MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció Dr. BERKES Péter egyetemi docens @ Károli Gáspár Református Egyetem marketing szakértő @ AMBITIOUS Group MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
SZPONZORÁLÁS REKLÁMPIAC SIKER - miért foglalkozunk vele - mit kívánnak a szponzorok - lépések a siker érdekében
SIKER tényezők KULCS faktorok létesítmény finanszírozás kiválasztás marketing szakember képzés SIKER tényezők sport-diplomácia menedzsment sport-tudomány
42 milliárd Ft 2011/12: 19,1 milliárd Ft 2012/13: 23,3 milliárd Ft
) : : )
5 milliárd forint közterhet fizetett be az államkasszába A 16 NB I-es futballklub és az MLSZ 5 milliárd forint közterhet fizetett be az államkasszába „Mindezen befektetések nem elsősorban a a sport és a labdarúgás, hanem a fiatalság, és az egész társadalom érdekeit szolgálják.” (MLSZ közlemény)
MENNYI AZ ANNYI milyen tényezők vezetnek a szponzorációs piac csökkenéséhez?
FOGYASZTÓ márkaélményen A legfőbb törekvés a passzívan szemlélődő minél komplexebb bevonása márkaélményen keresztül.
NÉZZÜNK MÁSKÉPP A FOGYASZTÓRA a világ változik, Te változol vele?
VOND BE Mutasd meg Mondd el Life, Liberty, and the Pursuit of Happiness // The dream took shape through ideas: freedom, happiness, possibility, self-reliance. A dream for all men. A crowd sourced pursuit. VOND BE de a legfőbb cél
FREE the line… A T L B T L line INTERNET RÁDIÓ PLAKÁT MOZI SAJTÓ TV PR NEW MEDIA EVENT MARK P.O.S. SZPONZ SALES PROM DIRECT. MARK
klasszikus - szponzorálás SZPONZORÁCIÓS formák
saját projekt - létrehozása SZPONZORÁCIÓS formák
média - szponzorálás SZPONZORÁCIÓS formák
SZPONZORÁLÁS REKLÁMPIAC SIKER - miért foglalkozunk vele - mit kívánnak a szponzorok - lépések a siker érdekében
IEG/Performance Research MÓDSZER kérdőív Gyógyászat, gyógyhatású készítmények Élelmiszer Szépségápolás Pénzintézet, biztosítótársaság Távközlés Kereskedelem Kultúra, szabadidő, szórakozás Tömegtájékoztatás Közlekedési eszközök Szolgáltatás Forrás: Kantar Media – TOP 10 piaci szektor listaáras reklámköltése alapján, 2012. IEG/Performance Research „Sponsorship Decision-Makers Survey” 40 szektor vállalat ?
DÖNTÉS A SZPONZORÁCIÓS KÖLTSÉGVETÉSRŐL #1: DÖNTÉS A SZPONZORÁCIÓS KÖLTSÉGVETÉSRŐL Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser
A SZPONZORÁCIÓS KÖLTSÉGVETÉS ALAKULÁSA #2: A SZPONZORÁCIÓS KÖLTSÉGVETÉS ALAKULÁSA Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser
MARKETINGBŐL SZPONZORÁCIÓRA #3: MARKETINGBŐL SZPONZORÁCIÓRA Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser Nemzetközi átlag: 17,6% Magyarország: 8-9%
A SZPONZORÁCIÓ LEGFONTOSABB CÉLJAI #4: A SZPONZORÁCIÓ LEGFONTOSABB CÉLJAI Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser
A SZPONZORÁCIÓ HATÉKONYSÁGÁNAK MÉRÉSE #5: A SZPONZORÁCIÓ HATÉKONYSÁGÁNAK MÉRÉSE Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser
A TERVEZÉSI FOLYAMATBAN SZEREPET KAPNAK #6: A TERVEZÉSI FOLYAMATBAN SZEREPET KAPNAK Célcsoport: Kantar Media TOP 10 szektor, 40 vállalat Válaszadó: marketing CEO, kommunikációs CEO, márkamenedzser
SZPONZORÁLÁS REKLÁMPIAC SIKER - miért foglalkozunk vele - mit kívánnak a szponzorok - lépések a siker érdekében
SZPONZOR BEFEKTETŐ KÜLDETÉSES HASZONLESŐ - profilok BEFEKTETŐ KÜLDETÉSES HASZONLESŐ
A szponzorálást megelőzően meg kell határozni az együttműködés célját (pl. média jelenlét, márkaismertség növelés, hospitality, márkaimázs, reputáció, értékesítés növelés) A szerződés értékarányos ellenszolgáltatási tételek formájában jogtulajdonosi oldalról biztosítsa a szponzorcélok elérését A sikeres szponzorkommunikáció legfőbb tényezői: stratégiai orientáció, közönség aktív bevonása, hatékonyság mérése, kreatív aktiválás A szponzorációs aktivitást integrált szemlélettel kell kezelni - be kell vonni a határterületeket: értékesítés, pr 1 4 2 A szponzorációs hatást értékelni szükséges (pl. médiamonitoring, RCC-alapú reklámegyenérték számítás, célzott fogyasztói attitűd-vizsgálat, image/reputáció-tracking, stb 5 A szponzorációs keretösszeg a jogok vásárlásán túl a kreatív aktivációs megoldásokra is terjedjen ki 3 6
KREATÍV aktiváció 1:0 1:1 1:2 Médiabefektetés
KREATÍV aktiváció 1:0 1:1 1:2 Helyszíni eszközök
Célzás: a szponzorok számára Kreativitás: a szponzorok számára Bevétel: a jogtulajdonos számára Rugalmasság: az ügynökségek számára
NE adj el… A JOGTULAJDONOS VÉSSE AZ ESZÉBE oda és azt érdemes adni, akinek és amire szüksége van…
A SZPONZOR VÉSSE AZ ESZÉBE a szponzoráció inkább emotív médium…