Lehotay Veronika: A holokauszt jogtörténeti megközelítése („Jogegyenlőség – jogkorlátozás – jogfosztás 1938 és 1944 között” című szabadon választható.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Az úgy kezdődött, hogy… Tavalyi előadás a digitális tankönyvekről :
Aktualitások a szakképzésben
Az e-közigazgatás fejlesztésének legújabb eredményei a hatósági eljárások területén Előadó: Dr. Kis Gergely főosztályvezető E- Közigazgatási Főosztály.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
A holokauszt tanítása iskolámban
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Brüsszel milyen messze van
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
HÁZASSÁGI PEREK február 18. Jogász szak, nappali
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Mentortanárképzés eLearning támogatása
Tájékoztató- levelező képzés LGM_AK002 LGM_AK004.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Kommunikáció az egyetemen kurzus Farkas Lívia előadása
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Magyar Alkotmányjog I. Óravázlatok
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Az e-portfólió használati köre
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A kerettantervek fejlesztése
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar. Az Állam- és Jogtudományi Kar.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
A tanárképzés szerkezete
HÁBORÚS RÉSZVÉTEL.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
MIGRÁCIÓS SZAKIRÁNY Nemzeti Közszolgálati Egyetem
OK! Tanársegéd Online Könyvek
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
Tematikus kutatás, 2. félév Témák és feladatok. Kutatás – írás Témák (szűkítés, konkretizálás) Módszerek (külön is: PhD-sok rövid bemutatója: történeti.
Tanévnyitó szeptember 5. Felnőttoktatási tagozat Budapest IX
Regionális gazdaságtan GVAM nappali tagozat tavasz, időütemezés,határidők.
Oktatási és tanulmányi kérdések a Gazdaságtudományi Karon
Magyar alkotmánytörténet
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Holokauszt gyerekszemmel
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Hallgatói tájékoztató a kötelező szakmai gyakorlat részleteiről
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
Hallgatói tájékoztató a kötelező szakmai gyakorlat részleteiről
Előadás másolata:

Lehotay Veronika: A holokauszt jogtörténeti megközelítése („Jogegyenlőség – jogkorlátozás – jogfosztás 1938 és 1944 között” című szabadon választható tárgy féléves egyetemi programja) Budapest, 2012. augusztus 22.

A pályázat indoklása Az egyetemi jogászképzés alapozó tantárgyai és a főiskolás képzések alapozó tantárgyai: egyetemes állam-és jogtörténet (két féléves) előadás és gyakorlat magyar állam-és jogtörténet (két féléves) előadás és gyakorlat A XX. század történelmi/jogtörténeti eseményeinek a felderítéséhez, a középiskolai tudás elmélyítéséhez és kiegészítéséhez segítségnyújtás az egyetemi hallgatóknak

A megvalósítandó célok Dolgozat elkészítése a Horthy-korszakról és ebből egy projekt készítése A hallgatók végezzenek lakóhelyükön gyűjtőmunkát (lakóhely, levéltár, könyvtár és internet) Az elkészült prezentációt mutassák be a csoportban a szeminárium végén „Jogegyenlőség – jogkorlátozás –jogfosztás 1938-1944 között” című szabadon választott tantárgy oktatásának keretén belül: Alapvető fogalmak tisztázása (pl.: emberi jog, jogfosztás) A szabadságmegvonások jogi, politikai, társadalmi hátterének megismertetése a hallgatókkal A Horthy-korszak (jogkorlátozó) jogszabályainak megalkotása, végrehajtása és bírói gyakorlata hogyan alakult Az előítéletek csökkentése A természetjog – jogpozitivizmus ellentétének lényege Szakmai célok Oktatási célok

Tartalmi feltételek maximum 25 fő egy csoportban, első, másod- esetleg harmadéves joghallgatók, főiskolai hallgatók (igazgatásszervező, MTB-szakos) (18-23 éves korosztály) A szemináriumokon csoportmunkában, míg a dolgozat elkészítése során önállóan dolgoznak Egy féléves tantárgy keretében heti két órában (levelezőn félévi 2 illetve 4 órában)

Tárgyi feltételek A témához kapcsolódó szakirodalom Az alapvető történeti munkákból: Randolp L. Braham, Szita Szabolcs, Nathaniel Katzburg… A témával foglalkozó jogtörténészek tanulmányainak a megismerése: Nagyné Szegvári Katalin, Ruszoly József, Schweitzer Gábor… A kapcsolódó szépirodalmi művek (Pl. Radnóti, Szerb Antal…) Jogforrások www.1000év.hu (törvények) arcanum adatbázis (rendeletek) Egyéb internetes adatbázisok http://yadvashem.org http://www.emlekezem.hu http://www.centropa.hu http://www.holocaust-hungary.hu/ Lehotay Veronika: Segédanyag „A jogegyenlőség – jogkorlátozás – jogfosztás 1938 és 1944 között” című szabadon választható tantárgyhoz hallgatók részére

Felkészülés, megvalósítás I. A szemináriumokon feldolgozandó témakörök I. óra: Elméleti bevezető II. óra: Joguralom – diktatúra –totalitarizmus III. óra: A náci Németország jogfosztó rendelkezései: „Jog és igazságszolgáltatás“ a Harmadik Birodalomban IV. óra: A jogkiterjesztés menete: Az asszimiláció és az emancipáció jogtörténeti vonatkozásai Magyarországon. A befogadás kérdőjelei: Emancipáció és jogalkotás (1840, 1848, 1867, 1895) V. óra: A Horthy-korszak államáról és jogáról. A numerus clausus mint a jogkorlátozó rendelkezések első lépése VI. óra: Munkához való jog és korlátozása. Diszkriminációs rendelkezések a közszolgálati jog terén.

