NKE V. Konferencia Szeged 2011. 08. 31 – 09. 02..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban

Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Repülőgép nagyjavítás. ÍRORSZÁGI PÉLDA Munkaterhelés és kapacitás összehangolása.
„Az átlagember alvásigénye: még öt perc.”
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Statisztika Érettségi feladatok
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Dr. Masszi Gabriella November 12. SOTE –NET Barna-terem
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Kardiovaszkuláris rizikó becslése a laboratóriumi gyakorlatban
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Méltó helyet a fittségnek a kardio-vaszkuláris- metabolikus rizikó megítélésében !
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
A közegészségtan újszerű szemlélete. „A betegségek megelőzésére, az élet meghosszabbítására, az egészség fejlesztésére irányuló szervezett tevékenység.
szakmérnök hallgatók számára
Fej vagy írás? a tüdőrák éve. Fej vagy írás? 2006 – a tüdőrák éve Mucsi János, Farkas Éva, Tormay Károly Egészségügyi Központ Tüdőbeteg-gondozó.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Vasútszabályozási Osztály
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
TÁMOP A-13/ A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Szépkorúak Akadémiája
Előadás másolata:

NKE V. Konferencia Szeged –

a jármű sofőrének mindig vezetésre alkalmas állapotban kell helyet foglalnia a volán mögött. A szakértő szerint, ha a sofőrök betartanák a pihenőidőre vonatkozó szabályokat, akkor a hasonló balesetek bekövetkeztének jóval kisebb lenne a valószínűsége.

A baleset Abony mellett vélhetően úgy történt, hogy egy német rendszámú autó – amely Szolnok felé haladt – áttért a szemközti sávba, és összeütközött egy olasz rendszámú kocsival. Elalvás okozta a balesetet Abony mellett 2011 június 18.

A mikro alvás másodpercek alatt öl! 5-ből egy halálos baleset fáradtság következmény

D R O W S Y D R I V I N G A N D AU T O M O B I L E C R A S H E S NCSDR/NHTSA EXPERT PANEL ON DRIVER FATIGUE AND SLEEPINESS NCSDR/NHTSA Expert Panel on Driver Fatigue and Sleepiness Vezetők 10%-a elalszik, 20% mikro alvással baleset/év a fáradtság miatt, 5-10% összes baleset, 10-20% halálos baleset sérülés 1550 haláleset Költség 12,5 milliárd dollár

Federal Register: November 19, 2008 (Volume 73, Number 224)] [Rules and Regulations] [Page ] From the Federal Register Online via GPO Access [wais.access.gpo.gov] [DOCID:fr19no08-11] ================================================================= ====== DEPARTMENT OF TRANSPORTATION Federal Motor Carrier Safety Administration 49 CFR Parts 385 and 395 [Docket No. FMCSA ] RIN-2126-AB14

UK: súlyos balesetek 20 %-a USA: 17 %, 1 milló baleset Ausztrália: % Németország: halálos 35 %-a New Zealand: 8% Norvégia: 3,9 % Izrael: 1% Fáradsággal kapcsolatos

A fáradtság öt fő oka Alváshiány, rossz alvás Belső óra, cirkadián ritmus Hosszú munkaidő Monotónia (< 20 döntés/perc) Egyéni okok, betegség alvási apnoe OSAS, narcolepszia

Alváshiány okai · hosszú munkaidő, műszakozás · családi kötelezettség · társasági élet · alvászavarok, betegségek · gyógyszerek · stressz

Fáradtság/elalvás okozta balesetek jellemzői Éjjel/hajnalban (0-6 ó) vagy közép délután (15-16 ó) Súlyos A jármű jobbra lekerül az útról (egy autós baleset) Gyorsforgalmú úton történik Nincs korrekciós kisérlet (fékezés) Vezető egyedül

Fiatal vezetők (16 é USA, é EU) Hivatásos vezetők és teherautó sofőrök Műszakozók, éjszakai, váltott Alvászavarban szenvedők

43% mentálisan és fizikálisan fáradtan vezet (nagyobb alvásigény, kockázat vállalás, tapasztalat hiány, legek )

