Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban? Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.
Globális problémák 1,2 milliárd ember él teljes szegénységben 1,1 milliárd embernek nincs tiszta ivóvize Több mint 800 millió ember fekszik le minden nap éhesen 8000 ember hal meg naponta AIDS-ben A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta Évente több tízezer ember kerül menekült, migráns státuszba Jelenleg 100 millió akna fekszik a föld alatt több mint 60 országban Multinacionális cégek gazdasági hatalma (Bakan, Went) Szabadságjogok értelmezése, értékelés (Sen) Háttér: Frida Balázs: A világ 12 problémája és amit te tehetsz. Budapest, HAND-Anthropolis, 2007
Problémák racionalizálása - Tudósok munkája (Konrad Lorenz, Rachel Carson, A. Huxley, Stephen Hawking, A. Sen, Albert Einstein, D. Singer) 60-as évek civil mozgalmai 1972, Stockholm ENSZ-konferencia 1987, Közös jövőnk jelentés (Környezet és Fejlődés Világbizottság) 1990, Lisszabon, Európai Tanács (Európai Központ a Globális Egymásrautaltságért és Szolidaritásért) 1992, Rio de Janeiro, ENSZ konferencia 2000, Millenniumi Fejlesztési Célok 2002, Maastrichti deklaráció 2003, oktatási törvény módosítása
Oktatásügy, hiányosságok Globális problémák átfogó oktatásának hiánya Nincs környezeti nevelési program Hagyományos (frontális) oktatási rendszer alkalmatlansága Pedagógusok felkészületlensége Diákok több szintű meghatározottsága (szocializációs színterek, gazdasági háttér)
Célok Környezeti nevelés: „a környezeti tudatformálás eredményeképpen a természeti és emberi környezet állapotában tartós és megalapozott javulás következzék be” Globális nevelés: „Globális nevelés olyan nevelés, amely kinyitja az emberek szemét, kitárja lelküket a világ realitásai felé és ráébreszti őket, hogy létrehozzanak egy olyan világot, melyben az igazság, a méltányosság és az emberi jogok mindenki számára elérhetőek.”
A globális nevelés részterületei (a maastricti deklaráció és a HAND Globális Nevelés Munkacsoport nyomán) Oktatás és képzés a fejlődésért / nemzetközi fejlesztési képzés, szolidaritásra nevelés Emberi jogi oktatás Fenntarthatóságért nevelés Békére nevelés Interkulturális tanulás / kultúrák, vallások közötti megértés Polgárrá nevelés Nemek közötti egyenlőség Népesedési és egészségre nevelés Médiaoktatás / reklámkritikus, környezettudatos vásárlóvá nevelés, fogyasztóvédelmi képzés Környezeti nevelés, környezettudatosságra nevelés / állatvédelem
Módszertan Civil szervezetek munkája (eddig Budapesten és Pécsett) 45 perces óra helyett alternatív időhasználat (epocha, projektfoglalkozások) Több facilitátor (képzett, környezeti és társadalmi problémákkal foglalkozó facilitátor + tanár) Nem formális oktatás Kooperatív módszerek Projekt módszerek Közösségi gyakorlatok
Eredmények I Oktatócsomagok: - Berecz Ági szerk.: Globális nevelés Oktatócsomag fiatalok iskolai és iskolán kívüli neveléséhez. Pécs, Zöld-Híd Alapítvány, 2006. - Barta Geza, Blaho Gyorgy szerk.: Globalizációs túlélőkönyv középiskolásoknak. Budapest, Anthroplis, 2007. - Simonyi Gyula: szerk.: Igazán szeretne egy gyermek nálunk és most megfoganni? Budapest, BOCS Alapítvány, 2008. - Balogh, Jagodics, Kökényesi: Tükörben a Világ játékgyűjtemény. Budapest, Zöld Fiatalok Egyesület, 2008. - Mi közöd hozzá? – Oktatócsomag. Budapest, Artemsszió Alapítvány, 2009.
Eredmények II Oktatási tevékenységek, központok: - Ökokuckó – Zöld-Híd Alapítvány Tükörben a Világ program - ZöFi (2006) HAND Globális Nevelés Munkacsoport (2008) Globális Nevelés Tudásközpont – Anthropolis (2008) Globális értékek – nevelés egy igazságosabb és egyenlőbb világért – Zöld-Híd Alapítvány (2007-2008) Iskolák a világért – Artemisszió Alapítvány (2007-2010) Az vagy amit megteszel – ZöFi, Pécs (2010-2011)
Nehézségek Rövidtávú programok Nehezen megoldható finanszírozás Tanárok „visszakövetése” nehezen megoldható Diákok érdeklődését fel lehet kelteni, de megtartani nehezebb Hagyományos oktatási rendszerben a módszer ereje elvész Kevés a képzett globális nevelő, akik használható metodológiával dolgoznak Nehéz átlátni a program jelenlegi állapotát
Jövőkép Egységes szakmai színtér (vidéken is) Globális nevelők akkreditált képzése Hosszú távú, országos programok Közvetlenebb kapcsolatok az iskolákkal