KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vállalkozás vagyona A vállalkozások vagyonának vizsgálata
Advertisements

Számadás a talentumról
© HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: AZ ELŐADÁS.
Friss diplomások a versenyszektorban
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Az együttműködés nem más, mint... Vangen, S. and Huxham, C. (2003) 'Nurturing collaborative relations: building trust in inter-organizational collaboration',
A munka világával kapcsolatos tudás
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Péczeli Katalin előadása
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A felnőtt tanuló 2. előadás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Hogyan alakulnak át az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
Soft skills.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Minőségdíjak.
A HR respektusa Energin Kft. Energin Kft. Megismerés Hasznosság Felhatalmazás Szakértelem Hitelesség Egyensúly.
Fazakas Gergely Részvények árazása
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT?
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A BKF tudástranszfer modellje a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Munkaerőpiaci reintegrálás
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Kultúra és kommunikáció
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Előadás másolata:

KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus e-mail elérhetőség: laabagnes@gmail.hu AZ ELŐADÁS ELÉRRHETŐ: http://www.laabagnes.hu/

A LÁTHATATLAN VAGYONELEMEK ARÁNYA EGYRE NAGYOBB! Egyes tapasztalati adatok szerint azok a láthatatlan vagyonelemek – amelyeket a vállalat pénzügyi rendszere nem képes mérni – a vállalatok értékének mintegy 75 százalékát teszik ki. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos vállalat kézzelfogható javai – azaz az eszközök nettó értéke csökkentve a kötelezettségekkel – a piaci érték kevesebb, mint 25 százalékát adják! (Robert S. Kaplan – David P. Norton [2005] „Stratégiai térképek – hogyan alakulnak az immateriális javak pénzügyi eredménnyé?– ” Panem Kiadó)

A SZELLEMI VAGYON FELBECSÜLÉSÉRE IRÁNYULÓ KÍSÉRLETEK Nem a forrás, hanem az eszköz oldal felől közelítik azt meg s így csupán a hasznosított szellemi vagyonnal foglalkoznak! Nem is lenne ez baj, ha a szellemi vagyon forrása – hasonlóan a hagyományos vagyonelemekhez – biztosan megegyezne a hasznosított, erőforrásokban megtestesülő szellemi vagyontömeggel, azaz az eszköz oldallal. Ez azonban – és ez a szellemi vagyon legfontosabb sajátossága – nem így van!

MIÉRT PROBLÉMA EZ? A szellemi vagyon esetében az eszköz oldal felöli értékbecslés elkendőzi a veszteséges gazdálkodást, kevesebb vagyont mutatva, mint amekkora a vállalkozás számára valójában rendelkezésre áll, s így nem tudjuk feltárni azokat a károkat, amelyek e vagyon parlagon heveréséből vagy rablógazdálkodásából keletkeznek, akár az egyes emberek vagy a vállalat esetében, akár társadalmi méretekben.

A SZELLEMI VAGYONELEMEK TÁRSADALMI-GAZDASÁGI HASZNOSSÁGA CÉGSZINTEN  munkaerő gazdasági-társadalmi értéke általában attól függ, hogy a cég dolgozói mennyire hajlandóak elkötelezni magukat a szervezet céljai mellett, mekkora haszonra tud szert tenni a cég a rendelkezésérére álló munkaerő állomány azon kompetenciáiból amelyek számára piacképességet, versenyelőnyt biztosítanak, illetve mit tud tenni e kompetenciák fejlesztése érdekében. EGYES EMBEREK VONATKOZÁSÁBAN  személyiség gazdasági-társadalmi értéke jelentős mértékben attól függ, hogy valaki mennyire képes és kész az egyedi, csak őrá jellemző kulcsképességeiből kompetenciákat kifejleszteni, minél magasabb színvonalon hasznosítani, mennyire tudja továbbá ezeket szinten tartani, folyamatosan megújítani, fejleszteni.

KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… Hiába tehetséges valaki, ha nincs kedve, módja vagy lehetősége dolgozni. Az igyekezet dicséretes. Ám önmagában kevés, ha a feladat ellátásához hiányzik a szükséges ismeret, esetleg tapasztalat. Szándék, tudás és tapasztalat sem elegendő akkor, ha a feladat nem „egyszemélyes” bonyolultsága vagy a megoldásra szűkösen rendelkezésre álló idő miatt És/vagy a közös munkavégzéshez hiányzik a résztvevők együttműködési, kommunikációs vagy konfliktuskezelő képessége.

KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… Akadály lehet az is, ha az egyéni törekvések megakadályozzák a csapatszinergia létrejöttét. Akkor is kárba vész a befektetett tudás és tapasztalat vagy a ragyogó képesség, ha az egyén önpusztító módon mindent megtesz saját fizikai és szellemi állóképessége elhasználása érdekében. A cégnek a legtöbbet az ellenérdekelt ember árthat, különösen akkor, ha erős pozícióban van a cégnél. Annál több kárt okozhat a cégétől elfordult ember, minél nagyobb hasznot hozott, amikor még a cég javára fejtette ki képességeit.

MEKKORA A MUNKAERŐ GAZDASÁGI TÁRSADALMI ÉRTÉKE CÉGE SZÁMÁRA? Általában két meghatározó faktortól függ: Mekkora haszonra tud szert tenni a cég a számára piacképességet, versenyelőnyt biztosító munkaerők meglévő kompetenciáiból, és várható fejlődésükből, Mennyire hajlandó elkötelezni magát a munkavállaló a szervezet céljai mellett.

VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK UTITÁRSAK ÖTÖDIK HADOSZLOP BÉRRABSZOLGÁK LEADOTT TELJESÍTMÉNY

MI SZÁMÍT MA VERSENYKÉPES KOMPETENCIÁNAK? Kreativitás Problémamegoldó készség Ismeretátadó képesség Lelkesedés, sikerbe vetett bizalom Új iránti fogékonyság P. F. Drucker: Önmagunk menedzselése HARVARD BUSINESS manager 2/2000

SZELLEMI VAGYON FOGALMI ZŰRZAVAR SZELLEMI ERŐFORRÁS SZELLEMI TŐKE KÉSZSÉGEK, BEGYAKORLOTTSÁG, TAPASZTALAT, +FELHATALMAZÁS KOMPETENCIÁK HUMÁN ERŐFORRÁS KÉPESSÉGEK HUMÁN TŐKE EMBERI ERŐFORRÁS EMBERI TŐKE ADOTTSÁGOK IMMATERIÁLIS JAVAK TUDÁS TŐKE NEM-TÁRGYI ESZKÖZÖK (INTANGIBLE ASSETS) INTELLEKTUÁLIS TŐKE

KÉPESSÉGEK A SZELLEMI TŐKE RÉSZEI, AMELYEK MÉG CSAK POTENCIÁLIS VAGYONELEMEK, EZÉRT HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN A PASSZÍVÁK KÖZÖTT, A FORRÁS OLDALON FELFOGHATÓK A SZUNNYADÓ LEHETŐSÉGEK HALMAZAKÉNT. ALAPVETŐ VAGY KULCSKÉPESSÉGEK MUNKAADÓ SZÁMÁRA: AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK A GYORSAN VÁLTOZÓ MUNKAERŐPIACON TARTÓS ÉRTÉKET HORDOZNAK A MUNKAVÁLLALÓ SZÁMÁRA: A SAJÁT SZEMÉLYES BOLDOGULÁS SZEMPONTJÁBÓL KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGEK, AMELYEKBEN ELEVE TEHETSÉGESEBB MÁSOKNÁL ÉS KIBONTÁSUKKAL NEM KÖZÉPSZERŰVÉ, VAGY JÓVÁ, HANEM KIVÁLÓVÁ VÁLHAT