Rezidensek 25 %-a autóbalesetet szenved (nővérek, orvosok is) 40% reggeli hazamenetelkor

Hivatásos vezetők

EU- holland, német, belga, dán, olasz hivatásos vezetők 43% -a gyakran elalvás közeli állapotban vezet 9% elaludt, baleset nem történt 7% elalvásos balesete szenvedett EU teherautó sofőrök 60% -a alkalmanként félálomban vezet USA (64%), Australia (60%), Írország (45%)

30% - 40% -ban a fáradtság okozza a nehéz teherautó baleseteket (USA)

2005 Sleep in America poll, 14% műszakozik az USA-ban az EU-ban 20 %

EU év között 20 % műszak ozik é között 16 %, 55 é felett 11%

IARC 2A valószínű karcinogén IARC Monograph 98, Non-Hodgkin lymphoma Finnország light-at-night (LAN)- mesterséges fény és alváshiány növeli az emlő, prostata rák gyakoriságát “shift-work that involves circadian disruption is probably carcinogenic to humans” (Group 2A) (Straif et al., Lancet Oncol, 8: , 2007)

A váltott műszak hátrányai Alvás/ébrenlét ciklus zavara Maladaptációs szindróma ‘shift leg syndrome’ Gyengeség, álmatlanság, desorientáltság, Irritábilitás, gyomor-bél rendszeri panaszok Rosszabb szellemi teljesítő képesség Hibázás Balesetek Fekélybetegség Kardiovaszkuláris betegségek Metabolikus szindróma

Szemi-rapid, rapid műszakváltás 2-4 nap Napi nem javasolt Alvásminta minél kisebb változtatása Óra járás szerinti változtatások jobbak, mint az ellenkező irányúak Későbbi kezdés váltás után Pihenő időszak a műszakok között Legalább 56 óra két éjszakai műszak között Műszak ideje max óra

Munkaidő irregularis (változó)-munkáltató szabja meg flexibilis (a munkaidő befolyásolható)- munkavállalói kontroll

Irreguláris, flexibilis munkaidő 42 % az EU vállalatainál nem standard munkaidőben dolgoznak (hoszabb, éjszakai, hétvégi) Hosszabb nyitva tartás- bank, üzlet, egészségügy, közlekedés, szállítás

30 % több mint 10 órát legalább egyszer havonta 14.2 % az összes munkavállalóból

Szociális izoláció Rossz családi élet Életminőség romlás Kórházi orvosok 32 óra feletti műszakok fiatal orvosok 70 óra feletti munkaidő

Migránsok, ingázás Fiatalok esetén (gyakorló, próba periodusok) EU 25 év alattiak 37 %-ban időszakos szerződés teljes populációban 12 %

Idősödő munkaerő Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) definció Munkavégző periódusa második felében van, de még nem érte el a nyugdíjkorhatárt Német 45 és 55 év közötti munkavállalók

Napszak Éjjel kettő – hajnali 6 ó között Délután 3 – 4 ó között Elalvási rizikó éjjel 2 ó: 50 x nagyobb, mint de 10 ó du 3 – 4 ó 3x nagyobb, mint de 10 ó Jim Horne Professor of Psychophysiology Loughborough University Leicestershire, UK Torbjörn Åkerstedt

25 é alatt é é 65 é, 70 é fölött ó

Megküzdési stratégiák- ébren maradni -10 perces hatás? Megállás, vezetőcsere 59,5 % Ablaknyitás, légkondicionálás 59 % Rádió, CD hallgatás 57,7 % Evés, ivás 46,3 % Kávé ivás 42,3% Énekelgetés 31,7 % Arcvizezés 18,4 % Pofozgatás, csipkedés 16,1 % Mozgás-csak az erőteljes 20 perces, 30 perces hatás

Ablaknyitás/ légkondicionálás 68% Megállás és séta 57% Rádió/ kazetta hallgatás 30% beszélgetés 25% kávé 14% egyéb 15% Torna 10 perc Hatás 30 perc

OSAS középkorú túlsúlyos (hipertóniás) ffi Narcolepsia fiatal nő (adolescens kezdet)

MIKRO-ALVÁSI epizódok (néhány másodperc) Obstructing sleep apnoea (OSAS, SAS) 5 millió beteg az EU-ban Populáció 0, 7%-a 18 millió személy az USA-ban

Az obstruktív alvási apnoe folyamatos pozitív légúti nyomással való kezelésekor a nappali aluszékonyság enyhül, és csökken a gépjármű-balesetek kockázata B A modafinil (Provigil) enyhíti a folyamatos pozitív légúti nyomás kezelésben részesülô, obstruktív alvási apnoéban szenvedô betegek tartósan fennálló aluszékonyságát. A váltott műszakban dolgozók nappali álmosságát is enyhíti B Orvostovábbképző Szemle XVI. évf. 12. szám, december J. F. Pagel nappali aluszékonyság a lakosság 20%-át érinti obstruktív alvási apnoe veszélye becslések szerint a felnôttek 26– 32%-ánál áll fenn

OSAS besorolás az AHI (apnea-hypopnea) index >9.9) alapján Besorolás <5 Normál 5-15 Enyhe Közepes >30 Súlyos OR 6.2 (2.4–16.2) az elalvásos balesetre Alkohol növeli

Epworth teszt Mekkora alváskésztetést ( alvásnyomást ) érez az alábbi helyzetekben? 1 Ülve, olvasás közben 2 TV nézés közben 3 Nyilvános helyen (pl. moziban, találkozón) üldögélve 4 Autó utasaként 1 órás út alatt 5 Délutáni pihenő során ledőlve 6 Ülve, beszélgetés közben 7 Alkoholmentes ebéd után csendben üldögélve 8 Autósofőrként, ha a forgalom miatt meg kell állnia néhány percre Az álmossági skála 8 kérdésére 0-3 közötti pont adható, attól függően, hogy mekkora az alvásnyomás mértéke /nulla (0), kicsi (1), közepes (2), nagy (3)/. Az 5-ös pontban a páciens fekvő testhelyzetben van, a többiben ül. Értékelés: enyhe vigilancia zavar (8-12 pont), közepes (12-15), súlyos (15 felett)

Score 6 vagy több Berlin alvási kérdőív 1-es kategória 1. horkol Igen, nem, nem tudja B. A horkolás hangossága 2. Milyen gyakran 3. Zavar mást? 4. Észreveszik alvás közben a légzéskimaradást?

2-es Kategória 5. Milyen gyakran fáradt reggelente? 6. A felébredéskor fáradt, vagy nem? 7. Valaha aludt el vezetés közben? B. Milyen gyakran?

3-as kategória 8. Van magasvérnyomása? Súly Magasság

USA Hivatásos vezetők 28 % alvási apnoe 17 % enyhe 5,8 % közepes kizáró 4,7 % súlyos kizáró Berlin kérdőiv magas rizikó BMI 33 kg/m 2 felett Klinikai értékelés Nem kizáró AHI score 20 alatt, és nincs nappali álmosság Hatásosan kezelt OSAS Alkalmatlansági kritérium Ismétlődő nappali álmosság Elalvásos baleset BMI > 33 AHI 20 Nincs hatékony kezelés Műtétre vár, utána 3 hónapos értékelés

Alpha wave Hans Berger Gamma wave Beta wave

Delta waves Theta waves

29/2010. (V. 12.) EüM rendelet a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet módosításáról

Teherautó: 14 órás munkaidő 11 óra vezetés 10 óra pihenés Heti 34 óra pihenő idő

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 561/2006/EK RENDELETE (2006. március 15.) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről (EGT vonatkozású szöveg)

>3,5 t >9 fő (vezetővel) a vezetési idő nem haladhatja meg a napi 9 órát, Hetente 2x 10 ó illetve a heti 56 órát, Két hét alatt 90 ó négy és fél óránként pedig legalább 45 perces ( perc) pihenőt kell tartaniuk EGK100 tachográf készülék