Számítógép bemeneti egységei
Ha valamit nem értesz, lépj vissza A számítógép egy digitális berendezés adatok feldolgozására. Ehhez való kommunikációhoz különféle segédeszközöket kapcsolunk hozzá. A bemeneti egységekhez tartoznak például Billentyűzet Egér Digitalizáló tábla – Tablet Képbeolvasó - Szkenner Botkormány - Joystick Mikrofon Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Billentyűzet Bemeneti egység az alfanumerikus információk beviteléhez (szöveg, szám, utasítás) A billentyűket jelek írására használjuk, a kurzor irányítására, javításra, stb. Néhány alapvető felosztását különböztetjük meg a billentyűknek Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
A billentyűzet alapelemei Funkció billentyűk (F1 .. F12) – különböző programokban más funkciót hajtanak végre Betűs billentyűk –betűk és speciális jelek írására szolgálnak Számos billentyűk – a NumLock billentyűvel kapcsoljuk be – számok írására szolgálnak Kurzor mozgatók Home End Page Up Down szövegjavítók Delete Backspace A kurzortól jobbra töröl A kurzortól balra töröl Speciális billentyűk – ezeknek különleges feladatuk van Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Speciális billentyűk Esc Esc (Escape) – törli a kiválasztott utasítást, ha valamit rosszul nyomtunk meg Caps Lock A billentyű lenyomása után kigyullad egy kijelző, ezután csak nagybetűvel írhatunk Enter Enter – az utasítás megerősítésére szolgál. Szöveg bevitelkor új sor váltására szolgál. Num Lock A billentyű lenyomása után kigyullad egy kijelző és bekapcsoljuk a számjegyes billentyűket Shift Nagybetűk írására szolgál Szóköz Space Shift Alt Ctrl Más billentyűkkel együtt használjuk. A Windows programban a kijelzőt menti le. Print Screen Tab Tab (Tabulátor) – a kurzor a következő mezőre ugrik Némely programban megnyomása szünetet idéz elő Pause Adott programokban használatos billentyűk. A Start előhívása a Windowsban Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Billentyűkkel egészítsd ki Használd a kis és nagybetűket. Nevem Most éppen órám van. Tanulom a használatát Nem matematika van, de megoldhatod a feladatot. Pótold a hiányzó számokat 1-től 9-ig, hogy a számok összege az oszlopokban, sorokba és az átlókon egyforma legyen. 5 Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Egér A számítógép grafikus elemeinek bemeneti egysége leginkább 2 nyomógombja van, középen görgővel görgő – scrollbar – szöveg, vagy www oldalak görgetése stb. Bal nyomógomb kiválasztás (megjelölés) mozgatás indítás Jobb nyomógomb Kiugró ablak megnyitása Az egérhez hasonlít, de a mechanikus elhelyezése különbözik a pozicionáló golyónak - trackball Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Kiválasztás - megjelölés Az elemet kiválasztod (megjelölöd) úgy, hogy a nyilat az elem fölé helyezed és megnyomod a bal egérgombot. lásd Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Mozgatás Ha a bal egérgombot megnyomod a kiválasztott elem fölött és nem engeded el az egér mozgatása közben, az elemet mozgatni tudod. lásd Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Indítás Ha gyorsan kétszer egymás után lenyomjuk a bal egérgombot, valamilyen elemen, megnyitjuk az ablakot, dokumentumot vagy elindítunk egy programot. lásd Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Kiugró ablak megnyitása Ha a jobb egérgombot megnyomjuk, akkor az elemhez tartozó helyi kínálat jelenik meg. lásd Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Az egér segítségével oldd meg a feladatot Rajzoló módba kapcsolhatsz: (Ctrl+P) A szín megváltoztatásához nyomd meg a jobb egérgombot és kövesd az utasítást. Piros színnel jelöld meg a kutyus útvonalát a csontig, hogy ne érints egy vonalat sem. Rajzold be a hiányzó elemet, és írd be a nevét. Mi hiányzik? Ha ki akarod törölni a hibás rajzot, nyomd meg a jobb egérgombot és kövesd az utasítást. Rajzoló mód törlése: (Ctrl+A) Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Digitalizáló tábla - Tablet kétrészes bemeneti egység, egy stabil beolvasó ami a toll mozgását továbbítja a számítógépbe grafikus programok és pontosabb rajzok készítésénél használjuk Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Szkenner ábrák, fényképek, szövegek beolvasására (szkennelésére) szolgál a szkennerek lehetnek asztali vagy kézi kivitelűek, papírbehúzós vagy síkszkennerek Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Botkormány botkormány (joystick) játékok irányítására szolgál A botkormány kiegészítője lehet a gamepad vagy a játékkonzol kormánnyal és pedálokkal Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Mikrofon hang bevitelére szolgál leggyakrabban asztali formáját, vagy fejhallgatóval kombinált változatát használjuk Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége Ha kész vagy folytasd
Ha valamit nem értesz, lépj vissza Teszteld magad Billentyű, ami a kurzortól balra lévő jelet törli a/ Delete b/ Backspace Ha egérrel akarunk megjelölni egy elemet, akkor melyik gombbal klikkelünk? a/ bal gomb b/ jobb gomb Egérhez hasonló eszköz a a/ scrollbar b/ trackball Játék irányításának speciális eszköze a/ joystick b/ tablet Az utasítás megerősítése a/ Esc b/ Enter A kép átvitelére szolgáló eszköz a/ skener b/ tablet Kiugró ablak előhívása a/ jobb egérgomb b/ bal egérgomb Kijelző kigyullad, ha megnyomod a a/ Caps Lock b/ Print Screen Ismersz más bemeneti egységet? Ha valamit nem értesz, lépj vissza Vége