KÖRNYEZETVÉDELEM ÜZLETI SZEMMEL Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma www.mmediu.ro FÉLIXFÜRDŐ, 2007. május.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
BERUHÁZÁSOK A TATROS MEDENCÉJÉBEN HARGITA MEGYÉBEN KORODI ATTILA Gyimesközéplok szeptember
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Kohéziós Alap projektek a os időszakban Magyarországon 2/E modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Ilyés Szabolcs, Félixfürdő, 2007 Európai Alapok 2007 után Új lehetőségek vagy bürokratikus buktatók?
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Pályázatírás módszertana
“ A SÜRGŐSSÉGI HELYZETEK SZOLGÁLTATÓI KÖZPONTJAINAK FELSZERELÉSE A RENDSZER CSELEKVŐKÉPESSÉGÉNEK, VALAMINT EGY MINŐSÉGI ELSŐSEGÉLY ÉS SÜRGŐSSÉGI ORVOSI.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Corvinus Nemzetközi Befektetési Rt. Határon átnyúló tőkeprogramok kis- és középvállalkozások számára Márk Péter Igazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
LIFE KÖRNYEZETVÉDELMI ALPROGRAM
Európai pénzügyi intézményrendszer
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Előadás másolata:

KÖRNYEZETVÉDELEM ÜZLETI SZEMMEL Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma FÉLIXFÜRDŐ, május

Hány cent a csatlakozás? Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Üzleti lehetőségek környezetvédelmi kötelezettségek  Románia csatlakozása az Európai Közösség lényeges pénzügyi hozzájárulásának köszönhetően új üzleti lehetőségeket teremt  ugyanakkor a közösségi környezetvédelmi szabályok betartása többletkiadásokat feltételez Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Környezetvédelmi kötelezettségek •Többletkiadások a közösségi környezetvédelmi normák betartására •új technológiák alkalmazása •nyersanyagfogyasztás csökkentése •környezetvédelmi menedzsment-rendszerek bevezetése (ISO, EMAS) •ökocimkés termékek gyártása Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Környezetvédelmi engedélyek (1) Létesítési engedély  környezetvédelmi szempontból felhatalmazza a projekt tulajdonosát az adott projekt lefuttatására  az eljárás része a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése  észrevételek javaslatok a környezetvédelmi hatástanulmányhoz: 30 nap áll a közönség rendelkezésére  érvényes a projekt alkalmazása alatt, de érvényességét veszti ha a befektetés nem indul el a kiállítástól számított 2 éven belül  új elemek esetén felülvizsgálható Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Környezetvédelmi engedélyek (2) Környezetvédelmi engedély  meghatározza az adott tevékenység folytatásához szükséges feltételeket és paramétereket  környezetvédelmi mérleg szükséges azon tevékenységek esetén, amelyek nem felelnek meg a környezetvédelmi előírásoknak  észrevételek javaslatok a környezetvédelmi mérleghez: 30 nap áll a közönség rendelkezésére  érvényesség: 5 év  kivétel: teljesítési programok esetén a program lefutási ideje alatt  új elemek esetén felülvizsgálható Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Környezetvédelmi engedélyek (3) Integrált környezetvédelmi engedély  IPPC – integrált szennyezés-megelőzés és csökkentés  érvényesség: 10 év  kivétel: cselekvési tervek esetén a terv lefutási ideje alatt  a létesítményről készült beszámolóba belefoglalják a berendezés üzembe helyezése előtti állapotára vonatkozó információkat  észrevételek javaslatok a létesítmény-beszámolóhoz: 30 nap áll a közönség rendelkezésére  felülvizsgálható, és a felülvizsgálat bizonyos esetekben kötelező Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Üzleti lehetőségek •szolgáltatások licitálása és európai programok kivitelezésére •társfinanszírozás •köz-magán partnerség •tanácsadás Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Üzleti lehetőségek KKV-k számára  PHARE Gazdasági és Szociális Kohézió – a közhatóságok intézményes kapacitásának, valamint a gazdasági szféra KKV-k fejlesztése általi megerősítését célzó projektek  PHARE hulladékgazdálkodás  PHARE regionális infrastruktúra-fejlesztés   Környezetvédelmi Alap – finanszírozásban részesülhet bármely jogi személy, ha teljesíti a pályázati feltételeket.   LIFE+ - az Európai Bizottság erre vonatkozó szabályzata szerint támogatásban részesülhetnek úgy köz-, mint magánintézmények  Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Támogatási források I. Előcsatlakozási alapok (ISPA, PHARE, SAPARD) II. Csatlakozás utáni alapok (FC és FEDR) III. Állami költségvetés és külföldi hitelek BDCE Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

I. Előcsatlakozási alapok  PHARE  segítséget nyújt a Közép- és Kelet-Európai országoknak a demokratikus intézmények és a piacgazdaság megteremtésében  2000 – 2006 között: 250 millió Euro/év  ISPA  támogatást biztosít nagy befektetésekre a környezetvédelmi és szállítási infrastruktúra terén  2000 – 2006 között: millió Euro/év  SAPARD  vidékfejlesztési projekteket finanszíroz  2000 – 2006 között: 150 millió Euro/ év Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

ISPA és fontos többéves környezetvédelmi és vízgazdálkodási projektek– ivóvíz és szennyvíz  ISPA  A Környezetvédelmi Minisztérium jelenleg 11 erdélyi ISPA projekt alkalmazását felügyeli.  Az ivóvíz-kezelő és szennyvíztisztító állomások, valamint az ivóvíz- és szennyvízhálózat rehabilitációját és kiterjesztését célzó projektek összértéke Euro.  FONTOS TÖBBÉVES KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTEK  A Környezetvédelmi Minisztérium jelenleg 10 ilyen jellegű erdélyi projekt alkalmazását felügyeli – 1 BIRD hitelből finanszírozott projekt (Arad csatornahálózata)  A befektetések összértéke Euro.  Célok: ISPA célok + folyómeder rehabilitáció Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

