A gyorsvonati pótdíj (GYVP) bevezetésének hatása A Magyar Közlekedési Klub állásfoglalása 2013.május 6.
A GYVP bevezetésének problémái • Pro- érvek – A fejlesztésre több pénz kell – ehhez többletbevétel kell – ? • Kontra érvek – a felár mögött nincs valós többletszolgáltatás – számos gyorsvonat helyi funkciót is betölt: regionális, elővárosi utazások aránytalanul drágulnak – a gyorsvonatokat tarifális hátrányba hozza számos távolsági autóbusszal szemben – tovább bonyolítja az egyébként is áttekinthetetlen közforgalmú személyközlekedési tarifa-rendszert 2MKK GYVP állásfoglalás
• Ez a pótdíj anakronizmus a rendszerben, mert – leszorítja, vagy megkopasztja a gyorsvonaton viszonylag rövid távon utazót (60 km), pedig gyakran nincs valós alternatíva – minél távolabbra utazik az utas a díjemelés mértéke növekszik: a rendszer nem ösztönöz több utazásra – ellentétes az egyéni közlekedés csökkentésének céljával – rontja a társadalmi mobilitást: a nagy távolságról ingázni kénytelen utasok munkába járását jelentősen nehezíti – diszkriminatív a nem bérlettel és kedvezménnyel utazókkal szemben. A GYVP bevezetésének problémái 3MKK GYVP állásfoglalás
Az intézkedés lehetséges jövőbeni közlekedési piaci hatásai • ha a gyorsvonat nem nyújt többletszolgáltatást - nem fogja igénybe venni az utas (elmarad a remélt többletbevétel) • ahol felváltva jár gyors- és személyvonat, az egyik órában jelentősen megdrágul a közlekedés – az ütemes menetrend így értelmét veszti, egyenetlen kihasználtság várható • mértéke súlyos versenyhátrányt okozhat a vasútnak – növeli az autóbuszos és telekocsis/szgk. utazások számát • áttekinthetetlen lesz a díjszabás a potenciális utas számára – marad az autónál, nem lesz többletbevétel 4MKK GYVP állásfoglalás
Példa: Felár a minőségért? Fecske-program keretében megújult ülések: Kopott helyett újabb, tiszta huzat = 10-20% jegyáremelés? 5MKK GYVP állásfoglalás
MEGÁLLÁS mindenütt TÍPUS „halberstadti” (gyors)53-41 FLIRT (személy) ÉLETKOR 30 év7 év KLÍMA nincsvan PADLÓSZINT magasalacsony INFO semmikijelző, gépi hangos utastájékoztatás VISZONYLAT GYŐR – KOMÁROM AJTÓK mechanikus, ízeltgombbal nyitható, automata FELÁR KELLNEM KELL 6MKK GYVP állásfoglalás
Gyors-személy munkamegosztás felborulása Ahol egy szakasz megállóit gyors és személy közösen szolgálja ki, a felárassá tett gyorsvonatról számos utas eltűnik → személyvonaton zsúfoltság → gyorsvonaton kihasználatlanság A 9303 sz. gyorsvonat utasainak megoszlása Győr és Komárom között (forrás: VEKE) 7MKK GYVP állásfoglalás
ViszonylatHatvan-BudapestCegléd-Budapest Vonatnemgyors Ft Budapest-bérlet9 800 Kiegészítő vasúti bérlet Összesen Felár naponta5700 Jegyáremelés (%)13%11% Mennyivel lassabb a személyvonat?18 perc15 perc Indokolatlanul nagy jegyáremelés az agglomerációkban 8MKK GYVP állásfoglalás
GYVP: nagyobb távolság, nagyobb jegyáremelés? • nagyobb távolságokon fajlagosan nagyobb a GYVP miatti jegyáremelés • „ha egy csokit vesz, 100 Ft, ha tízet, 2000?” – ez ellentmond a józan kereskedői logikának • nem ösztönzi az utast több utazásra – üzenet: „ne utazz vonattal, főleg nem messzire, igazából úgyis meg akarjuk szüntetni”
Az alaptarifa távolságarányos jelleggörbéje (1) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) Forint km 10MKK GYVP állásfoglalás