Felkészülés, megvalósítás II. A szemináriumokon feldolgozandó témakörök VII. óra: Jogszűkítés a gazdaság területén. A strómanság jogtörténeti háttere. VIII. A munkaszolgálat jogtörténeti aspektusai IX. Házassági jogi szabályok a fajvédelmi törvény alapján. A fajgyalázási perekről. A szegedi Hamlet történet X. óra: A jogkorlátozó – jogfosztó rendelkezések a bírói gyakorlatban Magánjogi perek: házasság felbontása, örökbefogadás, gazdasági társaságok perei, munkajogi perek Büntetőjogi ügyek: zsidótörvény kijátszása, fajgyalázás, zsidóság elleni izgatás XI. óra: Változások a törvénykezésben 1944. március 19. után. A jogfosztó rendeletek meghozatalának és végrehajtásának a bemutatása a deportálásig Az állami törvények és rendeletek helyi végrehajtása levéltári források tükrében (pl.: mezőcsáti, edelényi gettósítást előíró főszolgabírói utasítások) A magyar holokauszt sajátos vonásai

Visszacsatolás XII. óra: Zárás, összefoglalás, értékelés, beszámoló. Számos további téma felmerülhet még: Holokauszttagadás mint jogi kategória A zsidótörvények hatályon kívül helyezése A kárpótlás kérdései Visszajelző kör kérdései: Fejezd be a mondatot: Ezeken az órákon rájöttem arra, hogy… Ezeken az órákon szívesen… Nem volt jó az, hogy… Ha újra járnék ezekre az órára, szívesen…

A folyamatban lévő projekt eredményeiről : a résztvevők számának alakulása (nappali tagozatos hallgatók)

Eredmények: néhány dolgozatcím Az első zsidótörvény jogegyenlőséget érintő kérdései (K. M. elsőéves levelezős hallgató) Út a magyar holokausztig: A zsidókérdés „megoldása” történelmünk folyamán (Sz. E. másodéves, nappali tagozatos joghallgató) Az emberi jogok teljessége és korlátozásának főbb kérdései (V. Gy. másodéves, nappali tagozatos joghallgató) A személyes szabadsághoz való jog megvonása: gettóba zárás (H. A. levelezős joghallgató) Zsidók és keresztények házasságkötésnek a tilalma (ZS. T. M. közigazgatási mesterszakos hallgató) A „zsidótlanítás” évei, figyelemmel a hatvani eseményekre (P. D. jogász szak, levelező, első évfolyam)

Hallgatói visszajelzések – pozitívumok Ezeken az órákon rájöttem arra, hogy… „szeretem a történelmet még mindig, és bár kifejezetten a történelem kényes és nehezen objektívan átlátható része, de mégis fontos minél tájékozottabbnak lenni a témában” „rengeteg tévhit vett körül a zsidósággal kapcsolatos kérdésekkel” „az órákon való részvétel lehet szórakoztató és érdekes is”

Hallgatói visszajelzések – negatívumok Nem volt jó az, hogy beszámolót kellett írni a csoport jelentős részének semmiről sincs véleménye, és nem tudnak két mondatot értelmesen elmondani keveset beszéltünk az asszimilációról Magyarországon sokszor csoportban kellett dolgozni kevés időt beszélgettünk, inkább tényszerű volt az oktatás, esetleg filmet nézhettünk volna

Hallgatói visszajelzés – hiányosságok Ha újra járnék ezekre az órákra, szívesen hallanék többet a diktátorokról többet bizonyítékokról, amit valóban alátámasztottak bizonyos történelmi események (pl. Solymosi Eszter) a zsidó szokásokról, ünnepekről a holokauszt elleni tettekről, hogy szegültek szembe különböző személyek a náci diktatúrával a zsidók elleni perekről azokról az emberekről, akik segítettek a zsidóságon azokról az emberekről, akiktől maradt fenn valami napló vagy dokumentáció részletesebben, milyen is volt akkori szemmel

További tervek: Egyéves programmá alakítani a tárgyat: az első félév az egyetemes történeti háttér, a második félévben a magyarországi események illetve lehetne bővíteni a témát a háború utáni perekkel

Köszönöm szépen a figyelmet! dr. Lehotay Veronika egyetemi tanársegéd Miskolci Egyetem – Állam-és Jogtudományi Kar Jogtörténeti Tanszék lehotayvera@gmail.com