Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda
Akkor alakult a Fesztiválszövetség Az akkori konferencia volt az első hivatalos találkozás a kultúra és a turizmus között Nagy lelkesedés a résztvevők körében a téma iránt Azóta sincs kulturális turizmust zászlajára tűző hazai szakmai szervezet Nagyok az elvárások: eladhatóság – bevétel
Kulturális rendezvények szerepe a turizmusban Dr. Faragó Hilda, a Miniszterelnöki Hivatal Turisztikai államtitkárának kabinetfőnöke I. Fesztivál- és rendezvénymarketing konferencia Taljándörögd, július 24.
A kultúra feladata ma Értékmegőrzés, fenntartás Bemutatás, tapasztalatok átadása Örökséghez való hozzáférés lehetőségének megteremtése ennek eszköze a turizmus
A kulturális turizmus elemei Tágabb értelemben (életmód, viselkedés, gasztronómia, tájkép, stb.) Szűkebb értelemben természeti örökség tudományos-technikai örökség épített örökség közgyűjtemények kulturális rendezvények stb. A kulturális turizmus intellektuális jellege miatt különbözik a szabadidő turizmustól, a kettő azonban a turistáknál összekapcsolódik, kiegészítik egymást
• gazdasági hatás: fajlagos költés, adóbevételek, szálláshelyek folyamatos töltése, programok eladhatósága • munkahelyteremtés és multiplikátor hatás • hírnév, nemzetközi együttműködés • közérzet, feltöltődés • turisztikai hatás: desztináció ismertsége A kulturális turizmus előnyei
A kulturális rendezvény, mint turisztikai termék Kiemelkedő turisztikai vonzerőt jelent Évről-évre megrendezésre kerül, illetve Egyes jeles évfordulóhoz, kiemelkedő esemény(ek)hez kötődik Részben önállóan, részben a kulturális turizmus más elemeivel együtt alkot turisztikai terméket
Nemzetközi tendenciák • Idősebb (kultúra érzékeny) korosztály utazásainak növekedése Európában • Élénkülő kereslet az évenkénti többszöri, rövidebb utazások iránt • Az európai kulturális városok, központok szerepének erősödése • Aktivitás és kultúra iránti igény • „Kíváncsiság turizmus”
A turizmus szempontjai Egyedi, de komplex termék Rendezett, méltó, (akár szokatlan) helyszín, amit a fesztivál nem tesz tönkre Érthetőség (nyelv, mondanivaló) Megközelíthetőség Elegendő szálláshely Kiszámíthatóság (időpont, program) Ismétlődő megrendezés Teremtsen lehetőséget a racionális költekezésre
Ellenőrzés és minősítés Pénzügyi elszámoláson túl: Források megfelelően lettek-e felhasználva? Kitűzött célok megvalósultak-e? Szakmai minősítési rendszer kidolgozása (a művészeti és turisztikai szakmai szervezetek együtt) * önkéntes * minősített rendezvények elsőbbsége a nemzeti marketingben * pályázatok elbírálásához segítség
Köszönöm a figyelmet Sok jó fesztivált és kulturális rendezvényt kívánok, mindannyiunk örömére
Ötlet Helyszín Húzónév Rendezvénysorozat A turizmust az élmény ígérete élteti. A turistának van elképzelése, miért kel útra.
A műfaj szerelmeseinek Helyi lakosoknak A hírverés, vagy mások tapasztalata alapján megszólítottaknak Az ott tartózkodó vendégeknek Az ezért utazóknak
Az előadóknak A közreműködőknek (jártasságát megmutató vagy kiskereskedő) A rendezőknek, szervezőknek A helyi közösségnek Az adóhivatalnak A statisztikának
Akkor jön, amikor van miért Információt és programot akar Pénzköltési lehetőséget akar Hangoskodik vagy alulöltözött Szemetel Értetlenkedik Más nyelven beszél DE belőle élünk. Tehát ki kell szolgálni.
Mindenki azt a részfeladatot végezze, amihez ért A fesztivál sokszereplős esemény rendezői oldalról is Nem csak termék, szolgáltatás Öröm mindenkinek
Köszönöm a figyelmet Sok jó fesztivált és kulturális rendezvényt kívánok, mindannyiunk örömére