ADOTTSÁGOK SZEMÉLYES TULAJDONSÁGOK, SAJÁTOSSÁGOK SZEMÉLYISÉGVONÁSOK ATTITÜDÖK VISELKEDÉSI MINTÁK SZOKÁSOK ÉRTÉKREND MOTIVÁCIÓ HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN A PASSZÍVÁK KÖZÖTT, A TŐKE OLDALON VAN. MIVEL EZEK TARTÓSAN MEGHATÁROZZÁK ÉS JELLEMZIK AZ EMBERT, ÉS MEGVÁLTOZTATÁSUKRA KEVÉS REÁLIS ESÉLY VAN. VISZONYULÁS AZ ADOTTSÁGOKHOZ: A MUNKAADÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ TOLERÁLÁSA, HISZEN PONT AZ ILYEN SZEMÉLYES ADOTTSÁGOK JELENTHETNEK VERSENYELŐNYT A CÉG SZÁMÁRA EGYEDISÉGÜK ÉS UTÁNOZHATATLANSÁGUK MIATT. A MUNKAVÁLLALÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT A MEGISMERÉS, A MEGÉRTÉS ÉS AZ ELFOGADÁS, MERT CSAK EZÁLTAL ÁLLÍTHATÓK SZOLGÁLATBA, VÁLNAK VALÓDI ERŐFORRÁSSÁ

KÉSZSÉGEK AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK KELLŐ GYAKORLÁSSAL, TAPASZTALATSZERZÉSSEL MÁR KIBONTAKOZTÁSRA KERÜLTEK, AUTOMATIKUSAN, MAGAS RUTINNAL HASZNOSÍTHATÓK A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE SORÁN HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALÁN VAN A KÉSZSÉGEKBEN A GYAKORLÁS ÉS A TAPASZTALAT ÖTVÖZŐDIK A KÉPESSÉGGEL

KOMPETENCIÁK AZOKBÓL AZ ALAPVETŐ ADOTTSÁGOKBÓL ÉS KÉSZSÉGSZINTRE FEJLESZTETT KÉPESSÉGEKBŐL RAJZOLÓDNAK KI, AMELYEK EREDMÉNYEKÉNT EGY SZEMÉLYISÉG A RÁ JELLEMZŐ EGYEDI ÉS MEGISMÉTELHETELEN MÓDON KIALAKUL ÉS FEJLŐDIK A KOMPETENCIÁK ENNEK MEGFELELŐEN AZ ADOTTSÁGOK ÉS KÉSZSÉGEK SAJÁTOS KOMBINÁCIÓINAK ÖTVÖZETEIBŐL ÁLLNAK, HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALON VAN. FONTOS FELTÉTEL A HASZNOSÍTÁSRA JOGOSÍTÓ FELHATALMAZÁS KOMPETENCIÁRÓL CSAK A FOLYAMATOS HASZNOSÍTÁS ESETÉN BESZÉLHETÜNK. AZOK A KOMPETENCIÁK, AMELYEKET TARTÓSAN NEM HASZNÁLNAK, PUSZTULNAK, SORVADNAK.

MIÉRT PONT KOMPETENCIA SZÁMVITEL? Kompetenciáról csak a folyamatos hasznosítás esetén beszélhetünk A létrehozott kompetenciáik hasznosítása során nem kell attól félni, hogy elkopnak, vagy hogy kevesebb marad attól, ha megosztjuk másokkal. A szellemi vagyon nagysága és főként minősége a kulcsképességekből kifejlesztett kompetenciák minőségén, valamint együtthatásán, szinergiáján múlik.

NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS NÉLKÜL ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE - 100 NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS ESETÉN NYELVTUDÁS MÉRLEG RÉSZLEGES HASZNOSÍTÁS ESETÉN ESZKÖZÖK FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 100 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 40 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 FELEDÉSBE MENT NYELVTUDÁS, MINT VESZTESÉG - 60

MIÉRT KIMERÍTHETETLEN, KORLÁTLAN ÉS FOLYAMATOSAN MEGÚJULÓ A SZELLEMI TŐKE?

