A gyorsvonati pótdíj (GYVP) bevezetésének hatása A Magyar Közlekedési Klub állásfoglalása 2013.május 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

Vasúttársaságok.
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Rész számítás összetett
arányosság.
szóvivő, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője
Kibővített Rektori Kabinet Ülés Ráckeve január 13. KÖSZÖNTÖM A TANÁCSKOZÁS RÉSZTVEVŐIT! Balogh József kollégiumigazgató Tartalmas és hasznos munkát.
Budapest, május 19.SAJTÓBESZÉLGETÉS. A bliccelők által okozott kárt a fizető utasok szenvedik el.
A Magyar Turizmus Kártya bemutatása
Fellow Global Trade Kft. Bemutatkozó: Törzsvásárlói előnyök bemutatása A prezentációt készítette: Székely Alex.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) Oktatás 2008.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Foglalkoztatói nyugdíj
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
KITÖRÉSI LEHETŐSÉGEK A FŐVÁROS ÉS A RÉGIÓ KÖZLEKEDÉSÉBEN
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A térségi vasutak szerepe A mellék- és szárnyvonalak jelene, jövője hazánkban és az Európai Unióban június 22. Parlament Kongresszusi terem Magyar.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 A BKV Zrt. tarifakoncepció javaslata A BKV különböző időtávú vállalati stratégiai céljainak áttekintése Optimalizált működési hatékonyság.
Az elektronikus menetjegy [eTicket] Észak Rajna Wesztfáliában Nils Zeino-Mahmalat 2006 Budapest.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Nyíregyháza, szeptember 09.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Kormányszóvivői tájékoztató Közmegbecsülés a köz szolgálatáért.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
X. Vasútgépész Napok október 6.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
UMFT támogatások felhasználására benyújtott pályázatok százalékos megoszlása.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
A közforgalmi közlekedés problémái és lehetséges szerepe az agglomeráció területén Rajka Dr. Prileszky István.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
MVM Trade portfoliója 2009-ben
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az ígéret földjén… avagy a magyar közösségi közlekedési rendszer működési és fejlesztési kilátásai Győr, március 29.Dr. Dabóczi Kálmán Igazgató Stratégiai.
A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi.
Korszerű gyorsvasúti rendszer megteremtése Győrben és elővárosában Feld István Mártonalelnök, VEKE.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Előzetes javaslatok az öko-mobilitás elősegítéséhez az osztrák-magyar határtérségben EMAH projekt Virág Álmos, projektvezető.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Tarifa- és jegyrendszer
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
SAJTÓBESZÉLGETÉS Budapest, május 19..
Előadás másolata:

A gyorsvonati pótdíj (GYVP) bevezetésének hatása A Magyar Közlekedési Klub állásfoglalása 2013.május 6.

A GYVP bevezetésének problémái • Pro- érvek – A fejlesztésre több pénz kell – ehhez többletbevétel kell – ? • Kontra érvek – a felár mögött nincs valós többletszolgáltatás – számos gyorsvonat helyi funkciót is betölt: regionális, elővárosi utazások aránytalanul drágulnak – a gyorsvonatokat tarifális hátrányba hozza számos távolsági autóbusszal szemben – tovább bonyolítja az egyébként is áttekinthetetlen közforgalmú személyközlekedési tarifa-rendszert 2MKK GYVP állásfoglalás

• Ez a pótdíj anakronizmus a rendszerben, mert – leszorítja, vagy megkopasztja a gyorsvonaton viszonylag rövid távon utazót (60 km), pedig gyakran nincs valós alternatíva – minél távolabbra utazik az utas a díjemelés mértéke növekszik: a rendszer nem ösztönöz több utazásra – ellentétes az egyéni közlekedés csökkentésének céljával – rontja a társadalmi mobilitást: a nagy távolságról ingázni kénytelen utasok munkába járását jelentősen nehezíti – diszkriminatív a nem bérlettel és kedvezménnyel utazókkal szemben. A GYVP bevezetésének problémái 3MKK GYVP állásfoglalás

Az intézkedés lehetséges jövőbeni közlekedési piaci hatásai • ha a gyorsvonat nem nyújt többletszolgáltatást - nem fogja igénybe venni az utas (elmarad a remélt többletbevétel) • ahol felváltva jár gyors- és személyvonat, az egyik órában jelentősen megdrágul a közlekedés – az ütemes menetrend így értelmét veszti, egyenetlen kihasználtság várható • mértéke súlyos versenyhátrányt okozhat a vasútnak – növeli az autóbuszos és telekocsis/szgk. utazások számát • áttekinthetetlen lesz a díjszabás a potenciális utas számára – marad az autónál, nem lesz többletbevétel 4MKK GYVP állásfoglalás

Példa: Felár a minőségért? Fecske-program keretében megújult ülések: Kopott helyett újabb, tiszta huzat = 10-20% jegyáremelés? 5MKK GYVP állásfoglalás

MEGÁLLÁS mindenütt TÍPUS „halberstadti” (gyors)53-41 FLIRT (személy) ÉLETKOR 30 év7 év KLÍMA nincsvan PADLÓSZINT magasalacsony INFO semmikijelző, gépi hangos utastájékoztatás VISZONYLAT GYŐR – KOMÁROM AJTÓK mechanikus, ízeltgombbal nyitható, automata FELÁR KELLNEM KELL 6MKK GYVP állásfoglalás

