ÉRDEKELLENTÉTEK A BALKÁN KÖZLEKEDÉSI ELÉRHETŐSÉGÉBEN Erdősi Ferenc tud. tanácsadó MTA Regionális Kutatások Központja DTI, Pécs erdosi@rkk.hu
Magyarországot a környező térségekkel összekötő nemzetközi kommunikációs folyosók Erdősi Ferenc • 2009
A Magyar Királyság A Magyar Királyság középkori terjeszkedésének fél sikerei a Nyugat-Balkánon (Horvátország) a Közép- és Kelet-Balkán mint az oszmán hadsereg feltartóztatásának epizodikus színtere (Nikápoly, Rigómező) a korai Duna- és Száva-hajózás mint a Balkán északi peremterületeivel való árucsere eszköze Erdősi Ferenc • 2009
A Balkán mint tranzitterület a (világ-)tengerhez való kijutáshoz FIUME AZ IDEÁLIS TENGERI KAPU az Oszmán- és a Habsburg-birodalom között Az ELSŐ MŰUTAK a Karszthegységen keresztül Az önálló magyar külkereskedelmet szolgáló FIUMEI VASÚT a reformkori vasúthálózat-tervezetekben Kossuth „kombinált” terve Széchenyi „nemzeti” terve Erdősi Ferenc • 2009
A fiumei vasút reformkori tervei Erdősi Ferenc • 2009
A trieszti és fiumei vasút Az osztrák birodalom érdekeinek érvényesülése az önkényuralom idején Trieszt előnyben részesítése A fiumei vasút késleltetése Erdősi Ferenc • 2009
A regionális agrárlobbi és a központi hatalom érdekellentéte Törekvések a kiegyezés után létrejött sugárirányú fiumei vasút monopolhelyzetben tartására A regionális agrárlobbi és a központi hatalom érdekellentéte Az Alföld–Fiume vasút torzó maradt Erdősi Ferenc • 2009
Az Alföld-Fiume vasút megépült és tervezett szakaszai, a fiumei gyorsvasút útvonala 1914-ben Erdősi Ferenc • 2009
Világjelentőségű és európai léptékű események a Szuezi-csatorna megnyitása (1869) a Berlini Kongresszus (1878) hatása a Közép-Balkán felé orientálódásra Erdősi Ferenc • 2009
A Közép- (és Nyugat-)Balkán felé irányuló vasút tervváltozatai A Nyugat- és Közép-Balkán felé vezető fővonalak kötegelésének Thaly-féle terve. A zimonyi vasút eredeti terve és a megvalósított vonal Erdősi Ferenc • 2009
A boszniai vasút kétféle vonaltervezete Az okkupált, majd annektált Bosznia-Hercegovina elérése, és a magyar vasúthálózathoz kapcsolása A boszniai vasút kétféle vonaltervezete A magyar vasúthálózathoz kapcsolás mint magyar katonai politikai és érdek gazdasági Területi/lokális érdekek ellentéte a boszniai fővonal kijelölésekor Az ellentétes érdekek kioltották egymást Erdősi Ferenc • 2009
Magyarország vasúti teherforgalmának alakulása irányok szerint 1913-ban Erdősi Ferenc • 2009
Külgazdasági orientáció változás A Balkán jelentőségvesztése a magyar külgazdaságban a két világháború között Külgazdasági orientáció változás Németország és Olaszország előtérbe kerülése, de Fiume szerepvesztése Kisantant környezet – hűvös politikai viszony A trianoni Magyarország erősen meggyengült külkereskedelmi potenciálja A Jugoszlávián belüli közlekedési viszonyok változása Az adriai kikötők forgalmának kiegyensúlyozottabbá válása A K-Ny-i közlekedési folyosó fejlesztése, a Fiumébe vezető elhanyagolása Közlekedéstechnológiai innováció A magyar Duna-tengerjáró hajózás Erdősi Ferenc • 2009
Fiume szerepének változása a második világháború után Átmeneti szerepnövekedés az 1960-as években a lengyel kikötők versenye (rubelelszámolás) további jugoszláv kikötők (Koper, Bar, Ploče) nyitása szerepcsökkenés az 1970-es évektől Erdősi Ferenc • 2009
Fiume versenytárs kikötői és a hozzájuk vezető vasútvonalak Erdősi Ferenc • 2009
A balkáni kapcsolatok a rendszerváltás után a polgárháború és a NATO-beavatkozás bénító hatása a Nyugat- és főként a Közép-Balkánon a Kelet-Balkánon át vezető kerülő útvonal felértékelődése a HŽ elégtelen kapacitása és Fiume gyenge kikötői szolgáltatásai a közelebbi adriai kikötők versenyképtelensége az északi-tengeri megakikötőkkel szemben Erdősi Ferenc • 2009
A szerbek által elvágott horvát vasutak Erdősi Ferenc • 2009
Konstanca mint Fiume alternatívája Magyarország a Selyemút gateway-je Kína érdeke Odessza versenytársa Dél-Európa Erdősi Ferenc • 2009
Magyarország és a Balkán autópálya kapcsolatai Az M5–Belgrád–Thesszaloniki E79 (–Szófia–Isztambul E80) tranzit pályalánc kiemelten összeurópai (EU/NATO) (német) gazdasági nagyhatalmi érdek Az M6–Eszék–Szarajevó–Ploče (E73) nagyrészt kiépítetlen tranzit pályalánc – Vc korridor Bosznia-Hercegovina Kelet-Szlavónia Kelet-Dunántúl Szlovákia / K-Lengyelország Az M7–Zágráb–Split–[Dubrovnik] Dalmácia idegenforgalmi szektorának a Kárpát-medence nyugati fele és Nyugat-Szlovákia, Nyugat-Lengyelország érdeke érdeke Erdősi Ferenc • 2009
A balkáni közlekedési kapcsolatok jövője Hatótényezők és következményeik Belső tényezők EU-bővülés, intenzívebb ÉNy-i kapcsolatok Külső tényezők a Távol-Kelet (Kína) erősebb jelenléte, törekvés újabb gateway létrehozására Észak-Afrika EU-előtérré válása (klímaváltozás?) a „Range” részleges áthelyeződése Általános (globális) költségtényező a (szárazföldi) szállítás lényeges drágulása, a közelség felértékelődése Légi és belvízi összeköttetés szerény növekedése Összességében a balkáni közlekedési kapcsolatok erősödése abszolút és viszonylagos értelemben is Magyarország javára szolgál Erdősi Ferenc • 2009
PÉCS – 2010 CULTURAL CAPITAL OF EUROPE Erdősi Ferenc • 2009