Az pótdíjjal emelt távolságarányos jelleggörbéje (2) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Forint 11MKK GYVP állásfoglalás
Utas szállítás km-díja alaptarifával (3) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Ft/km 12MKK GYVP állásfoglalás
Utas szállítás km-díja gyorsv. pótdíjjal (4) Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km Ft/km 13MKK GYVP állásfoglalás
%-ban Tarifa zónák ( 0- és 700 km között 300 km-ig 20 km-es 300-tól 25 km-es sávokkal) km 20 km = 40,5 % Tarifa emel(ked)és a gyorsvonati pótdíjjal (5) 14MKK GYVP állásfoglalás
Javaslatok • Új, egységes elveken alapuló tarifarendszer kialakítása, amelyben az állami költségvetési célok mellett: – a piaci igények, – energia- valamint – környezetgazdálkodási és – társadalmi funkciókat jobban leképező, – a közlekedési módok integrációját támogató tarifarendszer kialakítása. 15MKK GYVP állásfoglalás
Javaslatok • Jegyrendszer utazás- és utasellenes elemeinek kiküszöbölése – jegyek időkorlátainak rugalmasabbá tétele – retúrjegyek válthatóságának és érvényességének szélesítése, újraszabályozása („visszaállítása”) – a késések és egyéb hibás teljesítések esetén a kártérítési mértékek emelése • A kedvezményrendszer egyszerűsítése és az indokolatlanul kedvezményezett kör szűkítése 16MKK GYVP állásfoglalás
Javaslatok • Bérletárcsökkentés – Az aránytalanul drága bérlet ma sok munkáltatót elriaszt a közösségi közlekedéstől – Nagy tételben vásárolt bérletekre jelentős kedvezmény ViszonylatSzolgáltató/SzövetségÁrTávolság Kiegészítő helyi bérlet ára Győr-CsornaGYSEV km5 500 Ft Erfstadt-KölnVRS Ft33 km0 Ft Lauterecken-KaiserslauternVRN9 400 Ft37 km0 Ft Schweikershain-ChemnitzVMS Ft30 km0 Ft Schierling-RegensburgRVV Ft27 km0 Ft Wernau-StuttgartVVS Ft28 km0 Ft Fritzlar-KasselNVV Ft31 km0 Ft A magyar bérlet gazdagabb országokhoz képest is sokba kerül, és keveset tud 17MKK GYVP állásfoglalás
Javaslatok • Meg kellene határozni és tartósan rögzíteni, hogy a Kormányzat, illetve a MÁV-Start melyik utas- / szolgáltatási szegmensben legyen ármeghatározó szervezet! Például: – Állam: személy és gyorsvonat – alaptarifa – Állam/Regionális közlekedésszervezők: elővárosi bérletek – MÁV-Start – IC tarifa (pótjegy) – MÁV-Start – minden állam által megrendelt menetrenden felüli szolgáltatás 18MKK GYVP állásfoglalás
Javaslatok • Termékek profiltisztítása (példa a struktúrára) alapárfelárpiaci ár alap struktúra kiegészítő vonatok Regionális vonat Belföldi távolsági gyorsvonat Regionális gyorsvonat Nagysebességű nemzetközi vonat személyvonat, HÉV InterCity felármentes kocsijai InterCity helyjegyes, feláras kocsijai Regionális közlekedés: busszal közös zónarendszer Interregionális közlekedés: km-alapú díjszabás helybiztosítás és első osztály komfortdíja rugalmas árképzés zónázó, gyorsított személy, sebes, IR railjet, ICE 19MKK GYVP állásfoglalás
A grafikonok mögötti számítás módszertana • A számítások a jelenlegi díjszabás és a közölt gyorsvonati pótdíjak alapján történt • A tarifagörbe bemutathatósága érdekében egységes távolsági övezeteket alakítottunk ki. • A 100 km alatti díjszabási zónákban összevonásokat, a 300 km feletti zónákban megbontásokat alkalmaztunk. 20MKK GYVP állásfoglalás
Magyar Közlekedési Klub Szentgyörgyi Tamás: , Mészáros Péter: