SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Advertisements

A DROGOKRÓL HáziPatika.com
Az őskori vallás.
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
Szenvedélybetegségek
Sámánizmus és népvallás 8.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Korea „népbetegsége” Rónyai Attila
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Orvosi antropológia program
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A kommunikáció Az emlékezet
Lehet-e távolból tanítani? Kovács Győző és a Távoktatás.
A vidéki tér sikertényezői
A prevenciót és a rehabilitációt átívelő horizont
Sámánizmus és színjátszás (A koreai sámánizmus példáján)
Sámánizmus a koreai táncokban
Források: Birtalan Ágnes Sámánizmus órái: BBN-KOR-263 Korea vallásai 3. (2011 ősz) BBN-KOR-273 Koreai sámánizmus (2012 ősz)
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
A sámánizmus művészeti alkotásai és szimbolikája
A koreai sámánista szertartsok eszközei
Koreai sámánizmus A gwishinek
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Sámánizmus és népvallás 8.
Sámánizmus és népvallás 3.
Távol-keleti és belső-ázsiai vallások Sámánizmus és népvallás 1.
Friebert Éva ELTE-BTK, Arabisztika MA 1. évfolyam
Sámánizmus és népvallás 9.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Ihlet, szellem és előadás kapcsolata a mongóliai burjátok sámánizmusában.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Az ősi magyar hitvilág.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Mindennapos testnevelés a somogyjádi integrációban
1.János 2:17 „ A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
Sámánok: tipológia és tevékenység
Sámánizmus és népvallás: Világkép 2. Birtalan Ágnes.
Az Élet Igéje szeptember.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (Viselet)
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (rituális tárgyak)
Sámánizmus és népvallás: Pantheon
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252
Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1. évf
Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
재수굿 (Jaesu-gut) Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1.évf
„Kul-TÚRA határok nélkül” HU B1-2016
Készítette: Szabó Flóra koreanisztika MA 2. szemeszter
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
Koreai sámánizmus A gwishinek
SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
A diszfunkcionálisan működő család
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN Knyihár Eszter – Koreai Szakirány

Bibliográfia   Birtalan Ágnes Initiation of Shaman-Type Mediators. Brief Survey of the Cases of Korean Mudang, Mongolian Böö and Hungarian Táltos. In: Hungary, Central and Eastern Europe and Korea. Current Issues in Humanities and Social Sciences 17th - 19th July 2006. (The Sixth International Conference of KACEEBS). Seoul, Korea, HankukUniversity of Foreign Studies 2006. pp. 197-206 Kim Tae-kon; Korean Shamanism-Muism; Seoul, Jimoondang Publishing Company, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánizmus; Budapest, Terebess kiadó, 1998  Diószegi Vilmos; Sámánok nyomában Szibéria földjén; Budapest, Terebess kiadó, 1998 Diószegi Vilmos; A sámánhit emlékei a magyar népi műveltségben; Budapest, Akadémia kiadó , 1998 Eliade, Mircea;Sámánizmus; Budapest, Osiris Kiadó, 2001 Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó Cha Ok Soong; First Seoul International Consulation : Christianity and Shamanism;  http://www.oxfordu.net/seoul/chapter2/index.html#navbar , 2013.01.27 Jane Monnig Atkinson; Shamnaism today; Annual Rewiwe of Anthropology , Vol. 21 (1992) pp. 307-330 Eliade, Mircea; A szent és profán; Terebess e-tár 2013.01.06.Hoppál Mihály, Szathmári Botond, Takács András; Sámánok és kultúrák; Budapest, Gondolat Kiadó

Az ember és a túlvilág Aranykor mítoszok: idillikus kapcsolat emberek-istenek között, átjárhatóság szent és profán tér között. ( pl: buddhista Aganja Szutta) ! DE: - folyamatos romlás-közlekedés profán ember számára csak halál után, vagy csak kiváltságosak számára. Túlvilági élet kiismerhetetlen, kaotikus a profán ember számára , csak a kiváltságosok ismerhetik. Az ő feladatuk a profán ember segítése , a túlvilág feltérképezése, a túlvilági kommunikáció. -sámánizmusban – sámán -tibeti buddhizmusban – láma (Tibeti Halottaskönyv)

A sámán feladatai A sámán alapvető funkciója: Az emberek mindennapi dolgairól tudjon Lássa jövőt Segítsen az alapvető jólét megteremtésében és megtartásában Ellássa a gyógyítói és lélekvezetői szerepet. A sámán jelenléte az élet három nagy eseményénél : születés, házasság és halál. A betegségek kialakulásáért felelős ártó szellemek kiengesztelése, Az elrabolt lelkek kiszabadítása A megszálló szellemeket elűzése !DE - Ahhoz, hogy a sámán sikeres lehessen, elnyerhesse a gyógyítás-, jövő látás képességét, magának is végig kell mennie a kiválasztáshoz kötődő sámánbetegségen, utazáson és sámánavatási szertartáson.

