Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ellentétek közöttünk. Földünk népessége 100 évvel ezelőtt 1.6 milliárd fő volt. Ez mára több, mint 6,7 milliárd. Ebből 1,2 milliárdan élnek szegénységben,
Advertisements

A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A kutatási program rövid bemutatása
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Roots & Shoots csoport megalakítása
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Megtakarítás, befektetés, öngondoskodás Dr. Mohai György Budapesti Értéktőzsde Zrt. Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, október 2.
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Iskolánk futó projektjei
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
Aaa. Nők és családon belüli erőszak elleni lépések  től a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (jogelődje ICSSZEM)és a civil szervezetek egyeztetése.
Nemzetközi szolidaritás. Gazdagok kontra szegények Életszínvonal.
A globalizáció ma már mindenkit érint, még ha nem is figyelünk fel rá. Napjainkban egyre világosabbak az összefüggések a gazdasági globalizáció és környezetünk.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Az Anthropolis Egyesület
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Vállalati fenntarthatóság
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.

Globális problémák 1,2 milliárd ember él teljes szegénységben 1,1 milliárd embernek nincs tiszta ivóvize Több mint 800 millió ember fekszik le minden nap éhesen 8000 ember hal meg naponta AIDS-ben A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta Évente több tízezer ember kerül menekült, migráns státuszba Jelenleg 100 millió akna fekszik a föld alatt több mint 60 országban Multinacionális cégek gazdasági hatalma (Bakan, Went) Szabadságjogok értelmezése, értékelés (Sen) Háttér: Frida Balázs: A világ 12 problémája és amit te tehetsz. Budapest, HAND-Anthropolis, 2007

Problémák racionalizálása - Tudósok munkája (Konrad Lorenz, Rachel Carson, A. Huxley, Stephen Hawking, A. Sen, Albert Einstein, D. Singer) 60-as évek civil mozgalmai 1972, Stockholm ENSZ-konferencia 1987, Közös jövőnk jelentés (Környezet és Fejlődés Világbizottság) 1990, Lisszabon, Európai Tanács (Európai Központ a Globális Egymásrautaltságért és Szolidaritásért) 1992, Rio de Janeiro, ENSZ konferencia 2000, Millenniumi Fejlesztési Célok 2002, Maastrichti deklaráció 2003, oktatási törvény módosítása

Oktatásügy, hiányosságok Globális problémák átfogó oktatásának hiánya Nincs környezeti nevelési program Hagyományos (frontális) oktatási rendszer alkalmatlansága Pedagógusok felkészületlensége Diákok több szintű meghatározottsága (szocializációs színterek, gazdasági háttér)

Célok Környezeti nevelés: „a környezeti tudatformálás eredményeképpen a természeti és emberi környezet állapotában tartós és megalapozott javulás következzék be” Globális nevelés: „Globális nevelés olyan nevelés, amely kinyitja az emberek szemét, kitárja lelküket a világ realitásai felé és ráébreszti őket, hogy létrehozzanak egy olyan világot, melyben az igazság, a méltányosság és az emberi jogok mindenki számára elérhetőek.”

A globális nevelés részterületei (a maastricti deklaráció és a HAND Globális Nevelés Munkacsoport nyomán) Oktatás és képzés a fejlődésért / nemzetközi fejlesztési képzés, szolidaritásra nevelés Emberi jogi oktatás Fenntarthatóságért nevelés Békére nevelés Interkulturális tanulás / kultúrák, vallások közötti megértés Polgárrá nevelés Nemek közötti egyenlőség Népesedési és egészségre nevelés Médiaoktatás / reklámkritikus, környezettudatos vásárlóvá nevelés, fogyasztóvédelmi képzés Környezeti nevelés, környezettudatosságra nevelés / állatvédelem

Módszertan Civil szervezetek munkája (eddig Budapesten és Pécsett) 45 perces óra helyett alternatív időhasználat (epocha, projektfoglalkozások) Több facilitátor (képzett, környezeti és társadalmi problémákkal foglalkozó facilitátor + tanár) Nem formális oktatás Kooperatív módszerek Projekt módszerek Közösségi gyakorlatok

Eredmények I Oktatócsomagok: - Berecz Ági szerk.: Globális nevelés Oktatócsomag fiatalok iskolai és iskolán kívüli neveléséhez. Pécs, Zöld-Híd Alapítvány, 2006. - Barta Geza, Blaho Gyorgy szerk.: Globalizációs túlélőkönyv középiskolásoknak. Budapest, Anthroplis, 2007. - Simonyi Gyula: szerk.: Igazán szeretne egy gyermek nálunk és most megfoganni? Budapest, BOCS Alapítvány, 2008. - Balogh, Jagodics, Kökényesi: Tükörben a Világ játékgyűjtemény. Budapest, Zöld Fiatalok Egyesület, 2008. - Mi közöd hozzá? – Oktatócsomag. Budapest, Artemsszió Alapítvány, 2009.

Eredmények II Oktatási tevékenységek, központok: - Ökokuckó – Zöld-Híd Alapítvány Tükörben a Világ program - ZöFi (2006) HAND Globális Nevelés Munkacsoport (2008) Globális Nevelés Tudásközpont – Anthropolis (2008) Globális értékek – nevelés egy igazságosabb és egyenlőbb világért – Zöld-Híd Alapítvány (2007-2008) Iskolák a világért – Artemisszió Alapítvány (2007-2010) Az vagy amit megteszel – ZöFi, Pécs (2010-2011)

Nehézségek Rövidtávú programok Nehezen megoldható finanszírozás Tanárok „visszakövetése” nehezen megoldható Diákok érdeklődését fel lehet kelteni, de megtartani nehezebb Hagyományos oktatási rendszerben a módszer ereje elvész Kevés a képzett globális nevelő, akik használható metodológiával dolgoznak Nehéz átlátni a program jelenlegi állapotát

Jövőkép Egységes szakmai színtér (vidéken is) Globális nevelők akkreditált képzése Hosszú távú, országos programok Közvetlenebb kapcsolatok az iskolákkal