabb beruházásokat igényelnek → díjakat felfelé hajtanák • Szállítás (el. útdíj) növekvő költsége • Egyre növekvő céges kinntlevőségek
Rezsicsökkentés • július 1 után a hulladékszolgáltatási díj nem haladhatja meg a április 14. napján alkalmazott díj legfeljebb 4,2%-kal megemelt összegének 90%-át.
Problémák • Csökkentést úgy kell végrehajtani, hogy a költségek nőnek → szolgáltatás színvonala csökken (pl. lomtalanítás száma csökken, hulladékudvarok felszámolása stb.) • Lerakási járulék fizetése január 1-től