Gyors-személy munkamegosztás felborulása Ahol egy szakasz megállóit gyors és személy közösen szolgálja ki, a felárassá tett gyorsvonatról számos utas eltűnik → személyvonaton zsúfoltság → gyorsvonaton kihasználatlanság A 9303 sz. gyorsvonat utasainak megoszlása Győr és Komárom között (forrás: VEKE) 7MKK GYVP állásfoglalás

ViszonylatHatvan-BudapestCegléd-Budapest Vonatnemgyors Ft Budapest-bérlet9 800 Kiegészítő vasúti bérlet Összesen Felár naponta5700 Jegyáremelés (%)13%11% Mennyivel lassabb a személyvonat?18 perc15 perc Indokolatlanul nagy jegyáremelés az agglomerációkban 8MKK GYVP állásfoglalás

GYVP: nagyobb távolság, nagyobb jegyáremelés? • nagyobb távolságokon fajlagosan nagyobb a GYVP miatti jegyáremelés • „ha egy csokit vesz, 100 Ft, ha tízet, 2000?” – ez ellentmond a józan kereskedői logikának • nem ösztönzi az utast több utazásra – üzenet: „ne utazz vonattal, főleg nem messzire, igazából úgyis meg akarjuk szüntetni”

Az alaptarifa távolságarányos jelleggörbéje (1) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) Forint km 10MKK GYVP állásfoglalás

Az pótdíjjal emelt távolságarányos jelleggörbéje (2) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Forint 11MKK GYVP állásfoglalás

Utas szállítás km-díja alaptarifával (3) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Ft/km 12MKK GYVP állásfoglalás

Utas szállítás km-díja gyorsv. pótdíjjal (4) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Ft/km 13MKK GYVP állásfoglalás

%-ban Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km 20 km = 40,5 % Tarifa emel(ked)és a gyorsvonati pótdíjjal (5) 14MKK GYVP állásfoglalás

Javaslatok • Új, egységes elveken alapuló tarifarendszer kialakítása, amelyben az állami költségvetési célok mellett: – a piaci igények, – energia- valamint – környezetgazdálkodási és – társadalmi funkciókat jobban leképező, – a közlekedési módok integrációját támogató tarifarendszer kialakítása. 15MKK GYVP állásfoglalás

Javaslatok • Jegyrendszer utazás- és utasellenes elemeinek kiküszöbölése – jegyek időkorlátainak rugalmasabbá tétele – retúrjegyek válthatóságának és érvényességének szélesítése, újraszabályozása („visszaállítása”) – a késések és egyéb hibás teljesítések esetén a kártérítési mértékek emelése • A kedvezményrendszer egyszerűsítése és az indokolatlanul kedvezményezett kör szűkítése 16MKK GYVP állásfoglalás

Javaslatok • Bérletárcsökkentés – Az aránytalanul drága bérlet ma sok munkáltatót elriaszt a közösségi közlekedéstől – Nagy tételben vásárolt bérletekre jelentős kedvezmény ViszonylatSzolgáltató/SzövetségÁrTávolság Kiegészítő helyi bérlet ára Győr-CsornaGYSEV km5 500 Ft Erfstadt-KölnVRS Ft33 km0 Ft Lauterecken-KaiserslauternVRN9 400 Ft37 km0 Ft Schweikershain-ChemnitzVMS Ft30 km0 Ft Schierling-RegensburgRVV Ft27 km0 Ft Wernau-StuttgartVVS Ft28 km0 Ft Fritzlar-KasselNVV Ft31 km0 Ft A magyar bérlet gazdagabb országokhoz képest is sokba kerül, és keveset tud 17MKK GYVP állásfoglalás

Javaslatok • Meg kellene határozni és tartósan rögzíteni, hogy a Kormányzat, illetve a MÁV-Start melyik utas- / szolgáltatási szegmensben legyen ármeghatározó szervezet! Például: – Állam: személy és gyorsvonat – alaptarifa – Állam/Regionális közlekedésszervezők: elővárosi bérletek – MÁV-Start – IC tarifa (pótjegy) – MÁV-Start – minden állam által megrendelt menetrenden felüli szolgáltatás 18MKK GYVP állásfoglalás

Javaslatok • Termékek profiltisztítása (példa a struktúrára) alapárfelárpiaci ár alap struktúra kiegészítő vonatok Regionális vonat Belföldi távolsági gyorsvonat Regionális gyorsvonat Nagysebességű nemzetközi vonat személyvonat, HÉV InterCity felármentes kocsijai InterCity helyjegyes, feláras kocsijai Regionális közlekedés: busszal közös zónarendszer Interregionális közlekedés: km-alapú díjszabás helybiztosítás és első osztály komfortdíja rugalmas árképzés zónázó, gyorsított személy, sebes, IR railjet, ICE 19MKK GYVP állásfoglalás

A grafikonok mögötti számítás módszertana • A számítások a jelenlegi díjszabás és a közölt gyorsvonati pótdíjak alapján történt • A tarifagörbe bemutathatósága érdekében egységes távolsági övezeteket alakítottunk ki. • A 100 km alatti díjszabási zónákban összevonásokat, a 300 km feletti zónákban megbontásokat alkalmaztunk. 20MKK GYVP állásfoglalás

Magyar Közlekedési Klub Szentgyörgyi Tamás: , Mészáros Péter: