A doktori iskolák akkreditációja – 2009 Munkaanyag vitája Bazsa György, a MAB elnöke DI vezetők országos fóruma Budapest, 2008. október 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A doktori iskolák akkreditációja – 2009 Munkaanyag Bazsa György, a MAB elnöke Debreceni Egyetem DI vezetők fóruma Debrecen, október 14.
Advertisements

PhD fokozatok nyomában adatok és javaslatok
Solymosi József, DSc: Kutatásmódszertan
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei Kitekintés  Kötelező továbbképzések  könyvvizsgálók  orvosok  gyógyszerészek  tanárok  Az ügyvédi képzés.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Bazsa György a MAB elnöke Aktuális feladatok a doktori képzés és fokozat, a doktori iskolák ügyében Az Országos Doktori Tanács ülése Budapest, április.
Széchenyi István Egyetem
Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola tanévnyitója Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola szeptember 11.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Sándorné dr. Kriszt Éva rektor Budapesti Gazdasági Főiskola.
A projekt az Európai Unió támo- gatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. MTMT feltöltés zenei alkotások szerzőinek
Bevezető előadás az I. éves PhD. hallgatóknak Budapest, szeptember 29. Solymosi József egyetemi tanár, az MTA Doktora az MTA Doktora ZRÍNYI MIKLÓS.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A SZAKDOLGOZAT.
A doktori iskolák akkreditációja Dr. Bazsa György a MAB elnöke ODT ülés – Budapest április 17.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
A doktori iskolák törvényi megfelelésének értékelése Új doktori iskolák akkreditációja Tapasztalatok és feladatok Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Doktori iskolák törvényi megfelelésének értékelése Új doktori iskolák akkreditációja Tapasztalatok és feladatok Bazsa György a MAB elnöke Országos Doktori.
ORSZÁGOS DOKTORI ADATBÁZIS Közeli és a távolabbi tervek
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
5. Integratív oktatási modul. PhD Tudományos Napok 2011 április absztakt/poszterbemutató  7 előadás szekció  4 poszter szekció 14 előadás/poszter.
A doktori iskolák törvényi megfelelésének értékelése Új doktori iskolák akkreditációja Tapasztalatok Bazsa György, a MAB elnöke Országos doktori fórum.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Beke Gabriella Egészség – Információ - Könyvtár MOKSZ – ÁEEK Könyvtár tudományos konferencia Budapest, 2015.március 27.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Tudományos publikációk nyilvántartása az MTMT-ben Áncsán Gizella Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár Magyar Fül-, Orr-, Gége és Fej-,
Google Scholar és Mendeley Az irodalomkutatás, valamint a bibliográfia- készítés, megosztás, kapcsolatépítés segédeszközei Semmelweis Egyetem Központi.
2011.december 9. Országos Doktori Tanács A felsőoktatási intézmények doktori tanácsai elnökeiből álló testület, amely állást foglal a doktori képzéssel,
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB)
Vasas Lívia, PhD 2015 MTMT Vasas Lívia, PhD 2015.
Magyar Tudományos Művek Tára
A HIVATKOZÁS SZABÁLYAI ÉS MÓDSZEREI
Vasas Lívia, PhD 2016 MTMT Vasas Lívia, PhD 2016.
PhD online közösségi oldal Dr
TÉMAVEZETŐI TÁJÉKOZTATÓ KMDI ÚJ KÉPZÉSI RENDJE
Vasas Lívia, PhD 2016 MTMT Vasas Lívia, PhD 2016.
Mérés – értékelés 2006/2007 Gál Ferenc augusztus 31.
Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT)
Magyar Tudományos Művek Tára
Vasas Lívia, PhD MTMT Vasas Lívia, PhD 2017.
Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT)
„Mi is az mtmt?” KÖFOP VEKOP
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
A doktori iskolák akkreditációja – 2009 Bazsa György, a MAB elnöke
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Vasas Lívia, PhD 2015 MTMT Vasas Lívia, PhD 2015.
Vicsi Klára Terminológiai szótárfelmérés eredménye és tanulságai az MTA Műszaki Tudományok Osztályán Vicsi Klára Magyar.
Vasas Lívia, PhD 2018 MTMT Vasas Lívia, PhD 2018.
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

A doktori iskolák akkreditációja – 2009 Munkaanyag vitája Bazsa György, a MAB elnöke DI vezetők országos fóruma Budapest, október 16.

2007/2008: törvényességi megfelelési értékelés → megfelel – feltételesen megfelel – nem felel meg. Nincs jogkövetkezmény: „csak” üzenet, figyelmeztetés. Tanulságok: közösek, MAB-nál és DI-knál. Közös tanulságok:  Fontos, hasznos, előremutató a teljes, nyilvános, elektronikus adatbázis létrehozása és működtetése.  Új minőségkultúra honosodik meg: nyilvános adatok nyilvános értékelési eredményekkel együtt vannak.  ÉS cikkek – publicitás, „reklám”  CHERD felmérés tanulságai (Kozma Tamás, Pusztai Gabriella) hasznosak és fontosak:

Tanulságok a MAB-nál:  Pontos, időtálló követelmények kellenek – időben.  A tartalmi követelmények fontosabbak a formaiaknál.  A nyilvánosságot sokan nem szerették (bár előze- tesen kiírtuk). ( A hónapot/napot elrejtettük, az FM,NFM-t is. )  Az értékelésben erősítendő a tartalmi teljesítmény a számszerűséghez képest (vs. 40/20/1; 12/3).  Hatékonyabb folyamatos tájékoztatás kell, pl. a DI funkciójáról, a törzstagság lényegéről, viszonyáról a témavezetőkhöz és az oktatókhoz, az értékelésről.  Helyszíni értékelésre is szükség van: ezt majd a párhuzamos szak-akkreditációk során végzi a MAB.  30 TT és 36 DI értékelését formai megfelelés alapj- án már korrigálta a MAB. És a többi?

Tanulságok a doktori iskoláknál:  A DI-k feladata és érdeke. Megtették? A TT-ok 40%- a nem tud saját értékeléséről! Hatékonyabb belső tájékoztatás szükséges!  A doktori iskola, mint a harmadik képzési ciklus (képzés és kutatás) önálló szervezete kell működjön – képzési és ellenőrzési (értékelési) programmal, koherens kutatási profillal, szakmailag releváns törzstagokkal – együtt a doktoranduszokkal.  A PhD képzés és a fokozatszerzés minőségbiztosí- tásának értelmét, tartalmát és formáit jórészt még ezután kell kialakítanunk. (A nem akkreditált új DI-ket rövidesen le lehet venni a honlapról.)

2009-es újdonságok: általános letisztulás, egyértel- műség biztosítása (pl. legördülő menük révén) Új elemek a T T-ok adataiban (*mit követ a fiatal?): •*Hivatkozási adatok kellenek: TT-ok 68%-a figyeli! •*IF vagy idegen nyelvű cikkek n.közi folyóiratokban. •*Teljes publikációs lista link segítségével: MTA KPA. •PhD-t szerzettek névsora (évszámmal, legördülve). •0,5 PhD fokozatot szerzettet elfogadunk (hatása?!). •Életkor (csak az év számít, hónap/nap nem):  működő DI-ben 1938 után született professzor ill után született oktató,  új DI-ben (3+2 évre): 1943 után született professzor ill után született oktató.

Új elemek a DI-k adataiban: •Önértékelés C-SWOT-tal – intézkedési terv helyett. •DI vezető: professzor nemzetközi elismertséggel, és legyen PhD végzettje. •megfelelt T T-ok: egy tud ágban min. 7 T T / 4 prof. n tud ágban: min. 7 / n (3 T T/2 prof). •Legyen évente 2-2 felvett doktorandusz (ezt ösztön- díjas hellyel az egyetem segítse, a DI pedig vonzza a jelentkezőket – egyébként miért van a DI?). •Több tudományágas DI-knál a szakmai koherenciát most az önértékelés kell dokumentálja (e nélkül ez csak kiskapu lenne).

