A könyvtár mint közösségi tér Tóth Máté OSZK – Könyvtári Intézet
A könyvtár funkciórendszere Információközvetítés és szociális funkció. Évtizedekkel ezelőtt szociális funkció – most ugyanaz a fogalom újracsomagolva: a könyvtár mint közösségi tér, mint találkozóhely mint harmadik hely
Kihívások Költségvetési indokok miatt a könyvtár fizikai tereinek folyamatos megkérdőjelezése (itthon és külföldön egyaránt) Globalizáció nyomán különböző kultúrák együttélése Párhuzamos kultúrák vagy egy integráns társadalom? Szükséges-e integrálni a nem többségi társadalom képviselőit és milyen mértékben? Cél a társadalmi tőke növelése
A harmadik hely Ray Oldenburg: The Great Good Place közel hozza egymáshoz a környéken élőket, az újonnan érkezőknek és a látogatóknak a „közösség kapuja”, elősegíti különböző csoportok (művészeti stb.) kialakulását, közelebb hozza egymáshoz a fiatalokat és a felnőtteket, a barátság ajándékát adja (barátságok születhetnek itt), elősegíti a környék fejlődését, elősegíti a politikai viták kialakulását, csökkenti a megélhetési költségeket, szórakoztat, fontos a nyugdíjasoknak.
A harmadik hely Jerry Kloby: a harmadik hely jellemzői ingyen vagy viszonylag olcsón be lehessen menni, és ott ételt– italt vásárolni, könnyen, otthonról akár gyalog is megközelíthető legyen, számos ember tartózkodjon ott napi rendszerességgel, mindenki érezze jól magát, könnyen beszédbe lehessen elegyedni másokkal, aki betér, minden alkalommal régi és új barátokkal találkozhasson.
Alacsony vs. magas intenzitású találkozóhelyek Judo edzés, zenekar, táncegyüttes, repülőmodellező klub Egy adott zenekar koncertje Kismamakör, nyugdíjasklub Milliomosok klubja, magas intelligenciájú emberek klubja Vallási közösségek összejövetelei Alacsony intenzitású találkozóhely: Ahová bárki elmehet, ahol bármilyen társadalmi, etnikai vagy más hátterű emberekkel lehet találkozni. Pl. könyvtár
A PLACE projekt Public Libraries as Arenas for Citizenship Kutatási kérdés: A könyvtárnak milyen lehetőségei vannak a társadalmi tőke növelésében? Módszerek: Reprezentatív telefonos kutatás. Négy könyvtárban megfigyelések.
Hogyan válhat egy könyvtár harmadik hellyé? Városfejlesztés A terek kialakítása A nyitvatartási idő alakítása A szolgáltatási portfólió átalakítása Nem kifejezetten könyvtári szolgáltatások elérhetővé tétele (büfé) A váratlan, a trendi…
Városfejlesztés Olyan helyet keresni a városban a könyvtárnak, amely esélyt teremt a különböző hátterű személyek megjelenésére. Pl. a Gürtel környéke Bécsben
Városfejlesztés
Terek kialakítása Antwerpen Mozgatható bútorzat, alakítható terek.
Könyvtárak a virtuális térben Vajon virtuális térben is megvalósítható, hogy a könyvtár találkozóhellyé váljon? A könyvtári élmény reprodukálása virtuális környezetben A web 2.0 paradigmájában sokan gondolták, hogy erre valós esély kínálkozik Katalógus 2.0 (értékelés, hozzászólás, címkézés lehetősége) Közösségi oldalak könyvtári felületei, Online könyves közösségek, Blogok, Fórumok.
Könyvtárak a virtuális térben Kevesebb igazi siker! A virtuális közösségek jellemzői: Nagy létszámú közösség szükséges a A többség nézelődik Csak akkor működik, ha mindenki többet ad bele, mint amennyit elvesz! A könyvtári katalógus nem egy szórakoztató hely, ahova „csak úgy” is szívesen benéznek a használók.
Tóth Máté – OSZK, Könyvtári Intézet – toth.mate@oszk.hu Köszönöm a figyelmet! Tóth Máté – OSZK, Könyvtári Intézet – toth.mate@oszk.hu