NKE V. Konferencia Szeged –
a jármű sofőrének mindig vezetésre alkalmas állapotban kell helyet foglalnia a volán mögött. A szakértő szerint, ha a sofőrök betartanák a pihenőidőre vonatkozó szabályokat, akkor a hasonló balesetek bekövetkeztének jóval kisebb lenne a valószínűsége.
A baleset Abony mellett vélhetően úgy történt, hogy egy német rendszámú autó – amely Szolnok felé haladt – áttért a szemközti sávba, és összeütközött egy olasz rendszámú kocsival. Elalvás okozta a balesetet Abony mellett 2011 június 18.
A mikro alvás másodpercek alatt öl! 5-ből egy halálos baleset fáradtság következmény
D R O W S Y D R I V I N G A N D AU T O M O B I L E C R A S H E S NCSDR/NHTSA EXPERT PANEL ON DRIVER FATIGUE AND SLEEPINESS NCSDR/NHTSA Expert Panel on Driver Fatigue and Sleepiness Vezetők 10%-a elalszik, 20% mikro alvással baleset/év a fáradtság miatt, 5-10% összes baleset, 10-20% halálos baleset sérülés 1550 haláleset Költség 12,5 milliárd dollár
Federal Register: November 19, 2008 (Volume 73, Number 224)] [Rules and Regulations] [Page ] From the Federal Register Online via GPO Access [wais.access.gpo.gov] [DOCID:fr19no08-11] ================================================================= ====== DEPARTMENT OF TRANSPORTATION Federal Motor Carrier Safety Administration 49 CFR Parts 385 and 395 [Docket No. FMCSA ] RIN-2126-AB14
UK: súlyos balesetek 20 %-a USA: 17 %, 1 milló baleset Ausztrália: % Németország: halálos 35 %-a New Zealand: 8% Norvégia: 3,9 % Izrael: 1% Fáradsággal kapcsolatos
A fáradtság öt fő oka Alváshiány, rossz alvás Belső óra, cirkadián ritmus Hosszú munkaidő Monotónia (< 20 döntés/perc) Egyéni okok, betegség alvási apnoe OSAS, narcolepszia
Alváshiány okai · hosszú munkaidő, műszakozás · családi kötelezettség · társasági élet · alvászavarok, betegségek · gyógyszerek · stressz
Fáradtság/elalvás okozta balesetek jellemzői Éjjel/hajnalban (0-6 ó) vagy közép délután (15-16 ó) Súlyos A jármű jobbra lekerül az útról (egy autós baleset) Gyorsforgalmú úton történik Nincs korrekciós kisérlet (fékezés) Vezető egyedül
Fiatal vezetők (16 é USA, é EU) Hivatásos vezetők és teherautó sofőrök Műszakozók, éjszakai, váltott Alvászavarban szenvedők
43% mentálisan és fizikálisan fáradtan vezet (nagyobb alvásigény, kockázat vállalás, tapasztalat hiány, legek )
Rezidensek 25 %-a autóbalesetet szenved (nővérek, orvosok is) 40% reggeli hazamenetelkor
Hivatásos vezetők
EU- holland, német, belga, dán, olasz hivatásos vezetők 43% -a gyakran elalvás közeli állapotban vezet 9% elaludt, baleset nem történt 7% elalvásos balesete szenvedett EU teherautó sofőrök 60% -a alkalmanként félálomban vezet USA (64%), Australia (60%), Írország (45%)
30% - 40% -ban a fáradtság okozza a nehéz teherautó baleseteket (USA)
2005 Sleep in America poll, 14% műszakozik az USA-ban az EU-ban 20 %
EU év között 20 % műszak ozik é között 16 %, 55 é felett 11%
IARC 2A valószínű karcinogén IARC Monograph 98, Non-Hodgkin lymphoma Finnország light-at-night (LAN)- mesterséges fény és alváshiány növeli az emlő, prostata rák gyakoriságát “shift-work that involves circadian disruption is probably carcinogenic to humans” (Group 2A) (Straif et al., Lancet Oncol, 8: , 2007)
A váltott műszak hátrányai Alvás/ébrenlét ciklus zavara Maladaptációs szindróma ‘shift leg syndrome’ Gyengeség, álmatlanság, desorientáltság, Irritábilitás, gyomor-bél rendszeri panaszok Rosszabb szellemi teljesítő képesség Hibázás Balesetek Fekélybetegség Kardiovaszkuláris betegségek Metabolikus szindróma
Szemi-rapid, rapid műszakváltás 2-4 nap Napi nem javasolt Alvásminta minél kisebb változtatása Óra járás szerinti változtatások jobbak, mint az ellenkező irányúak Későbbi kezdés váltás után Pihenő időszak a műszakok között Legalább 56 óra két éjszakai műszak között Műszak ideje max óra
Munkaidő irregularis (változó)-munkáltató szabja meg flexibilis (a munkaidő befolyásolható)- munkavállalói kontroll
Irreguláris, flexibilis munkaidő 42 % az EU vállalatainál nem standard munkaidőben dolgoznak (hoszabb, éjszakai, hétvégi) Hosszabb nyitva tartás- bank, üzlet, egészségügy, közlekedés, szállítás
30 % több mint 10 órát legalább egyszer havonta 14.2 % az összes munkavállalóból
Szociális izoláció Rossz családi élet Életminőség romlás Kórházi orvosok 32 óra feletti műszakok fiatal orvosok 70 óra feletti munkaidő