INDULÓ SZELLEMI TŐKEPOTENCIÁL (TETT) KORLÁTLAN! A „TETT” ELEMEK KOPÁTSYNÁL: TEHETSÉG ERKÖCS TUDÁS(SZOMJ) TÖREKVÉS ÉRTÉKTARTOMÁNYOK: 0 → ∞ - ∞ → + ∞ E VAGYONELEMEK NEM ÖSSZEGZŐDNEK, HANEM ÖSSZESZORZÓDNAK: SZELLEMI TŐKE = ERKÖLCS * TEHETSÉG * TUDÁS * TÖREKVÉS KÖVETKEZMÉNY: POZITÍV TARTOMÁNYBAN AZ ELEMEK MEGSOKSZOROZÓDNAK! BÁRMELY ELEM 0, AKKOR AZ ÖSSZÉRTÉK IS 0! HA NINCS ERKÖLCSI TARTÁS, AZ ÖSSZÉRTÉK NEGATÍV KISUGÁRZÁSÚ LESZ, MINDEN TEHETSÉG, TUDÁS ÉS TÖREKVÉS ELLENÉRE…

MIKOR VÁLIK NEGATÍVVÁ A SZELLEMI TŐKE? A szellemi tőke csak akkor lehet pozitív, azaz társadalmi érték, ha jóra való hajlammal, azaz erkölcsösséggel párosul. A jóra való restség erkölcstelen: arra hajlamosítja az embert, hogy tehetségét, szorgalmát, tudását olyan erőkifejtésre fordítsa, amellyel rongálja, pusztítja, megsemmisíti önmagát vagy a környezetében élő embereket, élőlényeket, kizsákmányolja, károsítja a természetet, megbontja az ökológiai egyensúlyt vagy még nagyobb természeti-társadalmi katasztrófát okoz. A rossz erkölcsből tehát annál nagyobb társadalmi-gazdasági kár származhat, minél képzettebb, okosabb és szorgalmasabb az, akinek szellemi tőkepotenciáljában az erkölcs negatív előjelű!

AZ ERKÖLCSI TŐKE VIZSGÁLATI SZINTJEI Tudatos szintek Kevésbé tudatos vagy tudattalan szintek OPTIMIZMUS/PESSZIMIZMUS BIZALOM/BIZALMATLANSÁG alakíthatóság BIOFÍLIA/NEKROIFÍLIA

MITŐL FÜGG A SZELLEMI VAGYON NAGYSÁGA ÉS MINŐSÉGE? EGY SZERVEZET VONATKOZÁSÁBAN: AZ OTT DOLGOZÓ MUNKATÁRSAK TELJESÍTMÉNYE A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSBEN MEGSOKSZOROZÓDHAT, DE KI IS OLTHATJA EGYMÁST. AZ EGYES EMBEREK VONATKOZÁSÁBAN: A KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KIFEJLESZTETT KOMPETENCIÁI MINŐSÉGÉN, VALAMINT EGYÜTTHATÁSÁN, SZINERGIÁJÁN KULCSKÉPESSÉGEI MENTÉN KOMPETENCIÁI SIKERES FEJLESZTÉSE NAGYRÉSZT ÖNISMERET ÉS REÁLIS ÖNÉRTÉKELÉS FÜGGVÉNYE MINDKÉT VONATKOZÁSBAN GAZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYON KITELJESÍTÉSÉRE TÖREKSZÜNK-E? GARÁZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYONT PUSZTÍTJUK ROMBOJUK?

SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET KEZDETÉN - SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET VÉGÉN - ESZKÖZÖK FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK INDULÓ SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1000) SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) INDULÓ SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1) SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (- 999) SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (-999) EREDMÉNY TARTALÉK (+999)

SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET KEZDETÉN - SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - VESZTESÉGES MŰKÖDÉS MIATTI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET VÉGÉN - ESZKÖZÖK FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK INDULÓ SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) SZELLEMI ERŐFORRÁS (+10) SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) INDULÓ SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1) SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (- 999) SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (-1000) EREDMÉNY TARTALÉK (-1000) IDEGEN FORRÁS (+1010)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!