PHARE és fontos többéves környezetvédelmi és vízgazdálkodási projektek– hulladék  PHARE  A Környezetvédelmi Minisztérium és a Regionális Fejlesztési Ügynökségek közösen 36 erdélyi PHARE hulladékgazdálkodási projekt alkalmazását felügyeli.  A projektek célja:  a hulladéklerakatok környezetre mért káros hatásainak csökkentése,  a hulladékbegyűjtés és szállítás javítása  a hulladékkezelés javítása  a környezet védelme és rehabilitációja.  A befektetések összértéke Euro.  FONTOS TÖBBÉVES KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTEK  A Környezetvédelmi Minisztérium 5 erdélyi hulladékgazdálkodási projekt alkalmazását felügyeli.  A projektek célja:  a hulladékgazdálkodási rendszerek rehabilitációja és ökologizálása  Integrált hulladékgazdálkodás megteremtése.  Az erdélyi befektetések összértéke Euro. Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

II. Csatlakozás utáni alapok (FC és FEDR) Környezetvédelmi Operatív Program  A Környezetvédelmi Operatív Program meghatározza a strukturális és kohéziós alapok futtatásához szükséges prioritásokat, mechanizmusokat és intézményi megállapodásokat.  A Környezetvédelmi Operatív Program korlátai  A Környezetvédelmi Operatív Program korlátai:  korlátozott időintervallum:  korlátozott pénzügyi források A Környezetvédelmi Operatív Program nem tud minden romániai környezetvédelmi szükségletet finanszírozni. Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

1. prioritási tengely: Az ivóvíz és szennyvízhálózat bővítése és modernizálása FC E* 4. prioritási tengely: A természetvédelem- hez szükséges hatékony irányítási rendszerek megvalósítása FEDR E* 1.specifikus cél: Jobb hozzáférés a közszolgáltatásokhoz Környezetvédelmi Operatív Program – Prioritási tengelyek 2. prioritási tengely: Az integrált hulladékgazdálkodási rendszerek kialakítása és a szennyezett történelmi területek rehabilitációja FEDR E* 3. prioritási tengely: A városi távfűtési rendszerek feljavítása FC E* 5. prioritási tengely: A természeti katasztrófák megelőzéséhez szükséges infrastruktúra alkalmazása a legveszélyeztetettebb területeken FC E* 6. prioritási tengely: Tanácsadás FEDR E* Általános célkitűzés – Az életminőség és a környezet minőségének javítása 2. specifikus cél: A környezet minőségének javítása 3. specifikus cél: A környezetvédelem javítása * Európai és hazai hozzájárulás

Előkészületben levő nagy projektek a víz és a hulladékgazdálkodás területén - KOP  Ivóvíz és szennyvíz  A Környezetvédelmi Minisztérium minden megyére vonatkozó ISPA és BIRD tanácsadási projekteket koordinál.  A szerződések kivitelezésére szánt időszak:  Az erdélyi megyékben tervezett befektetések összértéke 1228, 6 millió Euro.  Hulladék  A Környezetvédelmi Minisztérium az európai finanszírozások megszerzése érdekében jelenleg 3 ISPA és PHARE tanácsadási projektet koordinál.  A szerződések kivitelezésére szánt időszak:  Az erdélyi megyékben tervezett befektetések összértéke 211 millió Euró. Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Előkészületben levő nagy projektek a víz ágazatban - KOP MegyeA befektetések megközelítő értéke (MEuro) Fehér80 Arad60 Bihar70 Beszterce-Naszód35 Brassó114,5 Kolozs181,7 Kovászna80 Hargita90 Hunyad30 Máramaros50 Maros50 Szatmár40 Szilágy135,5 Szeben163,9 Temes48 Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Előkészületben levő nagy projektek a hulladék ágazatban - KOP MegyeA befektetések megközelítő értéke (MEuro) Fehér27 Arad- Bihar- Beszterce-Naszód14 Brassó- Kolozs25 Kovászna24 Hargita24 Hunyad31 Máramaros35 Maros- Szatmár- Szilágy31 Szeben- Temes- Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

A Környezetvédelmi Operatív Program alkalmazása Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Finanszírozási folyamat Európai Bizottság Menedzsment Hatóság Jogosult Szerződő Előfinanszírozás Állami költségvetés Nk-i Pénzügyi Intézetek EU-s alapok Hitelesítő és fizetési hatóság Közbelső Hatóság Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

III. Az állami költségvetés és az Európai Fejlesztési Bank hitelei  katasztrofális árvizei után a Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma a Román Vízügyi Hatóság révén part- és gátvédelmi munkálatokat végez az árvizek megelőzése, valamint a negatív következmények elhárítása érdekében.  2006 végén az erdélyi megyékben eszközölt befektetések értéke megközelítőleg elérte a 705,2 millió lejt.  A további munkálatokra maradt összeg: 2468,4 millió lej. Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

A projektek egyenletes elosztása  Ivóvíz/szennyvíz – minden megyére vonatkozó regionális integrált projektek (a szerződések kivitelezése 2 ütemben, ben és 2008-ban)  Hulladékgazdálkodás – minden megyére vonatkozó regionális projektek  Kivétel: ahol a hulladékgazdálkodási szolgáltatásokat magán cégeknek adták használatba Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma

Köszönöm a figyelmet! Környezetvédelem és Fenntartható Fejlődés Minisztériuma