Migránsok, ingázás Fiatalok esetén (gyakorló, próba periodusok) EU 25 év alattiak 37 %-ban időszakos szerződés teljes populációban 12 %
Idősödő munkaerő Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) definció Munkavégző periódusa második felében van, de még nem érte el a nyugdíjkorhatárt Német 45 és 55 év közötti munkavállalók
Napszak Éjjel kettő – hajnali 6 ó között Délután 3 – 4 ó között Elalvási rizikó éjjel 2 ó: 50 x nagyobb, mint de 10 ó du 3 – 4 ó 3x nagyobb, mint de 10 ó Jim Horne Professor of Psychophysiology Loughborough University Leicestershire, UK Torbjörn Åkerstedt
25 é alatt é é 65 é, 70 é fölött ó
Megküzdési stratégiák- ébren maradni -10 perces hatás? Megállás, vezetőcsere 59,5 % Ablaknyitás, légkondicionálás 59 % Rádió, CD hallgatás 57,7 % Evés, ivás 46,3 % Kávé ivás 42,3% Énekelgetés 31,7 % Arcvizezés 18,4 % Pofozgatás, csipkedés 16,1 % Mozgás-csak az erőteljes 20 perces, 30 perces hatás
Ablaknyitás/ légkondicionálás 68% Megállás és séta 57% Rádió/ kazetta hallgatás 30% beszélgetés 25% kávé 14% egyéb 15% Torna 10 perc Hatás 30 perc
OSAS középkorú túlsúlyos (hipertóniás) ffi Narcolepsia fiatal nő (adolescens kezdet)
MIKRO-ALVÁSI epizódok (néhány másodperc) Obstructing sleep apnoea (OSAS, SAS) 5 millió beteg az EU-ban Populáció 0, 7%-a 18 millió személy az USA-ban
Az obstruktív alvási apnoe folyamatos pozitív légúti nyomással való kezelésekor a nappali aluszékonyság enyhül, és csökken a gépjármű-balesetek kockázata B A modafinil (Provigil) enyhíti a folyamatos pozitív légúti nyomás kezelésben részesülô, obstruktív alvási apnoéban szenvedô betegek tartósan fennálló aluszékonyságát. A váltott műszakban dolgozók nappali álmosságát is enyhíti B Orvostovábbképző Szemle XVI. évf. 12. szám, december J. F. Pagel nappali aluszékonyság a lakosság 20%-át érinti obstruktív alvási apnoe veszélye becslések szerint a felnôttek 26– 32%-ánál áll fenn
OSAS besorolás az AHI (apnea-hypopnea) index >9.9) alapján Besorolás <5 Normál 5-15 Enyhe Közepes >30 Súlyos OR 6.2 (2.4–16.2) az elalvásos balesetre Alkohol növeli
Epworth teszt Mekkora alváskésztetést ( alvásnyomást ) érez az alábbi helyzetekben? 1 Ülve, olvasás közben 2 TV nézés közben 3 Nyilvános helyen (pl. moziban, találkozón) üldögélve 4 Autó utasaként 1 órás út alatt 5 Délutáni pihenő során ledőlve 6 Ülve, beszélgetés közben 7 Alkoholmentes ebéd után csendben üldögélve 8 Autósofőrként, ha a forgalom miatt meg kell állnia néhány percre Az álmossági skála 8 kérdésére 0-3 közötti pont adható, attól függően, hogy mekkora az alvásnyomás mértéke /nulla (0), kicsi (1), közepes (2), nagy (3)/. Az 5-ös pontban a páciens fekvő testhelyzetben van, a többiben ül. Értékelés: enyhe vigilancia zavar (8-12 pont), közepes (12-15), súlyos (15 felett)
Score 6 vagy több Berlin alvási kérdőív 1-es kategória 1. horkol Igen, nem, nem tudja B. A horkolás hangossága 2. Milyen gyakran 3. Zavar mást? 4. Észreveszik alvás közben a légzéskimaradást?
2-es Kategória 5. Milyen gyakran fáradt reggelente? 6. A felébredéskor fáradt, vagy nem? 7. Valaha aludt el vezetés közben? B. Milyen gyakran?
3-as kategória 8. Van magasvérnyomása? Súly Magasság
USA Hivatásos vezetők 28 % alvási apnoe 17 % enyhe 5,8 % közepes kizáró 4,7 % súlyos kizáró Berlin kérdőiv magas rizikó BMI 33 kg/m 2 felett Klinikai értékelés Nem kizáró AHI score 20 alatt, és nincs nappali álmosság Hatásosan kezelt OSAS Alkalmatlansági kritérium Ismétlődő nappali álmosság Elalvásos baleset BMI > 33 AHI 20 Nincs hatékony kezelés Műtétre vár, utána 3 hónapos értékelés
Alpha wave Hans Berger Gamma wave Beta wave
Delta waves Theta waves
29/2010. (V. 12.) EüM rendelet a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet módosításáról
Teherautó: 14 órás munkaidő 11 óra vezetés 10 óra pihenés Heti 34 óra pihenő idő
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 561/2006/EK RENDELETE (2006. március 15.) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről (EGT vonatkozású szöveg)
>3,5 t >9 fő (vezetővel) a vezetési idő nem haladhatja meg a napi 9 órát, Hetente 2x 10 ó illetve a heti 56 órát, Két hét alatt 90 ó négy és fél óránként pedig legalább 45 perces ( perc) pihenőt kell tartaniuk EGK100 tachográf készülék