A sámánképesség megszerzésének módjai: 1. a sámánhitvallás örökletes átadása ( tunguzok, jakutok, sámándinasztiák Tan’gol, Shinbang típusú sámánok) 2. a spontán elhívást. ( Myongdu, Mudang) – karizmatikus sámánok A kettő egyszerre fordul elő (így az altájiaknál) Lehet valaki sámánná, a közösség akaratából is(bár ez utóbbi, a hiedelmek szerint, gyengébb képességekkel bír) Korea- területi elrendezés: - É-Korea : Karizmatikus sámánság - D- Korea: Örökletes sámánság MIÉRT?

Sámánná válás Legtöbbször introvertált, érzékeny idegrendszerrel A néphit szerint a sámán már születése előtt predesztinálva van a sorsára Születésétől kezdve különbözik a többiektől „isten anyja méhében úgy formálja”. Sokszor valamilyen betegségszellemtől vagy sámán állatszellemétől fogan meg. ( jakut hiedelem). Fölös csonttal születik, foggal, vagy több ujjal,( a magyar néphitben, így lappoknál és a hantiknál is, az elülső fogak megléte a tudós ember, a sámán születési jegye), burokban, vagy valamilyen látható deformitással, anyajeggyel! Legtöbbször introvertált, érzékeny idegrendszerrel ( Manysi hagyomány szerint élesebb felfogó képességű, a csukcsok szerint pedig a tekintete mindig révedő, olyan kifejezéssel, mintha olyat látna, amit a többiek nem.) Közösség legegészségesebb tagja, erős fizikummal Korábbi nemi érés jeleit mutatják

A sámánná válás rögös útja – SÁMÁNBETEGSÉG 1. – depresszió, pszichózis ? Folyamatos, sokszor patológiásnak mondott mentális transzformáció A pubertás korban: Érzékenyebb lesz Kivonja magát a közösségből Viselkedése fokozatosan megváltozik. Misztikus álmokat lát Elgondolkodóvá válik Zavart és profetikus Elmezavar? Folyamatos auditív és vizuális hallucinációk Őrjöng, tűzbe, vízbe veti magát és nemritkán megkísérli az öngyilkosságot A fizikai tünetek: fájdalmasak, állandó, hasogató ízületi fájdalom,amely a csontokba és az izmokba hatol görcsös, spasztikus rohamok, hisztéria és epilepszia., vérürítés, elgyengülés A Shimpyong ( koreai sámánbetegség fajtái) Rejtőzködési kényszer

A betegség szimbolikája Belső- ázsiai és a korai sámánbetegség (shinbyong) megélése Alapvető jellemzők és szimbolika: A sámán böjtöl, Mozdulatlanul fekszik Napokig komatózus Álmokat lát – Beavatási álmok szerepe! Feldarabolás, Szellemek általi elfogyasztás, fölös csont – KOREÁBAN NINCS! A legyengült állapot eredményez egyfajta halál közeli élményt és a mozdulatlan fekvés szimbolikája is maga a halál. A halálból való visszatérés, az öngyógyítás képessége, az egyfajta újjászületés, teszi képessé a sámánt arra, hogy közlekedjen a világok között, és gyógyítson másokat. Hivatás elfogadása – Újjászületés – Tünetek megszűnése- Beavatási szertartás

Beavatási szertartások: a naerim kut és a burját sanar összehasonlítása Birtalan Ágnes által felállított beosztás: „rituális próbatétel” (trials during the ritual), NK- szellem megszállja a mudang jelölt testét, jövendő mondás, szellemekkel egsesülés S- rituális újjászületés „ vezető sámán szerepe” ( role of a master shaman) NK – szertarás vezetés, tálak- szellemek meghatározása, zenélés S- áldozat bemutatás, zenélés „idő és tér” ( time and place) NK – miután kiderül a betegség, sámán-, jelölt háza, megszentelt hely S- első nyári hónap, holdhónap első hete, meszentelt megtisztított hely „rituális tárgyak, felajánlások” ( ritual objects, offerings) NK – ruhák, hangszerek S – nyírfák- rendkívűl komplex szimbolika!- fonalak, selymek,anyagok, bőrök, étel és ital áldozatok ( véres, „fehér” áldozatok) „Résztvevők” ( participants) NK- családtagok, szertartáson résztvevők S- családtagok szertartáson résztvevők

Utóélet Tanuló évek következnek: szükséges tudás felhalmozása,így a szövegek dalok , szartartási menetek betanulása a szellemvilág kiismerése a növény és állatvilág feltérképezése a gyógyítási tapasztalatok megszerzése hosszú évek tapasztalata- praxis kialakítása

Köszönöm a Figyelmet!