Új elemek az értékelésben – 2009-ben: •Új: törzstagi megfelelés – a „folyamatos” és „pro- fesszori” értékelési szempontok összevonásával. •Meghatározzuk, mit tekintünk szakmai publikáció- nak és mit nem (Függelék). •2009-ben 3 ügyben március 31. és szeptember 1. között „hitelezünk”: elindított (várható) M szak, egyetemi tanár és PhD fokozat esetén. Új DI-k létesítése és akkreditációs értékelése folya- matos, nincs időponthoz kötve.

Új elemek az értékelésben – 2009 után: •2010-től évente adatfrissítést kérünk, ezt progra- mozott (nem szakértői) értékelés követi (beosztás, kor*, publikációk, doktoranduszok, fokozatot szerzettek): eredményéről a program tudósítja a rektort és a DI vezetőjét. •* A program ennek során évente ellenőrzi a T T-ok korösszetételét (csak évszám szerint): legyen 7 megfelelő korú törzstag (személyükben változhat- nak). [Az emeritusok „kortalanok”.] •„A minőség a MAB-nál nem fenntartó függő.” •Új T T-ok MAB értékelését az adatfrissítés után, a programozott értékelés előtt végzi a MAB. (T T-ok kiléptetése az adatbázisból a DI-k feladata.)

Ütemezés: •Jelenleg vita a munkaanyagról. •2008. okt. 31. MAB plénum döntése. •2008. dec. 31-ig: a program aktualizálása. •2009. jan. 1. – márc. 31.: az adatbázis frissítése. •2009. márc. 31.: adatbázis lementése értékeléshez. •2009. márc. 31. után (is): az adatbázis „él”. •2009. ápr. 1. – okt. 30. értékelési eljárás. •2009. október 31.: MAB plénum döntések.

A szakmai publikációk köre A törzstagság szempontjából figyelembe vesszük az olyan nyomtatott és/vagy elektronikus közleményt (folyóiratcikk, egyetemi/főiskolai tankönyv, szakkönyv, tudományos monográfia, könyvrészlet stb.), amely:  a szerző saját kutatási eredményeit mutatja be (könyv esetén ilyenekre tételesen is hivatkozik),  pontos szakirodalmi hivatkozásokat tartalmaz,  ISBN vagy ISSN számmal ellátott,  lektorált,  referált (közismert adatbázisban fellelhető),  a tudományág függvényében impakt faktoros,  szakmai kiadványban v. kiadványként jelent meg;a kiadvány  nemzetközileg vagy legalább országosan jegyzett kiadónál,  lehetőleg szakmai körökben elterjedt idegen nyelven,  jelentős közkönyvtárakban fellelhető és hozzáférhető,  megrendelhető vagy megvásárolható.

A törzstagság szempontjából nem vesszük figyelembe :  napilapban vagy nem szakmai hetilapban megjelent írás (akkor sem, ha a témája szakmai jellegű),  saját kiadásban megjelentetett mű (ha az sem nyelvileg, sem szakmailag nem lektorált),  egyetemi, főiskolai jegyzet, segédanyag, handout, példatár, kompiláció, szerkesztés, szöveggondozás stb.  rövid (egyoldalas) írás konferencia kiadványban, poszteren,  (könyv)fordítás,  recenzió (könyvismertetés) vagy kritika (kivéve a hosszabb műelemzést),  pályázat keretében vagy megrendelésre készített kutatási jelentés,  szakdolgozat, diplomamunka, disszertáció,  egyéb kézirat-jellegű értekezés, írás,  tudománynépszerűsítő írás (pl. Élet és Tudomány-ban)  nem kutatási célú és igényű interjú (sem riporterként, sem interjú-alanyként).

Köszönöm a figyelmet! Kérdések, észrevételek, megjegyzések?